• lovegun

Läxor; bra eller dåligt?

Mer tid åt barnen efter en lång arbetsdag
    Barnen får mer frihet och mindre press
    Barn till icke svensktalande föräldrar har inte möjlighet att få samma hjälp hemma
    De med välutbildade föräldrar klarar läxorna bäst
    Läxor ger mer disciplin och självständighet
    Vi behöver klokare barn i en framtid med många problem
    Lärarna får betalt för att utbilda barnen
    Rättningen utav läxor tar tid ifrån läraren, tid som kan läggas på att undervisa
    Den vanligaste orsaken till stress i hemmet uppstår p.g.a. läxor

Vad tycker ni??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?
  • Annma
    Glimma76 skrev 2011-12-13 10:42:18 följande:
    Jo, fast jag tror inet att så små barn hade orkat så mycket längre skoldagar för att hinna med även det som bör vara läxor i skolan.... det är nog skönt med den paus som finns när skolan slutar innan man behöver börkja med läxor.

I själva klasserna finns inte så stora möjligheter då det ofta är stökigt i klasserna.
    Nej längre skoldagar behövs nog inte. Däremot verkar det ju som att de kanske inte får så mycket gjort om det är stökigt i klassen. Det kanske är däri problemet ligger?
  • Glimma76
    caliningrad skrev 2011-12-13 10:38:35 följande:
    ja det later patetiskt.
    Min dotter var tvungen att borja med ett asiatiskt sprak i ar (aterigen, hon ar bara 4) av det landet vi bor i. Ovrig undervisning ar pa engelska.
    Hon kan redan hela alfabetet (60 bokstaver ungefar) och forstar mycket och borjar prata. Alltsa har hon 2 aktiva sprak + 2 passiva och det ar ingenting unikt bland alla barn har.

Tror inte svenska politiker/larare/foraldrar att barnen har en hjarna??
    Det varsta ar att allt ar sa mycket svarare efter att barnen ar 6 ar.

Det ar de allra forsta aren som ar avgorande. 
    Nej, här tror man nog inte att de har en hjärna.... barn ska vara barn i Sverige och det innefattar itne att ta ansvar.... tyvärr är det så. Sen glömmer man att barn tycker att det är jätteroligt att lära sig saker. Min dotter som är 5 håller på att lära sig läsa, det är ju väldigt tidigt i Sverige och älskar det. Älskar att öva på bokstäver.
  • caliningrad
    Glimma76 skrev 2011-12-13 10:45:20 följande:
    Nej, här tror man nog inte att de har en hjärna.... barn ska vara barn i Sverige och det innefattar itne att ta ansvar.... tyvärr är det så. Sen glömmer man att barn tycker att det är jätteroligt att lära sig saker. Min dotter som är 5 håller på att lära sig läsa, det är ju väldigt tidigt i Sverige och älskar det. Älskar att öva på bokstäver.
    absolut.
    I Sverige vantar vuxna i en evighet att barnen ska visa ett intresse for nagot... darfor finns det manga barn som ar 9 och som fortfarande inte kan lasa flytande, och som aldrig kommer att hinna komma in i litteratur.

Min dotter gick pa ett vasterlandskt dagis mellan 15 man och 3 ar.
    Nar vi kom till Asien lag hon mycket efter alla andra barn som kunde redan alfabetet.

Men intresset kom valdigt fort!!!

Barnen ar intresserade av att lara sig, inte bara tillbringa timmar i en sandlada!

Nu ar min dotter helt fascinerad av lasning och skrivandet.

Hon skriver egna sma texter varje dag, latsas ta bestallning pa restaurang, skriver karleksbrev osv.

I Sverige skulle hon betraktas som underbarn eftersom hon ar bara 4 men det ar helt normalt har! 
  • Annma
    Glimma76 skrev 2011-12-13 10:45:20 följande:
    Det är väl jätteviktigt att barn får vara barn?!! Att ta ansvar kan man ju dessutom lära sig på många olika sätt.
  • caliningrad
    Annma skrev 2011-12-13 10:49:41 följande:
    Det är väl jätteviktigt att barn får vara barn?!! Att ta ansvar kan man ju dessutom lära sig på många olika sätt.
    Men mitt barn ar ett barn!
    Hon leker mycket OCKSA!
    Hon har sett alla Disney / Pippi langstrump osv.

Hon har hur manga kompisar som helst.

Men allt blir annu roligare nar hon kan lasa ! Det oppnar en ny varld av nya mojligheter!

• Annma
    caliningrad skrev 2011-12-13 10:51:26 följande:
    Men mitt barn ar ett barn!
    Hon leker mycket OCKSA!
    Hon har sett alla Disney / Pippi langstrump osv.

Hon har hur manga kompisar som helst.

Men allt blir annu roligare nar hon kan lasa ! Det oppnar en ny varld av nya mojligheter!

Ja, det tror jag säkert att hon är, det är inget som jag ifrågasätter. Det är väl jättebra att din dotter har lärt sig att läsa.
  • caliningrad
    Annma skrev 2011-12-13 10:55:43 följande:
    Ja, det tror jag säkert att hon är, det är inget som jag ifrågasätter. Det är väl jättebra att din dotter har lärt sig att läsa.
    jamen jag vill papeka att det inte ar just min dotter. Det handlar om ett helt annat system som tror pa att:
    * Barnens hjarna utvecklas mest i de tidiga aldrarna
    * Man maste borja tidigt for att hinna med lara sig allt akademiskt som kravs
    Lasningen ar det allra forsta steget i processen.

• Annma
    caliningrad skrev 2011-12-13 10:38:35 följande:
    ja det later patetiskt.
    Min dotter var tvungen att borja med ett asiatiskt sprak i ar (aterigen, hon ar bara 4) av det landet vi bor i. Ovrig undervisning ar pa engelska.
    Hon kan redan hela alfabetet (60 bokstaver ungefar) och forstar mycket och borjar prata. Alltsa har hon 2 aktiva sprak + 2 passiva och det ar ingenting unikt bland alla barn har.

Tror inte svenska politiker/larare/foraldrar att barnen har en hjarna??
    Det varsta ar att allt ar sa mycket svarare efter att barnen ar 6 ar.

Det ar de allra forsta aren som ar avgorande. 
    Det är väl bra att hon får lära sig ett asiatiskt språk eftersom det är där ni bor. Jag antar att din dotter går på en internationell skola eftersom undervisningen är på engelska.
  • Annma
    caliningrad skrev 2011-12-13 10:59:26 följande:
    jamen jag vill papeka att det inte ar just min dotter. Det handlar om ett helt annat system som tror pa att:
    * Barnens hjarna utvecklas mest i de tidiga aldrarna
    * Man maste borja tidigt for att hinna med lara sig allt akademiskt som kravs
    Lasningen ar det allra forsta steget i processen.
    Men då handlar det kanske mer om utbildningssystemet än om läxorna?
  • caliningrad
    Annma skrev 2011-12-13 11:04:09 följande:
    Men då handlar det kanske mer om utbildningssystemet än om läxorna?
    allt hanger ihop.
    Seriost system = disciplin, laxor.

Flummigt system = barn bygger sitt eget larande som ska vara roligt  
Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?