• capy

Augustibebis 2012

Såg att det var någon tidigare i tråden som rekommenderade sea band mot illamåendet. Måste stämma in i hyllningskören. Idag är första dagen på säkert tre veckor som jag nästan känner mig som mig själv igen. Hurra hurra! Nu hoppas jag bara på att effekten inte avtar.

• capy

Ojoj, svårt att hinna med här. Kul att ni skriver så mycket  och kul att så många nya hittar hit!

Såg att ni diskuterade föräldrapenning. Är det någon som vet hur det beräknas när man har delvis fast lön och delvis en varierande bonusdel? Beroende på hur bra det gått en månad så kan min lön skilja på ca 5000 kr. Räknar man då på någon snittlön över året? Eller på bästa/sämsta månad?

Går in i vecka 11 idag. Har haft fyra dagar utan illamående nu, känns skönt. Känner mig inte riktigt lika trött heller längre.

Bor i Östergötland, någon mer som gör det? 

• capy

Usch ja. Har redan gått upp 3 kg (vecka 11). Så är livrädd för hur det här ska sluta. 

• capy
    FruFoxy skrev 2012-01-12 11:44:09 följande:
    Mina tankar är på rullning idag, satt nyss och tänkte på dop...? Herregud. Kan väl få klämma ut barnet innan jag börjar fundera på sånt? Men är man planeringsmänniska så är man!
    Ska ni döpa? Vi har gjort det med de andra tre men denna gång tror vi nog att vi faktiskt skippa det och kör på namnfest istället. Dopklänningen kan ju ändå tas på och brodera in namnet på.
    Inget dop för oss. Eftersom ingen av oss är troende så hoppar vi över det.
  • capy

Var på inskrivning idag. Barnmorskan sa att det ibland går att höra hjärtljud tidigt, men inte alltid (är 10+6 idag). Hon frågade om jag ändå ville att hon skulle försöka, eller om det skulle oroa mig mycket om hon inte lyckades hitta något. Jag ljög såklart och sa att jag inte skulle oroa mig så mycket och att hon gärna fick försöka.

Så hon körde på med dopplern, och det tog bara två sekunder så hittade hon hjärtljuden. Så himla underbar känsla. Nu vet jag att bebis lever. Ser fram mot nupp nästa vecka. 

• capy

Nu när jag har hört hjärtljud börjar jag förstå att det faktiskt är ett litet liv inuti mig. Går in i v. 12 idag, känns skönt att tiden går framåt. Tycker magen har blivit väldigt stor redan (la just in en bild i bildttråden), har hört att magen ofta låter vänta på sig när det är första barnet, men gissar att det är olika. Magen ser också väldigt olika ut beroende på tid på dygnet har jag märkt.

• capy
    MrsTM skrev 2012-01-18 12:09:39 följande:
    Bullen85 skrev väl fel? Hon avslutade ju med "när man går in i vecka 13".
    Efter 11+6 går man in i vecka 13, alltså 12+0. När man är 13+0 så börjar 14:e veckan.
    Lite rörigt det där, men så har jag förstått det i alla fall. 
  • capy
    annika81 skrev 2012-01-18 12:18:27 följande:
    Ja,, detta är väldigt rörigt. 
    När min barnmorska visade när jag var i v 12+1 och framåt den veckan så sa hon att under den veckan minskar riskerna för missfall. Så det kanske minskar succesivt under veckan som går.  
    Så om det barnmorskan sagt stämmer så minskar risken för missfall alltså efter vecka 12. När man är i vecka 13 helt enkelt :)
  • capy

Usch usch. 

Just när jag trodde att det värsta skulle vara över med illamående och trötthet så har jag istället drabbats av sån himla yrsel.

Svimmade på bussen på väg till jobbet häromdagen och ingen hjälp fick jag heller :(

I morgon klockan 13 är det dock äntligen äntligen dags för ultraljud (KUB). Håller alla tummar och tår för att det ska se fint ut därinne, enligt uträkning från sista mens så är jag 12+0 idag, men misstänker att det är lite längre gånget än så, ska bli spännande att höra vad som sägs om den saken.

Svar på tråden Augustibebis 2012