• irruz

Augustibebis 2012

Behöver råd... Ngn här som har barn tätt sen tidigare eller kommer fö det nu?! Hur har ni gjort med första barnets "sovplats" inför nästa barns ankomst, har de sovit i eget rum sen tidigare, har de fått börja sova i eget rum iom nästa barns ankomst el har ni samsovit innan i fortsatt göra det trots bebis? Vår 1,5 åring sover hos oss o jag är så himla kluven över hur jag ska göra, om hon ska få flytta till eget rum eller inte. Det måste ju ske snarast isf eftersom jag inte vill att hon förknippar det med bebis ankomst. MEN jag älskar att ha henne hos oss o får ont i magen av bara tanken på att hon ska ligga ensam i eget rum... Skulle vilja höra om ngn har erfarenhet av detta o hur det gick för er??

• irruz

Katten o Emelie: tack för svar! Hon har nästan från början sovit i sin spjälsäng där en sida är borttagen o sedan fastskruvad i min säng - för att vi skulle få mer plats i sängen :) så det är ingen risk att det blir för trångt.. det är delvis det att man inte vill "köra ut" henne härifrån, men jag är framför allt orolig för hur hennes sömn kommer bli påverkad.. Vill ju göra det som är bäst för henne men det är ju så jäkla svårt att veta vad som blir bäst, o hon är verkligen beroende av rutiner så det känns inte som att man vill testa sig fram alltför mycket heller. Kan dom lära sig sova även om bebis vaknar under natten? Hennes rum ligger precis bredvid vårat så det känns som att hon kommer vakna i vilket fall som helst om bebisen skriker?

• irruz

tack för alla era svar ang byta sängplats för tidigare barn el inte. ... lillan får stanna kvar inne hos oss, jag kan inte skiljas från henne under nattetid ännu ;) blir hennes sömn totalt rubbad när bebis kommer så får vi se till att lösa det då!!

• irruz

Tramlundis: din sambo får ta ut 10 dagar "i samband med barns födelse" o de dras inte från de övriga föräldradagarna. Men blir du igångsatt på måndag är det bra om han ringer då o anmäler det till fk. De vill alltid att man hör av sig så fort som möjligt....

• irruz

Trossan: vi anmälde innan med vårt första barn då vi tyckte det var skönt att ha det gjort, då behöver man bara ringa in efter förlossningen o anmäla att bebisen kommit, o komplettera med några uppgifter.. (om det är typ längd o vikt, minns inte.. Men ingen MENSA-kvalificerad information :) ) självklart får de inte neka er det, o varför skulle det vara lättare att göra det efteråt?! Som du säger är det ju jättebra om din sambo står som pappa vid fl om ngt skulle hända dig, plus att ni kommer ha 1000 bättre saker för er när bebis väl är här!!

• irruz

Ja tyvärr är det bara 10 dagar man får i samband med födelsen, men vad jag vet så kan man numera ta ut föräldradagar samtidigt under barnets första levnadsår, så vill ni båda använda er av era fp-dagar i början o det är okej med jobbet o så så borde ni ju kunna vara hemma tillsammans så länge ni vill :)

• irruz

Teamlundis: jag vet, var helt förvirrad när jag väntade ettan.. Dock är man bättre påläst vare sig man vill eller inte inför nästa barn ;) den där regeln är ny o därför har jag ingen egen erfarenhet av den då min dotter fyllde ett precis efter att den trädde i kraft, men kollade upp det år dig o det står såhär "Föräldrar kan ta ut föräldrapenning samtidigt i 30 dagar under barnets,första levnadsår, så kallade dubbeldagar. Nuvarande tio dagar, så kallade pappadagar, inom den tillfälliga föräldrapenningen kvarstår och föräldrapenningen betalas fortfarande ut sammanlagt 480 dagar per barn." så det var ju inte obegränsat med dagar, men 10+30 i rad om ni vill, så det blir ju ändå en del :)

• irruz

Grattis katten o any!!! Hoppas ni mår bra alla mammor o pappor o små mirakel :)

• irruz
    sally12 skrev 2012-07-26 20:36:44 följande:
    Bebis gör precis som mamma säger! 
    Nu är hon välkommen ut, klarade min uppkörning idag så nu är jag redo :D 
    grattis till körkortet!!
Svar på tråden Augustibebis 2012