• Anonym (Fast för gott)

Värktabletter är min last

Det började för många år sedan med en höft som krånglade,fick citodon av en läkare och blev fast direkt.
    Någon mer som har fastnat i ett tabelttmissbruk?

• Svar på tråden Värktabletter är min last
  • mirakelasta

Råkade ut för en allvarlig axelsskada i början på december. Fick då Citodon utskrivet 50 tabletter, dos 4 st/dygn. De räcker således i 12,5 dagar. Sedan måste man få ett nytt recept.

Jag får Citodon för att jag är allergisk mot acetylsalisyra som hade varit ett lämpligare preparat för min typ av skada.

De skrivs ut på en särskild receptblankett.

Jag blev däremot sjukskriven heltid till att börja med 2 månader eftersom de ansåg att jag inte skulle kunna arbeta pga av den intensiva smärtan och att det var en rehablitering mellan 6 mån och ett år.

• DreamBitch

Läkare får ny efter årsskiftet endast skriva ett uttag på gul receptblankett men flera uttag om det gäller e-recept.

• mamita64
    DreamBitch skrev 2012-01-02 11:06:47 följande:
    Läkare får ny efter årsskiftet endast skriva ett uttag på gul receptblankett men flera uttag om det gäller e-recept.
    E-recept har jag haft i  många år. Minns inte när jag höll i ett gult ett senast
    Har haft mina recept i databasen på apoteket i många år också
  • DreamBitch
    mamita64 skrev 2012-01-02 15:46:51 följande:
    E-recept har jag haft i  många år. Minns inte när jag höll i ett gult ett senast
    Har haft mina recept i databasen på apoteket i många år också
    Jag förklarade bara hur läget låg till.
  • mamita64
    DreamBitch skrev 2012-01-02 15:47:41 följande:
    Jag förklarade bara hur läget låg till.
    Ja och det tackar jag för
    trodde inte att det skrevs annat än e-recept nu för tiden faktiskt
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-01-02 15:49:46 följande:
    Ja och det tackar jag för
    trodde inte att det skrevs annat än e-recept nu för tiden faktiskt
    15 Mars trädde den nya klassningen i kraft..
    Kodein/Tramadolpreparat även under 100/400mg är nu Narkotikaklassade.

Sen tidigare i tråden:
    Nej, Kodein är inget Morfinpreparat, däremot omvandlas en del av Kodeinet till Morfin i levern.
    Morfin, Thebain och Kodein utvinns ur Opiumvallmon och är alltså olika ämnen även om många har korstolerans..

Sen mamita64(inget elakt menat, undrar bara): Du säger att du aldrig blivit beroende och att du alltid tar 8/dag men ibland varit nere i 4 tabletter/dag de senaste 20åren?
    Hur vet du då om du är beroende eller inte?
    Sluta med alla tabletter i en vecka så vet du om du är beroende eller inte sen..

Lika för en Heroinist, han känner sig väl inte beroende så länge han har konstant tillgång till Heroin?

Själv intar jag Opioider av alla de slag men jag är heller aldrig beroende förrän jag är utan

Ni som vill sluta/trappa ner intaget av Opioider: Ni kan under nertrappningstiden ta höga doser av Loperamid(Dimor) för att undvika nästan all fysisk abstinens. 30-90mg/dag första veckan och trappa sen ut dem andra veckan.. Detta kommer hjälpa er ENORMT! Jag har haft abstinens nog många gånger för att veta, tro mig..
  • mamita64
    Anonym skrev 2012-04-01 19:31:33 följande:
    15 Mars trädde den nya klassningen i kraft..
    Kodein/Tramadolpreparat även under 100/400mg är nu Narkotikaklassade.

Sen tidigare i tråden:
    Nej, Kodein är inget Morfinpreparat, däremot omvandlas en del av Kodeinet till Morfin i levern.
    Morfin, Thebain och Kodein utvinns ur Opiumvallmon och är alltså olika ämnen även om många har korstolerans..

Sen mamita64(inget elakt menat, undrar bara): Du säger att du aldrig blivit beroende och att du alltid tar 8/dag men ibland varit nere i 4 tabletter/dag de senaste 20åren?
    Hur vet du då om du är beroende eller inte?
    Sluta med alla tabletter i en vecka så vet du om du är beroende eller inte sen..

Lika för en Heroinist, han känner sig väl inte beroende så länge han har konstant tillgång till Heroin?

Själv intar jag Opioider av alla de slag men jag är heller aldrig beroende förrän jag är utan

Ni som vill sluta/trappa ner intaget av Opioider: Ni kan under nertrappningstiden ta höga doser av Loperamid(Dimor) för att undvika nästan all fysisk abstinens. 30-90mg/dag första veckan och trappa sen ut dem andra veckan.. Detta kommer hjälpa er ENORMT! Jag har haft abstinens nog många gånger för att veta, tro mig..
    Ok ska bli spännande och se när det blir dags för nästa recept, jag har ju fått ut ett recept på 400 stycken en gång i år

Jag vet att jag inte är beroende på det sättet att jag kan sluta, vilket jag också gör ibland, och alltså då är medicinfri.
    Däremot är jag beroende på det sättet att min värk ju blir såpass mkt starkare att jag inte klarar att vara utan tabletter länge om jag ska kunna fungera i vardagen.
    Jag kan ju ha såpass ont på tabletter, att jag knappt kan röra mej också ibland
    Men jag är inte beroende på det sättet att jag behöver öka dosen, jag har aldrig gått över den förskrivna dosen, aldrig någonsin. Och jag kan vara utan en vecka, men jag vill helst inte eftersom jag vill kunna gå upp ur sängen, diska , handla och jobba
    Jag har ju haft abstinens av Tramadolpreparat, några gånger, och något likande har jag aldrig upplevt med vare sej Ardinex, Citodon, Distalgesic eller Dexofen
  • Anonym

mamita givetvis är du beroende, sen att du kanske har lättare att sluta än andra är en annan sak.
    men.
    Sen för mig har slutat med kodein varit en enkel sak, vilket jag inte upplevt med några andra opiater/opioder.
    Sen har varit i en helt annan klass.

Sen thebain finns i andra vallmosorter än somniferum.
    Finns någon som har en bra styrka, resterande intressanta ämnen är endast lokaliserad till somniferum.

• mamita64
    Waldo skrev 2011-12-29 07:58:17 följande:
    Ja, men dom ligger inte i samma klass som kodeinpreparaten som numera ligger i klass 4

Tramadol, som då är ett värre preparat i missbrukssynpunkt (vilket läkemedelsverkat har använt som ursäkt) har en läkre klassning och får skrivas ut på recept med flera uttag
    Medans kodeinpreparaten är högre klassade och bara får skrivas ut ett i taget
    Jag fick nytt recept med fyra uttag, så här har detta inte slagit igenom
    Ska kolla på Apoteket imorgon när jag hämtar ut nya tabletter. Inte har läkaren sagt något heller, dåligt tycker jag
  • mamita64
    Anonym skrev 2012-04-01 22:07:10 följande:
    mamita givetvis är du beroende, sen att du kanske har lättare att sluta än andra är en annan sak.
    men.
    Sen för mig har slutat med kodein varit en enkel sak, vilket jag inte upplevt med några andra opiater/opioder.
    Sen har varit i en helt annan klass.

Sen thebain finns i andra vallmosorter än somniferum.
    Finns någon som har en bra styrka, resterande intressanta ämnen är endast lokaliserad till somniferum.
    Som jag beskrev, jag är beroende på det viset att för att klara av värken så behöver jag medicin. Jag kämpade emot det länge, men gav upp för drygt tjugo år sen och gick med på att ta mediciner
    Men jag har inte ett beroende som gör att jag behöver öka dosen för att få effekt, jag kan sluta ta tabletterna när jag själv vill utan att få abstinens. Jag har inte ett beroende där jag tar tex citodon för att få ett rus.
    Jag har haft andra mediciner där abstinensen varit fruktansvärd
Svar på tråden Värktabletter är min last