• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan

Godmorgon allihopa!

Vad ska ni hitta pa idag? Vi ska till IKEA for, som alla vet, sa maste man omedelbart kopa en ny soffa nar man vantar barn. Eventuellt ocksa ett nytt matbord! Oskyldig

Ellenbmt skrev 2012-02-24 08:00:00 följande:
    Godmorgon!

Hade lite sänggympa med sambon tidigt i morse, fick världens hårdaste livmoder. Läskigt! Är det sammandragningar? Hade inga märkbara sånna sist.....
    Det ska vara helt normalt efter "sänggympa"!!!
    Karo77 skrev 2012-02-23 18:23:43 följande:
    J
    Jag har bott i frankrike i 11ar, gift med en fransman och vi har en son pa 5ar!!! Jà det ar lite knepigt men ta d'en tid du behover fatt hitta en Klinik som passar dig! I detta land ar det langt i fran Lika trygg som sverige. Jag har valt att foda pa privatklinik i Genève Kanns mer som i sverige
    Vad skont att vara gift med en fransman i ett sant har lage! Jag och maken talar visserligen franska men vissa ord ar ju helt nya och sa ar blir det ju saklart mycket kulturkrockar. Och alla dessa blodprov... borjar misstanka att dom foder upp en vampyr-arme!

Vi har ocksa hittat en privatklinik men dom accepterar inte att man skriver in sig forran manad fyra sa, ja, vi far vanta och se och hoppas att det gar bra. Till mina franska kollegors fasa sa vill jag dock garna lamna sjukhuset efter 1-2 dagar och inte stanna de rekommenderade 5.
  • Naimis

Estelle var ju inte helt tippat men ett superfint prinsessnamn, kan bli poppis

• Stövelkatten
    Naimis skrev 2012-02-24 11:47:03 följande:
    Estelle var ju inte helt tippat men ett superfint prinsessnamn, kan bli poppis
    Åh, det var verkligen fint! Jag gillar Estelle. Finns det någon gammal drottning som hette det, eller gick de helt efter eget huvud?
  • godisbit

Hej på er gravidpinglor!
    Efter kub-resultatet i början på veckan kommer vi nu att "släppa bomben" i helgen. Först blir det fika hos svärmor och sedan kommer min mamma och min ena kusin på middag. Ska försöka få tag på pappa och min plastsyrra under helgen också så även de får veta. Min 91-åriga farmor hör så dåligt så pappa får nog berätta för henne direkt så man vet säkert att nyheten når fram =)  Jag är lite inne på att hitta på ngt kul sätt att berätta, jag funderade på om vi skulle lägga med en ultraljudsbild bland semesterbilderna... Fast sambon tycker hellre det ska bli kul att bara droppa nyheten utan förvarning, just för att det är en så "stor" grej kan det ju vara kul att chockera. Vi får se hur det blir, vi har inte bestämt oss ännu.

Annars läser jag här och kikar i bildtråden och längtar efter fler tecken på att det är en liten "ostbåge" (som barnmorskan liknade bebisen vid på ultraljudet). Jag har länge funderat på att köpa en doppler eller angelsound, men när vi nu fick veta att jag har livmodern i framväggen funderar jag på hur lätt eller svårt det kan vara att höra hjärtslagen då? Normalt tycker jag inte att jag brukar vara så orolig av mig, men nu med alla hormoner på gång så litar jag inte på att jag inte skulle nojja halvt ihjäl mig om vi lyssnade men inte hörde. Allt såg bra ut i måndags så jag har ingen anledning till oro, men blir helt klart avis på er som känner bebisarna =) 

Däremot känner jag mig nu lite vilse i det här med veckor och dagar. Enligt kub-ul-måtten tyckte barnmorskan att vi då var i vecka 12+1, enligt sm skulle vi i måndags varit 13+1 (dvs att vi isf blev tillbakaflyttade en vecka). Den 1/1 gjorde jag ett digitalt gravidtest som då gav "3+" vilket enligt clearblue betyder att det då var mer än 3 veckor sedan befruktning (alltså att jag då var i vecka 5+ någonting eller mer). Nu ville inte barnmorskan göra ngn officiell datering det görs vid RUL, men jag blir ändå lite förvirrad kring bf-datumen. Det känns som vi får "gå om en vecka" på ngt sätt... helt ologiskt och säkert beroende på hormonerna tycker jag det känns jobbigt att inte veta. Huvudsaken, vilket sambon lugnande påpekar, är ju att allt var bra med bebisen (vilket det var - bm såg inga tecken på ngt oroande och  bebisen vaknade till slut och började sprattla runt och vinka och hjärtat slog som det skulle) och rent logiskt kan jag tycka att det är bra eftersom det isf betyder att jag en vecka tidigare i graviditeten började med folsyra och uteslöt alkohol och annat mer eller mindre skadligt för bebisen - men... hormonknäpp som jag är kunde jag nästan inte sluta gråta häromkvällen bara för att det kändes som att graviditeten backade. Jag antar att jag inte är ensam som förstagångsgravid att läsa vecka för vecka om bebisens utveckling och nu känns det som det inte händer ngt...

...och så känner jag mig tjock och plufsig och är inne i en hunger-och-törst-period igen... Drack nog mer än 3 liter vatten och juice igår och var ändå törstig! Och bara ngn timme efter maten börjar jag känna mig hungrig igen... Jag har int egått upp så mkt i vikt och bortsett från att magen ser degigare ut än vanligt syns det inget även om jag nu bara har ett par jeans som funkar. Och så har jag efter att ha sovit bättre igen i några veckor nu sovit skitdåligt de sista nätterna (snuvig och kissnödig och hungrig och törstig...). 

Men, men... blir kul och skönt att börja berätta officiellt så jag slipper känna mig så tjock och slipper alla vita lögner om dryckesval och varför jag helt plötsligt efter 6-7 år helt plötsligt käkar kolhydrater och om hur jag tyckte det vara att dyka på semestern och så vidare.... =)

Blandad kompott idag och låååångt blev det dessutom!

Ha det gott - nu ska jag ge mig ut i solen och hoppas få lite vårsolsenergi innan kvällspasset på jobbet. 

• Sandrina

Tycker Estelle är otroligt vackert, känns ändå klassiskt på något sätt!
    Jag tyckte jag hörde att det finns någon gammal drottning som hette Estelle.

Dock tycker jag inte dom andra namne klingade så bra. Fina var för sig, men inte i den ordningen.

Någon som vet vart Mary kommer ifrån? Gissar att det inte är efter den danska kronprinsessan, eller?!

• Sommaren12

Godisbit: tyckte det verkar va ett jättekul sätt att berätta på att råka lägga ultraljudsbilden bland de andra fotona! Gillar sånt! :)

Jag är så sugen på att köpa ett angelsound men tror bara jag kommer bli jätteorolig om jag inte hittar ljudet så har bestämt mig för att avstå. Iaf vänta tills jag känner sparkar så jag ändå kan vara säker på att allt är bra.

Estelle tycker jag är jättefint!! Kul att de ratade de andra traditionsenliga å tråkiga namnet å valde nåt eget. De känns som ett väldigt modernt par i kungahuset, känns representativt å bra att Daniel ska va pappaledig också.

• LiJon

Hej på er!

Tycker också Estelle är jättefint, kul att de väljer efter hjärtat och inte något namn som är väntat.

Idag har vi äntligen varit på RUL! Var så sjukt nervös innan, vaknade 04 och kunde inte somna om så det blev några timmar innan jag äntligen fick väcka sambon Hade på något sätt nästan intalat mig att det inte skulle finnas något i magen, så när en liten bebis böjd som en ostkrok med sprattlande armar och ben visade sig på skärmen sprutade tårarna. Världens bästa dag!

Som  vi trodde fick vi en ny tid, eftersom jag är i vecka 16 och det inte gick att se allt man ska kunna kolla. Frågade om kön också men hon sa att det var för tidigt att se, men hon försökte inte heller. Så fredag om tre veckor ska vi dit igen och hoppas att allt ser fortsatt bra ut.

Två bilder fick vi med oss hem!

Godisbit; Tycker det med bilderna blir ett kul sätt att berätta! Vi har bara sagt det rakt ut till de flesta, men till sambons mamma med familj köpte vi ett par bebisstrumpor det stod "Born 2012" på och slog in. Hon öppnade först och såg helt frågande ut tills poletten trillade ner, hon blev helt tårögd och viskade "jag ska bli faaarmoor!". Så att "berätta" så är kul lite på ett annat sätt

• Hejåhå

Estelle ville jag ha som andranamn till Isabelle. Tyckte det rimmade så härligt, men mannen delade inte min uppfattning.

• Aprilia1977
    A R skrev 2012-02-23 09:49:10 följande:
    Jag har hjärtarytmi (oregelbundna hjärtslag) För mig känns det som om ett slag hoppas över och nästa slår mycket hårdare. Ganska vanlig och oftast helt ofarligt. Kommer ofta vid stress, sömnbrist och när jag druckit rödvin. Jag får det några gånger per år, kommer och går under dagen och natten under några veckor. Har fått betablockerare mot det och det hjälper bra men det ska man inte äta när man är gravid. Jag tror inte det är någon fara men jag tycker du ska ta upp det med din barnmorska. 
    Det jobbiga är när man ska sova för när man slappnar av och ligger i sängen upplever man det oftast starkare fast det inte är så.

Hoppas det släpper snart. 
    Usch, har väntat på att min barnmorska ska ringa. Missade hennes samtal, hann inte mer än att plocka upp telefonen, så lade hon på. Hon jobbar inte förrän på måndag igen. Har ringt vårdguiden som hänvisar mig till barnmorskan.

Så nu sitter jag igen och "väntar" på att en annan barnmorska ska ringa upp mig. Det är mycket knasigt som händer på jobbet, tror nog att det är stress. Det kommer och går även hos mig... men utlöstes en gång i tiden när jag bröt upp från ett långvarit förhållande. Mystiskt.... och har suttit i sedan dess. Men inte i den utsträckningen som nu. För nu är det var och vartannan minut som hjärtat slår extraslag.

Så, det är bara till att vänta.....Rynkar på näsan
Svar på tråden Augustibebis 2012