-
Lita på fru Elle! Detta tipset funkade för mig + att ha programmet Personal igång när du ska aktivera ditt kort.fru Elle skrev 2012-05-17 14:36:04 följande:Sommaren12, måste vara en Nordeabankomat. Om det inte fungerar att aktivera ring supporten och be om ett utbyteskort. Det nya kortet har en aktiverad e-leg. Har du Mac behöver du en blå kortläsare som heter todos Aros mini 2, den kan supporten med skicka. -
bubbelplast! Väldigt braanneh skrev 2012-05-17 17:05:35 följande:Gahh, nån dom har tips på hur man packar ner dricksglas bäst i flyttkartonger? Har tidigare packat i silkespapper, men nu har jag tyvärr slängt allt, och har inga tidningar heller :S
(och jag har typ flyttat 10 gånger!)
-
Vi har också funderingar här hemma på tvättmaskin. Tror vi skulle få plats med en, men då måste vi flytta på vårt skåp med alla "våra" saker i. Och vi har inte direkt stort badrum.... Men funderar på att inte ha skötbord i badrummet utan istället i det som sedan kommer att bli barnets rum. Sen tänker jag att jag verkligen behöver en tvättmaskin eftersom vi bor på tredje våningen utan hiss, dock med en grym tvättstuga som är lätt att få tid samma dag... Men var ska man hänga blöta kläder i lägenheten? Kanske kan vara en idé att köpa en kombo tvätt/torktumlare? Någon som har erfarenhet av det?
-
Strangeryoutwo: ring FK! De har telefontid till 21 på vardagar. Och skriv gärna ner alla dina svar här sen

-
Ellenbmt: fy, det låter inget vidare. Ta hand om dig och vila.
Issan: Än så länge har jag bara gått var 4:e vecka (är i v.29 idag). Jag har inte alls hungerbehov, snarare tvärtom. Är nästan aldrig sugen på mat, äter bara för att få ner mina sura uppstötningar. Väldigt märkligt, jag är en person som vanligtvis ÄLSKAR mat, men men.... Bara gått upp 4kg sen inskrivning så det är väl rätt lugnt antar jag. -
Cociliana tog jag när jag hostade som värst i mitten på graviditeten. Min läkare sa att det är klassats som den mildaste varianten av medicin, i stil med alvedon (med hur det påverkar bebis) och det var min räddning. Jag fick också panik av hostandet och fick ont i hela magen, musklerna och revbenen och dessutom sömnbrist på det.. nej tack!A R skrev 2012-06-19 06:46:35 följande:Åhååå, ny måste jag få klaga lite. Har varit ordentligt förkyld i två veckor och igår var nog värsta dagen. Sover dåligt på nätterna och har hostat så mycket att det gör himla ont i revbenen. Får nästan panik när jag känner att jag ska hosta. Det gör till och med ont att ligga på sidan pga revbenen och sidan är det enda sättet att ligga på för mig :( hur är det med hostmedicin, törs man ta det? Zonsalva, kan man smörja med det?
Blä, vad jag är less på detta nu. -
Åh, blir lite avundsjuk på er som har bebisar som har vänt sig nedåt. Min bebis vägrar och låg först på tvären och sedan så har den vänt sig och ligger med huvudet uppåt och rumpan längst ner. Hoppas, hoppas den vänder sig tills nästa BM-besök. Är i 31 +2 så än finns det tid att vända sig och BM sa till mig att inte oroa mig över detta. Det går liksom inte att inte tänka på det ändå..
Ang träning så körde jag mitt sista pass som instruktör i fredags (bodypump) och mitt sista yoga i onsdags. Dessutom börjar min semester från mitt "vanliga" jobb idag (lärare). Det enda jag har kvar i träningsväg nu är min gravidyoga på torsdagarna och min häst
. Helt ärligt så fattar jag inte att jag ska vara hemma i över ett år. Väldigt overklig känsla. Har inte heller gått upp sådär värst mycket, knappt 8kg. -
Nja, nu testar jag en annan gravidyoga, gick på Sportlifes först och var jättenöjd, men går nu på en lite mindre yogastudio inne i stan. Väldigt nöjd hittills och framförallt så skönt att "bara" vara deltagare, du fattar nog vad jag menarTesdy skrev 2012-06-20 11:02:04 följande:Åh du började med gravidyogan. Skiljer den sig mycket ifrån den vanliga yogan du kör?
Jag hade också hoppats på att få köra mina pass till sommarschemat men det blev tyvärr inte så.
Har du vågat ta ngn fast klass till hösten? Det har inte jag vågat utan sa upp mina två pass.
. Den yogan jag kör nu är mer kundaliniyoga och såklart anpassad efter gravida.
Nej, ingen fast klass till hösten, tänkte köra på som vikarie när det känns ok, och söka fast klass till vårschemat börjar igen. Jag tror att du egentligen har rätt att få tillbaka dina "gamla" pass när du kommer tillbaka eftersom du tekniskt sett bara är ledig från dem ett tag. -
Japp, det är nog vändningsförsök hon pratar om. Här i Gbg gör vi det runt v 37 och går det inte så får man planerad tid för snitt (de kan göra flera vändningsförsök). Min BM berättade att ungefär 50% av vändningarna lyckas. Min kompis vände sin dotter i magen flera gånger, men efter några timmar vände hon sig tillbaka igen varje gång. Till slut så vände hon av sig själv och kunde födas vaginalt.Novixi skrev 2012-06-20 12:17:56 följande:Sandrina: tror absolut inte du behöver vara orolig över vikten! Sålänge magen växer som den ska är nog allt bra :) Jag hade inte gått upp mer än 4,5 kg sist jag var hos BM (v.32) och då är jag ändå så kallat "underviktig" i vanliga fall. Hon har inte reagerat så mycket på vikten, dock är mitt SF mått litet. Hade det inte varit det så hade hon nog inte sagt något :) Alla går upp olika och det beror mycket på hur man såg ut innan graviditeten också. Som någon skrev så finns det de som bara går ner under grav och inte upp något alls.
Ang hur bebis ligger i magen. Sist hos BM låg bebis på tvären med huvudet åt vänster och fötterna åt höger. Hon sa att den fortfarande har plats att röra sig men att den förhoppningsvis hade lagt sig ner till nästa gång. Annars skulle vi planera då hur vi skulle göra. Antar att hon syftar på vändningsförsök eller nåt?
Sonen låg med huvudet nedåt och fixerad redan i v.32 så hoppas att denna i alla fall ligger nedåt nästa gång.
Nu verkar det mest som att den ligger olika hela tiden, som att den snurrar runt där inne ;D haha!
Det låter ju lättare att vända en bebis på tvären än en som är som ligger helt tvärtom (som min). Dessutom så är det väl så att omföderskor har lite större plats i livmodern och att barnen kan ta längre tid på sig att vända sig rätt (eftersom det finns mer plats!) -
Mammsen: jag har inte heller gjort någon glukosbelastning, min BM säger bara att man gör det om man ligger i riskzonen (i alla fall här i gbg). Hon tar bara vanligt blodprov, stick i fingret och sen får man svar direkt. Jag har legat normalt hela tiden så det har aldrig varit något prat om denna gluksbelastning.
-
livelovelaugh: Grattis! Och oj, blev det vaginal förlossning? Skönt att höra att ni mår bra i alla fall!!
-
mammsen och fransyskan: det verkar otroligt jobbigt med dessa släktingar. Mammsen, jag skulle nog struntat i dopet, jag är inte heller döpt och jag har inte hamnat i helvetet ännu (vad jag vet!
). Jag förstår att det är en fin ceremoni, men kan ni inte ha en egen liten namngivningsceremoni hemma med bara din lilla mysfamilj (dvs din sambo och barn). Fransyskan: ärligt, jag hade nog ballat ur. Har inget tålamod alls och ska hon dessutom komma tillbaka snart igen!! Nä, sätt stopp för det där, magsjuka låter som ett jättebra skäl att skylla på! -
7e himlen Man kan tyvärr inte donera och ha sen avnavling. Vill man donera ska de helst klippa navelsträngen innan barnet tar sitt första andetag. Fråga på det sjukhus där du tänkt föda om de ens har möjlighet att ta emot blodet om du vill donera. Här i GBG har de en spännande policy som är att ett av sjukhusen alltid har sen avnavling och där går det inte att donera och det andra sjukhuset har alltid tidig avnavling (om du inte begär annat).
Strangeryoutwo Yes, du ska ringa koordinatorn. 031-343 12 50
-
Jag har också upplevt detta kliande och det blir bara värre och värre. Det började med fötterna och nu kliar det överallt! Framförallt kvällstid och när man ska sova, igår trodde jag aldrig att jag skulle somna.Funderar på om det kan ha något att göra med att det är varmare ute? Idag på morgonen så testade jag isbalsam på fötterna och underbenen (eg. köpt till min häst, men hon har fått en egen flaska i stallet). Konstigt det där med saker för djur förresten, det är nästan aldrig några konstigheter i de sakerna, men för människor får man alltid lusläsa förpackningen.. Ska nog testa det här isbalsamet ikväll också och se om det blir någon skillnad..Novixi skrev 2012-07-05 12:06:16 följande:Grattis sommaren! Jättesnygg vagn och jag hoppas verkligen de kompenserar dig riktigt ordentligt för allt strul!
Sista tiden måste jag säga att jag sovit oförskämt bra :) har inte ens behövt gå upp på natten för att kissa?! Hmm undra hur länge till det håller i sig...
Men däremot blir jag galen på allt kliande!! Är det någon mer som upplever intensivt kliande, inte hela dagarna, utan mest på kvällen? Hade förstått om det bara var magen eftersom den växer, men det är fruktansvärt på ryggen och armarna! Även ner på rumpan och benen kliar det. Ibland känns det som att jag kommer klia sönder mig :( Någon som har det likadant?
Annars går jag in i v.36 (?!?!) idag. När hände detta?! Snart är bebis här ju! :D -
Novixi: Pratade med BM nu och ska få komma in och lämna blodprov imorgon bitti. Tydligen kan det vara höga halter av gallsyra i kroppen och det kan ev .påverka bebisen (forskarna säger olika). Googla på graviditetskolestas eller gravidhepatos. Känns bra att kolla upp det i alla fall så man delvis kan få medicinsk hjälp eller veta att det inte är någon fara.
-
Då får vi se vad utlåtandet blir... Fick du också rådet att inte äta något innan? Jag ska fasta från 24:00 tills 09:00 (då jag ska vara där). Skönt att de tänkt på att ge en morgontid.Novixi skrev 2012-07-05 20:20:00 följande:Sandra1983: pratade med min BM också och hon tyckte att jag skulle komma in imorgon bitti och ta prover. Så det blev samma utlåtande som för dig. Sen är det bara att vänta och se vad proverna visar -
Kampis: Det låter inget vidare, kan du vila lite på dagen istället?
Naimis: Perfekt med bilköp, och dessutom känner jag igen mig i det här flängandet och fixandet (boandet?). -
jguz: usch, det lät inte som en trevlig BM, sånt där gör att jag känner stort obehag inför amningen. Kan man ta sig vilka friheter som helst som BM?
De har väl inte spelat in några nya avsnitt av Solsidan ännu? (men det pratas väl om det) -
Novixi: har du fått svar på dina prover ännu? BM ringde mig nu och sa att allt såg bra ut, SKÖNT! Har däremot fått anti-kli medicin utskrivet för natten så jag ska gå ner till apoteket och hämta den tänkte jag.. Tänk, då kanske man tom får sova lite inatt.. -
Ja, då var man vaken... Fick medicin mot mitt kliande, men fick restless leg istället. Och det är värre!! Det är helt omöjligt att sova, undrar när effekten av tabletten avtar? Aldrig mer en sådan tablett...