Tuffen skrev 2011-12-04 14:01:29 följande:
På sonens fritids finns det inte en chans i världen att de skulle kunna hinna med att hjälpa barnen med läxorna. Alldeles för många barn och för lite personal. Om lärarna skulle hjälpa till med läxorna på fritids skulle det nog bara innebär större klasser och sämre hjälp under själva skoldagen, för ingen tror väl att kommunerna skjuter till pengar till detta? Nä, det enda kommunen skulle säga vore nog "Då får ni omfördela de pengar vi redan gett er." Och jag vill verkligen inte att min son ska få sämre hjälp under själva skoldagen för att vissa föräldrar inte fixar att hjälpa sina barn med läxorna. Att de brister i sitt föräldrauppdrag är ju knappast övrigas fel eller bekymmer. Nä, läxor får man fixa själv hemma.
Håller med! Kan också tänka mig vad som skulle hända med fritidsverksamheten om pedagogerna där började läsa läxor med barnen... Nej, jag vill att barnen får bra fritidsverksamhet på eftermiddagarna! Snickarverkstad, möjlighet att sy, pingisturneringar, fotboll ute, någon som tar med dem till skogen, bakar, bara tar tag i de barn som ser ut att behöva och styr upp sällskapsspel, leker ordlekar, plockar fram målerigrejer...för att inte tala om att de bara ska finnas till hands, för de som behöver prata, bara vara nära en vuxen, för de som hamnar i konflikt, för de försiktiga som behöver någon som kan hjälpa dem in i lekar.
Det är ett faktum att alldeles för många barn sitter allt för mycket stilla hemma, och den datorfria leken på fritids behövs. Och uteleken behövs.