Augustibebis 2012
Ja, som med navelsträngen är ju ganska logiskt.. blodet i navelsträngen tillhör barnets blodomlopp, i en halvmeters navelsträng finns det ca 1 dl blod, det motsvarar ca 20% av barnets totala blodmängd. Stryper man den tillförseln med en klämma och klipper av navelsträngen är ju detta en ganska kraftig blodbrist för barnen, Dock vill man i swe ofta göra detta för att ta ett ph-värde på barnets blod.. På vissa sjukhus respecterar de om man vill vänta med avnavling och på ett inlägg på barnmorskans blogg finns en länk till WHO när de lägger fram en väldans massa fakta om just detta ämnet.
Ang att ta hinnorna så finns det ju delade meningar, på Näl värkar de göra det per automatik när man är ca 8 cm öppen. Det kan ju vara en bra sak att ta hinnorna om man har en seg och långsam förlossning som man vill snabba på, men som i mitt fall då jag öppnat mig från 3 - 8 cm på lite mer än en timme så förstår jag inte varför!! De bara kom in och sa att det var dags! Vilket resulterade i kraftigare och smärtsammare värkar eftersom vattenvolymen minskas och trycket blir kraftigare, pausen mellan öppningsskedet och krystnings-skedet blir mycket kortare i genomsnitt och man hinner då kanske inte ta igen sig lika mycket innan krystvärkarna som man hade kunnat göra om man hade låtit hinnorna vara, åtminstonde tills krystvärkarna sätter igång (då är det inte helt ovanligt med en paus åp upp till 30min eller mer) och det är nog guld värt!
Ang skalpelektrod så är det ju faktiskt en liten korkskruv de skruvar in i barnets huvud och det tycker jag att de ska låta föräldrarna vara medvetna om istället för att bara säga "vi ska bara sätta en liten grejj på barnets huvud som kollar att h*n mår bra" Jag är för nogranna kontroller av barnet men som i mitt fall där min dotter låg stadigt på 140slag i minuten och trots att jag hade värkar så gick inte ens hjärtslagen ner lite, så anser jag nu i efterhand att hade jag haft mer kunskap hade jag avböjt. Om det fanns tecken på att barnet mådde lite dåligt så skulle jag tycka det var värt det för att ha en säkrare koll än ctg (min dotter föddes rosa med högsta apgar poäng)
Missförstå mig inte, jag tycker inte det finns ett rätt och ett fel i alla lägen, jag tycker bara inte att man ska behandla alla födande kvinnor på samma sätt och ge vård i förebyggande syfte på det viset de gör nu.. Jag är inte missnöjd med min förra förlossning, men denna gången kommer jag att ha mer kött på benen och inte gå med på att de ska göra något som påvärkar barnet eller mig i onödan för att de ska få snabbare förlossningar..
Gud vad jag tjatar på! Jag menar bara att vi kanske inte är världens bästa land när det gäller förlossningsvården bara för att flest barn överlever.. Vi har ju väldigt mycket bristningar i undewrliven om man jämnför med många andra länder, och många kvinnor som får men efter sina förlossningar..
De har testat att ge djur (bla kor) konstgjort (är det oxitocin) som är värkstimulerande under födseln och konstaterat en betydande ökning av att djuren som fått detta konstgjorda värkstimulerande som i genomsnitt nästan 50% av alla förstföderskor får i swe ökade andelen mammor som stötte bort sina nyfödda djurungar.. Jag tror att man ska vara försiktigare med att lägga sig i naturens gång (när det inte är absolut nödvändigt) måste man sätta in dropp om en kvinna inte öppnar sig 1cm/timme som de har som riktlinje på vissa sjukhus?? om mamman mår bra kan man kanske avakta, om mamman inte mår bra utan är medtagen kanske hon dessutom hade behövt den där pausen innan krystningsskedet som man oftast inte får om man har värkstimulerande dropp, jag menar bara att vården kör alla kvinnor lite över en kant och påvärkar ganska mycket, de försöker göra alla förlossningar likadana på många ställen och jag tycker det är synd!
Har värkligen våra kroppar ändrats så de senaste 50 åren att man måste ingripa i över 80% av alla förlossningar? med värkstimulerande/klocka/tång/kejsarsnitt osv?? Skiljer vi oss värkligen så mycket från alla djur? Jag är tacksam för att bo i vårat land, jag vet att mitt barn kommer att vara i goda händer och att risken för dödsfall är väldigt liten i samband med förlossningen,, Men för att kunna vara delaktig i de medicinska besluten som rör mig och mitt barn så känner jag att det är mitt ansvar att vara frågvis och att ta reda på det som är viktigt! Sedan om mitt barn i magen inte mår bra och det blir ett akutläge DÅ, kommer jag att lita fullt ut på vad de gör, men sålänge jag och barnet mår bra så kommer jag ta mig frihheten att fråga varför de vill göra saker och så kommer jag själv ta beslut om det efter jag vägt fördelar och nackdelar med vårdpersonalen istället för att bara säga "jaha okej" som sist..