• capy

Augustibebis 2012

natlup skrev 2012-05-31 23:56:55 följande:
    Var det inte några/någon i tråden som sa att det klickade lie från magen? Jag börja höra klick ljud nu. Det är inte super högt men man hör. Det klickar inte hela tiden. Läskigt.. Skickar även stryrkekramar till er som har de jobbigt just nu!
    Japp, här klickar det från magen flera gånger om dagen. Har börjat vänja mig nu Glad
  • capy

BM.-besök idag

Vecka: 32+3
    Vikt: +18 sedan inskrivning (+21 sedan plusset)
    SF: 31
    Hb: 138 (tillbaka på samma som vid inskrivningen)
    Blodsocker: 6,8
    Bltr: 120/70
    Hjärtslag: 144
    Bjudning: Huvud (rörligt)

Ardennerarsle känns som en rätt målande beskrivning av hur jag ser ut också Glad Barnmorskan var dock jätterar och undrade förvånat var alla kilon hade satt sig nånstans. Hon kunde inte se att jag har gått upp så mycket. Hon frågade tillochmed maken om han tyckte att det syntes (han svarade korrekt på frågan, tur för honom)...

• capy

Hej på er!

Har fått ut bitar av vad jag tror är slemproppen vid två tillfällen idag, är också en väldig aktivitet i magen. Det sprallas nästan oavbrutet. Dessutom har jag nån molande känsla, typ svag mensvärk. Inte kan det väl vara på gång redan? V 33+0 idag.

Ninime: Håller tummarna för er! 

• capy
    mammsen
    Nä, inga värkar.... tror jag iaf. Hade nån sorts konstant molande förut under dagen. Men nu känns det bra och ungen hickar och sparkar därinne. Känns som att hon sjunkit ner lite. Funderar på om det kanske kan vara så att hon är påväg att fixera sig och att det påverkar tappen på nåt vis så att lite av proppen lossnat.
  • capy

GRRR....
    Hade aldrig trott att det skulle vara så frustrerande att vara gravid. Har aldrig tidigare befunnit mig i nån situation där det ska vara så svårt att hitta vettig information.

Ett par exempel:

1. Min mage ger ifrån sig klickljud i princip dagligen (har skrivit om det tidigare här och såg att det var nån mer i tråden som upplevde samma sak) ingenstans finns en vettig förklaring till vad detta beror på, när jag Googlar hittar jag bara frågor från andra som upplever samma sak, men ingen har ett svar. Det enda som liknar en förklaring är att det skulle vara bebisens leder som knakar, men det finner jag osannolikt då man inte hör något annat inifrån livmodern och detta låter väldigt högt och tydligt och inte alls dämpat.

2. Min bebis rör sig olika mycket från dag till dag. Det kan vara full rulle i två dagar och sen jättelugnt i nån dag innan hon drar igång igen. Överallt läser jag information om att man ska känna lika mycket varje dag och om man inte känner nåt så kan det vara fara på taket. Hittar ingen info om huruvida det är normalt att barnet rör sig olika i perioder, dock hittar jag många andra som ställer samma fråga. Tex här på FL: www.familjeliv.se/Vantar_barn/1.1349740 Här har ju BM inte svarat på frågan över huvud taget utan börjar istället rabbla samma mantran man alltid hör men som verkar säga emot sig själva "Mot slutet ändras rörelserna för att det är trångt" och "Om rörelserna ändras så ska man kontakta förlossningen för då kan det vara något fel". SAY WHAT? Vad är det som gäller liksom?

Suck... verkar som de där omtalade gravidhormonerna har hunnit ikapp mig nu....Foten i munnen

• capy

Grattis frumii! Hoppas allt gått fint. Här händer det också grejer.... ligger inne på förlossningen. Tyckte igårkväll att flytningarna var väl vattniga så ringde och de ville kolla. Väl i gynstolen sa det splash, ingen tvekan om ätt det var vattnet. Får inte åka hem då det fortfarande räknas som prematurt, så nu är det bara att vänta.36+2 idag.

• capy

Här händer inte mycket. Sitter i ett rum på förlossningen och bara väntar... lite molvärk men ingen direkt action. Blir igångsatt imorgon eller fredag om inget händer. Hoppas det kan komma igång av sig självt.

• capy

Hej tjejer. Fortfarande ingen bebis i sikte. Kvar på förlossningen och väntar på undersökning för att bestämma vilken typ av induktion det blir. Håll tummarna för att tappen inte är helt opåverkad :)

• capy

Nu är hon här! Ebba föddes 06.31 imorse i v 36+5. 3275 gram och 50 cm ren kärlek.

• capy
    astro skrev 2012-07-14 19:54:07 följande:
    capy, grattis till Ebba! Vilken bjässe hon är med tanke på veckan
    Tack, ja hon är ju verkligen stor för sin vecka. Börjar nästan fundera på om det inte är felberäknat ändå.
  • capy

Hej tjejer!
    Börjar med att säga grattis till alla som fått sina små. Har inte skrivit på ett tag, men läser varje dag och följer er med stort intresse.

Igår hade vi BF och då var Ebba redan 3 veckor och 1 dag gammal :)
    Vi har det fint hemma och börjar anpassa oss till den nya tillvaron.

Tänkte skriva ner lite tankar om sådant som ni pratat om de senaste dagarna/veckorna. Varning för långt inlägg à la Mammsen :P

Amning - Ebba blev tilläggsmatad på BB eftersom hon räknades som prematur (född i 36+5). Detta, tillsammans med att min förlossning inte kom igång naturligt tror jag är stora anledningar till att amningen krånglar för oss. Hon har inte velat ta bröstet ordentligt, så vi har fått köra med amningsnapp. Det verkar inte heller som att hon blir nöjd med mjölken jag producerar, alternativt orkar hon inte snutta så länge att hon får i sig det hon behöver. Vi kör därför med delvis amning och delvis ersättning. Tycker det funkar bra, men både min mormor och makens mamma tjatar om hur viktigt det är att få amningen att fungera (gissar att det är en föreställning som många i den generationen har, de är båda över 70 år). Vet inte hur länge jag orkar strula med detta, men försöker ett tag till iaf.

Läcka fostervatten - Mitt vatten började att sippra ut. Först trodde jag det var vattniga flytningar och sedan trodde jag att jag kissade på mig. Hade jättesvårt att tro att det skulle vara vattnet som gick. Dels för att det var "för tidigt" och dels för att jag haft föreställningen att det skulle forsa ut. Ringde iaf till slut till förlossningen och de ville ha in mig för kontroll. Till alla er som misstänker vattenavgång: ring till förlossningen, det är bättre att kolla upp vad det är som händer. Jag trodde ju verkligen inte att det var något, men de ville ändå ha in mig och det visade sig att det visst var vattnet. Man ska inte vara rädd att ringa in till förlossningen, de jobbar med rådgivning också och finns där för oss. Bättre kolla en gång för mycket...

Underlivet efter förlossning - Jag fick en bristning grad 2 i vaginan som syddes. I början var underlivet svullet och eländigt. Kändes som att gå runt med en mango mellan benen. Det blev snabbt bättre dock. Efter ca två veckor kändes det i princip återställt. Tips på saker som kan lindra: alsolkompresser att lägga i bindan, isbinda (blöt bindor och lägg i frysen innan användning), Xylocainsalva (inga problem att använda den i underlivet).

Avslag - Nu efter 3 veckor är mitt avslag så gott som helt borta, har bara en liten flytning kvar. Det var bara de första två-tre dagarna som det kom mycket blod, sedan har det varit som en vanlig mens (detta lär ju dock vara en sådan sak som varierar kraftigt, men det behöver alltså inte bli så himla jobbigt).

Förlossningsberättelse - Tänkte göra en sammanfattning av förlossningen och lägga in här inom kort. Förlossningen blev inte i närheten av det jag hade hoppats på och önskat mig. Ville ha en naturlig förlossning, men blev ju igångsatt pga. prematur vattenavgång. 

Skickar en tanke till alla er som går med jobbiga förvärkar. Snart är det er tur att sniffa bebis, väntan kommer att vara värd det! 

• capy

Just det. Vill dela med mig av en liten film som jag och maken satt ihop, en sk. timelapse med bilder från graviditeten. Har varit ett kul projekt under 9 månader och jag blev riktigt nöjd med resultatet :)

• capy
    trossan skrev 2012-08-06 21:58:20 följande:
    Capy- VILKEN fantastisk film! 
    shit vad snyggt!
    Här har man tagit bilder på samma plats de senaste veckorna, men det är ju olika kläder och frisyrer och inte alls samma.
    OJ vad avis jag blir på er film! :)
    Är det foto eller video...?

Jag blev lite tårögd när ni kom in med bebisen genom dörren också :) 
    Tack snälla!
    Det är ca 300 foton som har sedan lagts ihop i iMove.
  • capy

Eftersom ni är inne på diskussion om syntocinon (värkstimulerande) så kan jag ju berätta lite om min förlossning som inte blev i närheten av vad jag hade tänkt och önskat mig.

Min förhoppning inför förlossningen var att ha ett så naturligt förlopp som möjligt. Utan olika typer av forcering och helst utan medicinsk smärtlindring.

Som ni kanske kommer ihåg så gick mitt vatten när jag var i 36+1. Det var inget stort splash som på film utan kom lite då och då. I flera timmar trodde jag att det var vattniga flytningar eller till och med att jag kissade på mig, men till slut ringde jag i alla fall till förlossningen för att fråga om råd. 

Väl inne på förlossningen konstaterades prematur vattenavgång. Och just eftersom det var prematurt så ville de ha kvar mig på förlossningen. Blev inlagd och man väntade i tre dygn på att allt skulle dra igång på naturlig väg. Under dessa tre dygn gjordes kontinuerliga CTG och infektionsprover, allt såg bra ut så det var aldrig någon fara för mig eller bebisen. Jag hade heller inga värkar eller något annat som tydde på att förlossningen skulle starta, förutom att det rann vatten helt enkelt. 

Efter tre dygn gjordes den första vaginala undersökningen. Jag var då bara öppen 1 cm och BM kunde känna en hinnblåsa. Hålet som spontant gått på hinnorna hade troligen "åkt upp". BM tog hål på hinnblåsan och man hoppades att det kanske skulle kicka igång värkarbete. Dock väntade de bara ca 1 timme innan de kopplade på syntocinondropp. Då var jag öppen ca 2 cm.

Efter en kort stund med droppet på kom BM in och sänkte styrkan då jag tydligen hade för mycket värkar (6 st på 10 min). Dock kände jag inte av dessa värkar över huvud taget. Efter ett par timmar började så värkarna kännas ordentligt, jag hade dock inga problem att slappna av och andas mig igenom dem. Jag fokuserade på regnbågen utanför fönstret och allt kändes harmoniskt och ganska fint.

Efter omkring 4 timmar med droppet gjordes en ny undersökning. Då var jag fortfarande bara öppen 2 cm men tappen var helt utplånad. Ungefär här började värkarna bli helt outhärdliga och BM som kom efter skiftbyte erbjöd mig att prova lustgas.

Spydde som en gris efter bara några inandningar av lustgasen, men bestämde mig för att fortsätta försöka. Efter ytterligare några minuter spydde jag igen, men sedan fick jag kläm på det och lustgasen blev mer eller mindre en livlina för mig.

Nya BM gjorde en undersökning (ca en timme efter den senaste) då var jag öppen 3 cm.

Andades på i lustgasmasken och min make var ett fantastiskt stöd vid min sida. Efter ytterligare en timme (ca kl 23) kommer BM in och säger att läkaren rekommenderat att stänga av droppet så att jag får sova och att vi sedan ska sätta igång igen på morgonen. Ingen undersökning görs, men jag får höra att anledningen till pausen är att "det inte går framåt". Jag accepterar förslaget, vill bara få slut på den eländiga smärtan. Får en spruta med något som ska lindra smärtan så att jag kan sova. CTG kopplas bort och BM lämnar oss och säger att vi ska ringa om det är något.

Här börjar den värsta delen av förlossningen. Trots att syntocinonet är avstängt så fortsätter värkarna. De är enormt kraftiga och kommer mycket tätt, jag har i stort sätt bara 10 sek paus mellan dem. Sprutan jag fått gör att jag är helt snurrig och inte riktigt med. Jag klamrar mig fast i lustgasen och makens hand och gör mitt bästa för att överleva. 

Maken tittar på klockan och tänker efter varje värk att "det här var nog den sista". Han tror ju såklart att värkarna ska försvinna eftersom BM sagt att de ska göra det. Själv är jag i det närmaste okontaktbar och kan varken ringa på klockan eller be maken göra det. 

Efter 3-4 timmar i helvetet börjar jag bröla till maken "det trycker på så jävigt". Då förstår han att värkarna förmodligen inte kommer att avta så att vi kan sova och trycker således på klockan.

BM kommer in och höjer styrkan på lustgasen. Smärtan blir lättare att hantera och jag känner mig lite mer "med". Förklarar för BM att vi inte har sovit, att värkarna har fortsatt och att det nu trycker på nedåt. BM undersöker och konstaterar att jag är fullt öppen. Klockan är nu omkring 03. Makens säng stuvas undan och extra personal tillkallas, för nu blir det snart bebis säger BM.

Provar att stå lite, att sitta lite på en förlossningspall, ligga på sidan… Men jag är så trött så trött efter timmarna med de fruktansvärda värkarna. Nu börjar värkarna dessutom avta. Det är skönt, jag får vila lite. Tydligen går det för långsamt, för värkförstärkande kopplas på igen. 

Efter ytterligare ca 2,5 timme är det dags att krysta. Jag blir fråntagen lustgasen, orkar inte ens protestera. Krystvärkarna är korta och jag är fullständigt utmattad. Syntocinonet dras upp över maxdos för att man ska försöka förlänga värkarna. Förlossningsläkare kallas till salen (får inte veta varför, men läser i journalen senare att det beror på att bebisen är stressad). Han stoppar in fingrarna och konstaterar att "Barnet är ju här, det är bara att krysta". BM och sköterskor ser lite lätt irriterade ut. 

Man bestämmer sig nu för att göra nån form av bäckengymnastik för att underlätta. Fyra personer pressar mina ben uppåt i värkarna och drar dem ner mot golvet i värkpauserna. Det gör fruktansvärt ont. Jag kan inte ens samla mig så mycket att jag kan förklara att det kanske inte är så klokt att dra och slita på detta vis då jag tidigare haft problem med diskar i landryggen. Maken sitter på sin stol och ser livrädd ut.

Sen, helt plötsligt, efter ca 40 min krystande, är Ebba där. Varm och slemmig och helt fantastisk ligger hon på mitt bröst. Maken kommer ihåg att jag vill ha sen avnavling och informerar BM om detta. När navelsträngen slutat pulsera så klipper han den.

Jag har spruckit. Man lägger pdb för att sy. Jag frågar hur mycket det har spruckit, får inget vettigt svar, men det ska inte vara så farligt (vaginal bristning grad 2 läser jag sedan i journalen). Måste ta lustgas igen för att klara smärtan när pdb läggs, sedan känner jag ingenting av stygnen. BM syr i minst 30 min. Hon verkar mycket noggrann.

Ja, sedan kommer brickan, vägning och mätning. Jag kommer upp och in i duschen. Jag kan kissa. Allt är bra. Förutom att jag känner mig som en babian i hela snipperiet.

Sedan börjar BB-tiden, med tillmatning och amning som inte vill komma igång, men det är ju en annan historia.

Kort sagt, inget blev som jag tänkt. Men jag klarade det. Och jag slapp ryggbedövning, sugklocka/tång, sfinkterruptur och snitt som var de saker jag var mest rädd för.

Värkstimulerande dropp sattes ca kl 17.00 på fredagen. Ebba föddes 06.31 på lördagen. 

Svar på tråden Augustibebis 2012