• Det är jag som tänder stjärnorna

Din man börjar klä sig som en kvinna

Frågan riktar sig till kvinnor som lever med en man. 

Tänk dig tanken att din make/pojkvän/sambo börjar klä sig i kvinnokläder. Då menar jag typiska kläder som kjol, klänning och kläder från dam-avd som är typiskt kvinnliga. Han kanske även börjar sminka sig och använda nagellack. 

Anledningen till att jag ställer frågan är för att genus-anhängare tycker vi ska gå emot normerna. De vill att vi ska klä oss som det andra könet för att motverka könsroller osv.

Skulle du gilla att din man klädde sig så?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din man börjar klä sig som en kvinna
  • Veladis

En parentes... Min man hade mina riktigt feminina medeltidskläder på krogen efter en halloweenmaskerad, och jag hade hans, med ringbrynja, läderväst och hela kitet. Han har aldrig fått så många komplimanger och "skamliga" erbjudanden som då (främst av andra män). Det flockades sjukt mycket grabbiga grabbar kring denna skäggige jungfru i nöd. Och han var skitsnygg i det, med sitt alviska yttre (plus ett skägg då). Jag hade däremot riktigt tråkigt och fick ingen uppmärksamhet alls, haha... Jag tror nog att många andra män tycker att det är lite spännande med män i kvinnokläder.

• lövet2
    PumpkinQueen skrev 2011-12-06 11:36:44 följande:
    Så hela hans personligthet bara säger *poff* om han tar på sig en kjol? Han är då inte längre samma individ? Känns inte det lite konstigt för dig?
    Självklart. Min första tanke skulle förstås vara att han blivit sjuk på något sätt, så jag skulle nog i första hand försöka få med honom till en läkare. Han har nämligen aldrig varit lagt åt transa-hållet, så det skulle vara en stor förändring i hans personlighet.
  • Tokstolla

Jag skulle inte gilla det men om det bara var kläder, smink inkl, naglar så skulle vi fortfarande vara vi -om han nu själv också ville så klart. Innerst tror jag aldrig han fattat hur mycket jag älskar honom. 

• TheStrange

Err...fram tills nu har jag trott att genus handlar om något heeelt annat än vad TS verkar antyda... sitter just nu och forskar kring genus och maskuliniteter, försvisso som vetenskapsteoretiskt fenomen, men varken Thedéen, Ekenstam eller någon annan nämner att genus skulle handla om att bryta traditionella könsmönster eller  att motverka könsroller genom gränsöverskridande uttryck... :S

/Låtsas vara förvirrad och ifrågasätter hela min akademiska karriär...

...men som svar på den konkreta frågan: Varför skulle jag applicera mina personliga åsikter kring vad som ska definieras som "manliga" respektive "kvinnliga" kläder och företeelser på någon annan?? Bara för att JAG tolkar en klänning som ett stereotypt kvinnligt plagg betyder ju inte det att någon annan tolkar det på samma sätt som jag, så vill en man klä sig i klänning och sminka sig så skulle jag (och har inte heller) reagerat nämnvärt. Kvinnor har INTE monopol på varken klackar, läppstift eller sommarklänningar!

• Insatt
    Veladis skrev 2011-12-06 11:44:47 följande:
    Vad är en "manlig man?".
    "Håller upp en bild på nått av mina EX"
  • linas fina
    071001 skrev 2011-12-06 11:42:09 följande:
    Det är ju en helt annan sak, det där med en son i bamsepyjamas och en man, I see your point linas fina.
    Är det en annan sak med klänning? Är det rimligt att neka en son en klänning för att man inte går igång på sin man i klänning?
    De är två olika individer. De kan ju gilla olika slags plagg trots att de har samma kön. 
  • TheStrange
    TheStrange skrev 2011-12-06 11:47:08 följande:
    så vill en man klä sig i klänning och sminka sig så skulle jag (och har inte heller) reagerat nämnvärt. Kvinnor har INTE monopol på varken klackar, läppstift eller sommarklänningar!
    * ...så skulle jag INTE reagera nämnvärt. (Reds. anm.) ^^
  • Men

Jag älskar män som är trygga i sin manlighet....och skulle mycket väl kunna attraheras av någon med kjol och smink.
    Om min kille plötsligt började klä sig i kvinnokläder och fortfarande såg sig som man tror/hoppas jag att jag inte hade haft några problem med det (men jag hade nog behövt vänja mig lite:)). Det skulle däremot inte vara ok med långa naglar.
    Förstår dock inte riktigt vad det är du vill komma fram till med din trådstart...

• Insatt
    TheStrange skrev 2011-12-06 11:50:09 följande:
    * ...så skulle jag INTE reagera nämnvärt. (Reds. anm.) ^^
    Hehe, redaktionens anmärkning, hehehe.
Svar på tråden Din man börjar klä sig som en kvinna