• Webbredaktör Annelie

Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!

I ett storlekstest av pojk- och flickjeans på tre av Sveriges största klädkedjor H&M, Lindex och Kapp-Ahl var det stor skillnad mellan pojk- och flickmodellerna.
    SVT:s Plus som genomfört testet av barnjeans har testat två byxor per kedja, en pojkmodell och en flickmodell. Modellerna hade samma namn och angiven passform.
    Ändå var jeansen från Lindex tio centimeter snävare i flickbyxan än pojkbyxan.

Har du upplevt storleksskillnader i pojk- och flickkläder med centilong-märkning? 

Vad tycker du om det?

Läs Plus test här:
    svt.se/2.146563/1.2615255/stor_skillnad_pa_jeans_for_pojkar_och_flickor

• Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!
  • Lena

Jag tycker inte passformsskillnander mellan könen ska förekomma på kläder innan puberteten.

• Gyllan

Ja, det är stor skillnad. Har en dotter på 2 år och strl 86-92.  På byxor, och då framför allt jeans är det väldig skillnad. Min tjej är inte rund, men har lite magen och tjejjeans är ofta smala och tajta, speciellt i midjan på henne.

• Pondus

Gud ja, jätte stor skillnad mellan pojk och flick storlekarna!
    När min dotter ärver kläder från storebror har hon alltid storleken under, dvs om hon behöver 110 för en "tjej tröja" har hon 104 på den ärvda pojktröjan. Det skiljer bara 20 månader mellan mina barn, så man kan inte heller skylla på att storlekarna har ändrats över tid.

• trettioplus

Det är ingen nyhet, men det är likväl förjävligt.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Rockan

Ja jag har märkt skillnaden och det gör mig riktigt irriterad. Det är nästan omöjligt att bara gå på storleken när man köper kläder från flick-/pojkavdelningar utan man måste kolla plaggen noga, mäta och jämföra för att hitta rätt.

• Lena666

Det är helt sjukt och oacceptabelt. Hoppas att det sker förändring.

Jag köper jeans/byxor till min dotter på pojkavdelningen då hon gärna vill leka och stoja i sköna kläder som inte sitter tajt över rumpan.

Hon är 2 år.

• Ruggugglan

Jag kommer numera köpa byxor på "pojkavdelningen" till min dotter. Där kanske man kan hitta ordentliga byxor som går att leka i!

• CallGirl

Det uppmärksammade jag för 7 år sedan då vårat första barn föddes.

Sist hon köpte byxor var 134 på flick bra, men hon valde ändå ett par 128 från pojk och dess var lite stora till henne.

• straw2008

Vad spelar det för roll, köp det som är fint o sitter bra istället för att gå på tjej/killavdelning ?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • vanilla

Jag klagade faktiskt på detta på H&M och kassörskan menade att de flesta tjejer var mindre och smalare och det var därför tjejbyxorna var mindre och smalare. Suck. Har också svårt att hitta byxor till min tjej, som absolut inte är tjock, hon är helt proportionerlig. Hon vill inte ha "killbyxor" så det går inte, vi letar och letar istället...

Svar på tråden Flick- & pojkkläder - storleken gör skillnad!