• lovegun

Läxor; bra eller dåligt?

Mer tid åt barnen efter en lång arbetsdag
    Barnen får mer frihet och mindre press
    Barn till icke svensktalande föräldrar har inte möjlighet att få samma hjälp hemma
    De med välutbildade föräldrar klarar läxorna bäst
    Läxor ger mer disciplin och självständighet
    Vi behöver klokare barn i en framtid med många problem
    Lärarna får betalt för att utbilda barnen
    Rättningen utav läxor tar tid ifrån läraren, tid som kan läggas på att undervisa
    Den vanligaste orsaken till stress i hemmet uppstår p.g.a. läxor

Vad tycker ni??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?
  • Annma
    caliningrad skrev 2011-12-13 11:16:19 följande:
    allt hanger ihop.
    Seriost system = disciplin, laxor.

Flummigt system = barn bygger sitt eget larande som ska vara roligt  
    Det beror ju på vilken syn man själv har och såklart vilken erfarenhet. Jag tror nog att bägge systemen kan ha fördelar och nackdelar. Men det är bra att ni är nöjda.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 10:49:41 följande:
    Det är väl jätteviktigt att barn får vara barn?!! Att ta ansvar kan man ju dessutom lära sig på många olika sätt.
    Det är absolut viktigt, eventuellt uttryckte ag mig klumpigt. Det jag menar är att man i Sverige inte kan sätta samman lärande med att vara barn. Att barn faktiskt kan tycka det är kul att lära sig saker, inte bara att leka.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 11:20:32 följande:
    Det beror ju på vilken syn man själv har och såklart vilken erfarenhet. Jag tror nog att bägge systemen kan ha fördelar och nackdelar. Men det är bra att ni är nöjda.
    Fast undersökningar visar ju faktistk att vårt system inte är så bra eftersom barnen blir sämre och sämre....
  • Annma
    Glimma76 skrev 2011-12-13 12:24:22 följande:
    Fast undersökningar visar ju faktistk att vårt system inte är så bra eftersom barnen blir sämre och sämre....
    Jo, men det är ju fortfarande läxor som vi diskuterar här och som jag påpekade tidigare så finns det inga undersökningar som visar på att läxor och bra studieresultat hänger ihop.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 13:11:31 följande:
    Jo, men det är ju fortfarande läxor som vi diskuterar här och som jag påpekade tidigare så finns det inga undersökningar som visar på att läxor och bra studieresultat hänger ihop.
    Jag har svårt att tro att man kan klara av högskola med massor av hemarbete utan att ha tränat på att lägga upp studier och studera själv.... Det finns många olika undersökningar. Ex är ju svenska skolan kass och inga undersökningar har kunnat säga varför.
  • Jävelunge
    Det finns massvis med forskning som visar att minnesträning/mängdträning ger bättre resultat. Det är så våra kroppar fungerar. Ju mer vi över på något desto bättre blir vi. Om vi inte tar tid att öva/upprepa det vi lär oss faster det inte på när lika bra.
  • Glimma76
    jag har också svårt att tro att man tex kan bli duktig på att spela piano på bara en lektion i veckan, eller bli en duktig friidrottare bara genom att vara med på idrotten i skolan....

nej, jag tror att man måste jobba lite mer hemma. Enl min erfarenhet så blir man duktigare ju mer man övar på något.
  • caliningrad
    Glimma76 skrev 2011-12-13 14:39:41 följande:
    jag har också svårt att tro att man tex kan bli duktig på att spela piano på bara en lektion i veckan, eller bli en duktig friidrottare bara genom att vara med på idrotten i skolan....

nej, jag tror att man måste jobba lite mer hemma. Enl min erfarenhet så blir man duktigare ju mer man övar på något.
    Glimma, det är riktigt trevligt att se att äntligen någon har sunt förnuft!
    Min dotter har 3 pianolektioner i veckan och övar på morgonen och på kvällen. Jag är själv utbildad som pianist bl a så jag vet exakt hur det funkar.
    Man kan INTE bli bra på det om man inte övar. Och man kan INTE ha roligt med det om man inte når en viss nivå. Punktslut.
    Nu när min dotter spelar tror alla svenskar (inte asiater, DE vet hur det funkar) att hon är fantastiskt begåvad. Nej. Det är hon definitivt inte (jag har  träffat riktiga underbarn så hon kan inte klassas som det). Men hon spelar sina stycken alledeles korrekt, är alltid färdig inför varje lektion och det går framåt som det ska. Nu är hon 4. När hon är 10 kommer hon att kunna spela riktiga stycken. 
  • Annma
    Jävelunge skrev 2011-12-13 14:35:49 följande:
    Det finns massvis med forskning som visar att minnesträning/mängdträning ger bättre resultat. Det är så våra kroppar fungerar. Ju mer vi över på något desto bättre blir vi. Om vi inte tar tid att öva/upprepa det vi lär oss faster det inte på när lika bra.
    Det är såklart att för viss kunskap behövs färdighetsträning, frågan är bara då hur mycket av den som ska göras efter skoltid.

Jag ifrågasätter egentligen det här med läxor, för ibland behövs det, men att ge ett visst antal läxor i veckan för att göra föräldrarna nöjda, det är jag emot.
  • Annma
    Glimma76 skrev 2011-12-13 13:13:38 följande:
    Jag har svårt att tro att man kan klara av högskola med massor av hemarbete utan att ha tränat på att lägga upp studier och studera själv.... Det finns många olika undersökningar. Ex är ju svenska skolan kass och inga undersökningar har kunnat säga varför.
    Jag vet inte vilka alla dessa undersökningar är som du hänvisar till, men du kanske kan tipsa mig för jag är intresserad.

Jag tror inte att du blir ett dugg bättre på att lägga upp och planera dina studier genom att få en given läxa från en lärare. Däremot tror jag att du blir duktig på att planera dina studier om du i förväg vet vad som förväntas av dig inom ett visst arbetsområde. Då vet du vilka saker som behöver bli färdiga den här veckan, vad som behövs göras nästa vecka etc. Om det är ett område som är svårt för dig lär du nog behöva ta hem och arbeta en del eller om du snackar bort tiden på lektionerna.

Nu pratar jag om elever som går år 6-9.
Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?