• Webbredaktör Annelie

Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!

I ett storlekstest av pojk- och flickjeans på tre av Sveriges största klädkedjor H&M, Lindex och Kapp-Ahl var det stor skillnad mellan pojk- och flickmodellerna.
    SVT:s Plus som genomfört testet av barnjeans har testat två byxor per kedja, en pojkmodell och en flickmodell. Modellerna hade samma namn och angiven passform.
    Ändå var jeansen från Lindex tio centimeter snävare i flickbyxan än pojkbyxan.

Har du upplevt storleksskillnader i pojk- och flickkläder med centilong-märkning? 

Vad tycker du om det?

Läs Plus test här:
    svt.se/2.146563/1.2615255/stor_skillnad_pa_jeans_for_pojkar_och_flickor

• Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!
  • Tant Green
    tessilus skrev 2011-11-25 21:55:39 följande:
    så är det ju på vuxenavdelningen åxå...pojkar brukar vara lite grövre än tjejer. (sen behöver det ju inte vara så men generellt)
    Enligt klädbutikernas storleksguider förväntas flickor och pojkar vara lika stora upp till 10-årsåldern ungefär:
    http://www.hm.com/se/sizeguide?show=sizeguide_kids
    http://www.lindex.com/se/kundservice/storleksguide/barn/
    http://kappahl.se/info/estore/infosidor/kundservice/storleksinformation/kids/ 
  • Lena
    tessilus skrev 2011-11-25 21:55:39 följande:
    så är det ju på vuxenavdelningen åxå...pojkar brukar vara lite grövre än tjejer. (sen behöver det ju inte vara så men generellt)
    Kroppen förndras under puberteten då får killar grövre kropp än tjejer rent generellt. Barn på 2-5år har dock långt till puberteten...
  • Millsy
    Överbandsfürern skrev 2011-11-25 22:04:49 följande:
    Men detta är väl knappast någon nyhet som aldrig har varit uppmärksammad förut??
    Nej men vaddå, går det inte att diskutera det för att det inte är ett nytt samtalsämne?
  • Mollan

Jag, som har en pojke och två flickor, tycker att tjejkläderna är mycket skönare och bättre att leka i för barnen. Ett par mjuka velourbyxor med smal passform är 100 ggr bättre att röra sig i än ett par vida jeans. Sen har jag läst argumentet förut att tjejkläderns skulle vara rörelsestörande men jag tror att debattörerna helt enkelt bestämt sig i förväg att så ska vara fallet. Det är ju stretch i allt nu för tidrn. Vad har man som vuxen på sig när man tränar? Tights!

• oförnuftochkänsla

Jag blir så förbannad att det kokar i mig. Jag kan inte ens skriva det milslånga inlägg jag vill skriva, om hur skadligt och förfärligt det är, för att jag blir så uppgiven. Det är 2011 och fortfarande bedöms människor olika beroende på om de har snippa eller snopp. Läs boken: Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" av Liza Marklund och Lotta Snickare. Den kostar typ 40 spänn och är väl värd pengarna. Jag tvingade min pojkvän att läsa den (verkligen TVINGADE), han blev påverkad och fick vackert ändra uppfattning om en hel del saker som han tidigare tyckt att jag överdrivit om. Det kändes som en seger.

OT men tänkvärt:

– Hej flickor, sitter ni här alldeles ensamma?

– Nej, vi är sju stycken.

Det är svårt att vara människa. Att vara kvinna är ännu värre.

• MammaTillDomFinaste

först över storlekarna. min dotter har 104 nu i byxor. var och handlade kläder i helgen och sa då till sambon att jag tror dottern har lång rygg, så vi köper storleken större på tröjorna för annars täcker dom knappt magen. var inne på HM och hittade ett set i voluor med mimmi pigg på. dottern har just upptäckt dessa och ÄLSKAR dom. tyckte de var lite tunt men dom var ju mjuka och de var liten mimmi på låret och en på ryggen. letar vidare och på pojkavdelningen hittar vi "motsvarigheten" vanliga mjukisbyxor med en stor bild av musse på benet och en tröja med musse på bröstet. den ville hon ha istället och vi tyckte också de passade årstiden bättre. köpte samma storlek och hemma så ville hon direkt prova dom. HUR STORT SOM HELLST! annars sitter 104 byxor bra på henne, nu når dom minst halvvägs under fötterna och jag fick dra åt bandet riktigt hårt för att ens hålla dom ippe. tröjan är lång och stor. även nu efter tvätt. för att dom är från killavdelningen.

dom jag känner med barn i samma ålder är bara pojkar. jag har alltid trott jag haft en mega bebis eftersom hon alltid hade större storlekar än dom fast vi med ögonmått tyckte dom var lika stor. nu vet jag ju varför!

sen tycker jag inte heller alla tjejkläder är opraktiska. en tunika och tajts ser mycket smidigare ut än stor t-shirt och mjukisbyxor. vi ville bara ha några tjockare plagg nu då hon växt ur sitt par med mjukisbyxor, de är nästan alltid tajts annars.

• HoneyCandySugar

Alltså... pojkar är oftast längre än flickor... rent biologiskt.

Sedan när man kommer in i puberteten, brukar flickorna skjuta lite i längden och sedan kommer pojkarna efter och blir längre. Det är oftast så... i alla fall...

Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!