Inlägg från: minstörstalycka |Visa alla inlägg
  • minstörstalycka

Augustibebis 2012

Jag har ringt och fått tid för hälsosamtal redan på torsdag ;) Känns lite knasigt att gå på ett sådant nu igen ;) Var ju trots allt bara 7 månader sedan jag födde min son ;)

Hur får ni vul vid inskrivningen? Det finns inte här i norr iallafall .

• minstörstalycka
    Maajsi skrev 2011-12-27 11:43:31 följande:
    Hej! Jag plussade för en vecka sedan. Känner väl ingen glädje riktigt ännu. Svårt att göra det då jag förlorade min son i oktober i v. 27. Jag är väl lite avvaktande om man säger så. Trodde verkligen inte att det skulle gå så fort. Bara man inte har otur en andra gång. 1 är en för mycket. Lägger in mig i b listan.
    Jag beklagar.. Hoppas detta går vägen! Kram till dig!
  • minstörstalycka
    Novalina skrev 2011-12-27 14:17:13 följande:
    Glömde tillägga: Jag hade ett hälsosamtal som kändes anska onödigt då jag va gravid med sonen, för jag är väl medveten om hälsogrjer så att säga, och sköter min hälsa bra.

Och denna grav. tyckte både jag och min bm att hälsosamtal eg. inte behövdes, men det är ju altid frivilligt som sagt.
    Asså, hon i telefonen sa bara, åh vad bra att du ringde tidigt.. Jag är i vecka 7+3 idag. Tidigt men ändå inte toktidigt om du frågar mig, ringde i vecka 4 sist. :P
    Så sa hon bara ja då är du välkommen på hälsosamtal på torsdag. Jag frågade självfallet om detta var nödvändigt, och hon svarade då ( Ja det kan ju vara bra då det blir såpass tajt mellan barnen, din barnmorska kanske behöver prata med dig)
    För mig spelar det ingen större roll! :) Jag gillar min bm massvis! Blir ju samma som förra graviditeten! ;)
  • minstörstalycka

Vi var på hälsosamtal igår och tacka tusan vad underbart det var att träffa barnmorskan igen. Talade om allt från himmel och gjort, fick lergigan comp att testa mot illamåendet och kräkningarna om mornarna..
    funkade inte i morse dock...
    Ha en riktigt fint slut på detta år och ett  fin start på ett ännu bättre år ! :D
    Vi kör 2 toppen år vi! :D

• minstörstalycka

Vilken vecka har ni inskrivning i?
    Jag har sen inskrivning denna gång. I vecka 15.. ;) Men då dröjer det inte lika länge tills Rul..
    Med sonen skrevs jag in i vecka 10 och ja det blev ju lång tid tills vi fick komma på ultraljudet! ;)

• minstörstalycka

Alltså, har man inte varit gravid förut rekomenderar jag iallafall att man ringer i god tid. Man får faktiskt himlans bra information på det tidiga hälsosamtalet.
    Jag var på "hälsosamtalet" Nu också, även fast min son inte ens är 7 månader. Detta pga mitt illamående och problem med svamp. Dessutom har jag massor med känslor som jag behövde tala ut om. Jag hade havandeskapsförgiftning och prematura värkar med sonen. så vi tog allt med en gång. Men inskrivning skall vara mellan vecka 10 och 15. Det sa iaf min bm.

Och ni som vill att missfalls risken skall avta! Ni väntar ju barn inte missfall! :) Jag menar inge illa med mina ord.

• minstörstalycka
    Marmite skrev 2012-01-02 17:51:19 följande:

Herregud så långsamt tiden går! Blev lite tillbakaflyttad på hälsosamtalet eftersom BM gick på sista mens, inte ägglossning så nu är jag i 7+5. Jag har inte ultraljud förrän 18 januari och det känns seriöst som en hel evighet tills dess! Jag vet att jag kan gå och göra ett VUL innan, men på något sätt vill jag inte det eftersom jag hellre vill se ett tickande hjärta lite senare när det känns säkrare (jag vet att det inte finns någon logik bakom det resonemanget :) )

Fast jag tror minsann att jag har en yttepyttig början till mage! I alla fall känns den annorlunda, börjar liksom tidigare om man känner med handen från revbenen och neråt :) Det är definitivt något som händer därinne, har helt sjuka muskelsträckningar ibland. Har nog googlat mig till att det är ligamenten som är boven där...

Se det posetivt, kanske blir du framflyttad på rul! ;) Det är ju inte heltfel att bli framflyttad än bakflyttad! ;) Jag blev bakåt flyttad 8 dagar med sonen. Det var inte kul! :)
  • minstörstalycka
    Augustimamman skrev 2012-01-02 18:05:23 följande:
    Mitt hälsosamtal gav absolut ingenting. Tycker mest det var en utdragen predikan om vad jag borde äta och inte äta. Och så frågade hon om drog- och alkoholvanor och om jag blivit slagen i hemmet. :P Jag hade förberett massa frågor om mina sjukdomar som jag tycker är största orosfaktorn men det fick jag inte prata om nu, det skulle man ta på inskrivningen. Nästa graviditet kommer jag def hoppa över det samtalet.
    lottah81 skrev 2012-01-02 16:21:34 följande:
    Hej plussade för ett tag sen och om jag har räknat rätt så är det beräknat till den 26 aug. Måste bara kolla har ni alla gravissymtomer? jag känner inget förutom att magen är lite svullen, är ju visslige "bara" i vecka sex än. Kommer inte riktigt ihåg när jag började känna av förragången. 
    Grattis och välkommen! Det är ju tidigt med vecka 6, symptomen kan ju komma senare, va glad så länge du slipper dom! ;) Jag är i vecka 9 nu och har knappt känt av nåt alls. Lite tröttare, hungrigare och lite öm i bröstvårtorna och ryggen. Men allt det har kommit senaste veckan. Har inte känt mig gravid alls förrän nu. 
    Men tänk på dom som har problem med att sluta röka? Eller kanske behöver hjälp med att hålla vikten, dom som inte vet vad man inte skall äta? Dom som kanske blir slagena, dom som inte har någon pappa till barnet? Tänk på alla dom!!!!!!
    Sen är det faktiskt så att alla barnmorskor är olika! Min bm är den bästa av dom bästa!! :)
  • minstörstalycka
    Augustimamman skrev 2012-01-02 18:09:32 följande:
    Tack! Jag behövde verkligen den! Borde typ skriva ner det nånstans haha! Bra sagt... Glad
    Jag var så jävla dum å googlade "risk för missfall" igår och fick fram från typ minbebis.com (tror ja det va) att största risken är v 9-11. Jag som precis gått in i v 9 nu... Obestämd Är ju såklart superstissig för det nu.
    Beter mig helt fjolligt. Kollar efter blod varje gång jag går på toa, får panik så fort jag känner av en flytning (och tror då att det e störtfloden som kommer) och så har jag bett till Gud typ varannan dag sen jag blev gravid för att allt ska va bra med bebben...

Så JA! Du har rätt, vi väntar ju barn och inte missfall! Ska försöka lugna ner mig lite å tänka mer så. Eller kanske inte tänka så mycket alls, låter ju med bra...  
    Ja vi väntar barn! Och du! Om man får missfall så kan man inte göra nånting för att stoppa det.
    Jag har själv fått missfall..Och jag känner ändå nu att jag väntar barn, inte missfall..

Ju mer man oroar sig ju sämre mår man! Eller jag är iallafall så! ;)
Svar på tråden Augustibebis 2012