Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Sandraf, jag har hört talas om det också och tycker det låter roligt. Det jag har sett information om är att det ska vara i Trädgårdsföreningen typ måndagar och onsdagar kl.13.30 med start i slutet av augusti nån gång. Jag är sugen, ska på efterkontroll 15 augusti och hoppas då på att få klartecken att träna mer än promenader. Det skulle vara kul att prova på det i alla fall. Ska se om jag hittar sidan igen där jag såg informationen.

Härligt med barn som sover så länge på nätterna, här har det varit mat varannan timme från klockan 22 till kl.07 men jag är ganska pigg ändå med tanke på att Frida sov till kl.7 och inte vaknade lite efter kl.5 :) 

Nästa vecka när vi är hos mamma och pappa ska vi testa att försöka hålla Frida vaken och vara nöjd lite längre på kvällen, hon sover ju oftast mycket på kvällen (och mindre på dagen) och det är kanske det som gör att hon vaknar så tidigt. Igår sov hon t ex från ca kl.19, vi väckte henne 21.30 för att ta på pyjamas, ny blöja och äta lite och sen somnade hon om direkt och sov sen alltså till klockan 7 i morse, visserligen med mat varannan timme. Men om vi skulle kunna hålla henne vaken lite mer på kvällen skulle hon kanske sova lite längre på morgonen. Värt ett försök i alla fall och nästa vecka är vi ju 4 vuxna som kan "roa" henne.

Nu ska jag och Frida gå ut en sväng.
    Ha det bra!! 

• KnytetsMamma

Jag skickade också in anmälan, skrev dock inte vilka dagar utan skrev bara att jag är intresserad av att testa så får vi se om det funkar praktiskt sen att ha med Frida.

Nu är Daniel ute och går med Frida i sjalen så jag är ensam hemma för första gången sen Frida föddes, känns väldigt märkligt men skönt också, jag har rätt stort behov av "egen tid" och det får man ju inte direkt mycket av när man har småbarn. Ska försöka utnyttja mamma och pappa lite nästa vecka i sommarstugan, de vill ju gärna umgås med sitt lilla barnbarn så då kan jag nog få mycket egen tid.

Ser fram emot när Frida börjar sova som många av barnen i den här tråden (inte Elvin då Franed), tänk vad skönt med barn som sover så många timmar i sträck!!! Även om jag får ligga i sängen många timmar på natten blir ju sömnen väldigt upphackad av matpauserna, jag försöker att inte vakna till för mycket men behöver ju ändå vakna lite grann för att se till att Frida hittar bröstet och kan äta. Jaja, sova kan man göra i sitt nästa liv :) 

• KnytetsMamma

GÄÄÄÄÄÄSP, här är en som är väldigt trött idag. Frida var klarvaken mellan kl.2 och kl.4, då blev jag så less på det att jag stoppade ner henne i sjalen och gick ut, gick ca 20 minuter och trodde att hon sov djupt, vände hemåt och när jag var nästan hemma slog hon upp sina pigga ögon igen. Fick ta en sväng till men även på vaknade hon när vi kom hem. Försökte ändå sätta mig i fåtöljen med sjalen på och fick väl blunda ca 5 minuter innan Frida protesterade. Gick in och la oss i sängen och efter lite knorrande somnade hon till slut med bröstvårtan i munnen, då var väl klockan närmare halv sex...sen vaknade hon igen kl.7 och var pigg. Nu sitter hon dock i babysittern och gäspar stort så jag ska försöka få henne att sova nu och så hoppas jag att jag kan vila lite samtidigt. Känns ändå som att det kan bli en LÅNG dag, mannen ska spela squash efter jobbet och är hemma först närmare kl.19. Men då får han ta Frida så jag får vila lite.

Grattis till att ha blivit faster Lilla_a, är det för första gången eller har du fler syskonbarn?

Nej, dags att ta hand om lillan innan hon blir gnällig av trötthet.
    Ha en bra dag allihopa!! 

• KnytetsMamma

Hej hej,
    idag har vi haft en bättre natt, "bara" mat ca 3 gånger och vi sov från kl.22 till kl.6.30 så idag känner jag mig rätt pigg faktiskt, skönt. Har precis varit och klippt mig, en kompis var med och tog hand om Frida och det gick galant den timmen det tog för mig att bli klippt, Frida somnade t om i knät på min kompis och det händer typ ALDRIG annars. Väldigt skönt att vara nyklippt och nu ska jag försöka få i mig lite lunch, försöker söva Frida i sjalen samtidigt, det går väl hyfsat, får resa mig upp ungefär varannan minut för att gunga lite upp och ner men snart ska hon nog ha fallit i sömn.

Låter jobbigt för din bror Lilla_a, hoppas flickan tar flaskan så de får vila lite och hon får vara mätt och nöjd. Man ska nog vara riktigt glad och tacksam att amningen funkar även om man kanske tycker att det är lite jobbigt emellanåt. 

Jag har börjat samla lite mjölk i såna där mjölkuppsamlare så ska vi testa ifall Frida vill ta flaskan ikväll. Om Daniel ska kunna vara hemma 1 dag/vecka under hösten krävs det ju att det funkar att ge henne mat i flaskan. Om det funkar med detta jag har samlat upp ska jag försöka mig på pumpen, får kanske prova lite under semestern när vi är 2 hemma.

Vad härligt att det klarnade upp nu, kanske blir en liten promenad i eftermiddag då, Frida sover alltid bättre i sjalen om det gungar lite.

Ha en fortsatt skön onsdag allihopa!! 

• KnytetsMamma

Har just nu lyckats med något jag inte lyckats med hittills på de 6 veckor som Frida har varit en del av vår familj, lilla F somnade i min famn i soffan, jag bar in henne i sängen och hon fortsatte att sova och sover fortfarande (dock bara 10 minuter än så länge). Känns så skönt att det faktiskt GÅR att få henne att somna utan att bäras i sjalen så jag är nöjd bara det, sen är det ju en bonus om hon sover en stund till. Blir spännande att se detta :)

Ska passa på att förbereda ugnspannkakan jag tänkte att vi skulle äta när Daniel kommer hem, det är gott och smidigt. Ikväll ska vi sen testa med mjölken jag samlat upp, har nu fått ihop drygt 100 ml så vi får väl se hur mycket hon äter. Ni som gett på flaska, hur gör ni för att få mjölken i rätt temperatur? Just nu står flaskan i kylen och det är ju för kallt. Räcker det att ställa den i lite vattenbad? Och vilken temperatur ska den ha egentligen? Hoppas nån hinner svara innan det är dags för matning. 

• KnytetsMamma

Det gick sådär när vi testade med flaskan igår, tror vi valde fel tillfälle (Frida var inte tillräckligt hungrig). När hon sen var tillräckligt hungrig var jag tvungen att amma eftersom mina bröst spände så. Men jag samlar mjölk idag också så får vi testa igen ikväll. Det var i alla fall inga svårigheter att värma den lilla flaskan i vattenbad.

Igår när jag var så stolt och lyckats få Frida att somna i min famn sov hon vidare i drygt 2 timmar i sängen, det var helt otroligt och så underbart skönt för mig som annars är van vid att ha henne i sjalen när hon sover. Hon sov väldigt djupt så vi trodde nästan att hon inte skulle vakna på flera timmar. Gjorde ett nytt försök i förmiddags att få henne att somna i famnen men det gick inte så det fick bli sjalen, nu sitter hon där men är inte så nöjd, har nog ont nånstans för hon knorrar runt och åmar sig, får väl se hur länge hon vill sitta där. Jag hade ju hoppats på en stunds vila i fåtöljen när jag ätit, blir kanske inte så.

Sen är det dags för BVC i eftermiddag, ska bli spännande att se hur mycket hon väger nu, 2 veckor sen sist. Alla barn i den här tråden verkar växa väldigt bra så det är ju skönt men det blir tungt för oss som ska bära runt på dem.

Jag kan alla dagar utom onsdagar under hösten, det är då vi tänkt att Daniel ska vara hemma och jag ska jobba. För min del spelar det ingen roll om det blir förmiddag eller eftermiddag. Ska gå in och läsa lite ordentligare på hemsidan. Jag har nog inte riktigt förstått vad det är för typ av träning eller var vi ska vara, såg att man skulle ses vid Stångån men var ska man träna där omkring? Barnen ska ju vara med så man måste ju vara på en och samma plats hela tiden, kan ju liksom inte t ex springa runt ån direkt.

Kul med nya babysittern Franed och skönt att E kunde somna där själv, då vet du var du ska sätta honom när du vill att han ska somna.

Nu ska jag avsluta lunchen och hoppas att Frida vill fortsätta sitta i sjalen en stund till så jag får vila lite. 

• KnytetsMamma

Uppdatering från BVC-besöket. Nu väger "lilla" Frida 5430 gram och är 56 cm lång, lilla tjejen börjar bli stor. Vi kan nog snart plocka undan kläderna i stl 56 :)

Nu ska jag ut i regnet och möta Daniel med hans regnkläder. Ha det bra!! 

• KnytetsMamma

Så, sista dagens om Daniel jobbar innan 2 veckors semester, ska bli så himla skönt. Igår kväll packade vi och det är rätt stor skillnad att åka med en liten bebis och bara åka själv, även om det inte är mycket saker som ska med måste man ändå tänka på ett annat sätt. Men nu är nästan allt färdigpackat så det är skönt. Jag ska gå och hämta bilen (vi har den parkerad i Tannefors) i eftermiddag så att vi kan försöka komma iväg så fort Daniel slutar jobbet kl.16, sen tar vi matpaus på IKEA i Jönköping och sen hoppas vi att resan mot Göteborg går bra. Vi har en lägenhet i Krokslätt i Göteborg (egentligen i Mölndal men den ligger precis på gränsen mellan Göteborg och Mölndal) så där ska vi bo i helgen tillsammans med mina föräldrar. Det är skönt att det inte är så varmt väder ute för vi har ingen AC i bilen och det hade ju inte funkat att åka med en bebis i bilen om det hade varit typ 30 grader på dagen, då är det bastu i bilen på kvällen.

Även idag har jag lyckats somna Frida i min famn och nu ligger hon och sover i sängen, hoppas att hon sover en stund till så jag hinner äta lunch i lugn och ro. Vi var ute och gick en sväng i förmiddags och när vi kom hem tänkte jag att hon skulle få bada (visserligen bara i vasken men det behövdes för hon hade gammal mjölk över hela sig). Frida tyckte dock inte det var lika mysigt utan gallskrek och efteråt när hon fått på sig ny blöja och kläder skrek hon så jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Hon ville inte ha mat utan bara skrek. Då virade jag in henne i hennes varma filt, in med nappen och vaggade henne i famnen, då somnade hon nästan direkt och sen kunde jag bära in henne och lägga henne på vår säng. Nu får vi se hur länge hon sover, en stund hoppas jag.

Kul att alla barn växer och frodas, Frida hade ju "bara" gått upp ca 400 gram på 2 veckor nu så det var lite mindre än sist men hon följer sin kurva fint, ligger precis mitt på "normalkurvan" på längden och några snäpp över på vikten. Om 2 veckor är det dags för läkarbesök för henne, hoppas att allt ser bra ut.

Jag är sugen på mamma boot campen i höst men tycker det är lite svårt att redan nu bestämma vilka dagar, men tisdagar och torsdagar tror jag att jag kan i alla fall. Sen tror jag inte att jag ska gå 2 dagar/vecka, tränade inget organiserat innan jag blev gravid så tror inte jag tänker börja nu direkt heller. Promenader dagligen räcker gott för mig, jag har inte direkt haft några problem att bli av med kilona jag gick upp under graviditeten utan det har rasat av mig och jag är nu lite rädd att jag ligger på mindre än inskrivningsvikten och det får inte fortsätta så för då var jag rätt nöjd med min vikt. Men vi får väl se på efterkontrollen, har ingen våg hemma så jag vet inte vad jag väger nu.

Nej, dags för lunch innan lilla Frida vaknar, skulle ändå inte förvåna mig om hon bestämmer sig för att vakna precis när jag har värmt min mat, det slår nämligen aldrig fel Glad 

Ha det nu så bra allihopa. I sommarstugan i Skåne har vi inget internet så jag kommer vara frånvarande här i tråden nu i ca 1 vecka, ska bara njuta av att vara ledig och ha sällskap av andra vuxna hela dagarna som också vill mysa och gosa med Frida. Så får vi boka in en ny picknick/fika sen när semestrarna är slut. Jag kan igen vecka 32 och 33 och sen har Daniel semester igen vecka 34 och 35.

Vi hörs!! 

• KnytetsMamma

Hej svej :)
    Nu är vi tillbaka efter en underbar vecka i sommarstugan i Skåne, vi matchade ju verkligen in vädret perfekt Solig . Vi började med en helg i Göteborg som bjöd på dopkalas på Öckerö och möhippa/svensexa för lillasyster och hennes man, väldigt trevligt. I måndags körde vi ner till Skåne och var sen där ända tills i lördags eftermiddag då vi styrde kosan mot svärföräldrarna i Huskvarna där vi var tills igår kväll. Nu är vi alltså hemma i Linkan igen och Daniel har 1 veckas semester kvar, skönt. I stugan har vi badat, plockat svamp, myst med Frida, promenerat och blivit bortskämda av mina föräldrar (inte lagat mat en enda gång på hela veckan).

Nu sover Frida i sjalen och vi ska gå ut en sväng, gå till bibblan och sen gå och handla lite och fylla på kylen nu efter semestern. Annars har vi inte så mycket planer för veckan mer än BVC och 2-månaders läkarkontroll på torsdag och bröllop på lördag. Daniel vill gärna ut och kitesurfa nån dag så är det bra vind gör vi säkert det.

Det har hänt väldigt mycket med Frida under veckan i Skåne, hon ler väldigt mycket, har blivit mycket stadigare i huvudet och följer med mycket mer med blicken. Nackträningen gillar hon fortfarande inte (som Elvin utan hon är nog mer som Benjamin) men det går ändå framåt, hon lyfter huvudet lite grann även om hon är tokförbannad och skriker massor. Men förr eller senare kommer hon ju lära sig så jag känner mig inte stressad.

Vi har funderat lite på babysim men inte bestämt om vi ska gå, jag gillar inte att bada och sen är vi inte så sugna egentligen. Men vi ska kolla upp det igen så får vi se hur vi gör, det verkar ändå kul för barnet så man får kanske offra sig :)

Nej, nu ska vi gå ut en sväng.
    Ha det så bra så hoppas jag att vi ses snart igen när semestrarna är slut. 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012