LoppanL skrev 2011-12-12 21:51:33 följande:
Nej, jag tycker att alla ska bli lika bra, men i skolan.
Jag tycker inte man ska behöva få dubbelt dåliga förutsättningar, både att komma från mindre bra hemförhållanden och dessutom få en sämre utbildning för att man inte kan få nödvändigt stöd hemifrån i sin utbildning.
Det är klart att det alltid finns olika förutsättningar, vissa går säkert inte att påverka, men jag anser att man ska påverka de man kan.
Självklart lär man sig mer än självständighet och disciplin av läxor, jag nämnde bara 2 av de saker ts tog upp. Jag anser ändå att man bör kunna lära sig det man lär sig av läxor i skolan, även t.ex. glosor. Ska man ha någon form av läxor anser jag att det ska finnas en välfungerande läxhjälp på skolan för de som behöver.
Man ska naturligtvis som förälder inte behöva köpa extra böcker för att barnen ska lära sig det nödvändiga, återigen anser jag att det ska ske i skolan.
Sen tycker jag dessutom att barn också ska få vara lediga när de kommer hem, precis som vi vuxna är. De har långa dagar med skola och ofta fritids och så ska de dessutom sitta med läxor efter det. Jag skulle då inte vilja jobba nån timme extra varje kväll när jag kom hem trött och dan från jobbet.
Att jobba hemma i timmar varje dag är min vardag, mannens också. Jag är lärare och en del av mitt hemjobb hade kunnat undvikas om andra vuxna gjort SITT jobb som kommer i och med föräldraskap - uppfostrat och tagit ansvar för sina barns beteeende samt kunnat inse att det egna barnet faktiskt har svårigheter och att allt inte är skolans fel. Då hade jag sluppit många mejl och samtal på min fritid. Plus att jag bättre hunnit med att planera lektioner i skolan, istället för hemma på kvällarna. Men oavsett så hade det blivit en hel del jobb hemma. Precis som för mannen som är ingengör (eller ja, han skulle kunna sitta kvar på jobbet och jobba, om vi inte hade barn och om han ville sitta där 50-60 h/vecka).
Att ta hem jobb är nog de flesta akademikers vardag, skulle jag säga. För att inte tala om alla högskolestudenter. Ca hälften av befolkningen läser på högskola någon gång, de har ALLTID en rejäl hög hemarbete.
En av poängen med läxor är att BÅDE barn och föräldrar MÅSTE inse att kunskap är ingenting som läraren kan stoppa in i huvudet på eleverna. Man MÅSTE själv bjuda till, måste bita ihop ibland, det är bara man själv som kan göra jobbet. Och jag anser faktiskt inte att det är samhällets ansvar att uppfostra barn (och vuxna) så pass att alla "arbetsdiksussioner" och all arbetsträning ska ske i samhällets regi. Vanlig simpel nötning, som inte kräver professionell handledning, kan göras i skolan eller på tåget, hemma, hos farmor, i ett väntrum eller precis varstans. ENORMT viktigt att barn förstår detta, inför framtida studier. Tänk om ungar tror att de måste ha en läarre närvarande för att kunna plugga den dag de börjar på högskola? Också JÄTTEVIKTIGT att barn lär sig sambandet mellan "öva mycket" och "bli duktigare". För att bli duktig, på vad det än är - fiol, snickeri, fotboll, språk - så krävs oftast mer övning än den man får på regelrätta lektioner. Den som bara går på fotbollsträning blir sällan bra på fotboll - oftast behövs mer träning som ungarna får helt utan att det ens märks på raster, på fritids, med grannbarnen, lite kickande med pappa... Ingen lär sig spela piano av att gå på lektion 10 ggr/termin á 20 minuter. Man måste öva på pianot hemma för att utvecklas. Läsning funkar på samma sätt.
Och hur gärna ni än vill tro det, så funkar det inte att ha barnen i skola från 8 till 15, inte när de är så små som 7-9 år. Högstadieelever kan man inte ha i skola 8-17, de orkar inte. Ska man sköta all träning i skolan på et effektivt sätt får man förlänga dagen så att de små först går vanlig tid, kanske 8-13.30. Sen mellanmål och någon timmes fri lek på fritids och så läxläsning vid 15.30 kanske. Vill ni ha det så? Obligatorisk skola från 8-16 varje dag? De stora skulle behöva vanlig gå kanske 8-18 (vanlig dag kanske 8-15, sen en timmes paus, lite mat, sen obligatoriska läxor). Plus att det skulle kosta samhället enorma summor, i alla fall i de lägre åldrarna, för ska alla barn läsa högt för en vuxen i en kvart varje dag går det åt ca sex vuxentimmar om alla i en normalstor klass ska läsa. Nästan en heltid, PER KLASS.
Antingen lägger föräldrar ynka 15 minuter på sitt eget barn varje dag. Eller så ska det anställas ca dubbelt så många pedagoger i skolan, om man ska få samma effekt som att alla föräldrar lägger en kvart, 15 minuter, på sitt eget barn.