• Xericax

Augustibebis 2012

Styrkekramar till alla som har det kämpigt på ett eller annat vis! {#emotions_dlg.flower}

Jag har två veckor nu med inget "extra" inplanerat, känns som att tiden kommer att gå så långsamt. Men efter det kommer det att bli mera, ska på jobbresa, på kontroll till BM, min man fyller 30, sedan blir det påsk och då ska vi på dop och bli faddrar. sedan följande vecka är det RUL (hoppas allt är bra även om jag ska dit fredagen den 13:e). Och efter det blir det möjligtvis dags för familjeförberedande kurs.

Jag tycker min BM är trevlig, tror inte det är alla som får medhåll av sin BM om att man kunde köpa chips till helgen Glad Jag har lågt blodtryck, sist hade jag 96/65 så hon tyckte jag skulle äta lite mera salt, och jag är fortfarande under min normalvikt.

• Xericax

Jag har den senaste tiden haft många mardrömmar om att det händer hemska saker för nära och kära. Inatt drömde jag om en stor skogsbrand som spred sig jättesnabbt och mina föräldrars hus höll på att brinna ner. Vaknade upp helt uppjagad och grät. Och nu snöar det här också så jag känner mig lite deppad idag. Vill ju ha vår nu!

• Xericax
    astro skrev 2012-03-15 11:39:59 följande:
    Drömmar om bränder betyder att man förbereder sig på en stor förändring i livet, oftast en man har kontroll över och är positiv till (t ex större projekt, en flytt man ser fram emot, ett nytt jobb).

Ofta tyder otäcka drömmar på positiva saker i den verkliga världen, hur konstigt det än låter.

Hoppas det.  Glad Jag drömde faktiskt för en tid sedan att min syster var jätteledsen för hon och hennes man skulle skiljas, (då vaknade jag också upp gråtandes). Sedan någon vecka senare så ringde hon och var jätteglad för hon och hennes man hade köpt en ny lägenhet som de ska flytta till i maj. Så hoppas att det är något trevligt som kommer att hända för mamma och pappa snart då också, om inte förr så i augusti Solig
  • Xericax

Vecka 18 idag, igår kände jag en liten puff med handen Solig

Ser att ni diskuterar vikt. Jag har alltid varit ganska smal, och nu är jag normalviktig 1.60 lång och min normalvikt 57kg och de senaste åren har det även innehållit en kontorsmage som jag gärna hade varit utan. Efter plusset började jag gå ner i vikt p.g.a. illamåendet och bättre koll på vad jag äter, jag vägde 53 som minst och nu har det börjat öka igen så nu väger jag 55 snart 56. Jag har aldrig vägt över 59 så det känns märkligt att jag kommer att gå över 60 men ändå något som jag är helt medveten om, men för några veckor sedan slog det mig att jag mycket möjligt kommer att väga över 70 innan dethär är över och det har jag verkligen svårt att fatta. Viktigast är ju själklart att både jag och pyret mår bra, vad jag väger är en bisak, men ändå om jag går upp 13 kg från min normalvikt så är det 70. Jag är ju visserligen ännu på minus, och inte direkt känt av någon cravings än. Men 70 känns inte så långt borta mera.

Hur är det med era cravings, är det ett starkare sug än då man inte är gravid? Jag har nog från och till känt att nu skulle det vara gott med sura godisar/en chokladglass/ grillad korv eller liknande. Men jag känner inte att det skulle vara ett starkare begär än då jag inte är gravid och blir sugen på något.

• Xericax
    mammsen skrev 2012-03-19 14:56:05 följande:
    Ska på barnbytesdag i Lidköping på lördag, jag väntar som en galning!
    Det brukar alltid ha massor och dessutom brukar det vara riktigt fina grejjer, fick hem 2 papperskassar fulla med kläder som såg nästan nya ut till dottern för ett år sedan, tror det gick på 300spänn! Samt en jättefin cykel för en 50lapp! Helt galet!! Någon mer som ska på något liknande nu på våren? Minns någon redan hade varit,, Ska försöka hitta massa bra kap! Helt hysteriskt längtar jag haha 
    Jag har tänkt fara på ett barnloppis som ordnas i mitten av april. Eftersom det är vårt första barn så behöver vi ju en hel del, och jag hoppas på att bl.a. hitta barnvagn där och kanske en spjälsäng. Babyskydd tror jag ändå vi kommer att köpa som ny, eftersom det är svårt att veta om de varit med om någon olycka då den är begagnad. Kläder tror jag också att vi väntar lite med, möjligtvis något plagg. Men jag tror vi kanske får en del av släktingar sedan, speciellt då det är vårt första barn. Min mans syster har redan sagt att hon har en del saker hon kan ge bort (men jag tror vi nog vi kommer betala lite för det ändå, vi har nog bättre ekonomi än dem så det känns lite dumt att ta emot gratis, beror väl på vad det är och hur mycket). Hade egentligen gärna sett att barnloppiset ordnades lite senare typ i maj eller juni, men vi kommer ju i alla fall att ha varit på RUL innan så vi vet om allt är bra.
  • Xericax
    Naimis skrev 2012-03-20 07:53:43 följande:
    Igår eftermiddag åkte jag på yrsel, liksom ganska många eftermiddagar under denna graviditet.
    Det är otroligt jobbig för de känns som jag ska svimma när som helst, och jag känner mig nästan lite full när synen inte riktigt vill hänga med.
    De känns som man inte har kontroll över sin egen kropp.
    Lågt blodsocker tror jag inte att de är då jag tryckte i mig både äpple, banan och choklad och inget hjälpte.
    Däremot har ju blodtrycket legat på 111/70 och 106/70, vilket jag anser är lite väl lågt (framförallt eftersom jag just nu är i en ganska stressig period både hemma och på jobbet).
    Kan de hänga ihop?
    Med Neo låg jag iaf över 120/70.
    Finns de något jag kan göra för att höja mitt blodtryck något? Eller ska jag behöva leva med detta resten av denna graviditet?

Usch känner mig verkligen gnällig. Tycker synd om maken när jag kommer hem och bara gråter för att det både är läskigt och oerhört jobbigt att må så.
    Jag har också lågt blodtryck, sist hade jag 96/65 och hade en del yrsel. Så min BM tyckte att jag kanske borde äta lite mera salt. Och eftersom jag ännu ligger under min normalvikt så tyckte hon inte det var nå fel då jag föreslog chips Skrattande så du kanske skulle ta något salt tilltugg om du känner av yrsel.
  • Xericax

Jag tror att jag hittills har lyckats dölja min mage ganska bra då jag varit till kontoret. Ingen har i allafall kommenterat något ännu (min chef och min närmaste kollega har jag berättat åt) men den enda tjejen där som själv har barn tittade lite extra på min mage igår, kanske jag bara inbillade mig eller så känner hon kanske igen H&M mammabyxor Flört. Nu ska jag inte till kontoret på två veckor, utan ska jobba hemifrån, ha lite vintersemester och på en jobbresa. Så nästa gång de ser mig är jag i v. 20 tänkte jag skulle strunta i att försöka dölja magen då så ser jag vem som först vågar kommentera något Skrattande

• Xericax
    Svipp skrev 2012-03-22 10:33:50 följande:
    Spännande att ff vara hemlig! Jag klarar inte riktigt av att undra om alla undrar om jag är gravid men ingen vågar säga något, så jag har skrivit det på facebook nu. Då är det ju verkligen ingen hemlighet längre.
    Jo, det är ju lite enklare att vara hemlig då jag jobbar så pass mycket hemifrån. Bor dessutom långt ifrån mina vänner så ingen av dem vet ännu heller. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med FB, egentligen vet jag inte om jag vill skriva något överhuvudtaget innan pyret kommit ut, men å andra sidan så finns det ju risk att någon annan skriver åt mig sedan då "ryktet börjar spridas" och det är ju inte roligt om det blir "offentligt" på det viset, man vill ju berätta själv. Och det har ju fördelar med att berätta på FB också, då kan man ju använda det till att höra om någon har något som vi behöver som de vill sälja o.s.v.
  • Xericax

Jag hade socker i urinen vid ett test, hon skrev dit ++ (vet inte riktigt vad det resultatet innebär). Men i blodet var det bra, något på 5 var det. De ville jag skulle kolla upp det följande vecka, då hade jag inget i urinen. I efterhand funderade jag lite om det bara skulle ha varit ett mätfel, det var inte samma person som testade då jag hade socker som annars brukar testa. Men hur som helst så tyckte de att jag ska göra ett glykosbelastningstest, så det kommer jag att behöva göra senare i vår.

• Xericax
    astro skrev 2012-03-22 11:39:56 följande:
    www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g.../

Det behöver egentligen inte betyda ett dugg. Det finns alltid risk för enstaka mätfel eller annat trassel.

Jag förstår inte riktigt varför vården är så förtjusta i glukosbelastningen, några blodsockermätningar i samband med vanliga måltider borde fungera lika bra, men ... antar att de har sina rutiner.

Jag har haft graviditetsdiabetes (-94, så det var ett tag sedan) och kollar mitt blodsocker själv hemma, bara för säkerhets skull. 
    Tack för länken! Här i Finland tror jag de är ännu mera förtjust i glukosbelastningen, det var någon som sa att det är rutin för alla som är över 28 år. Jag är 27 men fyller 28 sedan i december, så det var ju nära att jag hade behövt göra det hur som helst. Det är inget som jag ser fram emot men det är väl bara att genomlida, då jag kollade på länken så passar ju alla symtom in på mig "onormalt törstbehov, täta urinträngningar, matthet eller viktminskning" så jag antar att det är bra att få det kollat.
Svar på tråden Augustibebis 2012