• Anonym (Fast för gott)

Värktabletter är min last

Det började för många år sedan med en höft som krånglade,fick citodon av en läkare och blev fast direkt.
    Någon mer som har fastnat i ett tabelttmissbruk?

• Svar på tråden Värktabletter är min last
  • Anonym
    Anonym (smärtpaitent) skrev 2012-04-02 21:48:06 följande:
    Till anonym som anser mamita64 vara "beroende" tror jag inte förstår vilken värk mamita64 lever med. Och jag tycker att man ska skilja på de som tar kodein/tramadol för att slippa abstinens (fysisk beroende) och de som måste ta det för värk (och då menar jag inte värk som man får vid abstinens). Det finns inte så många olika grupper av värktabletter. Funkar inte paracetamol eller nsaid (googla om ni ej vet vad de är) mot värken så finns det bara morfinliknande preparat kvar. Så vad ska en smärtpatient göra? Inte ta kodein/tramadol för att de blir man beroende av? Nä, det är bättre låta patienten lida än att ge de smärtlindrande så att de kan få ett någorlunda drägligt liv.

Nej, jag tycker inte mamita64 är beroende av citodon (eller vad det nu va) eftersom hon kan låta bli att ta när hon inte har lika ont. Det vill säga ej beroende. Enligt anonym´s argument är nästan alla patienter som tar läkemedel varje dag beroende.

Alla blir INTE beroende av kodein eller tramadol. Men många blir det.
    Tror du missar en poäng, dessa opiater har egenskaper som du inte kan göra nått åt.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-04-02 21:50:57 följande:
    Tror du missar en poäng, dessa opiater har egenskaper som du inte kan göra nått åt.
    Oavsett ALLA blir inte beroende av de opiaterna som nämts i tråden.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-04-02 21:56:29 följande:
    Oavsett ALLA blir inte beroende av de opiaterna som nämts i tråden.
    Då vill jag ha källa på att vissa inte erhåller biverkningarna av opiater i for att få ett fysiskt beroende.

Kodein vet jag att vissa delar av befolkningen inte kan metabolisera kodeinet, men dessa pratar vi inte om nu som har metaboliserings problem.
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-04-02 22:01:37 följande:
    Då vill jag ha källa på att vissa inte erhåller biverkningarna av opiater i for att få ett fysiskt beroende.

Kodein vet jag att vissa delar av befolkningen inte kan metabolisera kodeinet, men dessa pratar vi inte om nu som har metaboliserings problem.

Du får nog hålla tillgodo med de mänskliga källorna som finns i tråden.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-04-02 22:04:48 följande:
    Du får nog hålla tillgodo med de mänskliga källorna som finns i tråden.
    Anekdotiska berättelser om hur dom av någon mystiskt anledning är ett ett fysiskt unikum och inte skapar sig ett fysiskt beroende av opiater.
    ja, innan källa kommer om detta, så väljer jag ta detta med som skitsnack.
  • mamita64

Jag kan ju bara utgå från mej själv
    Jag anser inte att jag är beroende av just kodein
    Om alla människor blir beroende av kodein vet jag inte. Jag ser ju att just kodein är ett utbrett problem, många missbrukar preparatet och fastnar, får hemsk abstinens när de ska försöka sluta

Det är också som så att det är skillnad på att äta smärtmedicin om man har en smärtsjukdom mot om man inte har det. Smärtan " äter upp " medicinen. Du får inte samma effekt som om du hade tagit den utan smärta.

Jag blev ju beroende av Nobligan ( tramadol ) efter en månads användning.
    Inte så att jag kände rus och ville ha mer, utan att jag inte kunde sluta med dem. Jag fick abstinensen från helvetet
    Något jag aldrig varit med om med någon annan medicin
    Jag sa detta till mina läkare men fick ingen annan medicin utan åt dessa i två år ca
    Då jag inte vill vara eller känna mej beroende så satte jag själv ut dem, sakta och försiktigt, så som jag rekommenderade Ts i denna tråd att göra. Jag återgick sen till Distalgesic som jag hade haft tidigare och som jag aldrig haft problem med att göra uppehåll med heller.

När jag läser runt på nätet om kodein och beroende så sätts likhetstecken mellan beroende och rus, jakt på rus, ökad tolerans och ökat intag. Alltså något jag inte känner igen hos mej själv alls.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill att jag ska säga ?

• Anonym (Jag är)

Beroende av citodon sedan 30 år tillbaka,det hela började med nackspärr och det tog mig ca 14 dagar att inse varför jag mådde så bra plötsligt.
    På den vägen är det,har ätit upp till 20 stycken om dagen när det var som värst,åt dom även under sista graviditeten för foglossning som jag inte hade.

Har sprungit hos olika läkare i alla år,ljugit och hittat på ryggskott,nackspärr och allt som jag visste ungefär hur det yppade sig,jag har ringt läkaren o sagt att jag tappat receptet,glömt mina piller o gud vet allt.

Jag har hittat på att min dotter har migrän för att hon skulle få citodon och jag har stulit citodon hemma hos vänner som jag visste hade det hemma.

Slutade tvärt för fem år sedan och låg hemma ocj skade i två veckor och därefter öppnade sig en ny värld,jag såg färger,kände oro,ilska,glädje på riktigt något som jag inte riktigt gjort under åren med citodon.

Konstigt nog så vet ingen hur det är fatt,för jagäter aldrig tabletter när andra ser det.
    Nåväl för tre år sedan blev jag allvarligt sjuk och genomgick en mängd operationer med mycket morfin som smärtlindring som senare blev citodon och jag var fast igen...orkar inte springa runt hos olika läkare så jag får 200 i månaden och beställer resten på nätet.....om jag behöver mer.

Har i brist på citodon vräkt i mig tramadol,cocilian etafyn,Treo comp och voltaren....tramadolen höll på att ta livet av mig...reagerade så starkt att jag blev helt i en bubbla...Treona gav mig ett blödande magsår.

Nu är jag där jag började,men håller mig nu till 6-8 om dagen

• Anonym (Jag är)
    mamita64 skrev 2012-04-02 17:55:50 följande:
    Ta en kurs i läsförståelse då, det underlättar

Du är beroende vare sig du vill eller inte,att du har värk och behöver dina tabletter gör inte att du kan sluta som du vill.
    Däremot äter du mängder av olika sorter och då lindras säkert abstinensen om du slutar med en sort av att du fortsätter med en annan sort.
  • mamita64
    Anonym (Jag är) skrev 2012-04-08 22:25:15 följande:
    Du är beroende vare sig du vill eller inte,att du har värk och behöver dina tabletter gör inte att du kan sluta som du vill.
    Däremot äter du mängder av olika sorter och då lindras säkert abstinensen om du slutar med en sort av att du fortsätter med en annan sort.
    Jag har som sagt gått igenom abstinens, fruktansvärd sådan, när jag slutade ed Nobligan ( tramadol ) Inte sjutton lindrades den av att jag åt Ibumetin. Min dotter äter tramadol, kan sluta tvärt, har aldrig känt av nån abstinens
    Jag har slutat tvärt med citodon för många år sen, när det va det enda läkemedel jag åt, jag har slutat tvärt med Dexofen, när det var det enda läkemedel jag åt. Ingen abstinens någon gång
    Min läkare sa, när jag åt Ardinex ( kodein med ibumetin ) att om jag tyckte att de funkade sämre så var det bara att hålla upp en vecka så skulle de funka bra igen. Och det gör det

Varför är det så svårt att fatta att jag inte får abstinens, att jag kan sluta ta dem, eller gå ner kraftigt i dos om jag klarar det för värken ?
    Som sagt så vet jag ju att jag är beroende av smärtstillande för att klara av vardagen, att jobba och sköta hus och hem,  men det är ju inte riktigt samma sak
  • Anonym
    Anonym (Jag är) skrev 2012-04-08 22:22:48 följande:
    Beroende av citodon sedan 30 år tillbaka,det hela började med nackspärr och det tog mig ca 14 dagar att inse varför jag mådde så bra plötsligt.
    På den vägen är det,har ätit upp till 20 stycken om dagen när det var som värst,åt dom även under sista graviditeten för foglossning som jag inte hade.

Har sprungit hos olika läkare i alla år,ljugit och hittat på ryggskott,nackspärr och allt som jag visste ungefär hur det yppade sig,jag har ringt läkaren o sagt att jag tappat receptet,glömt mina piller o gud vet allt.

Jag har hittat på att min dotter har migrän för att hon skulle få citodon och jag har stulit citodon hemma hos vänner som jag visste hade det hemma.

Slutade tvärt för fem år sedan och låg hemma ocj skade i två veckor och därefter öppnade sig en ny värld,jag såg färger,kände oro,ilska,glädje på riktigt något som jag inte riktigt gjort under åren med citodon.

Konstigt nog så vet ingen hur det är fatt,för jagäter aldrig tabletter när andra ser det.
    Nåväl för tre år sedan blev jag allvarligt sjuk och genomgick en mängd operationer med mycket morfin som smärtlindring som senare blev citodon och jag var fast igen...orkar inte springa runt hos olika läkare så jag får 200 i månaden och beställer resten på nätet.....om jag behöver mer.

Har i brist på citodon vräkt i mig tramadol,cocilian etafyn,Treo comp och voltaren....tramadolen höll på att ta livet av mig...reagerade så starkt att jag blev helt i en bubbla...Treona gav mig ett blödande magsår.

Nu är jag där jag började,men håller mig nu till 6-8 om dagen
    Din lever har fått sig en rejäl belastning när du tar x2,5 dags dosen av paracetamol.
  • Anonym (Jag är)
    Anonym skrev 2012-04-09 11:48:59 följande:
    Din lever har fått sig en rejäl belastning när du tar x2,5 dags dosen av paracetamol.
    Jag har tagit leverprover i andra syften och dom är helt okey konstigt nog!

Men nu äter jag 6-8 om dagen och det är mindre än tidigare...
    Har en vännina  som är SSK som äter 18-20 om dagen plus lite annat smått o gott och har gjort detta i ungefär 30 år också.

Jag ska snart börja en nedtrappning oh hoppas att jag fixar det,problemet är att jag blir dödssjuk och får alla typiska abstinens besvär...fryser,ledvärk,feberkänsla,näsan rinner,gäspar hela tiden och har allmänt ont i hela kroppen....man måste ha tid att må så illa i 2 veckor,annars är det ingen ide att försöka
  • Anonym (Jag är)
    mamita64 skrev 2012-04-09 00:13:37 följande:
    Jag har som sagt gått igenom abstinens, fruktansvärd sådan, när jag slutade ed Nobligan ( tramadol ) Inte sjutton lindrades den av att jag åt Ibumetin. Min dotter äter tramadol, kan sluta tvärt, har aldrig känt av nån abstinens
    Jag har slutat tvärt med citodon för många år sen, när det va det enda läkemedel jag åt, jag har slutat tvärt med Dexofen, när det var det enda läkemedel jag åt. Ingen abstinens någon gång
    Min läkare sa, när jag åt Ardinex ( kodein med ibumetin ) att om jag tyckte att de funkade sämre så var det bara att hålla upp en vecka så skulle de funka bra igen. Och det gör det

Varför är det så svårt att fatta att jag inte får abstinens, att jag kan sluta ta dem, eller gå ner kraftigt i dos om jag klarar det för värken ?
    Som sagt så vet jag ju att jag är beroende av smärtstillande för att klara av vardagen, att jobba och sköta hus och hem,  men det är ju inte riktigt samma sak

Har du varit tablettfri i mer än två veckor någon gång eller en vecka...då vet du om det är abstinens...men byter du preparat så lindrar det ena utsättningen av det andra...ungefär som att sluta röka o tugga nikotintuggummi istället
  • Anonym (sussi)

Jag var beroende av tramadol. Det var endast ett psykiskt beroende, fick inte abstinens utan dom. Jag var djupt deprimerad och endast tramadol kunde få mig att orka leva. Jag slutade själv med dom när jag mådde bättre psykiskt och inte längre hade behovet av att självmedicinera.

• DreamBitch

Men herregud. Vad är ert problem. Om mamita64 säger att hon inte får abstinens av dom preparat hon äter så får hon väl inte det. Hon har dessutom skrivit att hon kan vara utan i en vecka men att hon helst vill undvika det pga sina smärtor.
    Det känns mer som att ni har svårt att acceptera att hon kan ta ett uppehåll från dessa preparat utan abstinens medan ni själva får en sjuk abstinens.
    Hur gärna ni än vill tro att alla som äter dessa preparat blir lika dåliga som ni så ser inte verkligheten ut så.

• mamita64
    Anonym (Jag är) skrev 2012-04-09 19:39:12 följande:
    Har du varit tablettfri i mer än två veckor någon gång eller en vecka...då vet du om det är abstinens...men byter du preparat så lindrar det ena utsättningen av det andra...ungefär som att sluta röka o tugga nikotintuggummi istället
    Ja jag har varit tablettfri i mer än en vecka
    Detta dels för att veta att jag kan låta bli tabletterna, att jag inte tar dem av fel orsak, dels för att få en bra funktion på dem.
    Naturligtvis vet jag att jag kan få lindring av abstinens om jag byter preparat, med det är inte det detta gäller
  • Anonym

Jag blev fast i treo i många år.Pga migrän,det var det enda som hjälpte.
    En dag bestämde jag mig för att sluta,då började jag med alvedon första dagen plus kaffe.Har aldrig druckit kaffe tidigare men började då.Tog en tid att vänja sig,nu älskar jag det men dricker mest 1-2 koppar/dag.

Jag använder nästan aldrig väårktabletter idag,har lärt mig att leva utan.
    Men treo förstörde min mage,helt och hållet.Magkatarr och magsår.Ångrar det varje dag.    

• mamita64
    DreamBitch skrev 2012-04-09 20:24:54 följande:
    Men herregud. Vad är ert problem. Om mamita64 säger att hon inte får abstinens av dom preparat hon äter så får hon väl inte det. Hon har dessutom skrivit att hon kan vara utan i en vecka men att hon helst vill undvika det pga sina smärtor.
    Det känns mer som att ni har svårt att acceptera att hon kan ta ett uppehåll från dessa preparat utan abstinens medan ni själva får en sjuk abstinens.
    Hur gärna ni än vill tro att alla som äter dessa preparat blir lika dåliga som ni så ser inte verkligheten ut så.
    Tack
    Kan det vara så att det är svårt att se att någon annan kan hantera medicinerna annorlunda ?

Som jag skrivit innan så får jag en sjujävla abstienens , eller fick, efter en månads användning av Nobligan för ca 15 år sen. Tog den dos jag skulle ha, kände inget rus, så som väldigt många andra beskriver att de gör, smärtan lindrades inte bättre än med mina gamla preparat. Så tog tabletterna slut, det var fredag em, men jag tänkte ju att jag alltid kunnat göra uppehåll förut så det var inget bråttom till apoteket. Den helgen försvann i myrkrypningar, jag svettades, frös så jag skakade, grät oupphörligt, kände mej som jag skulle dö.
    Så fort jag fick medicinen igen och den fått börja verka så avtog detta. Jag visste inte om det berodde på tabletterna, jag hade nämligen nikotinplåster samtidigt, så jag provade några månader senare och råkade ut för samma sak. Min dotter däremot kan när hon har lust låta bli att ta sina Tramadol, inga besvär för henne inte. Ska jag ifrågasätta henne nu ?
    Jag har  ju aldrig gått över 8 tabletter om dagen, aldrig någonsin. Jag tar nu ca 6 om dagen, kompletterat med Ibumetin, även den dosen är sänkt från 2,4 gram till 600-1200 mg per dygn. Jag måste vara rädd om magen.

Jag har också beskrivit hur jag kände att jag för många år sen tog citodon av fel anledning, jag hade ont, men tog dem för att få känna berusningskänslan jag fick. Då la jag av pga detta. Jag vill inte sitta fast.
    Har varit gift med en missbrukare och det räcker
    Fast är jag ju som sagt ändå, som om jag hade haft diabetes och varit tvungen att äta tabletterna, eller ta sprutor för det.
Svar på tråden Värktabletter är min last