• Webbredaktör Annelie

Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!

I ett storlekstest av pojk- och flickjeans på tre av Sveriges största klädkedjor H&M, Lindex och Kapp-Ahl var det stor skillnad mellan pojk- och flickmodellerna.
    SVT:s Plus som genomfört testet av barnjeans har testat två byxor per kedja, en pojkmodell och en flickmodell. Modellerna hade samma namn och angiven passform.
    Ändå var jeansen från Lindex tio centimeter snävare i flickbyxan än pojkbyxan.

Har du upplevt storleksskillnader i pojk- och flickkläder med centilong-märkning? 

Vad tycker du om det?

Läs Plus test här:
    svt.se/2.146563/1.2615255/stor_skillnad_pa_jeans_for_pojkar_och_flickor

• Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!
  • TvåTrollungar
    Tant Green skrev 2011-11-25 14:10:12 följande:
    Fast där har jag å andra sidan sett identiska byxor (fast den ena var grön och den andra blå) som skiljde flera centimeter både på längd och bredd fast det var samma storlek, så jag tycker ändå att du ska vara uppmärksam, även om det felet inte beror på någon könsindelning utan förmodligen slarv.
    Slarv eller felmärkning är ju inte riktigt samma sak som denna tråd syftar till.
  • TvåTrollungar
    Ninni27 skrev 2011-11-25 14:07:41 följande:
    Tyvärr är det ju så att pop är ganska dyrt. Vill man inte (eller kan inte) lägga så mycket pengar på kläder är man utelämnad till te.x. Lindex och HM. Tycker det är fruktansvärt med pojk- och flickklädernas storlekar, man borde samla in någon namnlista så det blir en ändring!!!!
    Vill man inte lägg pengar på dyrare kläder har man ju gjort det valet och vi har gjort valet att att lägga mer pengar på barnens kläder.

Även då vi endast levde på csn och lägsta fp så prioriterade vi så, så det handlar nog oftast om ett val och prioritet snarare än att man inte kan. Tradera och blocket säljer mkt fint begagnat också.

Men jag håller helt med om att det billigare kedjorna bör se över sitt sortiment så kanske man en dag i framtiden slipper lägga lika mycket pengar på kläder som nu.
  • Gurkan
    TvåTrollungar skrev 2011-11-25 13:58:28 följande:
    Det finns ju en anledning att vi hos oss inte handlar kläder från dessa kedjor. Gå på tex pop så finns inte problemet.

rätt idiotiskt egentligen.
    visst kan man handla på Pop men en vanlig randig långärmad tröja för 249 kronor eller leggings för 199 kronor eller byxor för 249 kronor tycker jag inte är prisvärt alls. 
    En vanlig t-shirt kostar 149 kronor. Min son gjorde av med fem t-shirts i somras på två veckor för han plockade maskrosor och vad jag än använde så gick inte fläckarna bort. Då var jag glad att jag bara gett mellan 25 och 50 kronor per t-shirt eftersom jag faktiskt vill att han ska kunna få plocka maskrosor och lukta på utan att jag ska behöva tänka på hur mycket pengar kläderna kostar.
    För det gör jag i alla fall, Pops priser är nog motsvarande vad jag köper till mig själv. Eller egentligen itne. Mina leggings köper jag för 99 kronor paret. Jag växer inte längre och mina kläder håller och räcker längre än sonens och därför lägger jag lite mer på dem.

visst kan man köpa pop på tradera men jag tycker inte att priserna är så billiga där heller. Och visst kan man leta upp det begagnat på barnloppisar och dylikt och jag gör mina fynd där med men ibland finns inte det man letar efter. 
  • Gurkan
    Odd Pixie skrev 2011-11-25 15:24:24 följande:

Amääh..  vadåå? Det vet väll aaaalla att en tjej som är 92 cm är mycket mindre än en kille som är 92 cm. Det hör ni väl själva. 

Nä, skämt åsido så är det är förjävligt! Ååå vad jag önskar att storlekarna kunde vara vad de utgav sig att vara, och att barnkläder kunde finnas på en enda stor BARNavdelning istället för "flick" och "pojk". Och nej, det skulle inte bli svårt att hitta alls. Man lägger tröjorna på ett ställe (färgindelat med gula tröjor på ett ställe, röda på ett osv.), byxorna på ett annat, klänningarna på ett tredje osv. 

Det tycker jag låter bra om man nu bara tar bort rysch och pysch och volanger från orange, röda och rosa kläder och motorcyklar och bilar och annat bjäfs från bruna, blå och svarta kläder. Tänk vad snyggt det skulle bli då!
  • huxflux

Jag har märkt av det här väldigt mycket eftersom jag handlar kläder på second hand. Bodys funkar i regel oavsett om de var tänkta till en pojke eller flicka, men just flickbyxorna sitter alldeles för tätt i midjan och är så långa ändå att de täcker hela foten... Och min son är inte på något vis tjock. Och han är bebis. Är det alltså meningen att flickbebisar ska vara smalare än pojkbebisar? Snacka om att pränta in snedvridna ideal redan med bröstmjölken..

• Snöankan

När man påpekar till kassörskan eller någon ansvarig för klädkedjerna blir intrervjuad om det här så hänvisar de alltid till att föräldrarna vill ha det så uppdelat. Vilka vill det egentligen. Jag köper nästan alla min dotters kläder på pojkavdelningen för jag tycker de på flickavdelningen (utöver det att de är opraktiska) dessutom är töntiga med volanger och ryschpysch. Pojkkläderna är mycket mer neutrala och "coolare". Min dotter är jättesmal så om jag köper något på flickavdelningen så får jag dra in även de i midjan så på det sättet är storleken inget större problem, men det är fortafarande inte praktiskt. Dock bra att ha ett par smalare jeans om hon vill ha jeans när det är overallväder så de får plats under den. Hon har en del luvtröjor som alla är från HM. En av dom är från flickavdelningen och den är mycket smalare i halsen så om hon har tofsar så kan tröjan fastna och hon blir jätteledsen (och då har hon också väldigt smalt huvud). 

Tycker inte alls att pojkkläderna är för vida trots att hon är så smal. Men jag är gammal skejtare så jag kanske har ett annat mått på vad som är för stort än de som tycker pojkkläderna är för stora.  

• trettioplus
    Gurkan skrev 2011-11-25 14:12:33 följande:
    Brukar få höra att jag är löjlig som bryr mig om kläder och färger på kläder när det finns många stora frågor att jobba med. jag menar på att vi måste börja från båda hållen samtidigt. Vad ger det för effekt om vi slåss och förändrar de stora sakerna och sedan går hem och matar barnen med samma stereotypa könsmönster som vi själva blev matade med som små? Men om vi börjar luckra upp redan tidigt i åldrarna samtidigt som vi arbetar med de stora frågorna då tror jag vi är på rätt väg! 
    Mer än när jag var liten, skulle jag säga. Åtminstone vad det gäller kläder.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Gurkan
    trettioplus skrev 2011-11-25 16:04:20 följande:
    Mer än när jag var liten, skulle jag säga. Åtminstone vad det gäller kläder.
    Det har alltid varit en viss hets på kläder men det kryper bara längre och längre ner i åldrarna. När jag var liten, vilket inte är så länge sen då jag är född 1981, så var hemsydda mjukisbrallor inget underligt att ha i skolan. De flesta gick runt i mjukbyxor, ärvda tröjor och träskor. Fina kläder hade man på kalas och vid skolavslutningar.

• Lena

Kläder av de billiga märkena blir mer och mer könsstereotypa och inte mindre

• The Doctor
    Gurkan skrev 2011-11-25 14:12:33 följande:
    Brukar få höra att jag är löjlig som bryr mig om kläder och färger på kläder när det finns många stora frågor att jobba med. jag menar på att vi måste börja från båda hållen samtidigt. Vad ger det för effekt om vi slåss och förändrar de stora sakerna och sedan går hem och matar barnen med samma stereotypa könsmönster som vi själva blev matade med som små? Men om vi börjar luckra upp redan tidigt i åldrarna samtidigt som vi arbetar med de stora frågorna då tror jag vi är på rätt väg!
    Hear, hear!
Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!