• Anonym (Fast för gott)

Värktabletter är min last

Det började för många år sedan med en höft som krånglade,fick citodon av en läkare och blev fast direkt.
    Någon mer som har fastnat i ett tabelttmissbruk?

• Svar på tråden Värktabletter är min last
  • mamita64
    Anonym (Fast för gott) skrev 2011-12-05 00:20:58 följande:
    Jag blir lugn och tar jag dom inte blir jag riktigt sjuk,vad är Ardinex?
    samma som Citodon fast med kodein och ibuprofen ( som i ibumetin och ipren) istället för paracetamol
    Jag har kraftig värk i hela kroppen och behöver dem för att fungera i vardagen.

Jag har ätit starka tabletter i över tjugo år nu, dessvärre.
    Hade också en period när jag tog Distalgesic, en medicin som jag tog i många många år, men under en period då märkte jag tog jag den för att jag blev så lugn och jag behövde det.
    Jag har väl haft tur för när jag märkt att jag tagit dem av fel anledning så har jag slutat.

jag förstår dej fullt ut, men det är inte bra det du håller på med.
    Om du nu tar 8 om dan så kan du ju minska med en på kvällen tex.
    När du vant dej vid detta så fortsätter du ungefär så som jag skrev ovan. eller tar en och en halv istället för två varje gång du tar. om det känns bättre.
    man ska aldrig sluta tvärt med läkemedel oavsett vilket man har. Det kan få väldiga konsekvenser, inte bara abstinens
  • Anonym (Fast för gott)
    Anonym (Jo då) skrev 2011-12-05 00:25:42 följande:
    Att trappa ner är ett måste, jag ärintolerant mot morfin och mår väldigt dåligt av dom, så där fastnar jag inte. Men allt som är som Treo skulle jag nog fastna i på en gång (tack att jag aldrig fått treo comp)

Jag kör på max dos varje dag, alltså 2 x 3, ibland en extra dos.

Följ mamita´s nedtrappning. Men viktigaste är att du vill!

Treo Comp är rena ruset,det kommer snabbt och känns störtskönt.men det var så svårt att få läkaren att skriva ut det ,men vanliga treo åt jag också maxdos tills jag började spy blod och fick eyy blödande magsår
  • Anonym (Fast för gott)
    mamita64 skrev 2011-12-05 00:27:43 följande:
    samma som Citodon fast med kodein och ibuprofen ( som i ibumetin och ipren) istället för paracetamol
    Jag har kraftig värk i hela kroppen och behöver dem för att fungera i vardagen.

Jag har ätit starka tabletter i över tjugo år nu, dessvärre.
    Hade också en period när jag tog Distalgesic, en medicin som jag tog i många många år, men under en period då märkte jag tog jag den för att jag blev så lugn och jag behövde det.
    Jag har väl haft tur för när jag märkt att jag tagit dem av fel anledning så har jag slutat.

jag förstår dej fullt ut, men det är inte bra det du håller på med.
    Om du nu tar 8 om dan så kan du ju minska med en på kvällen tex.
    När du vant dej vid detta så fortsätter du ungefär så som jag skrev ovan. eller tar en och en halv istället för två varje gång du tar. om det känns bättre.
    man ska aldrig sluta tvärt med läkemedel oavsett vilket man har. Det kan få väldiga konsekvenser, inte bara abstinens
    Jag är också inne på mitt tjugonde år med avbrott för graviditet en gång,fick dom dock mot foglossning i slutet och sen var jag där igen.

Det är fruktansvärt att vara slav under dom och alltid måste ha dom hemma...men ska köra en nedtrappning som du föreslår för jag har ingen kronisk värk och behöver dom inte egentligen
  • Anton Ring
    Anonym (Fast för gott) skrev 2011-12-04 23:57:04 följande:
    Det var ett bra råd...jag har bara slutat tvärt innan och blivit så sjuk att jag knappt kunnat gå,innan jag åt citodon så åt jag treo comp och det var ännu lättare att fastna i
    Det är samma skit citodon och treo comp.

Dessa tabletter är inte speciellt svåra att sluta med om man vill.
    Visst man mår dåligt i en vecka, men sen är det mer eller mindre över rent fysiskt.
    Var du glad tex att det inte handlar om tramadol, där mår man riktigt illa i 1 vecka och rätt så dåligt i 2 veckor.
    Den "bästa" i AT från tramadol är just att man är så trötter att ögonen går i kors, du stensomnar innan huvudet nått kudden.
    Sen vaknar man 30min senare klarvaken, helt sjukt och så håller det på :p

Vad jag skulle vara mer orolig om än kodeinet, är dessa obscena mängder para., acetyl. eller ibu. man får i sig.
    Och är det nu bara rus man är ute efter, så finns sätt att minska dessa mängder man får i sig av dessa para/acetyl/ibu.

TS, har du ont fortfarande?
    Själv har jag medicinerat mig med tramadol främst i ett gäng år.
    Innan jag kom på det fungerade inte längre bra mot smärtan, och var i vägskälet att trappa upp till starkare opiater/opioder.
    Så slutade och bytte till icke godkänd medicin i SE(inte än i alla fall), som tas efter värkens behov och inte min egen kropps beroende.
    Vilket är sjukt skönt att inte vara slav under tabletter längre.
  • mamita64
    Anton Ring skrev 2011-12-05 08:08:31 följande:
    Det är samma skit citodon och treo comp.

Dessa tabletter är inte speciellt svåra att sluta med om man vill.
    Visst man mår dåligt i en vecka, men sen är det mer eller mindre över rent fysiskt.
    Var du glad tex att det inte handlar om tramadol, där mår man riktigt illa i 1 vecka och rätt så dåligt i 2 veckor.
    Den "bästa" i AT från tramadol är just att man är så trötter att ögonen går i kors, du stensomnar innan huvudet nått kudden.
    Sen vaknar man 30min senare klarvaken, helt sjukt och så håller det på :p

Vad jag skulle vara mer orolig om än kodeinet, är dessa obscena mängder para., acetyl. eller ibu. man får i sig.
    Och är det nu bara rus man är ute efter, så finns sätt att minska dessa mängder man får i sig av dessa para/acetyl/ibu.

TS, har du ont fortfarande?
    Själv har jag medicinerat mig med tramadol främst i ett gäng år.
    Innan jag kom på det fungerade inte längre bra mot smärtan, och var i vägskälet att trappa upp till starkare opiater/opioder.
    Så slutade och bytte till icke godkänd medicin i SE(inte än i alla fall), som tas efter värkens behov och inte min egen kropps beroende.
    Vilket är sjukt skönt att inte vara slav under tabletter längre.
    Obscena mängder? Om jag tar 8 Ardinex per dag så får jag i mej 1600 mg ibuprofen. Förut när jag år Ibuprofen löst så åt jag 2400 mg vilket är högsta dagsdos
    Om jag äter 8 Citodon så får jag i mej 4000mg paracetamol, vilket också är högsta dagsdos
    Samma mängd som jag ätit när jag haft dem lösa bredvid och kombinerat själv.

Visst är det bättre ju mindre man kan äta  av alla de här substanserna.
    Tar man mer än 8 Citodon riskerar man ju leverskador på sikt om inte annat.

vad tar du som du bara tar vid behov?
    Jag tar mina mediciner vid behov också och just Ardinesx har hjälpt mej väldigt bra. Den går snabbt ur kroppen dessutom så håller man upp en vecka får man tillbaka samma effekt som innan
  • Anonym

Citadon innehåller INTE morfin utan Kodein och Paracetamol

• Anton Ring
    mamita64 skrev 2011-12-05 16:48:38 följande:
    Obscena mängder? Om jag tar 8 Ardinex per dag så får jag i mej 1600 mg ibuprofen. Förut när jag år Ibuprofen löst så åt jag 2400 mg vilket är högsta dagsdos
    Om jag äter 8 Citodon så får jag i mej 4000mg paracetamol, vilket också är högsta dagsdos
    Samma mängd som jag ätit när jag haft dem lösa bredvid och kombinerat själv.

Visst är det bättre ju mindre man kan äta  av alla de här substanserna.
    Tar man mer än 8 Citodon riskerar man ju leverskador på sikt om inte annat.

vad tar du som du bara tar vid behov?
    Jag tar mina mediciner vid behov också och just Ardinesx har hjälpt mej väldigt bra. Den går snabbt ur kroppen dessutom så håller man upp en vecka får man tillbaka samma effekt som innan
    1600mg Ibu är mycket.
    Visst citodon och dess paracetamol är värre, men vi ska inte inbilla sig att trycka i sig sådana mängder varje dag är nyttigt.

Jag behovs tar bara vid smärta inför natten, med medicin som är icke godkänd i SE och är inte opiater och inte fysiskt beroende framkallande som opiater/opioder är.
    Mår betydligt bättre på dom än vad jag gjorde på tramadol innan, och det bästa av allt är att man inte är beroende av dom vilket betyder har jag inte ont så tar jag inget.
  • mamita64
    Anonym skrev 2011-12-05 17:00:59 följande:
    Stämmer så bra så
    Samma gäller för Ardinex, fast då är det kodein och ibuprofen
    Men om jag minns rätt så omvandlas kodein till morfin i hjärnan. Det kan vara så att det är en väldigt förenklad förklaring jag fått, så jag är inte säker på om det är precis så....
  • Anton Ring
    Anonym skrev 2011-12-05 17:00:59 följande:
    Hallå om du ska leka besserwisser så ska du veta att kodein ombildas i kroppen till morfin, ca30% av kodeinet går över till morfin.
    Finns de som är överkänsliga för kodein, dvs mer ombildas och de finns de som kodein inte funkar för huvudtaget för.
    pga dom inte har möjlighet att ombilda det i levern till morfin.
  • mamita64
    Anton Ring skrev 2011-12-05 17:04:56 följande:
    1600mg Ibu är mycket.
    Visst citodon och dess paracetamol är värre, men vi ska inte inbilla sig att trycka i sig sådana mängder varje dag är nyttigt.

Jag behovs tar bara vid smärta inför natten, med medicin som är icke godkänd i SE och är inte opiater och inte fysiskt beroende framkallande som opiater/opioder är.
    Mår betydligt bättre på dom än vad jag gjorde på tramadol innan, och det bästa av allt är att man inte är beroende av dom vilket betyder har jag inte ont så tar jag inget.
    Nä det är inte nyttigt i längden. Och jag rekommenderar inte folk att äta de mängderna, men det är ok ändå att ta dem, enligt doktorn och fass, alltså. Obscena mängder anser jag det bli när folk dubblar dosen till 16 Citodon tex

För mej är varken Citodon eller Ardinex eller Dexofen beroendeframkallande. jag kan alltså ta dem vid behov. Vilket jag också gör, 4 ggr per dag. Så ser mitt behov ut, dessvärre.

Tramadol, Tiparol eller andra preparat med samma substans har jag då använt under några år. De var inte bättre på att stilla smärta än mina vanliga tabletter, och jag fick abstinens när jag slutade ta dem, så jag la ner dem. Blev dock aldrig hög på dem så som många beskriver att de blir.
    Jag är nyfiken på vad du tar?
Svar på tråden Värktabletter är min last