• Äldre 15 Dec 12:52
    5226 visningar
    43 svar
    43
    5226

    FamiljeLivs julkalender 16/12! Vinn fina vinster till ett värde av 1495:-



    Julen närmar sig med stormsteg och här kommer nu nästa lucka! Tomte

    Så här i juletider funderar vi nog alla en del på vad som ska finnas på vårt julbord.
    Vad är ett måste på just ditt julbord?
    Vad får inte saknas?
    Berätta i tråden och dela gärna med dig av recept och foto!

    Du har då chansen att vinna en Tivoli Audio iPal ifrån Bagaren och Kocken!
    Denna modell finns bara hos Bagaren och Kocken och har ett värde av 1495:-
    Du kan läsa mera om produkten här

    Tävlingen pågår mellan den 16/12-18/12 och vinnare utses av jury och meddelas den 19/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet inom en vecka annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det!

    Här kan du läsa mer om tävlingsreglerna

    Lycka till! Solig
  • Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 16/12! Vinn fina vinster till ett värde av 1495:-
  • Äldre 16 Dec 08:28
    #1

    Jag har ett måste som nu för tiden tyvärr är svårt att tillgodose.

    Jag är uppvuxen på en liten gård och vi slaktade våra egna djur för att på så vis få kött. Min mamma har även hon vuxit upp på en mindre gård så hon fick tidigt lära sig att ta tillvara på alla delar av djuren för att inget skulle gå till spillo.
    Och här kommer då det konstiga i kråksången...
    Lungkorv. Ja, ni läste rätt! LUNGkorv.
    Mamma rensade och sköljde grisens lungor och delade dem i mindre bitar och kokade dem. Sedan maldes de till färs och blandades med vanlig fläskfärs och kryddor och stoppades sedan i fjälster. Denna korv smakar faktiskt helt gudomligt hur otroligt den än låter. En liten klick senap på och sedan var jag i himmelriket.

    Eftersom gården är såld så har vi inte tillgång till dessa lungor längre och det är ingen vanlig matvara så att hitta dem i en vanlig butik går inte heller.
    Jag saknar denna korv varje år även om den korv min ena svåger och hans farmor gör är otroligt god den med så är det inte mammas lungkorv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 16 Dec 09:00
    #2

    JULSKINKA!! mmmmm så gott det är och det är verkligen ett måste på julbordet. GladHar tyvärr inget recept då jag aldrig gjort det själv, men ska nog försöka mig på det nästa år så man har lite hemma ^^

    Annat jag inte vill va utan är julkorv, prinskorv & köttbullar, det andra kan kvitta.

  • Äldre 16 Dec 09:11
    #3

    Julskinka på vitt julknäckebröd (från Roslagsbröd) med senap på är det enda måstet på mitt julbord.

    Recept:
    Griljera julskinkan, låt svalna lite, bre smör på mackan, skär skinkskivor, lägg mycket skinka på mackan och bre ett lager senap på

  • Äldre 16 Dec 09:20
    #4

    Motsatsen till lungkorven, eller om julskinkan har rymt eller om nya mannens dotter är vegetarian eller om ni gillar Klas Klättermus och är trötta på köttfrossan i jul:
    Nötbullar
    1 påse hasselnötter rivna/malda (finns rivplatta som mixertillbehör om man inte har en gammaldags liten handkvarn som man annars kan hitta billiga på loppisar och second-hand affärer). Att riva dem en och en på rivjärn rekommenderas inte!
    1 ägg
    1-2 potatisar
    ev. några msk ströbröd
    salt och vitpeppar
    Blanda ihop ingredienserna så att de blir lite tjockare än vanlig köttfärs, ska gå att forma bullar motsvarande köttbullar utan problem. Stek i vanligt smör så de får yta och färg.
    Blir verkligen jättegott alternativ till köttbullar och juligare eftersom det är nötter i Glad!

  • Ingen som du känner
    Äldre 16 Dec 09:34
    #5
    GRÖNKÅL !
    Jag tror baskemig inte att det blir någon jul om man inte har grönkål på julbordet. Förvånad
    Men det får inte vara vilken sliskig grönkål som helst. Det måste vara vår grönkål.
    Utan sirap. (varför i hela friden ska man ha sirap i grönkålen?? )

    Recept:
    2 eller 3 säckar  grönkål
    Skinkspad från julskinkan.
    grädde
    salt
    steksmör

    Koka grönkålen i skinkspadet så den blir mjuk, men inte för mjuk.
    starta jakten på de små pepparkornen som fanns i skinkspadet.
    Skär upp kålen i småbitar. stoppa i många små påsar och lägg in i frysen.
    Behåll den grönkål som skall ätas på julafton och stek tillsammans med smör grädde och salt.

    Servera med prinskorv och mammas hemmagjorda köttbullar.

    Plocka sen upp en fryst påse hackad grönkål när du blir sugen, stek i smör grädde och salt.
    Du kommer har mumma-mat fram till påsk!

    ******************

    Kan inte leverera någon bild då grönkålen tillreds dagen innan julafton.
    Men oj vad glada vi hade varit för den här vinsten!
    dottern ska få en mp3spelare och Tivoli Audio iPal hade passat perfekt att koppla hennes spelare till så kan hon och lillebror sitta och lyssna på sagor tillsammans.
  • Äldre 16 Dec 09:44
    #6

    Skinkan är viktigast, tillsammans med köttbullar, potatismos, sill, lax, ägghalvor, prinskorv, och vår finländska traditionella morotslåda.

    Men jag brukar alltid testa nya recept och kör inte alltid samma vanliga. Det senaste tillskottet i vår traditionella julmat är en lite annorlunda rödbetssallad, som blev så populär att vi inte längre kan vara utan den! Här är receptet, enkelt och gott:

    Rödbetssallad med avokado och keso:

    3 kokta morötter
    4-5 inlagda rödbetor
    3-4 ättiksgurkor
    1 syrligt äpple
    1 stor lök
    1 avokado
    Serveras med: keso

    Skala och tärna morötterna, rödbetorna, gurkorna, äpplet och löken. Klyv avokadon och ta bort kärnan. Gröp ur fruktköttet med en sked och tärna det. Blanda ihop alla ingredienserna i en skål, låt stå i kylen en stund för att ta smak innan servering. Servera med keso ovanpå.

  • Äldre 16 Dec 10:04
    #7

    Hembakat tunnbröd! Kan dock inte lägga ut receptet för det är en hemlighet som gått i släkten i generationet!

    Minns när vi bodde i norrland när jag var liten och vi åkte snöscooter till en stuga i skogen där vi bakade brödet i en stenugn. Pricken över i:et är att ha julskina på brödet sen! Underbara barndomsminnen!

  • Äldre 16 Dec 10:06
    #8

    Jag är givetvis inte med och tävlar men jag kan inte hålla mig från att tipsa om min favorit på julbordet
    Lax i alla former!
    Hos oss är det laxen som är grejen!
    Min favorit är laxklämmor eller snurror.
    De är enkla att göra och går att varieras i oändlighet.
    Varianten som kommer att landa på vårt julbord i år har rökt lax som bas.

    Det går att använda både kall- eller varmrökt lax. Lite av en smaksak antar jag.
    Här blir det en kallrökt lax som finhackas riktigt fint och blandas med finhackad lök och gräslök och dill.
    Höfta i en klick majonäs och släng i en rejäl skvätt creme fraiche. Kasta även i en burk med rom. Rör runt och smaksätt med salt och peppar.
    Servera i tunnbröd.
    Bara så gott och så enkelt.

    Ja just det!
    Det går även att byta ut majonäsen och creme fraichen mot naturell keso.

  • Äldre 16 Dec 11:13
    #9

    Jag säger bara två saker

    - RÖDBETTSALLAD

    - räkröra från Ulriksdal värdshus

    Jag  skiter i resten bara jag får det där, jag kan leva på det.

    Jag var på julbord förra året på Ulriktdalsvärdhus och åt den godast räkröran jag någonsin ätit, jag kan leva på den året om.
    Ge mig den så är jag nöjd och tyst. 

    rödbettsalladen är ett måste på julbordet men det roligaste är när folk blandar ihop rödbettsalladen men den där andra saken som är gjort på något rött, va heter det nu inge? gubbröra eller vad är det som är rött och ser ut som rödbetssallad?

    haha                 


    ohmamma.blogg.se|| Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11 MF v5 15/6-11 MA v10 14/9-11
  • Äldre 16 Dec 11:28
    #10

    Min favorit på julbordet är julskinka tillsammans med farmors hembakade bröd.
    Tyvärr kan jag inte skriva receptet då ingen i min familj tagit tag i att lära sig baka brödet ännu. 
    Vet inte ens vad det kallas, det jag vet är att det är lite krux att få det bra, så bäst att börja lära sig snart!
    För det dagen inte farmor finns med oss och hennes julbröd inte kommer stå på bordet kommer kännas otroligt tomt!

    Det jag ser fram emot att testa är min svärfars julskinka. Så fort julen närmar sig börjar min sambo att tjata om hans pappas julskinka som är så god och tar tre dagar att tillaga. Så den ska bli riktigt intressant att testa nästa år då julafton firas med hans familj. Kanske är det någonting jag kommer sakna de jularna som firas med min familj sen? 

    Nu blev jag riktigt hungrig här när jag började tänka på all god mat vi kommer äta i jul!Glad


    Milliam, 2011-07-19 <3
Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 16/12! Vinn fina vinster till ett värde av 1495:-