vittra skrev 2011-12-01 20:58:04 följande:
Jag har gått flera år på högskola/universitet och har då aldrig stött på några regelrätta "läxor".
Jag är helt emot läxor så som de traditionellt ser ut, särskilt när utvecklingen går åt fel håll och det bara blir fler och fler läxor istället för tvärtom! Jag tycker det är solklart att läxor bara förvärrar för barnen, det de behöver är mer tid, mer lärarledd undervisning, bättre och mer personlig kontakt med läraren och mer individuell hjälp. Man kan inte förlita sig på att alla sitter med professorer till föräldrar hemma i vardagsrummet som kan göra jobbet bättre än vad lärare i skolan klarar. Det är helt enkelt åt helvete för snett.
Det går ju uppenbarligen alldeles utmärkt att bygga ett utomordentligt bra skolsystem utan läxor. Så varför ha dem? Det handlar ju bara om tidsbrist som jag ser det. Det är då rakt inte för elevernas kunskaps skull.
Märklig utbildning, det måste vara ett riktigt undantag. För jag har nog aldrig hört talas om en högskoleutbildning som inte kräver att man pluggar hemma till tentor, har lektionsfri tid för självständiga uppgifter, läser litteratur hemma för att förbereda sig, diskuterar i webbforum med medstudenter...
Lärare ger inte läxor för sin egen skull, det ska du ha klart för dig. Det finns roligare saker att göra än att förbereda och rätta läxor. Lärare ger läxor för elevernas skull, för att de ska få ut så mycket som möjligt av sin utbildning och förberedas för nästa steg i skolan och/eller arbetslivet. En del läxor är inte bra, det erkänner nog alla lärare, men bara för att en läxa är dålig behöver inte allt hemarbete vara det. Som du säger behöver barn TID för att lära sig och tiden i skolan är begränsad. Helt enkelt för att barn är barn, de orkar inte plugga utan avbrott från 8.00 till 16.00. Jag jobbar i skola, med tredjeklassare nu, och när vi slutar 14.00 är de helt slut. (Och då är det den mest arbetsvilliga och motiverade klass jag någonsin mött). En kvart till just då är inte så meningsfull (även om just de här barnen skulle ställa upp på det utan knorr), en kvart hemma på kvällen efter en lekpaus på fritids, middag och några timmars andrum är oftast betydligt mer effektiv.
Eller ja, visst kan vi ha 9-åringarna i skola till 15.00 varje dag. Men om de ska klara det krävs en helt annan drill av barnen från småbarnstiden (jämför med t.ex. Kina som har en helt annan disciplin på sina barn) och en annan syn på barns relation till vuxna (säg inte emot läraren, om läraren säger si så GÖR DU si utan att ifrågasätta) men vill vi ha det så i Sverige?
Visst skulle samhället kunna pröjsa läxläsning på fritids till alla barn, men i ärlighetens namn så varför? För att friska föräldrar ska slippa jobba lite med sin egen avkomma? När folk dör på långvården för att det inte finns personal? Eller i trafiken för att man inte har råd att bygga säkra vägar? Självklart önskar jag att det fanns mer stöd för alla de som verkligen behöver, men den stora majoriteten behöver inte om läxorna är vettigt utformade. Den stora majoriteten behöver bara prioritera barnens utbildning och avsätta en kvart av sin värdefulla egentid åt sina barn, det är inte svårare än så
om läxorna är rimligt utformade. Och det är helt enkelt ens ansvar för förälder, enligt mitt sätt att se på det.