• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • lovisen01

Jag bor i Varberg, så det är Varbergs sjukhus som gäller. Jag tyckte att förlossningsavdelning var superbra, däremot gillar jag inte alls BB, och det pga att man måste dela rum med andra mammor. Jag tyckte det var otroligt stressande dom andra två gångerna och därför kommer jag åka hem ganska så direkt efter förlossningen, så länge vi mår bra och amning har kommit igång något sådär. Eller det är iaf planen :)  

• Albasmamma

minns inte vem som nu skrev om att du försökte öppna ytterdörren med bilnyckeln, jag känner verkligen igen mig i virrigheten :) i morse har jag letat bilnyckeln febrilt, när jag sen insåg att jag redan lagt den i bilen, tog med dotterns gympakläder till dagis trots att hon inte alls hade gympa idag...

fru elle: om jag minss rätt skrev du att du hade börjat äta järntabletter men kände dig inte piggare. Du behöver äta dem ett tag innan du märker någon skillnad. Sen är det bra att ta dem tillsammans med c-vitamin så tar kroppen upp järnet lättare/snabbare.

helena: förstår att du längtar tills i eftermiddag!

kul att vi är många med RUL imorgon, jag har tid 8.30 men tror inte det blir många timmars sömn i natt.

hoppas alla får en fin dag! Förresten, både igår och idag har jag känt av pyret med små puffar :)

• Tina lind

pixel3- Åh så spännande! Lycka till :) Vilken vecka är du i?

lovisen01- Så tyckte jag om ks i huddinge, förlossningen var kanon men bb var inte bra alls. Fick ligga i ett eget rum visserligen men det var så tunna väggar...I ena rummet så skrek bebisen konstant och paret bråkade massor. Kvinnan hade gjort kejsarsnitt och hade jättesvårt att gå och amma bebisen och mannen tyckte inte han skulle behöva ta hand om bebisen för han hade ju bara "tio pappa dagar och DU ska ju vara föräldraledig i ett år", det skrek han till sin tjej som låg och grät med bebisen som skrek...

Och i andra rummer höll de på att bygga om, så klockan sju vaknade man av borrande och bankande...

Så kom bb personal in och väckte mig vid ett-två på natten för att säga att de gått på nattpasset. Som om jag ville veta det när jag äntligen sov!

Så var det en manlig barnmorska som varje natt skulle komma in och "hjälpa" mig amma, fast jag sade nej då amningen redan var igång. Då stod han över mig och tittade på bebisen och mina nakna bröst, jag kände mig så utsatt fast han kanske bara ville vara snäll men jag bad ju honom gå och han stod kvar.

Samma manliga sköterska kom in på natten för att väcka mig och säga att han skulle ta mitt blodtryck (jag hade ju havandeskapsförgiftning innan sonen kom ut) men inte ens på spec mödravården där jag låg i en vecka innan förlossningen kollade de blodtrycket mitt i natten...Förstod inte alls varför han gjorde det då mitt tryck gick ned direkt när sonen kom ut och var nere på normala nivåer hela tiden...

Denna gång ska jag åka hem direkt efter förlossningen, såvida inte barnet mår dåligt eller så då. Men annars vill jag inte stanna kvar. Tiden på bb var så otroligt stressig.

• AE84
    Tina lind skrev 2012-03-07 08:57:07 följande:
    Var bor du? Hur gammal är din son?

Bor i Järna utanför södertälje. Födde sonen i maj 2010
  • Stövelkatten

Hu, i går fick jag veta att inskolningen för sonen börjar när bebisen är ca. två veckor gammal. Hur sjutton ska man klara av det? Förvånad Ha med sig en sån liten till skolan, och kanske behöva amma mitt i allt ihop? Vet inte hur inskolningen till förskoleklass brukar se ut, men blev himla tressad av beskedet.
    Jag vill ju verkligen få allt att funka med ammning osv denna gången.

• Gadget

Tina Lind; vilka upplevelser du har. Och paret som bråkade. Stackars kvinna med en sådan man. Eftersom han ju bara hade tio pappadagar borde han väl vara mån om att spendera dessa med sitt barn. Fy.

En helt annan fråga, har man gått halva tiden när man går IN i v 20 (alltså19+0) eller efter vecka 20 (20+0)?
    Jag tänkte spontant när vecka 20 är avklarad, men mina appar säger att halva tiden har gått nu när jag går in i v 20.

• DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-03-07 09:29:19 följande:
    Hu, i går fick jag veta att inskolningen för sonen börjar när bebisen är ca. två veckor gammal. Hur sjutton ska man klara av det? Förvånad Ha med sig en sån liten till skolan, och kanske behöva amma mitt i allt ihop? Vet inte hur inskolningen till förskoleklass brukar se ut, men blev himla tressad av beskedet.
    Jag vill ju verkligen få allt att funka med ammning osv denna gången.

Man skolar inte in ö förskoleklass man bara lämnar dem där typ
  • Tina lind
    AE84 skrev 2012-03-07 09:28:19 följande:
    Bor i Järna utanför södertälje. Födde sonen i maj 2010
    Ja då är det ju en bit till huddinge...Hade en arbetskamrat som bodde i järna, de hade inte plats i södertälje så de blev skickade till sös och det är ju en väldigt bit att åka kan jag tycka.
  • Stövelkatten
    DetGodaLivet skrev 2012-03-07 09:31:57 följande:
    Man skolar inte in ö förskoleklass man bara lämnar dem där typ
    Nej, vi kommer ha inskolning, var på infosamtal om det innan skolvalet. Däremot var det inte så specifikt som vilka tider som kommer gälla och annat.
  • Tina lind
    Gadget skrev 2012-03-07 09:31:20 följande:
    Tina Lind; vilka upplevelser du har. Och paret som bråkade. Stackars kvinna med en sådan man. Eftersom han ju bara hade tio pappadagar borde han väl vara mån om att spendera dessa med sitt barn. Fy.

En helt annan fråga, har man gått halva tiden när man går IN i v 20 (alltså19+0) eller efter vecka 20 (20+0)?
    Jag tänkte spontant när vecka 20 är avklarad, men mina appar säger att halva tiden har gått nu när jag går in i v 20.
    Ja jag vet, jag trodde jag hörde fel när jag hörde dem bråka och han skrek det. Han menade på att han bara var ledig i tio dagar. Men det är ju inte ledighet när man fått barn, man ska väl hjälpas åt! Så pinsamt att bråka redan på bb också...

Halva tiden har gått när du går in i vecka 20, enligt min barnmorska i alla fall. Vilken vecka är du i nu? 20?
Svar på tråden Augustibebis 2012