• Anonym (Fast för gott)

Värktabletter är min last

Det började för många år sedan med en höft som krånglade,fick citodon av en läkare och blev fast direkt.
    Någon mer som har fastnat i ett tabelttmissbruk?

• Svar på tråden Värktabletter är min last
  • DreamBitch
    Anton Ring skrev 2011-12-16 19:12:52 följande:
    Är du säker ;)

Roliga i såna här felstavningar, så räcker det att en stavar fel så skriver resten exakt samma stavfel.
    Vart med om detta flera ggr :p
    Jag är 100% säker. :) Jag kan mina värktabletter. .)
  • madeleinesophie

Jag äter citodon dagligen.. Gjort de i omgångar förut men nu har jag ätit varje dag i ca 6 månader!! Men jag tar aldrig mer än 3 st, har brustabletter. En morgon en eftermiddag å en kväll... Vägra äta mer.. Haft ett tidigare beroende av tradolan å dom är inte rolig att sluta med..

• madeleinesophie

Hur många har du ordinerat per dag.. Jag får. Hämta ut 25 st brus varje fredag.. Max 3 om dagen.. Gruvar mig för att sluta med dom :( har problem med huvudvärk då jag spänner mig konstans :(

• mamita64
    madeleinesophie skrev 2011-12-21 23:00:02 följande:
    Jag äter citodon dagligen.. Gjort de i omgångar förut men nu har jag ätit varje dag i ca 6 månader!! Men jag tar aldrig mer än 3 st, har brustabletter. En morgon en eftermiddag å en kväll... Vägra äta mer.. Haft ett tidigare beroende av tradolan å dom är inte rolig att sluta med..
    madeleinesophie skrev 2011-12-21 23:01:16 följande:
    Hur många har du ordinerat per dag.. Jag får. Hämta ut 25 st brus varje fredag.. Max 3 om dagen.. Gruvar mig för att sluta med dom :( har problem med huvudvärk då jag spänner mig konstans :(
    Jag har ätit värktabletter liknande citodon i över 20 år. Ibland citodon, ibland dexofen, distalgesic, tiparol nobligan och senaste åren ardinex, som jag trivts bra med
    Jag har uttag på 300 per månad och tar 8 per dag, plus en del annat
    Citodon har jag 100 var 14:e dag tar mellan 6 o 8 per dag, plus lite annat.
    Citodon och Ardinex är ungefär samma sak, förutom att det är paracetamol i citodon och ibuprofen i Ardinex, så varför jag får olika mängder har jag ingen aning om. Har haft Citodon ett tag nu eftersom Ardinex varit slut från leverantören sen i juli
    JAg ska testa med att äta magnesium nu. Hittade en tråd här om detta och det verkar som det kan hjälpa stackars spända muskler
  • madeleinesophie

Mamita-64 tack för att du dela med dig!! Äter du det för spända muskler? Är du utan nån gång? Jag får 25 st brus varje fredag.. Jag mailar min läkare varje torsdag.. Drygt önska hon kunde sätta upp tex 4 st med dagar i mellan jag får ta ut så jag slipper förnya hela tiden.

• mamita64
    madeleinesophie skrev 2011-12-23 01:44:21 följande:
    Mamita-64 tack för att du dela med dig!! Äter du det för spända muskler? Är du utan nån gång? Jag får 25 st brus varje fredag.. Jag mailar min läkare varje torsdag.. Drygt önska hon kunde sätta upp tex 4 st med dagar i mellan jag får ta ut så jag slipper förnya hela tiden.
    Det gör jag så gärna så.
    Nej jag äter det mot en reumatisk sjukdom som heter Morbus Bechterew
    Den har jag haft nu i trettiotre år ungefär och det började med värk i ryggrad och bäcken och har sen spridit sej till hela kroppen. Jag äter en del annat också. Ibuprofen för att motverka inflammationerna, tex. När Ardinex finns tillgängligt så är det ju ibuprofen i dem, då kanske jag lägger till lite extra någon dag då och då bara och så tar jag då alvedon forte vid sidan av dem. ( när jag äter citodon tar jag ju inget extra paracetamol )

Jag drar ner då och då. Inte till helt utan men till 3-4 om dagen. Jag har varit helt utan men det slutar med att jag har väldigt svårt  att röra mej

Jag brukar få för fyra månader i taget. Ardinex 3* 100 x 4 uttag. Ca 240 i månaden går det om jag tar full dos varje dag, så mina recept räcker ju längre än fyra månader

Citodon har jag fått 4* 100 och så får jag hämta ut var 14 e dag eller nåt sånt.  Samma läkare har skrivit båda recepten så jag fattar inte varför hon gjort sån skillnad

har du inte fått sjukgymnastik eller något för att du är så spänd?
    Jag håller på att testa magnesium nu, det ska vara bra för musklerna. Men om det funkar är en annan sak.
  • Waldo
    madeleinesophie skrev 2011-12-23 01:44:21 följande:
    Det går inte att göra numera

Från årsskiftet kommer det en ändring från läkemedelsverket som säger att citodon/panocod ska ingå i gruppen narkotikaklassade preparat
    Dessa kan man bara skriva ut ett recept på åt gången
    (Jämför med hur morfin har receptbelagts tidigare)

Detta för att man anser att man behöver få kontroll över förskrivningen, läkarna är ju naturligtvis av annan åsikt...

Detta gör nu att dessa som alltid har varit klassade som de lättaste smärtlindande preparaten bara kan skrivas ut på recept om ett i taget
    Även om ändrigen träder i kraft vid årsskriften (tror jag, rätta gärna mig) så har det redan slagit igenom hos läkarna som redan nu bara kan förnya recepten på ett om gången
  • mamita64
    Waldo skrev 2011-12-27 15:11:26 följande:
    Det går inte att göra numera

Från årsskiftet kommer det en ändring från läkemedelsverket som säger att citodon/panocod ska ingå i gruppen narkotikaklassade preparat
    Dessa kan man bara skriva ut ett recept på åt gången
    (Jämför med hur morfin har receptbelagts tidigare)

Detta för att man anser att man behöver få kontroll över förskrivningen, läkarna är ju naturligtvis av annan åsikt...

Detta gör nu att dessa som alltid har varit klassade som de lättaste smärtlindande preparaten bara kan skrivas ut på recept om ett i taget
    Även om ändrigen träder i kraft vid årsskriften (tror jag, rätta gärna mig) så har det redan slagit igenom hos läkarna som redan nu bara kan förnya recepten på ett om gången
    Jag får ett recept med fyra uttag. Kan då ta ut 100 var 14 e dag
    Och har jag Ardinex får jag 300 ggr fyra uttag, kan ta ut en gång per månad
    Jag trodde att Citodon och liknande redan var narkotikaklassade för längesen
  • mamita64

Waldo var har du hört detta?

När jag söker på det så hittar jag en artikel från 2004 där det står att nu ska Citodon och liknande preparat narkotikaklassas.
    Det är ju snart 8 år sen, artikeln var från mars
    Om ett preparat innehåller mer än 100 mg kodein så är det narkotikaklassat

Sen så är ju så med de här preparaten att de redan skrivs ut på speciella recept

• DreamBitch

Det stämmer att kodein etc har klassats om. Dock vet ingen egentligen varför för det enda det har inneburit är mer arbete för apotekspersonalen.

Svar på tråden Värktabletter är min last