Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Nu har äntligen vårt lilla underverk kommit till världen. Igår klockan 14.20 föddes lilla Frida, 52 cm lång och 3420 gram tung Glad

Förlossningen gick jättebra och jag är så nöjd och stolt över min prestation. Jag hade värkar regelbundet hela natten till igår, vid 10-tiden ringde vi förlossningen och de tyckte att vi skulle komma in. Vi packade ihop det sista i BB-väskan och GICK till sjukhuset (då ringde varningsklockor i mitt huvud om att det var för tidigt att åka in, man ska väl inte kunna GÅ till sjukhuset när det är dags?!). När vi kom in klockan 11.10 var jag redan öppen 6 cm så värkarna under natten och morgonen hade uppenbarligen haft effekt, vattnet forsade ut 11.45, krystvärkarna började 13.50 och 14.20 föds alltså Frida. Allt detta fixade jag utan någon smärtlindring men med en fantastisk man som stöd och väldigt mycket nytta av alla andningsövningar jag har tränat. 

Vi stannade en natt på BB och nu har vi varit hemma några timmar. Det känns helt fantastiskt och ofattbart. Nu är det dags för lillan att få mat, hon ligger och sover sött i sitt babynest men för att förhindra frustration hos henne när hon vaknar väldigt hungrig ska vi väcka henne nu för att ge henne mat. Sen får vi se hur kvällen fortlöper.

Imorgon och hela helgen är mannen hemma, sen ska han jobba halvtid i drygt 3 veckor (han delar upp sina 10 pappadagar på halva dagar istället), så det känns riktigt lyxigt.

Nej, dags att amma.
    Vi hörs och ses allihopa!!
    Hejar på dig MoaLi!!! 

• KnytetsMamma

Tack för alla grattis, vi bara njuter för fullt här hemma. Jag skulle kunna ligga i timmar och bara titta på vår lilla dotter, är så fascinerad över att hon faktiskt legat i min mage i 9 månader och nu är hon hos oss.

Första natten hemma har gått bra, hon har ätit ett par gånger, bajsat 1 gång och sen faktiskt sovit rätt många timmar också, skönt. Jag gick upp först halv tio och åt frukost, skönt. Sen har dagen mest flutit på med amning, sovning, blöjbyte och en liten tur på stan, var inne och sa hej på jobbet. Nu är det snart dags för amning igen, Frida ligger och sover i sitt babynest där hon trivs jättebra.

Imorgon ska vi tillbaka till sjukhuset för PKU-provtagning, läkarundersökning och viktkontroll, spännande att se om hon klarat att behålla sin födelsevikt (hon äter ju ofta så man kan ju hoppas).

Jag ses gärna också såklart men det dröjer nog lite innan vi orkar med det, Daniel börjar jobba på måndag men ska jobba halvtid så han kommer göra det nu i drygt 3 veckor, känns som ett jättebra upplägg för hela familjen, vi tror att vi får ut mer av de 10 pappadagarna på detta sätt.

Nej, dags att väcka lilltjejen och ge henne lite mat.
    Bifogar en bild på vårt underverk, här är hon bara några timmar gammal.
    Kram Maria

• KnytetsMamma

Ännu en underbar dag börjar lida mot sitt slut. Idag var det återbesök på BB, Frida hade bara tappat 30 gram i vikt så det känns skönt. Men då har hon å andra sidan ätit typ hela natten till idag, väldigt intensivt med andra ord. Men nu börjar mjölken rinna till så jag hoppas att det snart glesar ut sig lite med amningarna på natten. Annars har vi idag varit ute en sväng med barnvagnen och bara njutit av livet som nyblivna föräldrar. Nu sitter vi i soffan och kollar på fotboll, Frida ligger på skötbädden i soffan mellan oss och luftar rumpan och sover, kan inte låta bli att emellanåt kika ner på henne och bara le, älskar henne redan mest av allt i hela världen (förlåt Daniel).

MoaLi, hoppas det snart blir bebis för er också. Hoppas sammandragningarna är ett tecken på att det närmar sig, har du haft sammandragningar tidigare under graviditeten också eller? Jag hade det under en stor del av graviditeten men det var först de sista typ 2-3 veckorna som de började göra ont likt mensvärk. 

Nu ska jag bli lite social med mannen och dottern (även om hon just nu sover och inte är så värst social).
    Kram till er alla 

• KnytetsMamma

Vi har haft en bra natt, Frida har visserligen ätit säkert 5 gånger men vi har sovit bra däremellan, sen sov hon ända till 9.30 vilket både jag och hennes pappa tyckte var skönt. Efter frukost har vi hunnit med x antal amningar, några blöjbyten, en tvätt, dammsugning, promenad runt Stångån (inklusive 2 akutamningar på var sin träbänk, det funkade faktiskt riktigt bra även om det kändes lite ovant), ätit lunch och nu sitter jag och Daniel och har det lugnt och skönt (han med sudoko, jag med familjeliv Glad). Frida ligger och sover och vi tror att hon kommer göra det en stund till. Hon har varit väldigt vaken idag, sen 9.30 har hon typ bara sovit 1,5 timme, annars har hon ätit eller varit vaken. Känner ni igen det som redan fått barn att de vissa dagar är mer vakna? 

MoaLi, du har i alla fall en spännande väntan framför dig, kanske skönt om ni får helgen på er att vila och att bebisen kommer sen. Vi hann ju inte använda så mycket av det vi packat ner eftersom allt gick så snabbt, det var inte tal om att använda varken tens-apparat eller vetepåsar på värkarna utan det var bara att andas igenom dem med hjälp av stöttning från Daniel. Men några saker som jag tyckte var bra att ha med sig var mysbyxor till tiden på BB (man vill inte direkt ta på sig jeans), nån skjorta eller annat plagg som går lätt att knäppa upp mycket och man kan amma i, jag hade med mig en påse djungelvrål (jag ÄLSKAR salt godis) som var otroligt gott att äta när man landat efter förlossningen. En annan sak som jag tyckte var bra är en flaska vatten till förlossningen, när jag var törstig var det enklare att ta stora klunkar ur en flaska än ur ett glas.

Sandraf, spännande med flytten, det är ju bara några dagar dit. Känns det kul?

Vi är just nu väldigt nöjda över att vi bestämde oss för att bo kvar i vår lilla lägenhet och inte har flyttat till hus eller något annat större boende. Detta funkar alldeles perfekt för oss, visst kanske det blir lite trångt med alla saker som Frida behöver men finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Oj, nu låter det som att Frida vill ha mat, hör ett starkt smackande från babynestet där hon ligger och sover.

Vågar inte bestämma in en fikadejt redan nu, Daniel börjar jobba imorgon så vi får se när det känns läge men jag ses gärna snart.

• KnytetsMamma

En kort fråga till er som fått barn. Vad har ni fått för instruktioner kring promenader, knipövningar m.m? Gör ni knipövningar varje dag? Hur snart efter förlossningen var ni ute och gick med barnvagnen? Min lillasyster skrämde mig och sa att jag ska passa mig för framfall om jag är ute och går. Men en promenad med barnvagnen på typ 40 minuter i lagom tempo borde väl vara okej eller? Vill ju inte skada mig själv på något sätt men samtidigt känns lite motion sunt.

Nu ska jag, Daniel och Frida gå till stan en sväng, Daniel slutade ju redan 12.30 idag. mysigt:) 

• KnytetsMamma

Hej:)
    Så har bvc-sköterskan varit här, lilla Frida har gått upp drygt 200 gram sen hon föddes, härligt.

Nu sitter jag och ammar Frida och väntar på att Daniel ska komma hem. Sen kommer Fridas farmor och farfar kl.13 och har lunch med sig, lyxigt. Ska bli kul att de får träffa Frida, framför allt farmor har längtat.

Tack för alla era svar angående rörelse/knipövningar. Jag försöker lyssna på kroppen när jag är ute och går och tar det tempo som känns bra. Försöker också komma ihåg att knipa några gånger/dag.

Det vore så himla kul att träffas allihopa men jag vet inte riktigt när jag kan. Daniel jobbar ju halvtid nu till den 3/7 och när han kommer hem vid lunch vill han ju såklart träffa Frida så mycket som möjligt.

MoaLi, hur går det för er? Hoppas att vi snart är kompletta med mammor och bebisar.
    Ha en bra dag!! 

• KnytetsMamma

Hej,
    jag har varit lite frånvarande sista dagarna och det beror på att jag legat på sjukhus. I tisdags kväll fick jag plötsligt frossa, låg och skakade i sängen i ca 1 timme och sen svettades jag som en gris. Mådde sen lite bättre och gick och la mig för natten. Vaknade igen vid halv fem med frossa igen, var tvungen att gå upp och amma Frida och plötsligt kände jag hur yr jag var, hann ropa på Daniel och han kom upp, sen svimmade jag sittandes i soffan med Frida i knät, läskigt. Vi ringde 1177 som hänvisade oss till förlossningen, där hänvisade de oss till akuten eftersom det var 1 vecka sen jag fick barn och de då inte längre har något ansvar. Så det var bara att ringa taxi, panikamma Frida, försöka förstå hur babyskyddet funkar (har aldrig använt det) och packa lite mat med oss, vi var precis klara när taxin kom. Väl på akuten började en hel karusell, de visste inte riktigt var de skulle börja så vi var runt på ultraljud av njurar och urinblåsa, röntgen av lungor, bröstben och något till och till sist var jag på gyn för att kolla stygnen (om det var infekterat där som gjorde att jag fick feber). Hela denna rundresa tog 11 timmar, det var en LÅNG dag med för lite mat men Frida var supersnäll hela dagen, åt och sov mest så det var riktigt skönt. Slutsatsen av det hela är att jag har njurbäckeninflammation (som urinvägsinfektion fast det klättrar uppåt i kroppen). Blev därför inlagd för att få antibiotika intravenöst i 2 dygn men har nu äntligen kommit hem, mår mycket bättre, har ingen feber och ska fortsätta med pencillin i 10 dagar. Överläkaren på Kvinnokliniken/Gyn tyckte att det var hemskt att vi blivit runtskickade så, hon tyckte att jag skulle skickats till dem direkt eftersom jag är nyförlöst...men men, det gick ju bra och jag fick ligga på special-BB, väldigt skönt att slippa hamna på en avdelning med sjuka människor. På special-BB kan man ju dessutom ställa alla möjliga frågor man har om sin lilla bebis. Frida har varit snäll och skött sig bra, Daniel var med hela dagen på akuten i onsdags men jobbade sen halvdag igår och var sen hos mig hela eftermiddagen och kvällen. Idag kom han upp och hämtade mig när jag blev utskriven.

Jag ses gärna också (jag smittar inte) men vet inte riktigt när det funkar, vi ska ta det rätt lugnt i helgen och nästa vecka har vi lite saker inbokade. Men vem vet, man kanske kan boka in något spontant. Ska vi skicka våra telefonnummer till varandra som privat meddelande? Jag har ju inte internet i telefonen och kollar ju inte alltid datorn om det är nån som vill ses.

Oj, nu vaknar lillan och ska ha mat.
    Ha det bra allihopa!!! 

• KnytetsMamma

Hej,
    lycka till med flytten Sandraf, förstår att ni ser fram emot att bo i hus snart, lite större och mer frihet än i en lägenhet. Hur känns det att flytta från stan?

Jag sitter och äter frukost, Daniel försöker underhålla Frida så gott det går tills jag ätit klart.så jag får äta i lugn och ro. Hon är nog ett litet matvrak för hon tömde båda brösten för 40 minuter sen och det låter som att hon vill ha mat igen.

Hur såg era amningstider ut de första veckorna? Var det nån struktur på det eller kunde det ibland bli väldigt tätt (typ 20-30 minuter emellan)? Frida ammar minst varannan timme, igår slog hon dock sovrekord och sov 3 timmar i vagnen. Men ibland blir det som sagt betydligt oftare än så. Men allt är kanske individuellt. Om er bebis nån gång sov längre än 3 timmar, lät ni dem sova vidare då eller väckte ni dem för mat? Tycker det är lite svårt det där. Vill ju såklart låta henne sova men samtidigt vill jag inte riskera att hon vaknar vrålhungrig och att det då blir svårt att lugna henne inför amningen.

Lilla Frida har också kraftiga ryckningar i hela kroppen ibland när hon sover, är det något ni känner igen? Jag tror och hoppas såklart att allt är normalt men man blir allt lite nojig  ändå.

Nu mår jag bättre, har inte ont i ryggen längre så det är väldigt skönt, framför allt på natten när jag ska gå upp och amma. Det var en plåga innan i veckan, jag ville inte att Frida skulle vakna så jag var tvungen att gå upp. Nu hoppas jag verkligen att det fortsätter på rätt väg och att antibiotikan gör susen. 

Jag ska se ifall jag kan luska ut hur man skickar privata meddelanden till många samtidigt så vi kan byta telefonnummer. Annars kanske det är nån annan som vet?

Nu ska jag fokusera på frukosten och sen blir det nog amning, just nu är det dock tyst från sovrummet Glad 

• KnytetsMamma

Hej,
    tack Lilla_a för dina svar och erfarenheter. Ska till BVC på torsdag så får väl ställa frågorna där.

Idag har vi haft en skön dag trots att Frida var pigg som en mört mellan kl.4.20 och 6.20, men sen sov hon några timmar till. Efter att vi ätit frukost och Frida fått en slurk till tog vi en härlig promenad, det blåste en del men var skönt. När vi kom hem hann jag nästan äta lunch innan Frida vaknade och ville ha mat, men man lär sig att amma och äta samtidigt :) På eftermiddagen tog jag en sväng på stan medan Daniel gick och fikade hos en kompis. Där gjorde jag misstaget att stanna lite för länge, Frida började signalera att hon var hungrig men jag tänkte att jag kunde gå en stund till på stan. Det skulle jag INTE gjort, hon blev vansinnig och var otroligt svår att lugna ner när jag kom hem. Försökte byta blöja också för att hon skulle ha en ren blöja när hon äter och då var hon så arg så både bajs och kiss sprutade på skötbordet....efter lite trugande lyckades jag få henne lugn och sen glufsade hon glatt i sig båda brösten och däckade i mitt knä. Resten av eftermiddagen och kvällen har varit lugn, jag har tagit en skön dusch, jag och Daniel har kunnat äta middag i lugn och ro och nu sitter han och läser och jag surfar, Frida sover gott i sitt babynest, där trivs hon toppen. Ikväll blir det fotboll om jag orkar kolla, igår var jag helt slut och gick och la mig klockan 22, det var skönt.

Jag har inte lyckats ta reda på hur man gör för att skicka privata meddelande till allihopa alt. skapa en grupp som är låst. Är det nån annan som har koll på det så vi kan byta telefonnummer? Facebook funkar ju också men det kräver ju också dator precis som Lilla_a sa.

MoaLi, håller tummarna för att det händer nåt snart men passa samtidigt på att njut av sista tiden utan barn, gör det ni vill och var spontana. Det är underbart och härligt med lilla Frida men man sätter ju numera alltid henne först och sig själv sen, men det är det värt :)

Franed, hur går det med namn? Hoppas inte du tycker jag är tjatig, jag är bara nyfiken :)

Ha en skön kväll allihopa, tror att Frida snart ska ha lite mat.
    Vi hörs!!!

• KnytetsMamma

MoaLi: hoppas du får användning av alla dina förberedelser till förlossningen. Jag hade också bränt en cd-skiva med musik men eftersom allt gick så snabbt hade jag inte en tanke på att sätta på musik eller något annat. Men tror det kan vara riktigt skönt OM man får vara inne på förlossningen många timmar. En sak bara, vet inte om du var på förlossningsföreläsningen men där sa de att man inte får äta fast föda från det att man kommer in på förlossningen tills man fått sitt barn. Detta beror på att narkosläkarna inte vill att det ska finnas massa mat i magen OM det blir aktuellt med kejsarsnitt. Självklart kan du ha godiset efteråt men under tiden tror jag nog att du ska undvika det. Försök ladda så mycket som möjligt hemma innan ni åker in, väl på plats är det flytande föda som gäller.

Nu väntar vi på att fotbollen ska börja, till det lite kvällsfika och lilla Frida ligger på skötbädden mellan oss i soffan och luftar rumpan och sover sött. Blöjorna är ju så täta och har så bra uppsugningsförmåga så det känns som viktigt att det luftas lite.

Ha en skön kväll!! 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012