Elak eller Aspberger ?
Jag har börjat undra om min man är elak eller om han har aspberger.
Vi har varit tillsammans i elva år. Ofta visar han ett totalt ointresse för mig. Ibland känns det utstuderat elakt men jag har mer och mer börjat undra om det finns något annat fel typ aspbergers.
Låt mig ge några exempel och låt höra om det finns någon som känner igen sig från att leva med en partner med aspbergers.
Han ser mängder av film och dokumentärer på sin fritid. De handlar i princip bara om två ämnen: Rymden och krig. Han kan titta timmar i sträck, hela kvällar och han kan se samma filmer flera gånger. Under alla våra år tillsammans har jag aldrig fått välja vad vi skall se för film en kväll. Han visar så stark irritation att jag alltid gett mig, för att det inte varit så viktig för mig.
Han bestämmer också vad det skall spelas för musik. Han har dessutom en stark förkärlek för modern klassisk musik och Wagner. Min musiksmak, som lutar åt vanlig mainstreampop, hånar han och säger att den är dålig. Numera har jag ofta öronproppar för att jag inte orkar lyssna på hans musik. Jag kan bara inte lyssna mer på Wagner på hög volym.
Han vill helst alltid laga vår mat och bestämma vad vi ska äta. När vi träffades berättade han om hur duktig han var på att laga mat. Min mat tycker han egentligen inte om. Efter hand har jag börjat undra om han är så duktig på matlagning. Han lagar samma handfull rätter nu som när vi började dejta.
Han bestämmer inredningen hemma hos oss. När vi var precis nyinflyttade i vårt hus hade jag satt upp nya krukväxter i fönstren. Men han flyttade bort allihop och satte upp sina egna gamla växter och lite annat pynt som han haft. Han kunde absolut inte förstå att jag blev ledsen. Han menade att han trodde att det bara var som jag satt ifrån mig saker tillfälligt, att han inte förstod att det var något jag ville ha där. Men jag fick inte heller ändra tillbaka utan det var hans saker som skulle stå där eller så skulle vi "kompromissa" genom att tränga ihop både hans och mina växter. Det hade blivit en sådan stilblandningen att jag gav mig och han fick ha sina jättekaktusar.
Vad tror ni är det här aspberger beteende eller elakhet?