• Det är jag som tänder stjärnorna

Din man börjar klä sig som en kvinna

Frågan riktar sig till kvinnor som lever med en man. 

Tänk dig tanken att din make/pojkvän/sambo börjar klä sig i kvinnokläder. Då menar jag typiska kläder som kjol, klänning och kläder från dam-avd som är typiskt kvinnliga. Han kanske även börjar sminka sig och använda nagellack. 

Anledningen till att jag ställer frågan är för att genus-anhängare tycker vi ska gå emot normerna. De vill att vi ska klä oss som det andra könet för att motverka könsroller osv.

Skulle du gilla att din man klädde sig så?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din man börjar klä sig som en kvinna
  • Lufsan

Jag tycker att det är fel ur genus perspektiv. Vi krossar väl inte normen genom att klä oss som män utan då förstärks bara rollerna. Som att man gärna påstår att kvinnor ska bli som män och män ska bli som kvinnor för att främja jamställdheten. Då förstärker man bara de typiska rollerna. 

En dag i sänder.
  • PumpkinQueen
    Lufsan skrev 2011-12-06 14:14:46 följande:
    Jag tycker att det är fel ur genus perspektiv. Vi krossar väl inte normen genom att klä oss som män utan då förstärks bara rollerna. Som att man gärna påstår att kvinnor ska bli som män och män ska bli som kvinnor för att främja jamställdheten. Då förstärker man bara de typiska rollerna. 
    Fast det är väl ingen som har sagt att man "ska" göra så?
  • Lufsan
    Cloudberry skrev 2011-12-06 13:38:58 följande:
    Tja skulle jag bära riktigt manliga kläder (som kostym och slips) så skulle jag gilla att vara och se manlig ut och skulle jag gilla det så skulle jag troligen varit lesbisk. Men jag vill inte se manlig ut.
    Nu är tyvärr helt ute och cyklar och verkar ha en steriotyp bild av det mesta. Bara för att en kvinna gillar att ha, enligt samhället manliga klädesplagg behöver hon inte vara lesbisk eller ens vilja bli man. Det samma gäller män. 

Det är just det här som jag gillar med svenska modet idag, det är verkligen unisex. Min sambos och mina kläder är mer eller mindre lika. Och jag är inte mindre kvinna och han är inte mindre man.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    PumpkinQueen skrev 2011-12-06 14:17:29 följande:
    Fast det är väl ingen som har sagt att man "ska" göra så?
    Nej, det var en reaktion på TS. 
    En dag i sänder.
  • TessaS
    Cloudberry skrev 2011-12-06 13:38:58 följande:
    Tja skulle jag bära riktigt manliga kläder (som kostym och slips) så skulle jag gilla att vara och se manlig ut och skulle jag gilla det så skulle jag troligen varit lesbisk. Men jag vill inte se manlig ut.
    Fast det där känns lite... "osäkert"...
    Jag har kostym och slips på mig på fest ibland. Ser inte det minsta manlig ut (svårt att göra med d-kupa) och jag har inte ens haft ett lesbiskt äventyr på fyllan... Så det är nog mest du som oroar dig i onödan. 
  • lövet2
    PumpkinQueen skrev 2011-12-06 12:33:18 följande:
    Men varför är det så viktigt vad han har på sig?
    Det är rätt viktigt för mig att han är vid sina sinnens fulla bruk och inte förändras radikalt i sin personlighet över natten, för då skulle han inte vara den man jag gifte mig med.

Om jag, å andra sidan, skulle dyka upp en dag i spetsar och ryschpysch, så skulle maken bädda ner mig i sängen tills jag var frisk igen ...
  • Irme
    lövet2 skrev 2011-12-06 14:32:21 följande:
    Det är rätt viktigt för mig att han är vid sina sinnens fulla bruk och inte förändras radikalt i sin personlighet över natten, för då skulle han inte vara den man jag gifte mig med.

Om jag, å andra sidan, skulle dyka upp en dag i spetsar och ryschpysch, så skulle maken bädda ner mig i sängen tills jag var frisk igen ...
    Ska man inte kunna utvecklas och förändras i ett äktenskap, i nöd och lust,(eller i man-och kvinnorkläder !!:D ) som det heter? 
    Jag skulle inte vilja vara samma person som jag var för 5 år sedan.  
  • lövet2
    Irme skrev 2011-12-06 14:54:45 följande:
    Ska man inte kunna utvecklas och förändras i ett äktenskap, i nöd och lust,(eller i man-och kvinnorkläder !!:D ) som det heter? 
    Jag skulle inte vilja vara samma person som jag var för 5 år sedan.  
    Utvecklas och förändras ett litet steg i taget - ja. Men att vända på sin personlighet så radikalt som det talas om i ts, det framstår mer som sjukligt i mina ögon. Alternativet är att magen ljugit och dolt den sidan av sig själv i åratal, och det skulle inte precis göra mig gladare.
  • Kattdamen

Vad är kilt då? Manligt eller kvinnligt?

• lövet2
    Kattdamen skrev 2011-12-06 15:27:52 följande:
    Vad är kilt då? Manligt eller kvinnligt?
    Om en skotte har kilt är det manligt. Om en icke-skotte har det, så är det bara fånigt.
Svar på tråden Din man börjar klä sig som en kvinna