• lovegun

Läxor; bra eller dåligt?

Mer tid åt barnen efter en lång arbetsdag
    Barnen får mer frihet och mindre press
    Barn till icke svensktalande föräldrar har inte möjlighet att få samma hjälp hemma
    De med välutbildade föräldrar klarar läxorna bäst
    Läxor ger mer disciplin och självständighet
    Vi behöver klokare barn i en framtid med många problem
    Lärarna får betalt för att utbilda barnen
    Rättningen utav läxor tar tid ifrån läraren, tid som kan läggas på att undervisa
    Den vanligaste orsaken till stress i hemmet uppstår p.g.a. läxor

Vad tycker ni??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?
  • lovegun
    Äppelpaj80 skrev 2011-12-01 20:34:13 följande:
    Mindre läxor men de bör givetvis inte tas bort helt. Kanske ha mer i vissa ämnen som några skrivit. Anpassa helt enkelt. Dessutom tycker jag att läxläsning på skoltid är något som alla skolor skulle erbjuda.
    Det är något jag också ser positivt till, läxläsning!
    Har kollat runt och det är verkligen inte många skolor som kan erbjuda det. Men de skolor som har det har själva sett förändring i betyg hos de som går på läxläsningen och det är en bra förutsättning för de som har föräldrar som inte alltid kan alla svaren.
  • CMH

Nej jag tycker barn/ungdomar ska få slippa läxorna när dom kommer hem, vi tar ju inte jobbet med oss hem så varför ska barnen ta skolan med sig hem?

• Äppelpaj80

Ni som är helt emot läxor. När tycker ni de ska införas? På högstadiet? Gymnasiet? Högskolan? Eller ska vi skippa "läxor" där med? Jag känner många lärare och även de tycker att det kan bli för mycket läxor. Men de bör inte tas bort helt för det finns en nytta med dem. Men det bör vara läxor som det är en nytta med. Inte bara läxor för sakens skull.

• Kimona

Mindre läxor men inte ta bort. Har man problem så man inte kan få hjälp av föräldrarna anordnar svenska kyrkan läxhjälp

• vittra
    Äppelpaj80 skrev 2011-12-01 20:48:24 följande:
    Ni som är helt emot läxor. När tycker ni de ska införas? På högstadiet? Gymnasiet? Högskolan? Eller ska vi skippa "läxor" där med? Jag känner många lärare och även de tycker att det kan bli för mycket läxor. Men de bör inte tas bort helt för det finns en nytta med dem. Men det bör vara läxor som det är en nytta med. Inte bara läxor för sakens skull.
    Jag har gått flera år på högskola/universitet och har då aldrig stött på några regelrätta "läxor".

Jag är helt emot läxor så som de traditionellt ser ut, särskilt när utvecklingen går åt fel håll och det bara blir fler och fler läxor istället för tvärtom! Jag tycker det är solklart att läxor bara förvärrar för barnen, det de behöver är mer tid, mer lärarledd undervisning, bättre och mer personlig kontakt med läraren och mer individuell hjälp. Man kan inte förlita sig på att alla sitter med professorer till föräldrar hemma i vardagsrummet som kan göra jobbet bättre än vad lärare i skolan klarar. Det är helt enkelt åt helvete för snett.

Det går ju uppenbarligen alldeles utmärkt att bygga ett utomordentligt bra skolsystem utan läxor. Så varför ha dem? Det handlar ju bara om tidsbrist som jag ser det. Det är då rakt inte för elevernas kunskaps skull.
  • Psyke

Det finns metoder att lära ut saker utan att ge läxor hen men jag personligen skulle vilja ha läxor för mina barn. En av anledningarna är att vissa saker lärs in bättre om man får chansen att repetera och hur man än gör kommer man inte undan viss "korvstoppning" om man vill vara allmänbildad. Och då är det bra att repetera multiplikationstabellen, glosor eller viss fakta en extra gång hemma så att kunskapen blir automatisk och kan användas senare utan ansträngning. Likadant är det med högläsning om det kan hållas på lagom nivå. Viss repetition hemma ska definitivt inte ersätta undervisning i skolan utan just en givande samarbete mellan föräldrarna och engagerade pedagoger kan leda till bra resultat. Enda nackdelen jag ser  med läxor är familjer där barnet inte har möjlighet att göra läxor pga olika slags problem. Där kanske skulle man ge dessa barn ännu mer stöd med stödundervisning efter lektionstid. 

• Äppelpaj80

Vittra- Nu satte jag utropstecken eftersom jag syftade på uppgifter. Man har ju massa hemuppgifter när man läser på högskolan och det kan ju liknas vid läxor. Vilka skolsystemet är helt läxfria?

• Dr Mupp

Att ta bort läxorna kommer inte ta bort skillnanden mellan barn till akademiker och barn till lågutbildade. För de föräldrar som kan och vill stötta sina barn i skolan kommer att göra det vare sig det har läxa eller inte. Akademikern barnen kommer alltid ha ett försprång. Men med läxor så kan man iaf  "tvinga" en hjälpande hand hos dem som inte vill egentligen. 

Läxor är bra, läxor är perfekta till mängdinlärning och läslärning. Läxor är perfekta till att ge en djupare inlärning än vad skolan kan erbjuda. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • lovegun

Min åsikt är att läxorna inte borde avskaffas men att införa läxläsning borde göras till ett krav.
    Där elever som ligger efter eller har svårt att lära sig får en chans att komma ifatt med hjälp av utbildad personal. Även för de som har lättare i skolan kan gå dit och gör klart uppgifterna för att sen komma hem och ha sin fritid till det man själv behagar.
    Svårare läxor ska inte tvingas på föräldrar när det finns utbildad och betald personal för detta. Det är inte alla som kan algebra som exempel.
    Men samtidigt tycker jag att lättare läxor som t.ex. läsa en tidning och debattera med sin förälder kan vara något positivt och kräver inte utbildade föräldrar. För verkligheten är faktiskt så att alla inte har gått gymnasiet.

Så lättare hemläxor samt tid under lektionen att göra klart sina arbetsuppgifter eller läxor och läxläsning!

Men vi har alla olika åsikter helt beroende på vilken bakgrund vi själva har och vilka förhållande vi har nu i hemmet, så detta är fråga utan korrekta svar eftersom att forskning inte har kommit så långt ännu. Men jag är i alla fall jätte tacksam för alla svar!

• neelliee
    vittra skrev 2011-12-01 20:58:04 följande:
    Jag har gått flera år på högskola/universitet och har då aldrig stött på några regelrätta "läxor".

Jag är helt emot läxor så som de traditionellt ser ut, särskilt när utvecklingen går åt fel håll och det bara blir fler och fler läxor istället för tvärtom! Jag tycker det är solklart att läxor bara förvärrar för barnen, det de behöver är mer tid, mer lärarledd undervisning, bättre och mer personlig kontakt med läraren och mer individuell hjälp. Man kan inte förlita sig på att alla sitter med professorer till föräldrar hemma i vardagsrummet som kan göra jobbet bättre än vad lärare i skolan klarar. Det är helt enkelt åt helvete för snett.

Det går ju uppenbarligen alldeles utmärkt att bygga ett utomordentligt bra skolsystem utan läxor. Så varför ha dem? Det handlar ju bara om tidsbrist som jag ser det. Det är då rakt inte för elevernas kunskaps skull.
    Märklig utbildning, det måste vara ett riktigt undantag. För jag har nog aldrig hört talas om en högskoleutbildning som inte kräver att man pluggar hemma till tentor, har lektionsfri tid för självständiga uppgifter, läser litteratur hemma för att förbereda sig, diskuterar i webbforum med medstudenter...

Lärare ger inte läxor för sin egen skull, det ska du ha klart för dig. Det finns roligare saker att göra än att förbereda och rätta läxor. Lärare ger läxor för elevernas skull, för att de ska få ut så mycket som möjligt av sin utbildning och förberedas för nästa steg i skolan och/eller arbetslivet. En del läxor är inte bra, det erkänner nog alla lärare, men bara för att en läxa är dålig behöver inte allt hemarbete vara det. Som du säger behöver barn TID för att lära sig och tiden i skolan är begränsad. Helt enkelt för att barn är barn, de orkar inte plugga utan avbrott från 8.00 till 16.00. Jag jobbar i skola, med tredjeklassare nu, och när vi slutar 14.00 är de helt slut. (Och då är det den mest arbetsvilliga och motiverade klass jag någonsin mött). En kvart till just då är inte så meningsfull (även om just de här barnen skulle ställa upp på det utan knorr), en kvart hemma på kvällen efter en lekpaus på fritids, middag och några timmars andrum är oftast betydligt mer effektiv.

Eller ja, visst kan vi ha 9-åringarna i skola till 15.00 varje dag. Men om de ska klara det krävs en helt annan drill av barnen från småbarnstiden (jämför med t.ex. Kina som har en helt annan disciplin på sina barn) och en annan syn på barns relation till vuxna (säg inte emot läraren, om läraren säger si så GÖR DU si utan att ifrågasätta) men vill vi ha det så i Sverige?

Visst skulle samhället kunna pröjsa läxläsning på fritids till alla barn, men i ärlighetens namn så varför? För att friska föräldrar ska slippa jobba lite med sin egen avkomma? När folk dör på långvården för att det inte finns personal? Eller i trafiken för att man inte har råd att bygga säkra vägar? Självklart önskar jag att det fanns mer stöd för alla de som verkligen behöver, men den stora majoriteten behöver inte om läxorna är vettigt utformade. Den stora majoriteten behöver bara prioritera barnens utbildning och avsätta en kvart av sin värdefulla egentid åt sina barn, det är inte svårare än så om läxorna är rimligt utformade. Och det är helt enkelt ens ansvar för förälder, enligt mitt sätt att se på det.
Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?