• Xericax

Augustibebis 2012

Mammsen: Jo, alla som får barn och bor i Finland får välja mellan mammalådan eller 140 euro, men de flesta väljer nog lådan eftersom värdet på den är högre. Och man får den till varje barn, så det gäller inte bara första barnet. Själva lådan kan man sedan bädda i åt bebisen, vi kommer att göra det och lägga lådan i spjälsängen. Jag har själv sovit på det viset då jag var liten bebis Glad 

• Xericax

Idag har vi varit på bytardag. Det blev 3 st bodys och 1 pyjamas (första kläderna vi har köpt) och åt mig 5 st gravid/amningströjor och 2 par mammabyxor. Så nu har jag äntligen ett par byxor att ha till vardags typ i trädgården och då jag går ut på promenad. Allt blev totalt 27 euro. Min man är så söt som kom med och deltog i klädsökandet till lillen.

Ni som brukar köpa begagnade kläder till bebisar, brukar ni tvätta kläderna bara normalt innan eller brukar ni använda något speciellt medel? (De kläder vi köpte verkade nog fräscha och bra, men ändå)

Och en fråga om amningsbh, när ska man köpa dem? Borde väl inte köpa det för tidigt då jag inte vet hur stor brösten blir, men kan väl inte heller vänta tills lillen är född och behöva springa och söka amningsbh redan första veckan? Hur ska ni göra?

• Xericax

Jag har börjat oroa mig för mammavikarien. Jag har haft samma tjänst i 5 år, och tjänsten var ny då jag började, så det var ingen som hade haft den före mig. Det verkar som att folk är nöjda med mitt arbete, och att de tycker att jag är bra. Men eftersom jag inte riktigt har "rätt" inriktning på min utbildning så kan jag själv ibland känna att jag kanske kunde göra mera om jag haft det. Så nu är jag orolig för hur vikarien kommer att vara (vi har ingen ännu men chefen har börjat söka). Vi räknar med att vikarien börjar 18.6 och jag far på ledigt 16.7 och jag tänkte kanske vara borta bara ett halv år ungefär, eftersom det passar bättre för oss att min man är hemma med barnet och jag börjar jobba. Men tänk om alla är jättenöjda med vikarien och blir missnöjd med mig sedan då jag kommer tillbaks. Eller att vikarien är jättedålig, så det blir en massa extra jobb att reda ut sedan efteråt, vet faktiskt inte riktigt vilket som är värre...Obestämd Samtidigt så försöker jag lugna mig själv med att det antagligen för alla på jobbet finns någon person som kan göra deras jobb bättre, speciellt chefen är väl inte direkt den optimala Glad 

Är det någon annan som oroar sig för liknande?

• Xericax

sowe- det låter ju som att vi har det rätt lika då (med skillnad att jag trivs ganska bra med mitt jobb) vi har också planer på barn 2 inom ganska snar framtid (måste ju förståss se hur det går med den första, men tänkte inte vänta allt för många år i alla fall). De andra på jobbet är nog helt bra på sina jobb, men nog finns det alltid något hos alla som kunde vara bättre, så jag försöker att tänka så ifall det visar sig att vikarien är bättre än mig. Och sist och slutligen får de ju inte sparka en bara för att vikarien var bättre, man får ju ha kvar sitt jobb ändå, och man jobbar ju ändå för lönens skull och det kan ju som sagt hända att det blir lite mera föräldraledigt inom de närmaste åren. Men klart det känns lite då chefen säger att han har hört om någon tjej som söker jobb som har jobbat inom samma bransch och verkar "väldigt kompetent" men samtidigt så vill man ju inte ha någon som ställer till med massa problem som man måste reda ut sedan....

• Xericax

26+0 idag. Har varit sjukskriven i två veckor p.g.a. regelbundna sammandragningar på nätterna. De har inte gjort ont, men som värst var de med 4-5 min mellanrum i över en timme (för att sedan fortsätta ca. var 15:e min), och en annan natt hade jag ca. var 5-10:e min i 3-4 timmar. Även fast det inte gjorde ont så blir man orolig och det blir ju inte bättre av att jag var ensam hemma. Jag hade dem nästan varje natt förra veckan men nu har det blivit bättre. Jag var på kontroll och allt såg bra ut, tappen hade inte påverkats och jag fick mitt 5:e ultraljud under denhär graviditeten. Har varken UVI eller någon typ av svamp, så de vet inte riktigt vad det beror på. Har haft det ganska stressigt på jobbet så kanske det påverkade.

Har även varit på glukosbelastning och resultatet var bra.  

• Xericax

Hej, det är jättelänge sedan jag skrev något sist men har följt med tråden ändå så gott det går, ni skriver ju så mycket Glad. Grattis till alla som fått sina små redan.

36+3 idag och det går ganska bra. Det är visserligen äckligt varmt nu så jag har samlat på mig en del vätska de senaste veckorna speciellt nu de sista dagarna, men jag har ändå totalt bara ökat 9 kg än. Lite foglossning har jag börjat få nu också. Dethär är tredje veckan som jag är ledig och tycker att jag har fördrivit tiden rätt bra, boar som tusan. På torsdag ska jag på tillväxt-ul. 

• Xericax

Har försökt packa bb-väskan idag. Delade upp det i två väskor, en att ta med till förlossningen och en med kläder åt mig och lillen inför hemfärden, den får mannen ta med senare. Blev inte så mycket i den första väskan men är inte riktigt klar med den än. Ska köpa någon tidning att ta med och något gott att äta (med risk att jag äter upp det innan det blir dags att fara till förlossningen). Och amnings-bh ska jag också packa med bara de torkar, har just tvättat dem. Här brukar man vara ganska länge på BB då man är förstföderska, minst tre dagar och upp mot en vecka beroende på hur det går med amning och sånt. Men jag räknar med att mannen kan hämta det som jag glömt att packa för vi bor ändå rätt nära. 

Ni som fött redan eller har barn från tidigare, vad har ni haft med  som ni tyckt varit nödvändigt/onödigt eller önskat att ni haft med?

För de som har tråkigt i väntan på de små så kan jag tipsa om en kul tråd här på FL, det är kommentarer som pappor har sagt angående graviditeter och förlossningar, www.familjeliv.se/Forum-2-10/m19135338.html

• Xericax

Grattis till alla som fått sina små!

37+3 idag (har alltså beräknat 23.8) Jag har länge trott att lillen kommer före 23:e eftersom både min mamma och min syster har fått sin första ca. en vecka före bf. Och på RUL sa de att han var lite större så han motsvarade 19.8. Men jag har ändå tänkt att jag måste "behålla lugnet" och inte börja vänta honom allt för tidigt, det blir bara jobbigt då det kan ju faktiskt dra ut ända till september. MEN, jag var på kontroll i torsdags, han har tydligen växt bra uppskattad vikt var 3550 g motsvarade bf 10.8, han var väldigt lågt ner så hon kunde knappt mäta storleken på hans huvud. Det var bara 1 cm kvar av tappen och jag var 2 cm öppen (jag trodde hela tappen måste försvinna innan man börjar öppnas). Hon tyckte att han var så pass stor (och jag är liten) så ifall det inte kommer igång av sig själv före så fick jag en tid till 14.8 för en till kontroll, och möjligtvis att det blir igångsättning då. Så nu har jag väntat som en tok i helgen (och storstädat och promenerat), eftersom jag gärna hade velat att det satt igång sålänge min man var hemma. Men ingen bebis än, lite av slemproppen tror jag däremot att har kommit, men inget med blod i.
    Nu har min man farit tillbaks på jobb, han kommer antagligen hem först på torsdag kväll, han skulle dock försöka komma hem tidigare om han har möjlighet och istället jobba lite hemifrån. Och han kommer självklart hem ifall förlossningen börjar, men det tar ca. 4 timmar för honom att komma till BB så isåfall måste jag ha svärfar att köra mig till förlossningen.    

• Xericax

Helt underbar film Capy!

Vi har två års bröllopsdag idag, så lillen hade gärna fått komma idag eftersom det är min enda chans till att få se min man idag Glad Men jag mår bra och känner inte av nå förlossningssymptom idag så jag får väl snällt vänta på att min man kommer hem från jobbet imorgon eller på torsdag. Jag får väl fira bröllopsdagen själv med lite glass och OS.   

• Xericax

Såg att ni skrivit om bastu, och jag som också är från Finland kan hålla med om att det är ett tips som finns här i Finland. På finska brukar de tala om de tre S:en för att få igång en förlossning "sauna, seksi ja siivous" = bastu, sex och städning. Min syster badade bastu kvällen innan hennes vatten gick. Men som ni redan skrivit det ska ju inte vara för varmt och man ska inte vara för länge. 

• Xericax

38+3 idag och nu börjar jag bli nervös! Ska på kontroll imorgon och de sa att jag skulle ta bb-väskan med ifall det blir igångsättning. Lillen var ju ganska stor på förra kontrollen, hade huvudet lågt nere, tappen var bara 1 cm och öppen 2 cm, och det är 1,5 vecka sedan. Efter det har jag haft en del förvärkar (jag hade knappt känt av förvärkar innan förra kontrollen, bara vanliga sammandragningar) och lite av slemproppen har lossnat. Så kanske tappen börjar vara helt borta nu.

• Xericax

Är det någon som fått igångsättning med Cytotec?
    Jag var på undersökning i tisdags uppskattad vikt är 3800 tappen är borta och öppen ca. 2 cm. Fick tid för igångsättning till imorgon. Men de sa att det skulle sättas igång med cytotec, vilket inte känns så jätte bra, det var ju så mycket diskusioner om de tabletterna i vintras. Att förlossningen kan bli så intensiv och orsaka syrebrist för babyn. Jag frågade om det finns andra alternativ, och det lät som att det nog gör det ifall jag har öppnats lite mer tills imorgon, men att om läget är det samma så tycks det vara Cytotec som gäller.
    Jag fick Cytotec förra sommaren då jag fått missfall och det gick nog helt bra, inga komplikationer. Men det är ju en helt annan situation nu då det är en levande baby som ska ut.

Vi har i.a.f. försökt att få igång förlossningen själva nu, i tisdags åt jag nästan en hel ananas, inget hände. Igår käkade jag lingonsylt och hade färdknäpp, hade mycket sammandragningar inatt och lite av slemproppen har kommit ut, så hoppas det har hjälpt till. 

Svar på tråden Augustibebis 2012