• irruz

Augustibebis 2012

carran no1 skrev 2012-07-26 22:59:44 följande:
    Va till bm idag och min ordinarie hade semester så det blev en annan och hittills har jag vart ganska nöjd med min vanliga bm, men hon jag hade i dag va MYCKET bättre... Kändes som om hon verkligen tog sig tid att lyssna! Vi sammanfattade graviditeten och skrev förlossnings brev, och det som skrevs ner va mest att jag vill ha en så naturlig förlossning som möjligt utan dropp med värksrimulerande och utan Eda, och att jag är livrädd för snitt! Men däremot att jag vill ha lustgas och sen avnavling :)

Allt såg bra ut med bebis oxå och sf mitt låg på 33 (v35+0 enligt bm) (36+0 enligt mej)

Hjärtljud på 144 och bm fick sig en redig spark när hon klämde å kände ;) och vågen visar 10 + sen start!

Och bebis är nu hela fixerad och ligger tydligen låååångt ner! Så jag hoppas verkligen att jag inte behöver gå över! Snarare att den kommer tidigare :)

Har haft sjuk mensvärk nu i 2 dagar i rad och kraftiga förvärkar på nätterna, medans mycket sammandragningar på dagarna och. Svettas som en gris... E ganska så jätte klar med att vara gravid nu kan jag lova!

Och just nu ligger jag och är för första gången riktigt onyttig och äter 2 glassar på rad i sängen, ha ha det är tur karln inte är hemma å ser ;)
    hej carran! vem går du hos i vanliga fall o vem är det du fick komma till nu? var också till bm igår o hon jag får träffa istället för min ordinarie är ett riktigt stolpskott, blir så less.... :P
  • irruz
    carran no1 skrev 2012-07-27 21:14:01 följande:
    I vanliga fall går jag hos Helena men igår fick jag gå till Carina Gustavsson.. och hon va verkligen huuuuur bra som helst!! Helena e oxå bra iof men d känns liiiiite som om hon är stressad. Vem går du hos i vanliga fall och vem fick du komma till nu!?
    går i vanliga fall hos jenny, gjorde det sist också o trivs jättebra med henne. skulle ha fått gått till carina jag också först nu när jenny är på semester men så hamnade jag hos en irene istället o jag är så jäkla missnöjd att jag ställt in mitt nästa besök där.. åker bara ner o lämnar urinprov o blodtryck hos undersköterskan istället. typiskt då att jag inte fick komma till carina jag också :P
  • irruz

Ni som fått era småttingar på "naturlig" väg (alltså ej genom planerat snitt eller igångsättning) har ni tänkt på om det varit ngn förändring med aktiviteten på bebisen i magen dagarna innan? Funderar på om dom kanske rör sig mer eller mindre när det börjar bli dags.. Min lilla plupp har varit väldigt lugn ett par veckor nu (från att ha varit en vilde), men det senaste dygnet har det varit disco i magen..! 36+4 idag.

• irruz

Efter vad jag har läst om syntocinon så förstår jag det som så att det får livmodern att dra ihop sig fortare o på så sätt minska eventuell större blödning, o har man då en moderkaka som släpper sent så riskerar man att det blir delar kvar som inte hinner komma ut pga att livmodern drar ihop sig för fort, o då kan man få lov att bli sövd efteråt för att ta bort dessa... Alltså borde det vara sämre att ta sprutan om moderkakan tar lång tid på sig att komma ut..? Eller är jag helt ute o cyklar?

• irruz

Tjockisbullen: den salva som Veritas skriver om Xylocain, fick jag när jag blivit opererad inuti underlivet - o då menar jag bokstavligen inuti. Den bedövar o är verkligen toppen - tror faktiskt man anv den från början som tandläkarbedövning, OT jag vet... ;) vet inte om du är kvar på fl el om du kommit hem, ring isf BUMS imorgon o säg till att du vill ha sån salva!!!! Konstigt att du inte redan fått det kan man tycka..? Den man får av vården ska vara ien större typ "spruta" så att den går lättare att föra in. Finns även en pytteliten tub på Apoteket som man kan använda på blåsor i munnen, men köp inte den då det kommer bli svindyrt för dig... Hoppas du blir bättre snart!!!

• irruz

capy: vilken fantastisk film!! o vilket tålamod ni haft, jag hade orkat hålla på i en vecka, max ;)

ang barnvakt så har vi bara en, min mamma, o hon är för tillfället i italien o firar sin 50-årsdag. hurra. är i v 37+2 idag. hon kommer hem på söndag o bebisen får helt enkelt stanna därinne till dess!! kommer hon den här veckan så har faktiskt min sambo lovat att stanna hemma med vårt första barn - det vore såklart jättetråkigt men hennes behov går faktiskt före både hans o mina...

• irruz

Ngn som har bra koll på det här med vårdnadsbidrag?? Man får ju inte ta ut fp för ngt barn om man tar ut VB, men VB kan man ju inte få förrän barnet fyllt ett, o samtidigt måste man ta ut minst 5 hela dgr fp i veckan efter barnets 1-årsdag om man vill behålla sin SGI. Vad händer om man när barnet fyller ett tar VB istället för fp, sjunker SGI'n ner på lägstanivå då, eller finns det ngt undantag som gör att man är skyddad om man tar VB? Hoppas ngn förstår vad jag menar... :)

• irruz
    Bellatrixx skrev 2012-08-08 01:23:58 följande:
    Den 7/8 20.51 kom vår fina Luna till världen, 49cm lång och vägde 3475g. Alla mår bra och ska försöka vila lite nu.. Värkarna satte igång kl 7 imorse och vi kom in vid 12, jättebra människor vi var med.
     grattis!!! Luna är verkligen ett av de finaste namn jag vet, bra val :)
  • irruz

Angelica: fy vad jobbigt för dig, för er, att det har blivit såhär!! Kan ju inte i min vildaste fantasi föreställa mig vad det är ni måste gå igenom, men tycker du är helt fantastisk som kämpar på!! Man har ju inte så mycket annat val när det kommer till ens barn, men när det är riktigt tungt så önskar man att man kunde få pausa livet några dagar för att få hämta nya krafter. Att bli o vara mamma är en resa som från första stund är större än ngn annan du kommer göra i livet - på gott o på ont. När den där mamma-berg- o dalbanan når sina högsta toppar så gör det ibland så ont av glädje i kroppen att smärtan nästan blir för intensiv att orka utså - o då är det av glädje, hur blir det då med smärtan...? När man hamnar allra längst där nere, när man står helt maktlös inför ngt som ens hjärta o allt i livet måste tvingas gå igenom medan man själv får står bredvid o se på, när man lägger all skuld på sig själv för att man känner att man på något sätt är en del av orsaken till det där onda - vad gör man då?? Du kan bara finnas där o så länge du gör det så gör du precis så mycket du kan för din lilla flicka just nu. Älska henne, bryt ihop, kom tillbaka, andas. Det blir bättre, alltid blir det bättre - frågan är bara om hur lång tid det tar o hur kämpig resan dit är, men jag är helt säker på att du grejar det, den styrkan (även om det inte alltid känns så) kommer liksom på köpet med det där fantastiska lilla knytet du fick för inte så länge sen!! Jag hoppas att du har blivit erbjuden stöd o ngn att prata med, o att du isf inte är för rädd el stolt för att ta emot den hjälpen - den kan vara guld värd om du får träffa rätt person! Du är inte ensam även om jag förstår att det är precis det du känner dig som just nu i det där svarta hålet.. Många kramar o tankar till dig o din familj!!!!!!

• irruz
    Bubbs skrev 2012-08-09 10:37:11 följande:
    Idag var jag iväg på en extrakoll hos barnmorskan eftersom jag hade haft en aning högre blodtryck än vanligt, mitt normala undertryck brukar ligga runt 80-85 så det är högt i vanliga fall och nu hade jag haft 90 i undertryck.
    Trodde allt skulle se bra ut som det alltid gör, men mitt undertryck låg på 110 (!) och jag hade +2 i äggvita. Vår barnmorska ringde till en läkare och nu ska vi till förlossningen klockan 14:00, och göra nya tester, ultraljud och ctg.
    Känner mig i upplösningstillstånd, är så bortskämd med att ha fina tester och nu vet jag inte riktigt vad som kommer hända. Om det t.om kan tänkas bli en igångsättning? Någon som haft liknande upplevelse? Är så orolig men har inte riktigt någon att vända mig till just nu, så jag tar hjälp av er.

Hoppas allt är bra med er annars, jag brukar alltid läsa det ni skriver men skriver sällan något själv.
    vilken vecka är du i? jag fick havandeskapsförgiftning  i slutet av min förra graviditet (v. 37-38 ngng gång) o blev precis som du skickad till förlossningen för ctg mm. de satte in blodtryckssänkande mediciner o därför blev jag inlagd för att se om de gav ngn effekt, vilket de vanligtvis gör iaf till en början. tyvärr var det ingen av de tre olika mediciner man prövade som hjälpte på mig - hade de gjort det hade jag förmodligen fått åka hem, fortsatt ta tabletterna o gått på koll av trycket hos bm dagligen. nu ville de att jag skulle ligga kvar ändå för observation tills det helst satte igång av sig själv, men jag var så jäkla trött på allt vad sjukhus hette vid det laget så jag krävde en igångsättning annars skulle jag åka hem. så det blev igångsättning samma dag.. jag var inte mogen så det funkade inte alls o slutade med snitt, vilket jag inte alls räknat med men det blev kanonbra tillslut ändå! det är jättebra att dom har koll på dig, o så länge dom har det behöver du inte vara orolig!! hoppas du får fin vård på det sjukhus du tillhör o lycka till idag!!
  • irruz

jag fick en hinnsvepning igår trots att min tapp är helt omogen. det gör förmodligen lite ondare men visst går det..! ville bara säga det då många skriver att det inte är möjligt..! kan också tillägga att det var en läkare som gjorde svepningen på mig så jag känner mig rätt säker på att hon visste vad hon gjorde :)

• irruz

mrsnoname: så fruktansvärt orättvist... är så ledsen för er skull o kan inte föreställa mig vad ni måste gå igenom :( alla mina tankar till er!!

• irruz
    Svipp skrev 2012-08-22 09:07:27 följande:
    Det värsta är svärfar som kommer förbi varje dag och frågar: "Och hur är det med dig då? Trycker det på något?"  Idag ska jag säga, "jo, jag håller på att bajsa ner mig hela tiden, hur går det själv med avföringen?".
    Ska hos bm idag 10.30...hoppas det blir sista besöket. 
    hahahaha... tack, där fick jag dagens skratt Glad
  • irruz

husmodern: jag förstår precis hur du känner! min bebis är uppskattad till +30% (vet inte exakt hur mycket det innebär i g men i v38+ så vsr det iaf över 4 kg o är nu i v40 o ingen bebis har kommit ännu...). vad har dom sagt till dig, ska du göra nytt tul på mån?

Svar på tråden Augustibebis 2012