• capy

Augustibebis 2012

Gadget skrev 2012-01-25 15:21:59 följande:
    Capy: vad hemskt att ingen hjälpte dig när du svimmade på bussen. Hoppas yrseln lägger sig. Jag var riktigt yr i fredags, men det var bara då.
    Ja, tycker det är så sorgligt att människor är så distanserade från varandra att man inte ens kan hjälpa en främling som mår uppenbart väldigt dåligt.

Har lågt blodttryck och har alltid haft lätt att svimma, så jag antar att det påverkar en del. Men jag hoppas verkligen att det blir bättre. Blir ju rädd att lämna bostaden.
  • capy
    LiJon skrev 2012-01-25 23:01:21 följande:
    Ja fast borde inte bebisens hjärtslag vara snabbare än min puls? Som jag har förstått det. Det var ett väldigt snabbt ljud, räknade inte per minut så jag vet inte.. kanske var min egen puls helt enkelt. Nu ska jag inte analysera mer, gör ett nytt försök sen

Ja köp! Var mycket billigare än jag trodde
    Jag köpte också en doppler på Teknikmagasinet igår :) 
    Är i v. 12+1 nu, jag lyckades hitta bebisen till slut, men det tog säkert 10 minuter. Först hittade jag också det swoschande ljudet (som någon annan sa tidigare så är det troligen navelsträngen) och strax intill det ljudet (snurrade runt och vinklade dopplern åt olika håll) så hittade jag hjärtslagen. De är väldigt snabba, maken räknade till ca 150 slag/min.

Eftersom hjärtat är så litet så är ljudet väldigt svagt. Vi gjorde så att vi kopplade dopplern till förstärkaren så hördes det tydligare. Lycka till med att hitta den lille/a!
  • capy
    Stövelkatten skrev 2012-01-26 12:08:53 följande:
    JAG HÖRDE! :) Hjärta Så fantastiskt! På ena sidan hörs det dova swooshandet väldigt tydligt (vänster ljumske) och på högra sidan hördes lilla hjärtat, som ett tåg! Eller en häst, för den delen.
    Mysigt... Lilla Shoe simmade undan ett par gånger dock, för först hördes det svagt på vänstra sidan. Och sen flöt hen undan på högra sidan också.  
    Åh vad härligt :)
    Det var en Caremaxx jag fick tag i också, så de har nog bytt varumärke bara. I den asken ingick iaf batteri och gel.

Nu är det 50 min kvar till UL för min del. Hoppas, hoppas, hoppas allt ser bra ut nu. 
  • capy

Det gick jättebra på UL!

Allt såg normalt ut. Blev flyttad två dagar, så bf 5 augusti istället för 7 som vi räknat med tidigare.
    Bebisen var vaken och sprallade runt som bara den, viftade med fingrarna och sög på tummen och jag grinade så klart som en unge när jag såg den :) 

Fick se magsäck, alla fingrar på båda händerna, urinblåsa, hjärta och två hjärnhalvor.

Risken för trisomier var väldigt låg.  T21 1:13000, T18 1:33000 och T13 1:105000

HURRA vad glad jag är! 

• capy
    Augustimamman skrev 2012-01-26 14:18:33 följande:
    Nån mer än jag som har jobbigt med pulsen och andningen? Känns som jag har hjärtklappning rätt ofta, nästan så jag måste sätta mig ner för det är så obehagligt och fastän jag tar djupa andetag så känna det inte som jag får in ordentligt med syre.

Har ju väldigt lågt blodtryck så kan kanske va det? Därför jag undrar om nån mer känner detsamma? Jag håller på att ställa in min levaxindos också, värdena är låga, så är rädd att det kan va det också. Har ny läkare och har inte riktigt lärt mig att lita på honom ännu.
    Känner igen mig i detta. Kan få hjärtklappning lite när som helst av ingen egentlig anledning och blir helt anfådd. En gång låg jag tillochmed i sängen när det hände.

Har också lågt blodtryck (inte jättelågt dock) men det kanske kan ha med det att göra.
  • capy
    fru Elle skrev 2012-01-26 16:30:23 följande:
    capy; härligt med så bra siffror på KUB. Det är så härligt att få se den lille i magen, se den vinka och röra sig inne i magen.
    Ja, nu känns det liksom mer verkligt på något vis. Detta är första barnet, så har inget att jämföra med sen innan heller. Nu ser jag fram emot att känna det lilla livet, förhoppningsvis inom några veckor.
  • capy
    LillaMy85 skrev 2012-01-26 18:04:03 följande:
    Capy: Grattis till bra resultat! 

Jag ska på KUB-UL i morgon och är så nervös, kommer inte kunna sova en blund i natt. Är så rädd att något ska vara fel, att fostret inte lever eller att det ska vara stor risk för kromosomfel. Ska försöka tänka positivt men vågar inte riktigt glädja mig helt och graviditeten innan jag vet att allt är bra...
    Tack!

Jag var också jättenervös innan så jag vet att det är svårt, men försök tänka på att de allra flesta graviditeter går jättebra och att det faktiskt är ovanligt med kromosomfel.
    Var också rädd att fostret inte skulle leva, men igår hittade jag hjärtljuden med doppler från Teknikmagasinet, så den oron hade släppt lite.

Håller mina tummar för dig i morgon! 
  • capy
    oxle bo skrev 2012-01-26 21:23:39 följande:
    fick precis en spark :)
    kommer typ 1-2 per kväll, känner inget på dagarna när jag är i full fart, måste sitta stilla längre tid..
    v15 det går framåt, längtar till RUL 1/3
    Åh vad härligt! Längtar efter att kunna känna Sprallis.
  • capy
    LillaMy85 skrev 2012-01-27 13:41:15 följande:
    Har nu varit på KUB och fått se finaste lilla Pyret! Allt var normalt, hjärtat slog och den viftade på armarna, sparkade och stod på huvudet. Så fantastiskt att få se att det är ett litet liv därinne!

Tyvärr fick vi inget slutgiltigt svar då jag måsta ta om blodprovet så får vänta en vecka på resultatet. Blev flyttad fram fyra dagar så blodprovet hade tagits för tidigt. Själva Nupp-delen såg dock jättebra ut, nackspalten var 1 mm och jag har inga andra riskfaktorer så jag känner mig inte så orolig.

Svävar på små lyckomoln idag, nu känns det som att det verkligen är på riktigt!
    Åh, härligt att allt verkar vara bra.

Visst är det underbart att äntligen få bekräftelsen på att det simmar runt ett litet liv där inne :) 
  • capy

Här i Östergötland ingår KUB för alla, oavsett ålder, om man vill ha det. Vi valde att göra KUB, och vi var redan innan vi gjorde det ganska överens om vad eventuella dåliga siffror skulle medföra. Största anledningen till att vi ville göra det var inte T21, som ju är ganska lindrigt i jämförelse med T18 och T13, hade testet visat stor risk för någon av de mer allvarliga trisomierna så hade vi velat gå vidare med ytterligare diagnostik. T18 eller T13 hade inneburit att avbryta graviditeten för oss, då dessa kromosomfel innebär mycket svåra missbildningar och ofta döden för barnet (troligen redan i magen).

Håller med tidigare inlägg i tråden om att det är väldigt viktigt att veta vad KUB innebär och ha tänkt igenom hur man vill göra om siffrorna skulle visa på ökade risker.

Svar på tråden Augustibebis 2012