• Webbredaktör Annelie

Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!

I ett storlekstest av pojk- och flickjeans på tre av Sveriges största klädkedjor H&M, Lindex och Kapp-Ahl var det stor skillnad mellan pojk- och flickmodellerna.
    SVT:s Plus som genomfört testet av barnjeans har testat två byxor per kedja, en pojkmodell och en flickmodell. Modellerna hade samma namn och angiven passform.
    Ändå var jeansen från Lindex tio centimeter snävare i flickbyxan än pojkbyxan.

Har du upplevt storleksskillnader i pojk- och flickkläder med centilong-märkning? 

Vad tycker du om det?

Läs Plus test här:
    svt.se/2.146563/1.2615255/stor_skillnad_pa_jeans_for_pojkar_och_flickor

• Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!
  • Superbia
    trettioplus skrev 2011-11-25 12:32:55 följande:
    Det förvånar mig att fler inte är upprörda över detta här inne. Små bagateller verkar engagera mera.
    Jo, men det är ju ingen chockerande nyhet direkt. Det är väl därför.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Superbia

Jag köpte tröjor på Cubus flickavdelning till mina killar. De är två år och jag fick köpa stl 110 där det stod att det var från 5 år. Vad ska en 5-årig flicka ha enligt Cubus tillverkare i så fall? Obestämd

• Gurkan
    Superbia skrev 2011-11-25 18:33:03 följande:
    Jag köpte tröjor på Cubus flickavdelning till mina killar. De är två år och jag fick köpa stl 110 där det stod att det var från 5 år. Vad ska en 5-årig flicka ha enligt Cubus tillverkare i så fall? Obestämd
    Ingen aning och det är det som retar mig!
    Storlekarna på barn är i centilong, dvs längden! Varför ska flickor tryckas in i mallen att vara små och petita redan från början? Vad ger vi barnen för syn på sig själva om de måste gå upp i storlek bara för att de är flickor? 
  • Superbia
    Gurkan skrev 2011-11-25 18:39:32 följande:
    Ingen aning och det är det som retar mig!
    Storlekarna på barn är i centilong, dvs längden! Varför ska flickor tryckas in i mallen att vara små och petita redan från början? Vad ger vi barnen för syn på sig själva om de måste gå upp i storlek bara för att de är flickor? 
    Jag vet, det är helt absurt. Känns som att vi borde ha kommit längre. De flesta är ju medvetna om detta men det händer ju fan inget!
  • Genuin

Tror iofs inte att Lindex är värre än de andra två.... de har ju jämfört 'regular' istället för 'slim'  så det hade nog blivit lika illa för HM och Kappahl om de mätt 'regular' där med...

• Gurkan
    Genuin skrev 2011-11-25 20:09:10 följande:
    Tror iofs inte att Lindex är värre än de andra två.... de har ju jämfört 'regular' istället för 'slim'  så det hade nog blivit lika illa för HM och Kappahl om de mätt 'regular' där med...
    nej det är inte bara Lindex, det är alla kedjor som säljer barnkläder i den prisklassen. De påstår att det är vi som köper som vill ha det så men så enkelt är inte valet. Möjligheten att bojkotta är liksom inte så stor eftersom det inte finns barnkläder i samma prisklass som är mer könsneutrala. Däremot har nog ingen av oss bett om att flickor redan från början ska tryckas in i en mall att de ska vara mindre trots samma längd.
    Tycker det är tråkligt, viv et att man pratar olika till bebisar beroende på om de bär rosa eller blått.,. Inte ens jag som arbetar som förskollärare, engagerad i genus och faktiskt har en del kunskap kommer undan så hårt sitter det rotat.  
  • Tant Green
    Superbia skrev 2011-11-25 18:33:03 följande:
     Vad ska en 5-årig flicka ha enligt Cubus tillverkare i så fall? Obestämd
    En 6-årig flicka på 123 cm ska i alla fall ha storlek 134 i tröjor, vilket ska motsvara 8 år. Det upptäckte vi på Cubus häromdagen. Men det är ju för att vi envisas med att köpa lite långa tröjor för att kompensera för att mjuka stretchiga tjej-jeans är så låga i midjan. Om man tycker det är bra att ungen går och visar naveln mitt i vintern så funkar säkert storleksangivelserna utmärkt.
  • Tant Mutti

Självklart är det inte bra när tjejer ska ha tajta och obekväma kläder med låg midja för att de är tjejer. Men jag är ändå glad att det finns smalare passform att köpa, eftersom mitt barn är långsmalt som en sparris. Breda och pösiga kläder  passar helt enkelt inte! Hellre än uppdelning flick/pojk skulle jag vilja se smalare/bredare passform.

• Sometimes Always

Jag önskar att samtliga klädbutiker anammar mer av ett unisextänk. När jag handlar barnkläder är det just det jag är ute efter, inte könsspecifika/stereotypa kläder. Att felaktigt generalisera att tjejer alltid är mindre och smalare än killar känns väldigt märkligt. Låt barn få vara barn, i alla olika storlekar och former. Jag vill kunna gå in på ex Lindex/HM etc och handla från barnavdelningen indelat i olika storlekar & modeller istället för en tjej- eller killavdelninge. Jag vill se en barnavdelning där jag inte behöver justera upp/ner storlekarna beroende på kön utan där 98 alltid är 98 (om det inte anges att det är en smalare/bredare modell ex, då behov finns åt alla håll och kanter oavsett kön)

Färgglada, mjuka och sköna kläder är vad jag handlar till min son. Hårda jeans, skjortor och horribla monstertruckmönster  etc undanbedes vänligt men bestämt så länge jag har nåt att säga till om fortfarande iaf :D

• tessilus

så är det ju på vuxenavdelningen åxå...pojkar brukar vara lite grövre än tjejer. (sen behöver det ju inte vara så men generellt)

Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!