• irruz

Augustibebis 2012

Sommaren12: vi köpte en örontermometer när vi fick vår etta o den har verkligen varit guld!! Den kan visa fel ibland om man håller den på fel sätt så jag brukar ta ett par gånger extra o i båda öronen för att vara på den säkra sidan. Dom är rätt dyra men för vår del har det varit en av våra bästa investeringar då vi haft otur med mycket sjukdomar o jag personligen ogillar att stoppa in "saker" i rumpan på mitt barn.. Dessutom går den supersnabbt att använda o man kan ta tempen när som helst var som helst utan att behöva klä av liten :) det är stor skillnad på att få en nyfödd o en ettåring att ligga stilla medan man tar tempen ;) men det skiljer sig säkert massor från barn till barn!

• irruz
    NiniMe skrev 2012-05-11 08:39:30 följande:

Smilla är beräknad till 26 juli 2012
    » Jag är gravid i vecka 29+1
    » Jag har varit gravid i 204 dagar
    » Jag har 75 dagar till förlossningen
    » Jag har klarat av 72% av graviditeten
    » Bebisen väger c:a 1472 gram
    » Bebisen är c:a 40,7 cm
    » Stjärntecken: Lejonet

Ja då har man gått in i vecka 30 nu

jag har en dotter på ett år som heter Smilla :) världens finaste namn Hjärta Glad
  • irruz

Angelica: STORT grattis till ditt pyttelilla underverk :) vad skönt att höra att allt gått bra! Ta hand om er o lycka till med allt!! Kram

• irruz
    Kampis skrev 2012-05-23 11:47:07 följande:
    Jag gör!!! det nya jag oroar mig för är moderkakslossning...
    håller med, just moderkaksavlossning är jag jättenojjig för den här graviditeten!! visste inte ens att det fanns ngt som hette så förra gången... men så var det en "bekant" som fick det för några månader sedan o förlorade sitt barn i v 38, GAH snacka om mardröm :( men det ska ju inte vara särskilt vanligt vad jag vet.. har du moderkakan i framvägg?
  • irruz

Sowe: som ngn skrev så måste du ta ut sammanlagt 5 hela dagar i veckan då ditt barn fyllt ett år, för att behålla din SGI. Du kan absolut jobba 75% o fylla ut resten av tiden med FP, det skulle isf bli tex en hel dag samt samt en 1/4 dag - förutsatt att du har en 9-timmars arbetsdag (med en timmes lunch som det brukar vara). Alt så så kan du ta ut FP 1/4-dagar 5 dagar i veckan om du är ute efter kortare arbetsdagar. Då tar du ju ut 25% varje dag o därmed så fyller du upp till 100%!!! Sen ska det vara så - om jag inte fått det om bakfoten - att så länge du tar ut FP på en fredag så får du alltid ta ut även på helgen om du vill. Hoppas du blev ngt klokare?! :)

• irruz

hej, skriver inte här så ofta men följer er aktivt :) jag har en fundering... är det någon som kan hjälpa mig att lista ut hur bebis ligger? brukar man känna sparkar på något specifikt ställe om den ligger i säte/om den har lagt sig "tillrätta"?! är i v 28 o min lilla skrutta sparkar nästan bara långt ner till höger... tror inte att mitt förra barn gjorde det, utan hon sparkat mest uppåt (harjag för mig, man glömmer ju så fort!!) o hon låg fixerad jättetidigt.. känner ibland också rörelser nere till vänster, o kan inte alls skapa mig en bild av hur lillan ligger.. hjälp?! :)

• irruz

Natlup: gick på rundturen sist jag var gravid o kan rekommendera det. Tyckte framför allt att det var skönt att få bättre koll på vägen dit, var fl låg, hur lång tid det tog att köra dit o var man kunde hitta långtidsparkering mm. Sånt man inte tänkt på innan direkt o som är skönt att få klart för sig när man inte har en unge som är halvvägs ute... ;)

• irruz
    mammsen skrev 2012-06-15 15:58:49 följande:
    Så denna gången när de kommer in och ska göra allt per rutin ex  "nu är det daggs att ta hinnorna" eller "nu ska vi bara sätta en liten skalpelektrod" eller "Oj, har du redan krystvärkar, lägg dig i gynställning så vi ser bättre" kommer jag garanterat att ifrågasätta varför!  En annan sak som jag inte förstår efter att ha läst på lite är varför alla våra sjukhus värkar uppmana kvinnorna att använda forcerade krystningar??!! Jag säger inte att alla ska föda utan bedövning och hänga i en trädgren, jag menar bara att... Man gör så mycket medicinskt i "förebyggande syfte" att det påvärkar det naturliga förlossningsförloppet, vet ni att alla kvinnor får en spruta med både k-vitamin OCH olika hormoner direkt när barnet är fött?? Det viste inte jag! Jo.. k-vitamin visste jag såklart.. Men medans man är upptagen av att ta emot en bebis som flyger genom luften får man en spruta, tror ni man märker det?? Vill inte ni veta vad det är de sprutar i er och varför?? 
    kan du inte berätta mer om vad din barnmorska sagt om de här sakerna o varför man "bör" ifrågasätta dom..? sist genomgick jag inte en hel förlossning då det tillslut blev snitt, men just skalpelektroden tyckte jag kändes väldigt jobbig, både att de satte dit den o att den sen lossnade gång på gång. blir jättenyfiken o vill veta mer .. :)
Svar på tråden Augustibebis 2012