• Anonym (Fast för gott)

Värktabletter är min last

Det började för många år sedan med en höft som krånglade,fick citodon av en läkare och blev fast direkt.
    Någon mer som har fastnat i ett tabelttmissbruk?

• Svar på tråden Värktabletter är min last
  • Anonym (Fast för gott)
    Anton Ring skrev 2011-12-05 21:08:02 följande:
    man blir lite lätt illamående när man trappar upp i opiat-stegen.
    Försvinner efter någon dag max.

Dina besvär när du inte får tablett visar at du är fysiskt beroende.
    Sätta ut kodein preparat är rätt lungt mot andra opiater/opidoder, så var du glad det är bara dom.
    Du kommer må så upp till 2 veckor, antagligen mer 4-7 dagar på kodien.

Sen för du avgöra om det är värt det, sen det psykologiska beroendet är mer svårhanterligt om du har införskaffat dig ett sådant.
    Dom ggr jag gått av kodein eller tramadol, så har inte haft nått sug efteråt när skiten var ur kroppen.
    Det värtsa är att jag blir avtrubbad känslomässigt,är varken glad,ledsen eller arg...tycker varken om eller illa om någon..jag bara är.
    Jag måste ta mig ur det helt enkelt..men jag bävar för abstinensen som nästan tog livet av mig sist,men sedan mådde jag hur bra som helst
  • mamita64
    Anonym (Fast för gott) skrev 2011-12-05 22:14:45 följande:
    Det värtsa är att jag blir avtrubbad känslomässigt,är varken glad,ledsen eller arg...tycker varken om eller illa om någon..jag bara är.
    Jag måste ta mig ur det helt enkelt..men jag bävar för abstinensen som nästan tog livet av mig sist,men sedan mådde jag hur bra som helst
    Men om du trappar ut dem långsamt så får du ingen abstinens.
    Du avgör ju själv i vilken takt du vill trappa ner.
    Istället för att vänta en vecka mellan varje steg i nedtrappningen, så kanske du kan göra ett steg var tredje dag eller var fjärde tex. Kroppen får då tid att vänja sej

Jag fick cortisontabletter för värken i mina händer för en del år sen.
    Skulle ta 8 st varje morgon i 8 dagar. Det var all info jag fick. Jag gjorde så och mina händer förbättrades avsevärt.
    På dag 10 vaknade jag med en otrolig värk i nacken, det kändes som om den där värken rann neråt i kroppen och efter ett drygt dygn så hade den spridit sej till knäna. Där stannade den. Det var hud och muskler som värkte, kändes det som. jag kunde knappt ha kläder, grät nästan när jag duschade. Samtidigt så var jag väldigt fascinerad över vad som skedde i min kropp. jag hade en aning om att det kunde ha med medicinen att göra och fick så småningom detta bekräftat.
    NU vet jag att jag skulle trappat ut den för annars kan binjurarna bli förstörda. Min ena dotter åt cortison i somras och fick stränga order om en lång utsättning just pga detta
  • Anonym (Fast för gott)
    mamita64 skrev 2011-12-05 23:33:05 följande:
    Men om du trappar ut dem långsamt så får du ingen abstinens.
    Du avgör ju själv i vilken takt du vill trappa ner.
    Istället för att vänta en vecka mellan varje steg i nedtrappningen, så kanske du kan göra ett steg var tredje dag eller var fjärde tex. Kroppen får då tid att vänja sej

Jag fick cortisontabletter för värken i mina händer för en del år sen.
    Skulle ta 8 st varje morgon i 8 dagar. Det var all info jag fick. Jag gjorde så och mina händer förbättrades avsevärt.
    På dag 10 vaknade jag med en otrolig värk i nacken, det kändes som om den där värken rann neråt i kroppen och efter ett drygt dygn så hade den spridit sej till knäna. Där stannade den. Det var hud och muskler som värkte, kändes det som. jag kunde knappt ha kläder, grät nästan när jag duschade. Samtidigt så var jag väldigt fascinerad över vad som skedde i min kropp. jag hade en aning om att det kunde ha med medicinen att göra och fick så småningom detta bekräftat.
    NU vet jag att jag skulle trappat ut den för annars kan binjurarna bli förstörda. Min ena dotter åt cortison i somras och fick stränga order om en lång utsättning just pga detta
    Jag ska följa ditt råd och gå ner redan imrogon till sju istället för åtta,sen kör jag så tills på Söndag och går ner till 7 o en halv...långsamt,för annars går det inte
    Låter ju fruktansvärt det som du råkade ut för,du har ju värk,det har ju inte jag!
  • mamita64
    Anonym (Fast för gott) skrev 2011-12-05 23:41:48 följande:
    Jag ska följa ditt råd och gå ner redan imrogon till sju istället för åtta,sen kör jag så tills på Söndag och går ner till 7 o en halv...långsamt,för annars går det inte
    Låter ju fruktansvärt det som du råkade ut för,du har ju värk,det har ju inte jag!
    Ja det var en miss av doktorn att inte tala om detta för mej. Jag som alltid kollar fass när jag får en ny medicin gjorde inte det den här gången, dumt nog.
    Men det var intressant också.

Ja jag har haft värk i 33 år nu, så jag minns faktiskt inte hur det är att vara utan. men jag ska inte klaga, klarar mej rätt så bra.
  • Anonym (Fast för gott)
    mamita64 skrev 2011-12-06 00:10:36 följande:
    Ja det var en miss av doktorn att inte tala om detta för mej. Jag som alltid kollar fass när jag får en ny medicin gjorde inte det den här gången, dumt nog.
    Men det var intressant också.

Ja jag har haft värk i 33 år nu, så jag minns faktiskt inte hur det är att vara utan. men jag ska inte klaga, klarar mej rätt så bra.
    Fy vad jobbigt,har en vän som har fybromyalgi(heter det så) och hon har värk jämt och ständigt....kram på dig!
  • mamita64
    Anonym (Fast för gott) skrev 2011-12-06 08:18:08 följande:
    Fy vad jobbigt,har en vän som har fybromyalgi(heter det så) och hon har värk jämt och ständigt....kram på dig!
    Tack så mycket.
    Man lär sej leva med det. Värst är när det börjar på ett nytt ställe.

Kramar till dej också
  • Lussi
    Anonym skrev 2011-12-05 17:00:59 följande:
    Citadon innehåller INTE morfin utan Kodein och Paracetamol
    Kodein omvandlas till morfin! 
  • Anton Ring
    Lussi skrev 2011-12-16 01:09:34 följande:
    Kodein omvandlas till morfin! 
    Det är lugnt vi har redan rett ut detta.
    Anonym skrev 2011-12-05 19:34:56 följande:
    Nej, Citadon är ett narkotikaklassat preparat.
    Men såklart denna förstår man inte alls :p
    Fast det är rätt att citadon är ett narkotikaklassad medicin, så det nejet framför är lustigt och oförståeligt.
  • DreamBitch
    Anonym (konstigt) skrev 2011-12-05 20:30:42 följande:

Jag är reumatiker och innan jag fick veta det har jag ätit massa piller.( Äter inga nu då jag är gravid, men annars har jag morfin) Speciellt citodon har jag ätit massor av i säkert 30 olika längre och kortare omgångar , men jag har aldrig haft problem med att inte ta dem även efter ca 6 månaders användning. Känner inga symtom på abstinens över huvud taget. Känner visserligen inte att jag blir lugn eller "lullig" på dem heller så som många gör. 
    Funderar över varför det är så olika för olika människor .

Är jag en person med hög tolerans kanske? Får alltid special bedövas hos tandläkaren eftersom vanlig bedövning inte tar. Kan dricka apmycket alkohol innan jag känner mig berusad. ( Dricker kanske 3 ggr om året, så det beror inte på att jag är van) När jag gjorde kejsarsnitt för 2 år sedan kunde jag röra mig helt obehindrat trots att jag var bedövad och skulle vara "lam" från brösten och neråt. Läskigt när dom snittade utan att veta om jag skulle ha känsel eller inte, som tur var kom den inte tillbaka förrens de höll på och sy ihop magen igen. :/
    Tror nog jag har fått någon extra hög toleransnivå i generna efter alla alkohlister och tablettmissbrukare jag har bakåt i släkten på min mammas sida... Märkligt är det i alla fall. :) 

Hög tolerans har ju dock inget att göra med huruvida du får avtändning eller ej när du slutar med ett preparat.
    Jag har hög tolerans men kan bli riktigt dålig när jag slutar med vissa preparat.

Och till er som skriver "citadon" så heter det faktiskt "citodon" :)
  • Anton Ring
    DreamBitch skrev 2011-12-16 17:54:08 följande:
    Hög tolerans har ju dock inget att göra med huruvida du får avtändning eller ej när du slutar med ett preparat.
    Jag har hög tolerans men kan bli riktigt dålig när jag slutar med vissa preparat.

Och till er som skriver "citadon" så heter det faktiskt "citodon" :)
    Är du säker ;)

Roliga i såna här felstavningar, så räcker det att en stavar fel så skriver resten exakt samma stavfel.
    Vart med om detta flera ggr :p
Svar på tråden Värktabletter är min last