• Webbredaktör Annelie

Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!

I ett storlekstest av pojk- och flickjeans på tre av Sveriges största klädkedjor H&M, Lindex och Kapp-Ahl var det stor skillnad mellan pojk- och flickmodellerna.
    SVT:s Plus som genomfört testet av barnjeans har testat två byxor per kedja, en pojkmodell och en flickmodell. Modellerna hade samma namn och angiven passform.
    Ändå var jeansen från Lindex tio centimeter snävare i flickbyxan än pojkbyxan.

Har du upplevt storleksskillnader i pojk- och flickkläder med centilong-märkning? 

Vad tycker du om det?

Läs Plus test här:
    svt.se/2.146563/1.2615255/stor_skillnad_pa_jeans_for_pojkar_och_flickor

• Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!
  • moggleif
    vanilla skrev 2011-11-25 10:30:06 följande:
    Jag klagade faktiskt på detta på H&M och kassörskan menade att de flesta tjejer var mindre och smalare och det var därför tjejbyxorna var mindre och smalare. Suck. Har också svårt att hitta byxor till min tjej, som absolut inte är tjock, hon är helt proportionerlig. Hon vill inte ha "killbyxor" så det går inte, vi letar och letar istället...
    Upplys kassörskan om att så är inte fallet! Hon har helt fel.
    Men så länge folk i praktiken handlar på kill- respektive tjejavdelning så kommer det förbli så. Krävs många fler som tröttnar och hotar med att sluta handla där om de inte ändrar.
  • Gurkan

inget nytt men så förbaskat tråkigt att flickor redan från start ska uppfattas som små och petita trots att det inte är någon skillnad.
    Köpte två farfarströjor till liten här hemma på Lindex. Den ena var brun och fanns på pojkavdelningen den köpte jag i storlek 86. Den andra var mörkt lila och fanns på flickavdelningen, den fick jag köpa i storlek 98 och ändå är den snävare än den bruna och båda tröjorna bärs av en liten kille på 84 cm. 

• Tant Green
    straw2008 skrev 2011-11-25 10:25:00 följande:
    Vad spelar det för roll, köp det som är fint o sitter bra istället för att gå på tjej/killavdelning ?
    Det funkar bara i fysiska butiker. Handlar man i webbutiker behöver man veta hur stor en viss storlek faktiskt är. Alla märken har ju inte jättestor skillnad mellan flick- och pojkkläder så man kan ju inte generellt säga heller att "mitt barn har storlek 110-116 på pojkavdelningen och 122-128 på flickavdelningen".

Det värsta exemplet på storleksskillnader har jag annars sett på tröjorna hos Zara. Där är en pojktröja i storlek 110 kortare än en flicktröja i storlek 128. 
    Lena666 skrev 2011-11-25 09:56:13 följande:
    Jag köper jeans/byxor till min dotter på pojkavdelningen då hon gärna vill leka och stoja i sköna kläder som inte sitter tajt över rumpan.
    Fast jeans från flickavdelningen brukar vara stretchigare, så åtminstone min dotter tycker att de är mycket skönare än stela pojkjeans, även om de är tajtare. Nackdelen är att flickjeansen är lägre i midjan  Jag har ännu inte hittat några som både är mjuka, stretchiga och tillräckligt höga i midjan för att det ska gå att böja sig framåt utan att visa rumpan. Tar gärna emot tips!
  • Tant Green
    Tant Green skrev 2011-11-25 11:04:17 följande:
    Det värsta exemplet på storleksskillnader har jag annars sett på tröjorna hos Zara. Där är en pojktröja i storlek 110 kortare än en flicktröja i storlek 128. 
    Menar självklart att 110:an är LÄNGRE än 128:an
  • Gurkan
    straw2008 skrev 2011-11-25 10:25:00 följande:
    Vad spelar det för roll, köp det som är fint o sitter bra istället för att gå på tjej/killavdelning ?
    men varför ska flickkläder vara mindre i samma storlek bara för de är flickkläder?

• trettioplus
    Lena skrev 2011-11-25 09:18:48 följande:
    Jag tycker inte passformsskillnander mellan könen ska förekomma på kläder innan puberteten.
    Agree.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Taitas

Jag tycker att det är konstigt att två barn som är lika långa och har likadan kroppsform måste ha olika storlekar och passformer på kläderna bara för att ena råkar ha en snippa och den andra har en snopp.

• Poulsen

Jag tycker inte att vanliga jeans borde vara uppdelade men sen finns det ju andra byxor med tryck osv. som kan vara uppdelade. Hemma har vi ett annat problem, våran 5åring är som en sticka, hon är 120cm lång och är bara 5år så henne får jag köpa 122/128 till för att passa i längden men ALLTID dra in allt det går i resåren i midjan. Hon vill inte ha "slim fit" heller för då blir det så J*VLA tight runt benen och då kan hon inte leka, krypa, klättra osv...

• Taitas
    Poulsen skrev 2011-11-25 11:59:03 följande:
    Jag tycker inte att vanliga jeans borde vara uppdelade men sen finns det ju andra byxor med tryck osv. som kan vara uppdelade. Hemma har vi ett annat problem, våran 5åring är som en sticka, hon är 120cm lång och är bara 5år så henne får jag köpa 122/128 till för att passa i längden men ALLTID dra in allt det går i resåren i midjan. Hon vill inte ha "slim fit" heller för då blir det så J*VLA tight runt benen och då kan hon inte leka, krypa, klättra osv...
    Vad menar du med det där? Vad är det för speciella tryck som nödvändigtvis måste delas upp?
  • cosinus

Ja det är jättestor skillnad mellan passformen på vissa kläder beroende på om de är avsedda för pojk eller flick.

Rent principiellt tycker jag det är åt helvete att flickkläder är små och tighta, rent praktiskt tackar jag gud att mina spinkiga barn (framförallt ena sonen) har några kläder han kan ha.

Jag köper nästan enbart kläder på tjejsidan åt alla mina barn eftersom de är för smala för pojksidan så blir det en förändring så hoppas jag verkligen att det inte går ut på att göra alla kläder lika breda som pojksida för då är vi rökta (vi kan inte ens ha tjejkläderna från en del kedjor men Lindex tjej funkar t ex)

Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!