• lovegun

Läxor; bra eller dåligt?

Mer tid åt barnen efter en lång arbetsdag
    Barnen får mer frihet och mindre press
    Barn till icke svensktalande föräldrar har inte möjlighet att få samma hjälp hemma
    De med välutbildade föräldrar klarar läxorna bäst
    Läxor ger mer disciplin och självständighet
    Vi behöver klokare barn i en framtid med många problem
    Lärarna får betalt för att utbilda barnen
    Rättningen utav läxor tar tid ifrån läraren, tid som kan läggas på att undervisa
    Den vanligaste orsaken till stress i hemmet uppstår p.g.a. läxor

Vad tycker ni??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?
  • Kulla Gulla
    mandelblomma skrev 2011-12-02 09:56:34 följande:
    precis så gör det på vår läxfria skola Glad
    Hm, ja, jag tycker faktiskt att det är så det borde vara överallt... Barnen får ju läsa läxor på fritids, det är inte förbjudet, men jag förstår varför det inte blir av. Fritidsledarna drar igång en massa annat och inget barn vill ju läsa sina läxor när inga av de andra barnen gör det (även om de har samma läxa) bara för att mamma har sagt att det kan vara bra så att man är ledig när man kommer hem.
  • Dr Mupp
    Kulla Gulla skrev 2011-12-02 09:53:27 följande:
    Jag kan säga så här, det är lite skillnad för barn som kan gå hem klockan halv två på eftermiddagen och de som kanske inte blir hämtade förrän efter klockan fem.

Hos mig sätter sig dottern och gör sin läxa direkt, hämtar henne oftast inte senare en tre, men blir oftast vid halv två. Hennes pappa, som hon är hos varannan vecka, bor för det första längre bort från skolan och kommer inte hem förrän klockan är mellan fem och halv sex och då är det dags för middag. Melliset på skolorna är ju lite halvkasst och ges vid klockan två, det innebär att barnen verkligen är hungriga om man hämtar sent. Så middagen har högre prio än läxorna. Sedan börjar det bli kväll och tröttheten kommer....

Nä, jag gillar skolar som har läxläsning infört på schema eller avsätter en förmiddag eller eftermiddag i veckan åt det. Hämtar man tidigt är det ju inget problem att läsa läxor hemma, men just det här när dom blir hämtade sent. Skulle även uppskatta om fritids var mer engagerat och prioriterade att läxorna skall bli gjorda innan man leker eller sysslar med annat, men så är det ju inte...
    Jag tycker de borde finns möjlighet att göra läxorna på fritids och där finns ju lärare man kan fråga om man behöver hjälp. Jag vet inte hur det fungerar här med den biten eftersom mina inte går på fritids. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Tuffen

Jag gillar läxor. Sonen och jag fixar dem före matlagningen på kvällen. Men jag är ju själv lärare och maken har  doktorerat, så vi kanske tillhör de där välutbildade som klarar detta lätt. Hur som helst, jag vill verkligen inte avskaffa läxor. Och att fritids skulle fixa läxorna tillsammans med sonen, det är ju som ett skämt. När ska de hinna det? Och varför ska inte jag få den tiden med sonen själv??? Nä, läxorna ska vara kvar. 

• mandelblomma
    Tuffen skrev 2011-12-02 21:13:16 följande:
    Jag gillar läxor. Sonen och jag fixar dem före matlagningen på kvällen. Men jag är ju själv lärare och maken har  doktorerat, så vi kanske tillhör de där välutbildade som klarar detta lätt. Hur som helst, jag vill verkligen inte avskaffa läxor. Och att fritids skulle fixa läxorna tillsammans med sonen, det är ju som ett skämt. När ska de hinna det? Och varför ska inte jag få den tiden med sonen själv??? Nä, läxorna ska vara kvar. 
    men det är ju det som är det fina, det betyder inte att alla behöver läxhjälp i skolan. Vill man fixa det hemma så gör man ju det.
    Men du måste väl hålla med om att det vore bra för de barn som inte har den hjälpen hemma att få den i skolan, eller?
  • neelliee
    Äppelpaj80 skrev 2011-12-02 07:47:18 följande:
    Neelie- Jag tror inte att läxläsning som erbjuds av skolan är något som kostar några stora summor. Dessutom finns det dåliga föräldrar i det här landet. Föräldrar som dels kanske inte kan lära ut, som själva mår dåligt, som är självupptagna och som inte prioriterar sina barn. För de barnen skulle nog läxläsning i skolan göra en stor skillnad! Vi borde väl sträva efter att hjälpa de svagaste i samhället och det här skulle dessutom inte vara en stor kostnad.

Nja, nog skulle det kosta.

Och visst finns det många barn som mår dåligt pga självupptagna eller sjuka föräldrar. Men frågan är ju hur långt samhället ska curla, hur mycket ansvar man ska ta över? Barn till dåliga föräldrar skulle säkert vara hjälpta av att skolan serverade frukost och middag, följde med och handlade gympakläder och inte minst uppfostrade barnen, lärde dem att diska och städa och knyta sina skosnören. Men är det skolans ansvar? Ska ungarna lära sig något behöver de sova på natten och äta vettigt, ska skolan erbjuda nattningsservice också eftersom det finns föräldrar som mår dåligt?

NÅGON måste hjälpa dessa barn - men är det SKOLANS ansvar? Eller socialtjänsens? Och vad vinner samhället på att anpassas efter de svagaste?   
  • Dr Mupp
    neelliee skrev 2011-12-02 22:32:08 följande:

Och visst finns det många barn som mår dåligt pga självupptagna eller sjuka föräldrar. Men frågan är ju hur långt samhället ska curla, hur mycket ansvar man ska ta över? Barn till dåliga föräldrar skulle säkert vara hjälpta av att skolan serverade frukost och middag, följde med och handlade gympakläder och inte minst uppfostrade barnen, lärde dem att diska och städa och knyta sina skosnören. Men är det skolans ansvar? Ska ungarna lära sig något behöver de sova på natten och äta vettigt, ska skolan erbjuda nattningsservice också eftersom det finns föräldrar som mår dåligt?

NÅGON måste hjälpa dessa barn - men är det SKOLANS ansvar? Eller socialtjänsens? Och vad vinner samhället på att anpassas efter de svagaste?   
    Eller varför inte göra så att samhället tar över redan på BB och fostrar alla barn på institut. Då får ingen det bättre eller sämre än nått annat barn. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • mandelblomma
    neelliee skrev 2011-12-02 22:32:08 följande:

ställ frågan så här i stället, vad kostar det att förlora massa barn?
    Rätt mycket faktiskt.....
  • neelliee
    mandelblomma skrev 2011-12-03 09:13:16 följande:
    ställ frågan så här i stället, vad kostar det att förlora massa barn?
    Rätt mycket faktiskt.....

Usch ja, det har du rätt i.

Men fortfarande - är det SKOLANS ansvar att gripa in när föräldrar inte klararsitt föräldrauppdrag? Jag ser hellre att socialtjänsten byggs ut och förbättras och att familjer i högre utsträckning kan tvingas ta emot stöd, än att skolan ska anpassas efter de minst kompetenta föräldrarna. (I så fall ska vi ju t.ex. skrota idrotten på stört - för alla föräldrar klarar inte att skaffa vettiga idrottskläder. Eller så kan skolan ge alla barn idrottskläder i början av varje läsår.)

Och man kan ju också ställa sig frågan vad det kostar samhället att anpassa skolan efter de svagaste i samhället. Hur många KomVux klasser kommer att behövas? Hur många förberedande kurser på universiteten? Hur många studenter kommer behöva göra omtentor, läsa om vissa kurser, hur många kommer hoppa av? Universitetslärare vittnar ju om att studenter har allt sämre kunskaper med sig och att allt fler faktiskt inte klarar högre studier.

Hur mycket kommer det att kosta samhället om befolkningens allmänkunskaper sjunker? God läsförståelse, förståelse för samhällets strukturer och kunskaper i matematik är ju helt nödvändigt om man ska kunna fatta kloka beslut i sin privatekonomi, välja parti att rösta på med hjälp av en annan metod än "min familj har alltid varit vänster". 
  • Tuffen

På sonens fritids finns det inte en chans i världen att de skulle kunna hinna med att hjälpa barnen med läxorna. Alldeles för många barn och för lite personal. Om lärarna skulle hjälpa till med läxorna på fritids skulle det nog bara innebär större klasser och sämre hjälp under själva skoldagen, för ingen tror väl att kommunerna skjuter till pengar till detta? Nä, det enda kommunen skulle säga vore nog "Då får ni omfördela de pengar vi redan gett er." Och jag vill verkligen inte att min son ska få sämre hjälp under själva skoldagen för att vissa föräldrar inte fixar att hjälpa sina barn med läxorna. Att de brister i sitt föräldrauppdrag är ju knappast övrigas fel eller bekymmer. Nä, läxor får man fixa själv hemma. 

• neelliee
    Tuffen skrev 2011-12-04 14:01:29 följande:
    På sonens fritids finns det inte en chans i världen att de skulle kunna hinna med att hjälpa barnen med läxorna. Alldeles för många barn och för lite personal. Om lärarna skulle hjälpa till med läxorna på fritids skulle det nog bara innebär större klasser och sämre hjälp under själva skoldagen, för ingen tror väl att kommunerna skjuter till pengar till detta? Nä, det enda kommunen skulle säga vore nog "Då får ni omfördela de pengar vi redan gett er." Och jag vill verkligen inte att min son ska få sämre hjälp under själva skoldagen för att vissa föräldrar inte fixar att hjälpa sina barn med läxorna. Att de brister i sitt föräldrauppdrag är ju knappast övrigas fel eller bekymmer. Nä, läxor får man fixa själv hemma. 

Håller med! Kan också tänka mig vad som skulle hända med fritidsverksamheten om pedagogerna där började läsa läxor med barnen... Nej, jag vill att barnen får bra fritidsverksamhet på eftermiddagarna! Snickarverkstad, möjlighet att sy, pingisturneringar, fotboll ute, någon som tar med dem till skogen, bakar, bara tar tag i de barn som ser ut att behöva och styr upp sällskapsspel, leker ordlekar, plockar fram målerigrejer...för att inte tala om att de bara ska finnas till hands, för de som behöver prata, bara vara nära en vuxen, för de som hamnar i konflikt, för de försiktiga som behöver någon som kan hjälpa dem in i lekar.

Det är ett faktum att alldeles för många barn sitter allt för mycket stilla hemma, och den datorfria leken på fritids behövs. Och uteleken behövs.
Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?