• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Alltså jag tycker att detta är jättejättejobbigt. :( jag känner mig helt ogravid och har känt så typ en vecka. Magen har inte växt på flera veckor och fastän jag har en stor bula när jag står upp så kan hag dra in magen helt på morgonen när jag ligger ner och då syns ingen bebis till hur mycket man än stirrar. Har inte känt den heller än. Finnarna börjar försvinna och jag är inte lika hungrig som innan. Känns verkligen inte som det finns nåt där. Om detta är spökveckor så är det hemskare än jag trodde. Vill bara gråta! Funderar till och med att ringa läkaren på spec mödravården och tjata till ett ul, två veckor drygt till rul nu... Ska köpa spjälsäng idag men det känns inte ens kul, bara som ett bad sign. Och mannen förstår inte mina känslor alls. Känns skit nu. :'(

• Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-02-25 10:09:43 följande:
    Alltså jag tycker att detta är jättejättejobbigt. :( jag känner mig helt ogravid och har känt så typ en vecka. Magen har inte växt på flera veckor och fastän jag har en stor bula när jag står upp så kan hag dra in magen helt på morgonen när jag ligger ner och då syns ingen bebis till hur mycket man än stirrar. Har inte känt den heller än. Finnarna börjar försvinna och jag är inte lika hungrig som innan. Känns verkligen inte som det finns nåt där. Om detta är spökveckor så är det hemskare än jag trodde. Vill bara gråta! Funderar till och med att ringa läkaren på spec mödravården och tjata till ett ul, två veckor drygt till rul nu... Ska köpa spjälsäng idag men det känns inte ens kul, bara som ett bad sign. Och mannen förstår inte mina känslor alls. Känns skit nu. :'(
    Häng inte läpp! Trots min ganska tydliga mage så kan jag dra in den ordentligt när jag ligger ner, livmoder åker liksom bara in i allt mjukt där inne. Det är givetvis inte bra att oroa sig så, kanske en lyssning på hjärtat skulle vara bra i alla fall? Om du inte kan få ett ultraljud alltså.

Lycka till i alla fall!
  • Tvåönskarblifler

Sommaren12: Vilken vecka är du i? Jag köpte en Angelsound för att kunna ha när jag oroar mig. Inte alltid den fingerar för alla heller, men mig hjälpte den massor. Nu är det en mån kvar till RUL och jag har bestämt att jag ska lyssna igen om två veckor.

• Kampis

Men du sommaren12, jag skulle kunna ta med min till fikan imorgon så kan  du ju smita in på en toa och lyssna?

• fransyskan
    Millas skrev 2012-02-25 08:23:02 följande:
    Var med om något riktigt otäckt precis.. Låg och drog mig i sängen och plötsligt får jag sån fruktansvärd värk i nedre delen av magen och ryggen så jag inte kunde ligga stilla. Ungefär som en kraftig värk vid förlossning. Lyckades ta mig upp på benen och på väg till toaletten får jag fruktansvärt tjut i öronen och allt blir till flimmer. Värken släpper så fort jag kissat men var tvungen att sitta kvar en bra stund innan jag överhuvudtaget kunde ställa mig upp. Men nu är allt helt lugnt. I fortsättningen tänker jag gå på toa innan jag ligger och drar mig!!
    Nej fy vad ruskigt!!! Hoppas du slipper vara med om det igen!

Vi shoppade loss på IKEA igår. Bäst av allt var dock att dom hade semlor!!! Det var min första semla på kanske sex år... ojoj, vad gott. Verkade dock inte som om franskisarna uppskattade semlor; de valde daimkakor och sånt istället. Stackarna vet inte vad dom missar!

Nu ska jag njuta av min helg... fast i bakhuvudet så har jag fortfarande det där med att min livmodershals var kort och dåligt stängd. Ingen som vet ifall sånt kan lösa sig av sig självt? Usch, jag borde ha bett om mer information men det var så mycket annat att fråga om.
  • mammsen
    Stövelkatten skrev 2012-02-23 12:32:57 följande:
    Välkommen!
    {#emotions_dlg.flower}

Jag undrar om det är någon som hade stora problem och inte ammade med första barnet, men ammade utan problem med senare barn? Jag ammade i totalt 3 veckor sist, och hela den första bebistiden var kaos- idag har jag läst massor om ammning och känner mig jättepeppad! Verkar ju som att det kan vara riktigt mysigt.

Men har ni några bra tips? Vad gjorde ni annorlunda så att det gick bra senare?
    Kan bröststorleken ha något med greppet att göra? När sonen föddes och mjölken rann till var en tutte lika stor som hela han, vet inte om det liksom täppte till för mycket. Han fick aldrig något bra grepp och åt sig alltså inte mätt. Det funkade ett par ggr. med ammningsnapp, annars var det bara skit allt ihop.
    För mig fungerade amningen nästan på direkten, men jag hade nästan tagit för givet att det skulle fungera och bli jättemysigt så jag var aldrig nervös eller så..
    Men jag har hört av många både från de som haft det lättare och svårare att amma att det varit mycket skillnad från barn till barn, en del barn har lixom bättre "hugg" från start osv
  • mammsen
    anneh skrev 2012-02-23 15:23:56 följande:
    Hämtade ut en babybox idag från apoteksgruppen!
    Den innehöll 3 tidningar (gamla), nappar, sked, tuggummi, omega 3 provtabletter, och krämer
    Kan man hämta ut det på apoteket? behöver man beställa först? kostar det något?
  • Kampis
    fransyskan skrev 2012-02-25 10:53:33 följande:
    Nej fy vad ruskigt!!! Hoppas du slipper vara med om det igen!

Vi shoppade loss på IKEA igår. Bäst av allt var dock att dom hade semlor!!! Det var min första semla på kanske sex år... ojoj, vad gott. Verkade dock inte som om franskisarna uppskattade semlor; de valde daimkakor och sånt istället. Stackarna vet inte vad dom missar!

Nu ska jag njuta av min helg... fast i bakhuvudet så har jag fortfarande det där med att min livmodershals var kort och dåligt stängd. Ingen som vet ifall sånt kan lösa sig av sig självt? Usch, jag borde ha bett om mer information men det var så mycket annat att fråga om.

Brösten kan vara för spända för dem att få grepp, och jo när mjölken rinner till är det ju stenhårda femmas fotbollar... man kan behöva mjölja ur lite innan för att mjuka upp dem.

Min dotter fattade inte riktigt hur hon skulle greppa och vi fick använda amningsnapp första tre veckorna, sen hade hon väl växt till sig så mycet så det funkade. Glömmer aldrig hennes blick när hon sög rätt på vårtan :D  
Svar på tråden Augustibebis 2012