Inlägg från: Aprilia1977 |Visa alla inlägg
  • Aprilia1977

Augustibebis 2012

Har lite ågren, har använt Nezeril, tror jag att det heter. Men har mailat min BM så får se vad hon säger. Sitter och nyser, nyser och nyser, antar att bebisen i magen är på Grönalund just nu.

Kan inte sova, är pigg/förkyld har ont i ansiktet (bihåleinflammation??) undrar hur det kommer att bli på jobbet idag. Tur att jag bara jobbar till kvart över två. Kan då åka hem och sova! 

• Aprilia1977
    7eHimlen skrev 2012-04-04 09:57:46 följande:
    Är det nån mer än jag som nojjar över sovställningar? Alltså hur du själv sover?? Har läst nånstans att man ska helst sova på vänster sida för då blir flödet t moderkakan bäst, o att man inte ska ligga på rygg för då kan vena cava (rätta mig om jag har fel) trycka mot kroppspulsådern eller nåt liknande o strypa flödet? Alltså, det låter ju helt knasigt, men nu har jag tänkt på det flera nätter när jag vaknat på rygg! :P
    Det var nån sopm skrev om den långa kudden som man kan ha längst med hela kroppen när man sover? Jag har en sån, men provade den kanske lite tidigt i graviditeten o då var det bara för avrmt o otympligt, men jag tror den är superbra, speciellt nu när jag oxå börjat känna att hela magen liksom "fastnar" på vänster sida när jag legat länge.

Gud jag låter ju som värsta psykfallet, jag som brukar vara så lugn :P   

Jag har ju hört det där... tom en akutläkare i Huddinge varnade mig för att sova på rygg samt höger sida... Men min BM ansåg att läkaren hade "noll koll". Läste vidare om det där med vänster sida, då framgår det att "vill man slippa åderbråck, så skulle man sova på vänster sida". 

Själv sover jag på både vänster och höger. Skulle jag komma det minsta lilla på magen, väcks jag av en spark från bebisen... hahaha... När det gäller rygg för mig, så går det absolut inte längre, jag mår så fruktansvärt illa, får nästan feberfrossa samt vill kräkas. Och tydligen är det just någon nerv/kroppspulsåder som "täpps till". Detta kände jag även av vid RUL, och BM talade då om att vissa gravida lider av att ligga på rygg. Men kroppen vänder sig rätt på nätterna och man ska lyssna på sin kropp. Vill du nu ligga på mage, så gör det, kroppen kommer i sömnen att tala om för dig när det är dags att vända!

Jag tycker inte att du är något psykfall, det är bara normalt att oroa sig. Men att prata med din BM är den bästa medicinen!

Kramar till dig och magen!     
  • Aprilia1977
    Challelotten skrev 2012-04-04 15:05:03 följande:
    Grattis till alla med lyckade rul idag :0)

Många vill gärna ha en pojke och flicka, jag har en tös så det hade varit kul med en pojke nu. Men samtidigt tråkigt att man inte får använda alla söta plagg igen. Och om jag får en tös till så kanske man kan övertala sambon om en till sen ;0)
    Man ska inte behöva känna sig dum eller nått för att man önskar sig en tös eller pojk. Sen kommer man inte vilja bytta bort den man får ändå. Så i slutändan så är könet inte så viktigt. Iaf inte för mig :D för man kommer ju aldrig kunna på verka den får.

Åh  vad roligt! Grattis!
  • Aprilia1977
    strongenough skrev 2012-04-04 17:05:46 följande:
    Hejsan! 
    Jag har hållt mig väldigt mycket för mig själv sen RUL i v.20. Chocken av att ens barn inte mådde bra och rädslan för att dem skulle dö gjorde mig totalt borta. Gick mest som i en svart dimma och grät. Stackars min son Rynkar på näsan 

Jag vet inte om jag skrivit om det här men kör en update om de senaste 3 veckorna:

Eftersom jag väntar enäggstvillingar med väldigt tunn skiljevägg så skickas jag till Lunds lasarett för mina UL då dem har bättre maskiner och erfarna läkare jämfört med här jag bor. Jag fick ett väldigt sent RUL då jag var i v.19+3. Jag hade dock fått kolla i v.15 senast och då hade allt sett bra ut så man trodde ju att allt skulle vara okej denna gången med, tyvärr var det inte det.

När dem gör UL så får jag först se att båda lever. Redan då börjar man ju slappna av för det är ju det man är orolig för. Speciellt eftersom jag knappt hade känt dem då. Läkaren var väldigt tyst men jag frågade om kön och fick veta att det var flickor. Resten av undersökningen var man i totalt lyckorus eftersom jag hoppas på det. Men sen kom domen....

Läkaren såg bekymrad ut och sa att han tyvärr måste berätta att det inte såg helt bra ut. Min ena tvilling var liten och hade väldigt lite fostervatten. Största fickan låg på 1,5 cm och hon rörde sig inte så mycket då påsen sjunkit ihop och låg längst hennes kropp.
    Den stora tvillingen hade för mycket fostervatten och den största fickan låg på 8cm.

Detta innebar att dem hade fått TTTS. Vilket betyder att den stora får för mycket blod och den lilla för lite. I steg 1 som jag var i då gör man ingenting, man gör bara UL en gång i veckan för att se hur det utvecklas. I steg 2-3 när den lilla slutat helt svälja fostervatten för där är för lite och den stora får problem med hjärtat skickas man till köpenhamn för laseroperation inne i magen.

Veckan efter var den värsta i mitt liv. Jag grät mest och ingen jag känner hade någon aning av vad det var och förstod inte heller hur farligt det var. Jag höll mig därför för mig själv men försökte hålla minen så bra som möjligt för sonen. Han fyllde år dagen efter UL Rynkar på näsan Tyvärr lyckades man inte alltid. 

Veckan efter hade det inte hänt något. Allt såg precis lika dant ut som veckan innan. Jag andades ut lite men gick än på helspänn. Förra veckan såg det mycket bättre ut. Den storas största ficka var 5cm och den lillas 3 cm. Jag våga först inte tro på det för hon som gjorde UL var så himla osäker.

Idag var det UL igen. Jag blev överlycklig när jag fick veta att dem har lika mycket fostervatten! Skrattande Rena lyckan att få höra. Jag som trott mina älskade töser var dödsdömda eller skulle bli väldigt sjuka av sviterna. Tyvärr växer inte min lilla tjej som hon ska. Hon ligger idag på -23% och den stora på +1. Varför kan dem inte svara på. Det kan ha att göra med att det fortfarande är fel på moderkakan. Men oddsen för mina flickor är nu mycket större!
    Åh vad kul, nu håller vi tummarna och vad skönt att du har uppdaterat oss!

Kramar till dig och magen! 
  • Aprilia1977
    Cupcakekiller: Jag förstår dig till fullo... det är ingens problem med vad er bebis ska heta. Det angår ingen annan. Tyvärr är mina svärföräldrar som din moster.... men vi har redan bestämt vad bebis ska heta.

Jag har idag och igår varit världens BITTERF*TTA och SURK*RRING!

Jag har gnällt på min sambo... gnällt om allt möjligt, att han köper för många liter mjölk som han sedan slänger, eller rättare sagt lägger på lager i kylskåpet att vi tillslut har 15 liter mjölk och hälften är redan gammalt.

Klagar på att jag inte ser att han har städat, klagar på att han inte sitter ner med mig i soffan utan studsar runt och går ut för att pyssla lite i trädgården samt fixa lite saker under altan....

Jag har klagat så mycket dessa sista dagarna att jag inte står ut med mig själv. Stackars min älskling. Nu går vi och tjurar på var sitt håll. Han ute och jag här inne....Gråter         
  • Aprilia1977
    NiniMe skrev 2012-04-07 20:30:59 följande:

Hmm jag är lite orolig för snäckan jag har i magen... Hon har rört sig som bara den alltid, visst vissa dagar har det varit lite mindre men hon har liksom alltid haft lite rutin på kickarna därinne... Men nu dom senaste dagarna så har jag knappt märkt av henne, jag känner henne mycket mer sällan.... Jag är ju bara i v.25 så det känns lite tidigt att det ska bli trångt därinne... Jag lyssnade med min angelsound och jag hör hennes hjärta men ibland slog det som bara tusan för att sen lugna ner sig jättemycket... Jag hörde även att hon rörde sig o så därinne men man blir ändå lite orolig.. Tänk om hon inte mår bra därinne :(

Dagen idag har det varit lugnt, hon rör sig men det är ett par sparkar sen inget mer på flera flera timmar... ahhh jag blir tokig när man nojjar upp sig

Min BM talade om för mig att efter v. 24 ska man vara uppmärksam på när bebisens sparkar avtar. Och vid minsta oro så skulle jag kontakta henne. Hon har iaf skrämt upp mig ordentligt nu. Är bara i v. 22. Men är superglad när vår lilla diamant rör sig...

Om jag vore dig skulle jag ändå, för att vara på den säkra sidan, prata med BM... det skadar ju inte :) 
  • Aprilia1977
    Ellenbmt skrev 2012-04-07 20:18:51 följande:
    Ps. Fan så syr jag blir på alla jobbkompisar som tar sig friheten att säga tjockis till mig och klämma mig i sidan eller klappa på magen... Grrrr! Men jag har inte styrka att bita ifrån....
    Då är vi lika. Det kändes som ett övergrepp när en av mina kollegor kom fram och tog tag med båda sina händer om min mage....
  • Aprilia1977

Undrar som en flundra, är det bara jag som inte har inhandlat något till bebisen?

Jag vågar ärligt talat inte, inte än iaf! 

• Aprilia1977

Ja, det är nog så.. att allt är så overkligt. Dessutom med tanke på vad jag har i bagaget så vågar varken jag eller sambon att hoppas, men det är klart att vi glädjs för varje liten spark. Men ändå är vi orolig...

Jaja, en barnvagn kommer vi nog att titta på i maj.... kläder får nog bli någon gång i juni/juli kanske.... vi får nog se! 

Svar på tråden Augustibebis 2012