Augustibebis 2012
Albasmamma - tack, skönt att någon haft liknande. Men jobbigt om det ska hålla i sig så. Måste ta upp det med BM men ska inte dit förräns nästa torsdag...
Albasmamma - tack, skönt att någon haft liknande. Men jobbigt om det ska hålla i sig så. Måste ta upp det med BM men ska inte dit förräns nästa torsdag...
fransyskan - jag tror inte att 4 kg räknas som stor bäbis här i sverige, tror medelsnittet ligger strax därunder. (men jag vet inte säkert, bara vad jag hört).
Jag har en fråga som jag hoppas kunna få lite råd kring. Jag är lite halv känslig mot dunkuddar, blir täppt i näsan/slemhinnorna. Nu har vi fått min sambos gamla minikudde att ha till pyret. Jättefin o precis rätt storlek men det är dun i den. Vågar jag låta vårt lilla puré sova med den. Vet ju inte om hon ärver känsligheten från min sambo...
Grattis saftmedbulle - väldans vad det föds bäbisar tidigt här
hoppas allt gått bra o att ni snart får åka hem.
Vad bra den här tråden är, får så mkt info som man annars missar, dom den där sprutan. Måste läsa på mer om det, verkar ju onödigt om man får den bara "på rutin" utan anledning egentligen.
Hallonbladste känns bättre. Sen har jag hört att man ska dricka typ fänkålste efter, sk vra bra för bäbisen, nån som har erfarenhet?
Någon som har erfarenhet av nån skalpellelektrod, på vår föräldrautbildning pratades det om den som om det var nåt de satte på alla bäbisar. Men jag tyckte det lät obehagligt, vill inte att de ska skruva fast nån krok i huvudet på min bäbis...
Grattis helenaa till lilla Lova. kom hon på uttänkt tid?
Tack för era tankar kring skalpelektroden, kanske inte är så farlig som den såg ut. Får väga fördelarna mot nackdelarna med den tror jag. Såg bara lite läskig ut, inget jag skulle vilja sätta fast i mitt efter huvud.
Mammsen - tack för ditt långa svar. Jag ska verkligen läsa på och skriva i mitt brev samt ifrågasätta på förlossningen. Min sambo är väldigt duktig på att fråga och ifrågasätta så jag litar på honom om jag inte orkar själv. Jag vill i största möjliga mån klara mig utan medicinska medel. Tror verkligen det är bättre för både mig och barnet. Mammor har ju klarat det sen urminnes tider. Sen är det klart att annan hjälp får tas till om behov uppstår, men då blir det ju en annan fråga.
Åh grattis Katten och Any. Härligt med de små liven.
Längtar som tusan men hela 32 dagar kvar till BF.
Hejåhå - vet inte vad man ska säga. grattis till sonen o jag hoppas verkligen att vården kn göra allt för att han sk må bra så ni får njuta av varandra. Skickar styrkekramar till hela din familj!
Naimis - jag hade höftledsluxation när jag föddes, fick ligga i en skena typ 6-8 veckor. Mamma har berättat att det var bra för jag var väldigt stabil o hålla men jobbigt då den inte fick tas av utan de fick åka till sjukhuset för att bada. Utvecklingen har säkert gått framåt, det här var ju typ 30 år sen. Men jag har efter skenan inte märkt något av det, är mkt vig i höfterna, vet inte om det är pga att jag låg med benen rakt ut i början
Upptäcker man det så tidigt så ska det n te ge några framtida problem.
Sommaren - jag hade kopparspiral i 3 år innan vi nu skulle skaffa barn o innan dess p-piller i typ 10 år. Kopparspiral kommer jag fortsätta med.
Fördelar: behöver inte komma ihåg något på flera år, den sitter där den sitter. Du är "fertil" så fort den tas bort. (jag blev gravid efter en dryg månad). Inga hormoner som stör din egen balans. Allt är "naturligt".
Nackdelar: jag fick lite mer mens, men väldigt regelbunden. Hade lite mer smärta än med p-piller, men ungefär samma som utan ngt skydd.
Hoppas det hjälper lite
Jag är också kvar o väntar otåligt bf+2 idag. Inga känningar direkt, bara sammandragningar o viss molvärk. Jag kan också få sammandragningar på ena sidan, ibland tror jag dock det är pyret som spänner ut ryggen, men det ser hellustigt ut.
Hur vet man om det är värkar? Igårkväll hade jag några smmadragningarnsom gjorde ont i både nedre delen av ryggen o i bäbismagen, som riktigt kraftig mensverk. Inatt har jag ca 1gång i timmen haft en sammandragning som gjort sjukt ont, men bara i bäbismagen. En blev jag helt kallsvettig av. Det onda känns som mensverk som svider lite och strålar lite ner i benen. Är det värkar? Helt novis (bf+6 idag o såååå less. Vill bara få ut henne nu)
Jag färgade håret för några veckor sen i tron att det skulle hålla över de första veckorna med pyret men nu börjar det bli utväxt o ingen bäbis ännu. Men får leva med det några benor kanske. Ställer mig inte o gör det nu iaf
Förvärkar kanske det är men de håller i sig, kommer med mellanrum på 10-25 min nu o håller i sig i 30-60 SEK. Hoppas det tar sig!
Har en del att läsa ikapp nu, då jag senaste dagarna bortprioriterat denna tråd o istället myst med bäbis.
Den 29/8 kl22.26 föddes vår lilla Inez på 40+5. 51 cm och 3030g.
Började med småvärkar kvällen inne och hade kanske 4-5 under natten som jag kände av. Under dagen fram till ca 17 hade jag värkar dom kom allt tätare men de gjorde inte direkt ont, gick enkelt att andas igenom dem. När de började göra ont var det ca 9 min mellan, ställde mig i duschen och efter 30 min satte jag på
TENS. Var hemma o kollade på tv och vid 20.30 började jag må illa och vi insåg att det kanske var dags. Ringde bb om sa att illamående var positivt o att vi skulle vänta in 3 värkar på 10 mon. Tog ca 20 min till sen åkte vi.
21.15 kom vi in, öppen 7cm. Hjärtljuden gick ner när jag låg på rygg så de tog hinnorna och satte skalpelektrod på bäbis.
Värkarna blev då sjukt mkt mer intensiva.
Tog lustgas (som var 50:50 med syrgas). Hjälpte lite, men mest att det var skönt att fokusera på nåt. Började trycka på rätt så fort, BM kollade o jag var öppen 10. Gick krysta ca 4-5 ggr sen var hon ute. Födde stående på knä lutandes mot sänggaveln.
Hon föddes 1h o 10 min efter vi kom till bb. Jag är supernöjd med förlossningen.
Sprack jättelite, 3 stygn på höger blygdläpp.
De fick dock hjälpa till med efterbörden, massera magen 2 ggr och tömma blåsan, fick 1 liter dropp och en extra cytosonin(stavning?) spruta. Tappade 1,1 liter blod.
Fick lämna bb och åka till patienthotellet ca kl 04.
Hela upplevelsen var helt fantastisk, hade aldrig kunna drömma om att det skulle gå så smidigt.
Nu myser vi hemma med vår skatt :)
Blev långt, förlåt. Ska försöka läsa ikapp under dagen.
Grattis alla som fått dina små och ni som fortfarande väntar har nåt fantastiskt att se fram mot, värd alla väntan i världen!
Hang in thee! Ni som är kvar. Ni gör det suveränt och snart har ni era bäbisar!
Har någon hört något om mamsen, jag har följt tråden ganska frekvent men länge sen något hördes från henne...
Mamma070912 - spännande. Åk in med inställningen att det är det bästa du kommer vara med om så kommer det gå jättebra! Lycka till!
Husmodern - åh, äntligen. Lycka till nu!!!!
Nej, så fruktansvärt för hejohå, det måste vara värsta man kan råka ut för. Alla tankar till henne och familjen! Kramar!
Stort grattis till de sista bebisarna, om det nu inte är någon kvar som vi missat!
Känns konstigt att denna tråd nåt sitt slut, tänkte i början av grav "hur ska man orka följa en tråd i 9 mån" o nu sitter vi här o har nått målet, o sjukt fort gick det!
Husmodern - hoppas det går över fort. Vår tös låg också på riskgränsen gör att sola men vi satt i fönstret hela 2a dygnet så hon klarade sig.
7e himlen - låter som en jobbig förlossning och förstår besvikelsen att inte få vara med på slutet när du jobbat så länge... Men huvudsaken att du och lillkillen mår bra