• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Stövelkatten
    capy skrev 2011-12-06 11:53:04 följande:
    Åh, vad bra. Det hade faktiskt inte jag heller hört talas om. Så mycket nya saker som man måste lära sig. Känner mig smått överväldigad.

Jag råkade se det idag av en händelse! :) Och det måste vara ganska nytt, för jag läste på om föräldrapenning förra veckan utan att se det. Som sagt, inte massor av dagar men fortfarande guld!
  • Carolines Secrets

Jag kommer få lägsta mammapenning eftersom jag studerar på högskolan och min sambo kommer få ut ca 10 000 under hösten. Ja vi ska spara så mkt vi kan under graviditeten. Jag skulle uppskatta om ngn kunde uppskatta ungefär vad en bäbis kostar varje månad. Blöjor, mat, kläder osv. Vore jätte snällt :)

• Stövelkatten

Carolines Secrets skrev 2011-12-06 12:02:41 följande:

Jag kommer få lägsta mammapenning eftersom jag studerar på högskolan och min sambo kommer få ut ca 10 000 under hösten. Ja vi ska spara så mkt vi kan under graviditeten. Jag skulle uppskatta om ngn kunde uppskatta ungefär vad en bäbis kostar varje månad. Blöjor, mat, kläder osv. Vore jätte snällt :)

Enligt Konsumentverket:

Generellt täcker alltså barnbidraget vad barnet kostar. Det man ska se till mest är nog vad man själv kostar. Så ställ upp budget nu vad ni egentligen lägger pengar på, så vet ni exakt vad ni kan strypa åt senare.  
  • Stövelkatten
    natlup skrev 2011-12-06 11:38:52 följande:
    Jag är inte pinnsmal utan har lite mage. Ni som är i samma sits, vet ni hur man kommer se på magen sen när man är gravid?

Hur menar du? Hur man kommer se på sin egna magen när den blir större?
  • Carolines Secrets

Tack mästerkatten :) ja jag förstår! Det jag ser att vi skulle kunna dra ner på är godis och dyr mat. Samt så drar sambon ner på teknikprylar, men det har han dragit ned på rejält i ett års tid nu. Jag tror att vi kommer ha 4000 kr över varje månad om vi lever som vi gör nu. Drar vi ned på godis och restaurangmat så kommer vi nog ha ytterligare ngn tusenlapp över varje månad :)

• any19877

Jag pluggar också... Det kommer bli tufft men det viktigaste är att man planerar mycket... Blir det 4000 plus barnbidrag då?

• Ari Gold

Själv vill jag som sagt vara ledig lääänge så då gäller det verkligen att prioritera ekonomiskt.

Dessutom är vi sådana där alternativa downshiftande muppar så vi prioriterar andra saker än att shoppa loss ändå. Typ odla palsternacka eller gå på loppis.

Men nu ska jag jobba heltiod 6 månader för att få upp min SGI. Det kommer att bli döden, men värt det i det långa loppet.

• Ari Gold
    Stövelkatten skrev 2011-12-06 12:21:48 följande:
    Enligt Konsumentverket:

Generellt täcker alltså barnbidraget vad barnet kostar. Det man ska se till mest är nog vad man själv kostar. Så ställ upp budget nu vad ni egentligen lägger pengar på, så vet ni exakt vad ni kan strypa åt senare.  
    Ja egentligen måste det ju inte kosta söärskilt mycket. Problemet är väl snarare att vi lever i ett konsumtionnsamhälle där det kan vara en stor social press på mammalediga föräldrar att defniniera sitt föräldraskap genom shopping.- Finns ingen gång i livet då man överöäses av så mycket reklam om helt vansinnigt onödiga saker som man bara "måste" ha.

Ska ett barn som byter storlek varannan månad klara sig på 320 spänn i kl'äder förutsätter det att man ärver, köper begagnat  eller klöper billigt. 320 spänn får du väl kanske EN Molo sparkdress för eller något sådant.
Svar på tråden Augustibebis 2012