-
Vi har tid till RUL 13/4 så du är inte ensam om att få vänta.godisbit skrev 2012-03-26 09:57:47 följande:Längtar otåligt till RUL också, men vi får vänta länge än då vi har tid först den 16/4 (vilket är kul iofs för det är även min pappas födelsedag). Är det fler som har länge kvar till RUL nu? Känns som att alla ni andra redan har varit där... ? -
19+3 idag. Är det någon annan som också har börjat må illa tillbaks? Jag har mått ganska bra hela mars, men de senaste dagarna har jag haft mera illamående (men jag har inte spytt). Funderar om det beror på att magen börjar bli så spänd nu, vikten har ökat med nästan 100 g/dag de senaste dagarna. Dessutom har magen börjat bli lite rödflammig speciellt då jag har duschat.
-
Fick veta i helgen att min svägerska funderade på att sälja bort sitt Maxi cosis babyskydd i sommar, så om vi var intresserade skulle vi få den (hon sa att vi får den, men för oss känns det ändå bäst om vi köper den så lite kommer vi nog att betala för den). Är det någon som har erfarenhet av dem? Den såg bra ut och hon sa att hon har tyckt den var bra, till de två första barnen hade hon haft ett annat märke som hon inte tyckte var lika bra (tror det var Britax, men det kan hända att jag minns fel).
Imorgon ska jag till kontoret för första gången på två veckor, har planerat att inte dölja magen mera, så det känns sjukt pirrigt att se hur de ska reagera, om någon vågar kommentera, och om de har misstänkt något tidigare. Det är ganska många som är på vintersemester denhär veckan också så det är inte så många på kontoret imorgon
-
Den såg ju bra ut, speciellt då jag själv gillar lite dystrare färger7eHimlen skrev 2012-04-03 10:08:22 följande:Jag tänkte köpa en vanlig axelremsväska, tycker skötväskor är onödigt dyra! Nåt liknande den här ovan. Vet inte varför det ser ut som att du lagt upp bilden :P väskan kommer iaf från Biltema o kostar 89,90:- (vill inte ha just den, men liknande i nån rolig färg)
Vad allt är det egentligen man ska ha plats med i en skötväska? Och vad är det som skiljer en skötväska från en vanlig axelremsväska (alltså vad är det som gör att skötväskor är dyrare än en vanlig väska)? -
Nu har jag googlat lite på skötväskor (ja, jag borde jobba istället men kan inte koncentrera mig) och det verkar som att man inte behöver så mycket i den första tiden, så jag tror jag försöker med någon av handväskorna jag har hemma redan, sedan då det blir mera packning så testar jag med någon ryggsäck som vi ändå bara har liggande i vårt skåp. Skulle det visa sig att jag verkligen behöver en skötväska måste jag väl köpa en vid ett senare tillfälle istället. (Fast Emmaljunga sport skötväskorna var ju riktigt snygga.)
-
Jag tror att jag måste förtydliga att med handväska menar jag axelremsväska av modell större. Jag har aldrig gillat små väskor, så jag tänkte jag kan försöka med någon jag har liggandes hemma tills jag vet vad jag behöver. Dessutom så bor jag på landet så jag far ingenstans utan bil, och då kan jag lika bra slänga in en extra ryggsäck med kläder/mera blöjor och allt annat som kan tänkas va bra att ha. Dessutom bor jag rätt långt ifrån mina vänner så sist jag var till en kompis var i början av december, och de börjar också alla ha småbarn, samma med syskon. Och att äta ute är något vi bara gör då vi firar våra födelsedagar. Jag går även väldigt lite på shopping, så jag tror det ska gå bra med ryggsäck/axelväska för mig. Men alla har ju olika förutsättningar och behov. Men jag tror att ordet handväska gav lite fel intryckamammsen skrev 2012-04-03 19:33:16 följande:Ska man bara iväg en snabbis på fika hos en kompis på ca 1 timma kan det vara så att 5st blöjjor är slut efter 30min första tiden, det är helt normalt med barn som bajsar allt från en gång/vecka till 20-30 gånger om dagen när de bara äter bröstmat, man lär sig snabbt (iallafall i perioder) att alltid ha på tok många extrablöjjor med, så handväska är nog inte att rekomendera!

Dessutom har vi ju inte köpt vagn ännu (tänkte köpa begagnad) och det kan ju hända att vi får med en skötväska på köpet. -
Jag fick en kommentar av min storasyster (hon har inga barn själv) i påskhelgen. Det var första gången som hon såg min gravidmage, och hennes kommentar var att jag hade så stor mage att hennes vän som fått barn tidigare i år var ungefär lika stor då hon var i slutet av sin graviditet. Min andra syster (har en liten pojke) som också hörde det var snabb med att säga åt henne att man aldrig ska kommentera storleken på en gravidmage utan bara säga att den är fin, för åt henne hade många sagt att hon hade liten mage och det tyckte hon inte var kul. Själv tyckte jag att jag hade ganska söt mage och gärna visade upp den med tajt tröja, så jag blev ju ganska förvånad. Men tyckte att det kanske syns bättre på mig då jag är kort (160) och hennes vän är ganska lång (över 170) om man tänker utseendemässigt så måste ju en lika stor mage se större ut på mig då jag är kort. Också sa jag åt henne att jag just har kommit tillbaks till min normalvikt som är 57 så viktmässigt har jag inte ökat, och då blev hon förvånad. Just då tänkte jag inte så mycket på det, och fast jag vet att hon har fel så har kommentaren ändå nu i efterhand gjort mig ledsen, och jag har gråtit några gånger p.g.a. den, känt mig stor och ful.banana81 skrev 2012-04-12 13:05:48 följande:Är det någon av er som fått kommentarer om att ni är för stora? Jag är överviktig men har ändå fått en fin (tycker jag själv) bebiskula! Detta är ju min tredje så visst, den är kanske lite stor. Men när ja tittar på era fina magar så är det många som är som min! Lagom enl mig!
I alla fall så har min svärmor börjat kommentera min mage och min vikt varje gång jag träffar henne! Sist blev jag så ledsen så jag fick gå iväg och gråta på toaletten.. Jag vet inte vad jag ska säga till henne, har ni några bra tips? Det får gärna vara ganska spydigt för dom är rätt så snabba i käften själva!
Sedan så tror jag hon har lite svårt att förstå hur pass "långt gången" jag faktiskt är, är ju i 5 månaden nu och att hon har sett sin vän i slutet av graviditeten kan vara allt från 7-9 månaden då det gäller henne. -
Har varit på RUL idag, allt såg bra ut. Har ju de senaste månaderna trott att det är en tjej i magen, men där hade vi fel. Det var en stor kille som stolt visade sin snopp och sedan räckte ut tungan åt oss
(soda-testet funkade tydligen för mig). Vi hade ju tidigare fått 23.8 som BF (vilket även stämmer enligt oss själva) men han hade växt bra så nu motsvarade det BF 19.8. -
Mammalådan eller moderskapsförpackningen som det officiellt heter får vi som bor i Finland, det är en del av moderskapsunderstödet. Om man bor utanför Finland och vill köpa den så går det också kostar 274,15 euro + porto mer info hittar du här http://www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/120908134512TK?OpenDocument14mars skrev 2012-04-15 19:12:14 följande:Jag googlade runt lite och hittade massa bloggar och trådar som har skrivit om "mammalådan", är det någon som vet hur man beställer en sådan? :)
och här finns bilder på vad den innehåller http://www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/010403100821MP?OpenDocument
I helgen köpte vi barnvagn, en begagnad Brio kombi för 150 euro. Den hade några fläckar men verkar annars helt bra, slaktade den totalt och tvättade alla delar. funderar på att köpa något sött tyg att klä in innerdelen på den med, blir nog säkert bra. Ikväll ska vi på familjeförberedande kurs, första tillfället av fyra. -
Jo, nya är nog onödigt dyra. Min man tyckte att vi kan ju sedan då vår son blivit 15 år och han får en begagnad moped för mellanskillnaden som vi sparade in på att inte köpa ny barnvagn, fråga honom om han är sur på oss för att han inte fick ligga i en ny barnvagn då han var bebisfransyskan skrev 2012-04-16 13:25:19 följande:Vi ska också kolla på en vagn imorgon för just 150 euro! En Red Castle Shop 'n Jogg som ny med liggdel skull kosta kring 900 euro. Den såg ut att vara i jättefint skick så jag håller tummarna!
Tycker alla barnvagnar i Frankrike har sådana dumma små hjul, typ såna där plastiga som man ser på kontorsstolar. Vill man ha "riktiga" hjul hamnar man direkt i en helt annan prisklass. Jag vill ju absolut att barnet ska ha bra saker, men kan inte fatta hur 1000 euro är ett rimligt pris.