Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Undra om det var ett önsketänkande eller om jag verkligen fick det första leendet från Frida nyss. När jag pratade med henne och skrattade mot henne sken hon upp som en sol med ett stort leende. Får väl se om det händer fler gånger innan jag vågar dra slutsatsen att hennes första leende har visat sig Skrattande

• KnytetsMamma

Vad sägs om picknick i slutet av nästa vecka? Vi beställer fint väder tycker jag och kör på en repris i Trädgårdsföreningen eller vad tycker ni? Solig

Jag är just nu helt slut, har varit ute stora delar av dagen och det har varit skönt men med en dag som börjar klockan 5.30 så börjar man ju bli rätt trött nu. Funderar på att gå och lägga mig i sängen bredvid Frida och sova en stund innan hon vaknar, får nog bli så. Daniel ska gå ner och se om det finns nån tvätt-tid så då kan han roa sig med det medan jag sover, rättvis fördelning tycker jag Glad

Ha en skön kväll (verkar visst bara vara jag som skriver, mitt 3:e inlägg på rad nu)

• KnytetsMamma

Hej hej,
    här är det bebismys och besök av en av Fridas kusiner, Daniels systerson som är 18 år är på besök över dagen, trevligt. Vi har precis varit och fikat en lång stund på stan, nu är killarna iväg och spelar squash och jag och Frida är hemma och äter lunch. Senare idag blir det pizza, film och kortspel.

Är det nån mer som märkte av en period när bebisen var runt 4-5 veckor att den åt mycket oftare, var lite gnällligare än vanligt och krävde mer närhet? Känns som att Frida är inne i en sån period nu, hon har haft svårt att komma till ro på dagarna sista tiden och  i natt åt hon igen typ varannan timme, det har hon även gjort nu idag sen vi gick upp. Läste nånstans att det är en tillväxtfast runt 4-5 veckor då man inte riktigt känner igen sin bebis eftersom det händer så mycket med deras mentala utveckling just nu. Nån som känner igen det?

Sandraf, lycka till på bilresan, det kommer säkerligen gå jättebra. Kul att Benjamin får träffa dina kompisar hemma. Är det fler där som har barn eller hamnar B i centrum?

Här känns det inte som att vi har problem med för MYCKET sömn, jag tycker snarare att Frida är vaken lite för mycket för sin ålder. Hon blir ju såklart trött efter att ha varit vaken en stund (typ halvtimme-timme) men det verkar inte som att hon själv förstår att hon ska sova och då blir hon tyvärr ofta övertrött och då blir det svårt att söva henne. Har ni andra några bra tips på hur man får sitt barn att somna? Vi kör ofta med sjalen, det är oftast effektivt men det skulle ju vara bra om hon kunde somna även utan den.

Nej, dags att fokusera på maten så jag hinner äta klart innan Frida behöver äta igen.
    Ha en fortsatt skön lördag och trevlig helg allihopa!!! 

• KnytetsMamma

Vi väntar fortfarande på första leendet, börjar tro att vi har en väldigt butter liten tjej men vi får väl ha lite tålamod. Det som jag såg för någon morgon sen var nog bara en slump för sen dess har vi inte fått några fler leenden. Men det kommer förhoppningsvis så småningom.

Just nu har jag som vanligt en sovande Frida i sjalen, hon har i stort sett varit vaken hela förmiddagen (sen kl.7 när hon slog upp sina klarvakna blåa ögon) så nu hoppas både jag och hennes pappa att hon sover några timmar så vi får lite egentid. Vi har spelat lite kort en stund och ska nu gå och handla lite mat. Sen ska jag försöka lägga ner Frida i sängen så jag kan gå och ta en lång dusch igen, ska bli riktigt skönt.

Annars har vi varit rätt flitiga idag, efter frukost underhöll Daniel Frida medan jag dammsög, dammtorkade och våttorkade golven så nu har vi ett rent hem. Vi har också hunnit med en skön promenad, då höll sig Frida nöjd i vagnen så det var skönt. Vi har också köpt ett kit så vi ska kunna göra små tavlor med fot- och handavtryck. Ska bara hitta ett tillfälle där Frida är lugn. Vi ska nog träna lite innan också så att det väl blir bra sen när vi gör tavlorna. 

Picknick på torsdag funkar toppen för mig, ska vi säga kl.15 i Trädgårdsföreningen som sist och hoppas på fint väder? Och skulle det mot förmodan regna får vi lösa det på plats, finns ju några caféer i stan som är barnvänliga. Har hört talas om Claras Coffee men har aldrig varit där själv, någon som varit där?

Nej, nu ska vi bege oss mot affären.
    Ha en fortsatt skön söndag allihopa!!! 

• KnytetsMamma

Idag har jag och Frida haft besök av min storasyster och hennes yngste son Samuel som snart är 5 månader, väldigt trevligt. De bor annars i Bryssel så vi ses inte så ofta tyvärr. Men nu är de hemma i Sverige på semester så syrran tog tåget upp från Skåne och lämnade äldste sonen hos mamma och pappa. Vi har haft en jätteskön dag, glass på stan, lite shopping, lunch på stan och sen en snabb fika här hemma hos oss innan hennes tåg gick tillbaka. Nu sover Frida i sjalen (sen kl.13.30) som vanligt, hon sov knappt nånting på förmiddagen så det blir nog mest sovande för henne resten av kvällen. Men hon var mestadels nöjd och glad under förmiddagen när moster och kusin var på besök så det var skönt.

Är det någon mer som har problem med röd rumpa på era små? Frida har blivit väldigt röd tyvärr, fick tips av inotyol-salva av BVC-sköterskan och har smort med det nu ett par dagar. Lite bättre har det blivit men fortfarande rött. Vi ska också försöka bli bättre på att byta blöja oftare men det är ju samtidigt svårt om de sover länge, man kan ju inte väcka dem bara för att byta eller hur? På natten byter jag typ aldrig om Frida inte har bajsat, hur gör ni andra? 

Vi får verkligen försöka beställa fint väder på torsdag så vi kan ta fikan utomhus i Trädgårdsföreningen, det var ju så mysigt sist och smidigt med amning, blöjbyten m.m att vara utomhus.

Nu ska jag och Frida bege oss till stan, ska leta doppresent till kusin Samuel (han som var här och hälsade på idag). Han döptes i Bryssel i juni och nästa lördag ska de ha kalas för honom på Öckerö så då ska jag komma på något bra att köpa. Har någon ett förslag?

• KnytetsMamma

Anledningen till att jag inte byter på natten i onödan är både för min och Fridas skull, vill helst inte väcka henne för mycket genom att tända osv. Får kanske testa att göra som Lilla_a gör, att byta i sängen utan att torka, bara så att hon får en torr blöja på sig. Jag ligger ju kvar i sängen och ammar vilket gör att jag inte behöver vakna till så mycket när Frida ska äta utan jag får sova rätt mycket på natten. Om jag skulle gå upp och byta varje gång hon ska äta skulle min sömn bli mer störd. Men vi får väl se hur det röda artar sig, blir det inte bättre får jag kanske tänka om och ändå gå upp. Vi ska till BVC nästa vecka och då tänkte jag be dem kolla på det om det fortfarande är rött då. Igår när min storasyster var här sa hon plötsligt "Så Frida har torsk i munnen?" och jag såg ut som ett levande frågetecken. Då är Frida vit på tungan och det har jag trott har varit gammal mjölk bara men tydligen kan det vara torsk som är nån svamp de kan få i munnen. Det kan tydligen också sprida sig till rumpan och då kan de bli väldigt röda. Så jag ska be BVC titta ordentligt på det nästa vecka.

MoaLi, jag helammar och det funkar bra. Nu känns det som att Fridas behov och min tillgång har synkat varandra väl, de dagar hon äter mer fylls det på mer och de dagar hon äter mindre produceras mindre. Men i början var det svårt för då åt hon så himla oregelbundet, vissa dagar typ 1 gång i timmen och andra dagar var tredje timme, då hade jag ofta lite för mycket mjölk och väldigt spända bröst ofta. Men nu har det som sagt reglerat sig bra tycker jag och Frida verkar vara nöjd med tillgången och hon går ju upp rejält i vikt också så det är nog inte för lite.  Låter smart att kolla på BVC hur hon gått upp, följer hon sin kurva bra har du förmodligen tillräckligt med mjölk och det är annat som gör att lilla Alice är ledsen. Annars är det nog inte fel att ge lite ersättning också så att hon blir mätt och nöjd.

Frida har sista tiden sovit kloss inpå mig, det är mysigt och praktiskt när jag ska ligga och amma på natten men jag får lite ont i ryggen och axlarna eftersom jag ligger på typ samma sätt hela tiden mellan amningarna. Har funderat på att återigen lägga över henne i babynestet efter hon ätit men vi får se. Spjälsängen står fortfarande i vardagsrummet så i så fall skulle hon ligga i babynestet i vår säng, Daniel tycker vi ska testa att lägga henne i spjälsängen ute i vardagsrummet men vi får se. Då blir det ett större projekt för mig när hon ska äta. Men samtidigt äter hon nog inte så många gånger på natten längre så det kanske funkar. Kan ju alltid testa en natt och se hur det går.

Nu jobbar Daniel bara denna och nästa vecka också, sen är det 2 veckors semester för honom. Vi sticker direkt till Göteborg när han slutar jobba, dopkalas för kusin Samuel (han som var här igår) på lördagen och lite andra aktiviteter på söndagen. På måndagen kör vi sen vidare ner mot Skåne och min sommarstuga där mina föräldrar är, där stannar vi ett par dagar. Det ska bli väldigt mysigt, bara vara och Frida får träffa mormor och morfar flera dagar i rad. Andra veckan av Daniels semester har vi inte så mycket planer mer än ett bröllop den 4 augusti men det är här i stan så det är ju ingen stor grej. Sen jobbar D 2 veckor igen innan han har ytterligare 2 veckors semester, då blir det hans stuga på Öland.

Javli, längesen du skrev nu. Är allt bra? 
    Oj vad jag skriver, känns som att jag ofta skriver väldigt långa inlägg, hoppas ni orkar läsa Glad Frida sover i sjalen och jag ska passa på att äta lunch i lugn och ro nu. Sen i eftermiddag ska vi träffa en kompis, är det uppehåll blir det en promenad, annars blir det kanske fika inne istället.

Ha det bra allihopa!!!

• KnytetsMamma

Jag planerar också att komma idag kl.15 men vi har en lite ledsen tjej här hemma just nu. Igår sov hon nästan ingenting på hela dagen, verkade ha svårt att komma till ro, som att hon hade ont nånstans (kanske i magen). Igår kväll när vi ätit middag skrek hon så det gjorde ont i hjärtat, till slut somnade hon helt utmattad i sjalen hos Daniel och sov där i nästan 3 timmar. Natten har sen varit okej men hon vaknade som vanligt runt kl.5. Jag har sedan dess försökt få henne att somna om utan resultat, nu sitter hon i babysittern med svullna ögon och ser väldigt väldigt trött ut. Ska göra ett sista försök snart med lite mat, ner i sjalen och sen gå ut en sväng, då brukar hon somna på stört. Så jag vill gärna komma i eftermiddag men OM dagen varit för jobbig med ledsen Frida får jag se hur jag gör. Men jag håller också tummarna för inget regn.

Låter som ni haft det väldigt bra i Värmland Sandraf. Jag längtar till vi ska till min sommarstuga i Skånes mörkaste skogar näst-nästa vecka, det är så härligt att vara där och framför allt mysigt att Frida får umgås med mormor och morfar så länge.

Nej, nu ska jag ta hand om Frida lite och hoppas att hon kommer till ro snart.
    Vi ses förhoppningsvis i eftermiddag, samma plats som sist Glad 

• KnytetsMamma

Tack för trevlig picknick igår, vi hade ju riktig tur med vädret så det var härligt att vi kunde sitta ute. Nu får vi väl se när vi kan ses nästa gång med tanke på semestrar m.m. Daniel har semester v.30 och 31 så då kan jag nog ha svårt att ses, då vill vi nog umgås hela familjen. Men sen ses jag gärna igenGlad

Igår satt Frida i sjalen hos Daniel och jag gick och la mig och sov drygt 1 timme SJÄLV innan Daniel kom in med Frida som var nybytt och hade fått på sig pyjamas. Hon åt och sen sov vi vidare båda två, det var riktigt härligt att få den timmen sömn utan en varm liten bebis bredvid mig. Och så sent på dagen kan jag oftast ligga på mage för brösten är ganska tömda så det var riktigt skönt. Sen sov vi gott hela natten tills Frida slog upp sina klarvakna blåa ögon vid halv sex, som vanligt. Bara att gå upp, ny blöja och litet mat. Daniel skulle gå och träna idag på morgonen så när han gick vid kvart i sju satte jag Frida i sjalen och följde med och då somnade hon ganska snart och sov en stund, skönt med lite frisk luft sådär på morgonen. Nu har jag fått i mig frukost, Frida har ätit några gånger och sover återigen i sjalen. Ska gå ut en sväng igen för hon sover bäst när det skumpar lite. Har inte så mycket planer för dagen så det är skönt. Ikväll ska vi hem till ett par grannar och äta, ska bli intressant för det är första gången vi är iväg hemma hos någon annan och äter. Får bara hoppas att Frida är på humör för det också och antingen är pigg och glad eller sover, vi får väl se. Tur att det är nära hem i alla fall :)

Ha en skön fredag allihopa (såg just att det är fredagen den 13, tur att man inte är väldigt skrockfull) och trevlig helg!! 

• KnytetsMamma

Hoppas ni haft det skönt på er semester Javli, var ni i Skåne? Dit längtar jag, vi åker näst-nästa vecka och ska vara i sommarstugan ett par dagar, ska bli skönt och kul för Frida att träffa mormor och morfar lite längre stund.

Vi har en bra helg än så länge, igår hade Frida och jag en väldigt bra dag, hon var på strålande humör hela dagen. Jag fick till och med duscha, hon låg utanför duschen och jag pratade med henne hela tiden och hon var väldigt lugn, skönt för mamma :) På kvällen var vi sen hos några grannar och åt middag, det var första gången Frida var borta på kvällen men det gick jättebra. Vi tajmade in mat, ny blöja och sovning i sjalen precis innan vi gick, dock vaknade hon såklart precis när vi satt oss för att äta men efter lite ny mat somnade hon om igen i sjalen och sov där resten av kvällen, perfekt. Idag tog Daniel henne i morse så jag fick sova en halvtimme själv, det var underbart. Efter vi ätit frukost tog Daniel Frida i sjalen och de somnade båda två, då passade jag på att gå ut en sväng, kom på att jag inte varit ute själv sen Frida var 5 dagar då jag var på Netto och handlade mjölk. Det var väldigt skönt att komma ut men kändes lite tomt på något sätt. Frida har fått åka bil idag också och det gick bra, hon satt nöjd i babyskyddet trots att hon kanske egentligen hade behövt sova. Men så länge hon inte gallskriker är jag nöjd :) Vi körde till Lambohov, har fyndat lite bebiskläder (stl 68 och 74, totalt 68 plagg för 500 kronor, det är bra pris tycker både jag och Daniel som inte är mycket för att köpa nytt "bara för att". Det var jättemycket fint som nu snurrar runt i tvättmaskinen). Om en stund ska vi hem till en kompis och äta middag, skönt att slippa laga mat även ikväll. Frida sover i sjalen, får väl se hur länge hon håller sig nöjd idag.

Imorgon kommer Fridas farmor och farfar en sväng, de ska bjuda oss på restaurang, ska äta på Wärdshuset i Gamla Linköping, någon som varit där?

Hoppas ni andra har en bra helg trots det trista vädret.
    Vi hörs!!! 

• KnytetsMamma

Grattis på bröllopsdagen MoaLi :)

Nu är det sista veckan som Daniel jobbar innan 2 veckors semester, ska bli riktigt skönt att få vara hela familjen tillsammans en längre period. Och det ska bli mysigt att åka ner till sommarstugan så Frida får umgås med mormor och morfar lite längre stund.

I veckan är det lite småfixande inför semestern, bland annat ska jag gå och klippa mig. Det känns som en spännande utmaning då jag inte riktigt vet hur det kommer gå med Frida. Jag brukar ju ofta lösa det genom att ha henne i sjalen när jag ska nånstans men det är ju lite svårt när man ska klippa sig. Får hoppas att hon kan vara nöjd i vagnen.

Nu sitter Frida i babysittern och har värsta hickan, tror hon ska få en slurk bröstmjölk så det kanske försvinner.

Ha en bra dag allihopa Solig 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012