Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

capy skrev 2012-01-12 10:05:11 följande:
    Usch ja. Har redan gått upp 3 kg (vecka 11). Så är livrädd för hur det här ska sluta. 
    Jag ligger på +6 kilo. MEN jag har i alla fall inte gått upp något på en månad! :)
  • Stövelkatten
    Tvåönskarblifler skrev 2012-01-12 11:16:13 följande:
    Bullen85: Är fetaost okej att äta som gravid? Har själv undrat över det nämligen, inte så att jag vill göra något påhopp mot dig eller så men det är som sagt bara jag själv som ej vågat. Är ju vissa ostar som ej är okej.
    Helt okej.

"Alla hårda ostsorter anses generellt säkra att äta, även om de tillverkats av opastöriserad mjölk. Risken att smittas av listeria-bakterier från hårda ostar är så liten att de anses säkra att äta under graviditeten.

Här är exempel på vilka ostar som är säkra och inte säkra att äta:

Säkra ostar under graviditeten
    Hårda ostar: hushållsost, grevé, cheddar, edamer, emmentaler, fetaost, gouda, gruyere, halloumi, havarti, jarlsberg, manchego, paneer, parmesan, pecorino (hård), provolone.
    Mjuka ostar: vitlöks- eller örtkryddad ost, keso, cream cheese, fetaost, getost som inte är mögelost, mascarpone, mozzarella, mjukost i tub, ricotta.
    Yoghurt, probiotiska yoghurtdrycker, syrade mjölkprodukter och creme fraiche är säkra att äta. Ostar du bör undvika under graviditeten
    Vitmögelost: brie, blue brie, cambozola, camembert, chaumes, chevre (getost med vitmögelyta), pont l'eveque, taleggio, vacherin-fribourgeois.
    Grönmögelost: bergader, bleu d'auvergne, dolcelatte, gorgonzola, roncal, roquefort, stilton, tomme.
    Mjuk opastöriserad ost, även gjord av get- eller fårmjölk: chabichou, pyramide, torta del cesar." se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/foodsafety/cheeseexpert/
  • Stövelkatten
    Augustimamman skrev 2012-01-12 11:29:57 följande:
    Yep som sagt helt ok om den är pastöriserad vilket de flesta är. Har nog lite cravings på det.
    Jag har lagat mat med fetaoströra flera ggr denna vecka, det är SÅ gott just nu! Ska äta det strax igen till lunch.
  • Stövelkatten
    Augustimamman skrev 2012-01-12 11:37:44 följande:
    Mmm hur gör du fetaoströran? :)
    Värsta goda: creme fraich, feta ost, lite olivolja, salt, peppar och lite basilika. jag brukar smula ner torkad basilika, men färsk är såklart ännu godare. Superbt gott till ugnsrostad potatis och morötter.
  • Stövelkatten
    Marmite skrev 2012-01-12 12:05:45 följande:
    Jag drömmer sjukt mycket konstigt, men inte att jag har sex med kändisar :). Inatt födde jag till exempel fyra barn som såg ut som plastdockor. En gul, en grön, en blå och en röd. Jag vidade in dem i aluminiumfolie och la dem på elementet precis som jag läst (i drömmen då...) att man ska göra med små barn! Jag undrar vad mitt undermedvetna vill säga mig.... Häromnatten var det istället att det stack ut ett fullvuxet babyben ur min mage, som inte var större än vad den är nu. Sjukt svårt att gömma ett sparkande ben under kläderna så att ingen på jobbet skulle misstänka något.

(som sagt... vad vill mitt undermedvetna säga mig..?)
    Hahaha, jag drömde förra veckan att jag adopterade en ål, som efter någon månad växte till en go tjejbebis, men med ålsvanstuppkam som hår. Ehum...

Inte drömt om sex ännu, men är övertygad om att det kommer om någon månad.
  • Stövelkatten
    FruFoxy skrev 2012-01-12 11:44:09 följande:
    Mina tankar är på rullning idag, satt nyss och tänkte på dop...? Herregud. Kan väl få klämma ut barnet innan jag börjar fundera på sånt? Men är man planeringsmänniska så är man!
    Ska ni döpa? Vi har gjort det med de andra tre men denna gång tror vi nog att vi faktiskt skippa det och kör på namnfest istället. Dopklänningen kan ju ändå tas på och brodera in namnet på.

mästerkatten:
    Lät gott! Har bara testat med samma röra fast med gräddfil istället för creme fraich, men antar att det smakar nästan likadant?

Inget dop för oss, är helt utan tro så det skulle vara väldigt märkligt för oss. Tror inte vi har någon namngivningsfest heller, men det får vi se. Vet inte om det är en sån där viktig tysk grej, i sånt fall får jag tänka om. :)

Ang. röran så tror jag bara creme fraiche ger lite rundare smak, medan gräddfil är mer syrligt.
  • Stövelkatten
    babyhummingbird skrev 2012-01-12 12:56:39 följande:
    Mitt illamående blir nu värre dag för dag.. istället för att bli bättre som det står överallt. Senaste dagarna har jag kräks på jobbet, på morgonen och värst är det på kvällen.. får inte behålla min kvällsmat. Är det något fel.. eller kan det helt enkelt vara så att det ibland blir värre ehtl plötsigt trots att jag nu gått in i vecka 12? 
    Jag tycker nog du ska prata med din BM, för jag har fått uppfattningen att du verkligen kräks hela tiden. Orkar du ens utan all näring?
  • Stövelkatten
    Saaajmon skrev 2012-01-12 17:21:57 följande:
    Jag funderar också på dop. För om mitt barn vill gifta sig någon gång så får dem inte gifta sig om de inte är döpta tydligen. Och det är en tradition i båda på min mammas och pappas. Men eftersom att jag är buddhist så blir jag fundersam hur jag ska göra... :/ 
    Gifta sig får man absolut, men vill man göra det i just kyrkan så behöver en vara medlem. Tydligen inte nödvändigt att vara varken konfirmerad eller döpt.
  • Stövelkatten
    Karo77 skrev 2012-01-12 18:57:47 följande:
    Hejsan alla augusti mammor! Hoppas att fa haka pa har aven om Jag ar en aningens sen? Jag ar i vecka 10 (9+5)! Har en son som Blir 6 sommaren och efter en MA i maj2010 sa ar Jag antligen gravid igen
    Hej! Har också en son som blir 6 nästa år, dock i Oktober. :)
  • Stövelkatten
    mownlaiz skrev 2012-01-13 07:44:34 följande:
    får man hoppa in såhär? har bf den 31:a augusti med 2:a barnet. har en blivande 5-årig tös här hemma som ännu inte vet om att hon ska bli storesyster... När ska ni berätta för syskonen?

Ang dop, får man döpa barnet även om man själv inte e med i svenska kyrkan?
    Vi har redan berättat, var svårt att undvika när magen kom med en gång och sonen länge pratat om att han vill ha en bebis i familjen. Men det har inte varit några konstigheter, han är väldigt glad och pussar minst lika ofta på "sin bebis" som på oss övriga. Glad Jag tror mer på att involvera barnet från början, känns bättre. Alla andra i familjen vet ju redan, och på jobben med, så det skulle vara konstigt om det undanhölls för blivande syskonet.
Svar på tråden Augustibebis 2012