• Anonym (Fast för gott)

Värktabletter är min last

Det började för många år sedan med en höft som krånglade,fick citodon av en läkare och blev fast direkt.
    Någon mer som har fastnat i ett tabelttmissbruk?

• Svar på tråden Värktabletter är min last
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-04-02 00:28:12 följande:
    Som jag beskrev, jag är beroende på det viset att för att klara av värken så behöver jag medicin. Jag kämpade emot det länge, men gav upp för drygt tjugo år sen och gick med på att ta mediciner
    Men jag har inte ett beroende som gör att jag behöver öka dosen för att få effekt, jag kan sluta ta tabletterna när jag själv vill utan att få abstinens. Jag har inte ett beroende där jag tar tex citodon för att få ett rus.
    Jag har haft andra mediciner där abstinensen varit fruktansvärd
    Nja, beroende handlar ju inte alltid om att öka dos eller för rus.
    Men som du också förstått så är kodein en opiat som är lätt att sluta med för de flesta.
    Får man besvär så är de snabbt övergående.
    Sen förstår jag efter 20år så får du inget rus av kodein.
    Men 60mg som jag antar är din dos, gav helt garanterat ett lättare rus i början.
    Eller tillhör du den grupp som inte kan metabolisera kodein bra?
    Dom utgör ett par procent av befolkningen, lik det finns en par procent som har snabb metabolisering av kodein.
  • mamita64
    Anonym skrev 2012-04-02 09:50:37 följande:
    Nja, beroende handlar ju inte alltid om att öka dos eller för rus.
    Men som du också förstått så är kodein en opiat som är lätt att sluta med för de flesta.
    Får man besvär så är de snabbt övergående.
    Sen förstår jag efter 20år så får du inget rus av kodein.
    Men 60mg som jag antar är din dos, gav helt garanterat ett lättare rus i början.
    Eller tillhör du den grupp som inte kan metabolisera kodein bra?
    Dom utgör ett par procent av befolkningen, lik det finns en par procent som har snabb metabolisering av kodein.
    Jag har ingen aning om hur det är för andra att sluta med Citodon. Det jag vet är att jag kan sluta ta dem, utan att få nån abstinens och det är jag glad för.
    För många år sen hade jag citodon för första gången och fick då ett rejält rus av dem. Då slutade jag ta dem, det jag ville ha var smärtlindring, inte rus.
    Som jag tidigare sagt ett par gånger så, ja, jag har ett beroende så tillvida att jag behöver citodon, eller något annat för att fungera som vanliga människor utan värk.
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-04-02 12:27:34 följande:
    Jag har ingen aning om hur det är för andra att sluta med Citodon. Det jag vet är att jag kan sluta ta dem, utan att få nån abstinens och det är jag glad för.
    För många år sen hade jag citodon för första gången och fick då ett rejält rus av dem. Då slutade jag ta dem, det jag ville ha var smärtlindring, inte rus.
    Som jag tidigare sagt ett par gånger så, ja, jag har ett beroende så tillvida att jag behöver citodon, eller något annat för att fungera som vanliga människor utan värk.
    Många mediciner har insättnings problematik, och även utsättnings problematik.
    Så väl rusgivande som icke rusgivande. har dessa problem.
    Verkar mycket viktigt för dig att säga du inte är beroende av denna medicin.
    Har man såna problem som du har, eller som blodtryck, diabetes, depression eller vilken sjukdom/tillstånd det kan vara.
    Så får man ett beroende till sin medicin, vissa enkla att hantera andra svåra.
    Dock är det när det kommer till opiater och benzo så är det fult att vara beroende av dom.
    Vilket jag anser det INTE är, man kan inte alltid hjälpa att man har dom problem man har och behöver medicineras.
  • mamita64
    Anonym skrev 2012-04-02 15:57:16 följande:
    Många mediciner har insättnings problematik, och även utsättnings problematik.
    Så väl rusgivande som icke rusgivande. har dessa problem.
    Verkar mycket viktigt för dig att säga du inte är beroende av denna medicin.
    Har man såna problem som du har, eller som blodtryck, diabetes, depression eller vilken sjukdom/tillstånd det kan vara.
    Så får man ett beroende till sin medicin, vissa enkla att hantera andra svåra.
    Dock är det när det kommer till opiater och benzo så är det fult att vara beroende av dom.
    Vilket jag anser det INTE är, man kan inte alltid hjälpa att man har dom problem man har och behöver medicineras.
    Jag vet inte vad du vill att jag ska säga ?
    Jag har flera gånger sagt nu att jag har ett beroende på det sättet att jag inte klarar vardagen utan medicin. Något jag inte skäms över eller anser fult på något sätt, har heller aldrig mött någon som anser att jag ska skämmas för det eller att det skulle vara dåligt eller fult att ta smärtmedicin varje dag.
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-04-02 17:06:43 följande:
    Jag vet inte vad du vill att jag ska säga ?
    Jag har flera gånger sagt nu att jag har ett beroende på det sättet att jag inte klarar vardagen utan medicin. Något jag inte skäms över eller anser fult på något sätt, har heller aldrig mött någon som anser att jag ska skämmas för det eller att det skulle vara dåligt eller fult att ta smärtmedicin varje dag.
    Jag är rätt osäker på vad du säger också, känner mig inte alls mig säker om du anser dig beroende av kodein.
    Man blir de facto fysiskt beroende av dessa tabletter, mig veterligen är det inget man göra nått åt.
    Sen att det är lätt att sluta är ju en annan sak, jag anser som du kodein är enkelt att sluta med.
    Någon dags besvär, beroende på hur länge man kört.
  • mamita64
    Anonym skrev 2012-04-02 17:48:25 följande:
    Jag är rätt osäker på vad du säger också, känner mig inte alls mig säker om du anser dig beroende av kodein.
    Man blir de facto fysiskt beroende av dessa tabletter, mig veterligen är det inget man göra nått åt.
    Sen att det är lätt att sluta är ju en annan sak, jag anser som du kodein är enkelt att sluta med.
    Någon dags besvär, beroende på hur länge man kört.
    Ta en kurs i läsförståelse då, det underlättar
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-04-02 17:55:50 följande:
    Ta en kurs i läsförståelse då, det underlättar
    Det hade ju definitivt vart bra i ditt fall.
    Har du några såna kurser för hur man tyder dig?
  • mamita64
    Anonym skrev 2012-04-02 18:05:52 följande:
    Det hade ju definitivt vart bra i ditt fall.
    Har du några såna kurser för hur man tyder dig?
    Som sagt, jag vet inte vad du är ute efter
    Jag har sagt att jag har ett beroende av smärtlindring, utan denna så klarar jag inte min vardag
    Däremot anser jag inte att jag är beroende av kodein, specifikt. Jag har ätit smärtstillande sedan 1988,perioderna med kodein har varit förhållandevis få och korta.
    Jag har aldrig hört att man måste bli beroende av kodein
  • Anonym
    Waldo skrev 2011-12-27 15:11:26 följande:
    Det går inte att göra numera

Från årsskiftet kommer det en ändring från läkemedelsverket som säger att citodon/panocod ska ingå i gruppen narkotikaklassade preparat
    Dessa kan man bara skriva ut ett recept på åt gången
    (Jämför med hur morfin har receptbelagts tidigare)

Detta för att man anser att man behöver få kontroll över förskrivningen, läkarna är ju naturligtvis av annan åsikt...

Detta gör nu att dessa som alltid har varit klassade som de lättaste smärtlindande preparaten bara kan skrivas ut på recept om ett i taget
    Även om ändrigen träder i kraft vid årsskriften (tror jag, rätta gärna mig) så har det redan slagit igenom hos läkarna som redan nu bara kan förnya recepten på ett om gången

De har ingått i narkotikaklassade preparat långt före årskiftet...
  • Anonym (smärtpaitent)

Till anonym som anser mamita64 vara "beroende" tror jag inte förstår vilken värk mamita64 lever med. Och jag tycker att man ska skilja på de som tar kodein/tramadol för att slippa abstinens (fysisk beroende) och de som måste ta det för värk (och då menar jag inte värk som man får vid abstinens). Det finns inte så många olika grupper av värktabletter. Funkar inte paracetamol eller nsaid (googla om ni ej vet vad de är) mot värken så finns det bara morfinliknande preparat kvar. Så vad ska en smärtpatient göra? Inte ta kodein/tramadol för att de blir man beroende av? Nä, det är bättre låta patienten lida än att ge de smärtlindrande så att de kan få ett någorlunda drägligt liv.

Nej, jag tycker inte mamita64 är beroende av citodon (eller vad det nu va) eftersom hon kan låta bli att ta när hon inte har lika ont. Det vill säga ej beroende. Enligt anonym´s argument är nästan alla patienter som tar läkemedel varje dag beroende.

Alla blir INTE beroende av kodein eller tramadol. Men många blir det.

Svar på tråden Värktabletter är min last