Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Åh, stort grattis MoaLi,det blev alltså en liten flicka för er också. Då är vi 2 pojkar och 4 flickor i gänget, härligt att vi nu är kompletta med 6 mammor och 6 små bebisar. Ser fram emot att träffas mycket under mammaledigheten Glad Skönt att allt gick bra och att ni kom hem så snabbt, det är ju hemma man vill vara och försöka lära känna varandra, mysigt. Hoppas att ni fått sova lite i natt i alla fall, för oss var de första nätterna rätt sömnlösa pga mycket ammande. Men man fixar det också.

Torsdag kl.15 passar fint för oss, vi håller tummarna för fint väder och satsar på Trädgårdsföreningen och OM vädret är emot oss får vi ta det på nåt fik istället. Ska bli kul att ses för nu är det ju längesen sist och förhoppningsvis får vi träffa många av nytillskotten.

Vi har haft en mer eller mindre sömnlös natt, lillan har nog haft magknip och inte sovit långa stunder i sträck innan hon vaknat och varit ledsen alt. ätit och bytt blöja. Nu sover hon i sjalen sen drygt 1 timme tillbaka så det är skönt. Ska äta lite frukost nu och se om jag hinner sova lite också innan hon vaknar igen för mat.

Igår var vi ute en sväng med bilen och det gick lysande, hon gallskrek dock när vi körde iväg men det berodde på att hon var övertrött så efter en liten liten stund slocknade hon direkt och sov sen gott hela vägen till Ikano-huset och även under shoppingrundan där inne sov hon gott i babyskyddet. Så det är skönt att hon i alla fall inte totalt avskyr att åka bil. Bådar gott inför sommarens små round-tours som vi ska göra. 

Franed, det var en rejäl liten grabb ni har, framför allt är han väldigt lång. Basketspelare kanske? Men det är skönt sålänge de växer som de ska, hade varit värre om de inte hade gått upp så vi ska vara glada. Även om jag kanske önskar att Frida inte lägger på sig 600 gram/vecka VARJE vecka, då blir hon snabbt väldigt tung att bära. Men det är ju inget man kan göra något åt, man har den bröstmjölk man har och det är bara att gilla läget.

Hoppas ni alla får en fin dag, än så länge inget regn men vi får väl se vad dagen bjuder på.
    Vi ses förhoppningsvis på torsdag nu då!!! 

• KnytetsMamma

Grusplanen utanför fikets ingång låter toppen, kl.15 imorgon (med reservation för oplanerad amning eller blöjbyte precis när man ska gå hemifrån). Om det är samma väder imorgon Solig som idag får vi en trevlig stund i gräset, härligt. Och det ska bli roligt att träffa alla små (och stora också).

Nu har jag och mannen ätit lunch och ska gå ut lite i det fina vädret, senare ska vi fika med en kompis som är ledig idag, trevlig eftermiddag med andra ord.

Ses imorgon allihopa, ska bli trevligt Glad 

• KnytetsMamma

Tack för en mysig stund i Trädgårdsföreningen idag Solig Vi hade ju verkligen vädergudarna på vår sida och roligt att ses igen och träffa alla små, ser fram emot fler träffar och lära känna alla småttingar.

Javli, låter inte kul med akuten men skönt att ni är hemma igen och att allt är bra.

Nu har vi precis fått i oss mat, Frida ligger och sover och det är skönt med lite "egentid". Funderar på att ta en lång och härlig dusch, passa på nu också när Daniel är hemma och kan ta hand om Frida OM hon vaknar. Senare ikväll blir det fotboll och sen säkert tidig sänggång för mig och Frida. I natt sov hon faktiskt först mellan 22 och 01.30, sen efter amning somnade både hon och jag i fåtöljen och sov där i 3 timmar, ny amning och sen gick vi in och la oss i sängen. Hon var lite ledsen så hon fick sova bredvid mig i sängen, somnade direkt och sov i 2 timmar till. Så på den natten kan jag inte klaga :)

Ha det så bra så hoppas jag att vi ses snart igen!! 

• KnytetsMamma

Vi hade en bra natt i natt, hela familjen gick och la sig kl.22.30 och vi somnade direkt (Frida vid min sida). Vi sov ända till kl.2 då Frida ville ha mat, ammade i fåtöljen och sov sen 1 timme där innan vi gick in och la oss igen, där låg vi sen ända till halv åtta, växlade mellan att amma, sova och mysa. Så jag var pigg när vi gick upp Glad. Nu har jag och Frida varit ute på en lång promenad i det fina vädret, underbart. Vi ska senare gå och hälsa på pappa Daniel på jobbet, ska visa upp Frida i kläderna hon fick av hans jobbarkompisar. I em har vi också lite ärenden och sen ev. fika med en kompis.

Håller med dig Lilla_a, jag kan också ligga och titta hur länge som helst på Frida och bara älska henne mer och mer, det är verkligen starka känslor man har för sitt lilla underverk. Vill ibland stoppa tiden här och nu men samtidigt har ju varje period i deras utveckling sin charm.

Här är mer info om solskyddet jag har till min vagn: OxiSun solskärm med UPF50+ passar alla barnvagnar och fästes där man önskar. Passar både vagnar med och utan sufflett samt bilbarnstolar. Solskärmarna är testade och godkända enligt följande standarder: BS/EN 71-2:2003, EN 13758-1:2002, AS/NZS 4399:1996, UV standard 801.
    Butiken heter reaforsa.se. Vet inte om de har kvar solskyddet, det finns annars att köpa på andra sidor på nätet har jag sett.

Hoppas också det fina vädret håller i sig under helgen och gärna resten av sommaren Glad 

Ha en trevlig fredag allihopa!!! 

• KnytetsMamma

Halloj,
    redan söndag igen, mjukstartar ensamskötseln av Frida genom att Daniel är iväg och försöker kitesurfa med en kompis, tror dock inte det är nån vind så det blir nog bara en trevlig utflykt för dem. De åkte vid 10 och kommer hem runt kl.16. Än så länge går det ingen nöd på oss, vi har tagit en promenad och handlat lite, nu äter Frida och sen blir det lunch för mig och senare ska jag träffa en kompis och hennes hund, gå en sväng och fika på Åbacka. Ikväll kommer ev. Daniels bror med sin yngste son (tillika Fridas kusin) Kevin på besök, trevligt.

Härligt att mjölken runnit till MoaLi och att ni har en nöjd liten tjej. Frida skriker inte heller ofta, bara om vi missat bajs i blöjan eller om hon är för varm. Men jag är också medveten om att alla mönster kan ändras när som helst så vi njuter för fullt för hur det är nu :)

Gott med kantareller, antar att du inte vill avslöja ert ställe Lilla_a? Glad 

Ha en bra söndag eftermiddag så ser jag fram emot att ses snart igen. 

• KnytetsMamma

Har just nu en väldigt ledsen Frida här, tror att hon är övertrött för hon har sovit på tok för lite under dagen. Daniel försöker vyssja henne till sömns nu men tror nog snart att det får bli sjalen för henne så hon somnar. Sen hoppas vi att hon sover nån timme i alla fall, vi håller på att spela lite kort och sen är det ju EM-finalen i fotboll på TV ikväll.

Vad säger ni, ska vi boka in ett nytt datum för träff? Tror det kan vara bra att vara ute i god tid för att folk ska kunna planera och kunna komma. Picknick i Trädgårdsföreningen kan jag tänka mig igen, enkelt med alla små och man kan amma/byta blöja hur som helst. Vad säger ni andra, hur ser era kommande veckor ut? Jag är hemma fram till 20 juli, sen åker vi iväg i drygt 1 vecka (Göteborg och sen sommarstugan i Skåne).

Nej, nu tror jag det får bli sjalen för lilla Frida så hon får komma till ro lite.
    Kram på er allihopa!!! 

• KnytetsMamma

Haft en bra natt, ligg-ammat hela tiden fram till kl.4 då Frida plötsligt blev klarvaken. Gick upp och satte mig i fåtöljen med henne och hon åt en slurk till och somnade sen, där satt vi och sov till 6.30 då jag gick in och la Frida i sängen och själv gick upp. Nu har hon precis fått lite mat igen, ligger inne på sängen och pratar lite och jag ska försöka hinna äta frukost i lugn och ro innan hon behöver uppmärksamhet. Sen blir det nog en promenad i det fina vädret och lagom till lunch kommer Daniels syster upp en sväng, trevligt. Blir lunch på stan och sen får vi se vad vi hittar på.

Jag skulle kunna tänka mig en promenad imorgon efter lunch med reservation för att det inte alls funkar att ge sig iväg med Frida, hon har haft några stunder senaste dagarna då hon varit ledsen och det inte har hjälpt varken med mat, ny blöja, närhet eller sjalen. Men annars låter promenad runt ån trevligt Lilla_a. Kanske fler som vill hänga på?

MoaLi, vad är det för fotavtryck ni har gjort? I gips eller med färg? Vi har också tänkt göra både händer och fötter men är lite osäkra på vad som ger bäst resultat.

Nej, nu ska jag fixa frukost.
    Ha en bra dag allihopa!! 

• KnytetsMamma

Lilla_a, tror vi få hoppa över promenaden idag, Frida vaknade kl.6 och var klarvaken, helt omöjlig att söva. Stoppade till slut ner henne i sjalen och gick ut en sväng, då somnade hon men vaknade nästan direkt när jag kom hem igen. Efter att jag lyckats få i mig frukost och Frida fått ytterligare lite mat la jag ner henne i vagnen och gick ut en sväng till, då sov hon i alla fall 30 minuter. Får hoppas att hon somnar sen så jag får i mig lite lunch i lugn och ro, och sen behöver vi nog båda två (framför allt mamma)ta det lite lugnt innan det vankas fika med kompis i eftermiddag. Men gärna promenad en annan dag Solig

Sandraf, vad trist med din telefon, hoppas det fixar sig snart på något sätt.

MoaLi, kul idé att göra avtryck varje månad. Blev trycket bra med vattenfärg? I så fall ska vi införskaffa det. 

Får se om jag får äta lunch i lugn och ro idag eller om det blir amning samtidigt. Idag är första dagen som Daniel jobbar heltid, blir spännande att se hur det går. Har varit väldigt lyxigt att han kommit hem 12.30 varje dag nu i 3 veckor. Men vi ska nog reda oss jag och Frida. 

• KnytetsMamma

Åh, vad fint fotavtrycket blev MoaLi, ska nog helt klart gå och köpa vattenfärg jag också så vi kan göra avtryck. Idag fyller ju lilla Frida 4 veckor så det kan ju vara en bra dag att göra första avtrycket. Kanske kan jag och mannen göra det direkt idag när han slutar jobbet, vi har pratat om att göra det väldigt länge nämligen.

Idag har älskade lilla Frida slagit sovrekord i vagnen, hon brukar ofta bara sova typ 30 minuter i vagnen men idag sov hon närmare 2 timmar och mamma är väldigt glad. Förmiddagen bestod av sovpass i sjalen och efter lunch kände jag att det vore väldigt skönt att inte behöva bära. Så jag testade att lägga ner Frida i vagnen men la henne på sidan och in med nappen i munnen och sen ut och gå en sväng, hon låg en stund och var rätt nöjd och somnade så småningom. Vi tog en härlig promenad, jag satt en stund i St Larsparken och läste en tidning och sen gick vi till Trädgårdsföreningen där Frida vaknade lagom till jag hittat en plats i skuggan, då blev det amning, blöjbyte och sen vara vaken en stund. Nu sover hon dock gott i sjalen igen och får göra det en stund, ikväll ser jag fram emot en lång dusch så då får maken umgås med sin lilla dotter.

Det är nu bara 1 timme kvar till Daniel slutar, skönt faktiskt. Det är ju inte direkt mammaLEDIGT det är tycker jag, vad tycker ni andra? Det är ett heltidsjobb att få en liten bebis att vara nöjd: mätt i magen, ren blöja och tillräckligt med närhet. Men det är ju såklart mysigt också. 

Bifogar en dagsfärsk bild på lilla Frida också, hon växer så det knakar. Ska till BVC imorgon, ska bli spännande att se vad hon väger in på. Förra gången vi var där hade hon ju gått upp 600 gram på en vecka, nu är det 2 veckor sen vi var där och jag tror och hoppas inte att hon gått upp över 1 kg på den tiden, men man ska väl kanske i så fall vara glad att hon går upp i vikt men jag tycker att det kan gå i lite mer lagom takt :) Men inget att göra något åt, man har ju den mjölk man har och Frida har den aptit hon har.

• KnytetsMamma

För mig funkar fika/picknick fredag eftermiddag bra, annars kan jag också i slutet av nästa vecka.

Här känns det som att vi har motsatt problem mot er Sandraf och MoaLi, känns som att Frida är väldigt mycket vaken, sover inte alls så mycket som jag trott att spädbarn sover. Hon är oftast glad och nöjd när hon är vaken men mot slutet av vakenperioderna blir hon tyvärr ofta övertrött och skriker rätt mycket. Men då stoppar man henne i sjalen och så somnar hon ganska snart igen.

Nu sitter hon i babysittern här i köket medan jag äter frukost, hoppas att jag hinner äta upp innan hon vill ha mat. Sen ska vi till BVC kl.12, ska bli intressant att se hur mycket hon gått upp sen sist (2 veckor sen). Då hade hon gått upp 600 gram på en vecka, jag tror inte att hon haft samma ökningstakt nu men gissar på ca 800 gram upp och kanske växt nån cm på längden. Vi får se :)

Ha en bra dag i det fina vädret allihopa så får vi se om det blir fika/picknick på fredag. Är det fler som kan då? 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012