• Webbredaktör Annelie

Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!

I ett storlekstest av pojk- och flickjeans på tre av Sveriges största klädkedjor H&M, Lindex och Kapp-Ahl var det stor skillnad mellan pojk- och flickmodellerna.
    SVT:s Plus som genomfört testet av barnjeans har testat två byxor per kedja, en pojkmodell och en flickmodell. Modellerna hade samma namn och angiven passform.
    Ändå var jeansen från Lindex tio centimeter snävare i flickbyxan än pojkbyxan.

Har du upplevt storleksskillnader i pojk- och flickkläder med centilong-märkning? 

Vad tycker du om det?

Läs Plus test här:
    svt.se/2.146563/1.2615255/stor_skillnad_pa_jeans_for_pojkar_och_flickor

• Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!
  • MammaTillDomFinaste
    HoneyCandySugar skrev 2011-11-26 01:43:35 följande:
    Alltså... pojkar är oftast längre än flickor... rent biologiskt.

Sedan när man kommer in i puberteten, brukar flickorna skjuta lite i längden och sedan kommer pojkarna efter och blir längre. Det är oftast så... i alla fall...
    fast detta gäller ju barn som inte är i puberteten. och om pojkar är längre, då ska väl den ha en större storlek? är min tjej 102cm och din som 110 så är de ju upenbart att dom ska ha olika storlekar. men är båda 102 ska dom väl ha samma storlek?
  • HoneyCandySugar
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-26 01:49:53 följande:
    fast detta gäller ju barn som inte är i puberteten. och om pojkar är längre, då ska väl den ha en större storlek? är min tjej 102cm och din som 110 så är de ju upenbart att dom ska ha olika storlekar. men är båda 102 ska dom väl ha samma storlek?
    Om de båda är lika långa och har samma storlek på kroppen, ja. Men pojkar är ju oftast lite kraftigare än flickor, av biologiska skäl det med.

Pojkar har bredare axlar, väger oftast mer och flickor är oftast mindre i kropparna. Därför måste det skilja lite.
  • HoneyCandySugar

Vi är inte lika, därför kan inte allt vara anpassat så.

Vi växer olika, ser olika ut kroppsmässigt, har olika förutsättningar och byggnad. Killar har möjlighet till mycket större muskelmassa en tjejer. Tjejer har starkare psyke och hjärta för att klara barnafödsel och barnadöd. Kvinnor är av naturen designade att föda, män att försvara.

Precis som det med genus (OT). Pojkar väljer ofta mönster med starka figurer på, för att det ligger i deras instinkt att vara starka och beskyddande.

Ett könlöst samhälle skulle innebära att gå emot vår instinkt och naturen helt...

Nej, jag säger inte att man inte ska få välja. Men, vissa saker KAN man inte välja som sina olikheter i jämförelse med det andra könet.

• MammaTillDomFinaste
    FrkJenny skrev 2011-11-25 22:21:23 följande:
    Tycker det känns lämpligt att länka in mitt gamla inlägg om könsneutrala barnkläder i den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-369/m57541714.html 
    läs detta! man behöver inte ta bort det för att få genus.
    HoneyCandySugar skrev 2011-11-26 02:12:20 följande:

Vi växer olika, ser olika ut kroppsmässigt, har olika förutsättningar och byggnad. Killar har möjlighet till mycket större muskelmassa en tjejer. Tjejer har starkare psyke och hjärta för att klara barnafödsel och barnadöd. Kvinnor är av naturen designade att föda, män att försvara.

Precis som det med genus (OT). Pojkar väljer ofta mönster med starka figurer på, för att det ligger i deras instinkt att vara starka och beskyddande.

Ett könlöst samhälle skulle innebära att gå emot vår instinkt och naturen helt...

Nej, jag säger inte att man inte ska få välja. Men, vissa saker KAN man inte välja som sina olikheter i jämförelse med det andra könet.
    inte när man är 2-8år är man kraftigare och redo att föda barn osv. då är kropparna lika, breda axlar, höfter mm får man i puberteten, jag hade iaf inga former som 5åring å ingen av alla mina manliga kusiner eller bröder har haft breda axlar då heller. det du talar om är ju tonåringar och vuxnas kroppar. 

• MammaTillDomFinaste
    HoneyCandySugar skrev 2011-11-26 02:01:05 följande:
    Om de båda är lika långa och har samma storlek på kroppen, ja. Men pojkar är ju oftast lite kraftigare än flickor, av biologiska skäl det med.

Pojkar har bredare axlar, väger oftast mer och flickor är oftast mindre i kropparna. Därför måste det skilja lite.
    då ska det ju hellre finnas en avdelning för spinkiga och en för lite grövre. eftersom de finns massor av toksmala pojkar och grövre tjejer också.
  • HoneyCandySugar
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-26 02:23:06 följande:

inte när man är 2-8år är man kraftigare och redo att föda barn osv. då är kropparna lika, breda axlar, höfter mm får man i puberteten, jag hade iaf inga former som 5åring å ingen av alla mina manliga kusiner eller bröder har haft breda axlar då heller. det du talar om är ju tonåringar och vuxnas kroppar. 

Genus innebär ju att alla kläder ska bäras av alla.

Jag säger inte att man inte ska få ha vad man vill, men oftast väljer pojkar och män "manliga" kläder och har gjort så since the dawn of time. Endast då man skulle se kvinnlig och konstnärlig ut i historien, bar man kvinnliga kläder.

Man kan inte säga att det endast är valt för att samhället är som det är, för samhället är som det är och vi är som vi är på grund utav våra instinkter.

Killar är i allmänhet lite större än tjejer, av naturen.
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-26 02:24:25 följande:
    då ska det ju hellre finnas en avdelning för spinkiga och en för lite grövre. eftersom de finns massor av toksmala pojkar och grövre tjejer också.
    Men de kan fortfarande inte se likadana ut i passformen. Pojkar växer på ett annat sätt än flickor.
  • HoneyCandySugar
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-26 02:23:06 följande:

Fast, naej...

Killar ÄR oftast större än flickor. De väger oftast mer och de är oftast grövre och längre än flickor. Tills det att flickorna hamnar i puberteten, då vänder det tills pojkarna hamnar där likaså... då vänder det igen och stannar där.
  • Gurkan
    HoneyCandySugar skrev 2011-11-26 02:40:59 följande:
    Fast, naej...

Killar ÄR oftast större än flickor. De väger oftast mer och de är oftast grövre och längre än flickor. Tills det att flickorna hamnar i puberteten, då vänder det tills pojkarna hamnar där likaså... då vänder det igen och stannar där.
    Innan puberteten är det marginell skillnad på pojkar och flickor men det kvittar egentligen. Barnkläder mäts i centilong som bygger på längden och en stl 86 ska kunna bäras av barn som är runt 86 cm långa. Men lindex, hm och liknande kedjor verkar tycka att flickor som är 86 långa ska ha storlek 98 och uppåt enbart för att de är flickor medan pojkar då fortfarande kan ha storlek 86. Det är det många av oss reagerar på. 
  • Lena
    HoneyCandySugar skrev 2011-11-26 02:01:05 följande:

Det finns ingen sådan skillnad mellan pojkar och flickor med samma längd innan puberteten.
  • Ogi

I allmänhet tycker jag det är hemskt att kläder delas upp i både storlek och färg på barnavdelningarna. Det är helt enkelt fel, fel, fel!

Men å andra sidan har detta fenomen gjort att min extremt smala kille kan ha jeans utan att se ut som en hiphoppare med byxmidjan i knäveckan och byxben som är 4 ggr bredare än benet, så för vår del har i alla fall storleksindelningen varit till fördel (färg- och dekorationer är en annan historia). 

• Taitas
    HoneyCandySugar skrev 2011-11-26 02:36:06 följande:
    Jag säger inte att man inte ska få ha vad man vill, men oftast väljer pojkar och män "manliga" kläder och har gjort så since the dawn of time.
    Uhm.. Va?
  • Gurkan
    Taitas skrev 2011-11-26 12:18:09 följande:
    Uhm.. Va?
    Den meningen missade jag att HoneyCandySugar skrev men jag inställer i ditt va? Taitas.

• sagoskog

Ja, det är stor skillnad, särskilt på hm. På lika tröjor kan det skilja flera cm i bredd och längd. Jag tycker det är ganska störande eftersom jag har två smala tjejer som jag ofta handlar på pojkavdelningen till. Eftersom jag har tvillingar så händer det även att jag köper ett plagg på flick och motsvarande på pojk och då bli det tyvärr stor skillnad i passformen. Jag skulle önska att alla kläder gjordes lika stora i varje storlek (helst ta bort hela flick och pojk konceptet) och att de som har stora barn ist går upp i storlek.

• Tant Green
    Mollan skrev 2011-11-25 22:49:37 följande:
    Jag, som har en pojke och två flickor, tycker att tjejkläderna är mycket skönare och bättre att leka i för barnen. Ett par mjuka velourbyxor med smal passform är 100 ggr bättre att röra sig i än ett par vida jeans. Sen har jag läst argumentet förut att tjejkläderns skulle vara rörelsestörande men jag tror att debattörerna helt enkelt bestämt sig i förväg att så ska vara fallet. Det är ju stretch i allt nu för tidrn. Vad har man som vuxen på sig när man tränar? Tights!
    Jag håller med, det är absolut inget fel på tajta stretchiga plagg. Det finns ju en anledning att inte dansare och gymnaster har stela jeans och skjorta... Det tråkiga med flickkläder tycker jag framför allt är att de är kortare, jeansen är låga i midjan och tröjorna slutar där jeansen börjar, så om man inte vill visa magen och halva rumpan måste man vara väldigt stillsam Och köper man större storlekar blir de ju i stället för långa i ärmarna och benen, och byxorna blir för stora i midjan. Ytterligare en nackdel med att behöva gå upp i storlek är att man måste gå till "tonårsavdelningen" för att hitta kläder till sin 5-6-åring, och de kläderna kan se rätt lustiga ut på ett barn i den åldern.
  • Överbandsfürern
    Millsy skrev 2011-11-25 22:21:11 följande:
    Nej men vaddå, går det inte att diskutera det för att det inte är ett nytt samtalsämne?
    Det jag menar är att det knappast är en chockerande nyhet som FL gärna vill påskina med denna tråd.
  • Mollan
    Tant Green skrev 2011-11-26 13:06:46 följande:
    Jag håller med, det är absolut inget fel på tajta stretchiga plagg. Det finns ju en anledning att inte dansare och gymnaster har stela jeans och skjorta... Det tråkiga med flickkläder tycker jag framför allt är att de är kortare, jeansen är låga i midjan och tröjorna slutar där jeansen börjar, så om man inte vill visa magen och halva rumpan måste man vara väldigt stillsam Och köper man större storlekar blir de ju i stället för långa i ärmarna och benen, och byxorna blir för stora i midjan. Ytterligare en nackdel med att behöva gå upp i storlek är att man måste gå till "tonårsavdelningen" för att hitta kläder till sin 5-6-åring, och de kläderna kan se rätt lustiga ut på ett barn i den åldern.
    Att storlekarna skiljer mellan kill- och tjej är helt sjukt - det håller jag helt med om.
  • Sarah84

H&M Har ju sjukt små kläder. Köpte ett par jeans i storlek 116 till dottern, de såg stora ut, passabra på längden, men fick absolut inte igen dom i midjan. Fick ta 122 & de va lagom i midjan.
    I vanliga fall brukar jag alltid få dra åt i midjan.

Men annars har jag inte testat så mycket "pojkmodeller" på dottern, så kan nog inte riktigt uttala mig om de.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Millsy
    Lena skrev 2011-11-26 11:03:32 följande:
    Det finns ingen sådan skillnad mellan pojkar och flickor med samma längd innan puberteten.
Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!