• Cubix

    Atopiska eksem !

    Min dotter 3,5 år har sen födsel haft kommande & gående besvär med atopiska eksem.
    Röda fläckvis, väldigt torra.

    Barnavården är insatta med detta, men tycker att miniderm dagligen samt hydrokortizon
    1% när det är riktigt besvärligt ska räcka...
    Hennes eksem kommer och går, på sommaren har hon nästan inga alls.
    men under vintertid är det väldigt illa, som nu!
    De kan gå från dag till dag, ena dagen är eksemen rosa och torra bara, för att nästa dag
    vara röda och väldigt irriterade... det är inte ofta hon kliar sig, mer än å handlederna.

    De sitter främst heltäckande i knävecken,
    sen har hon några mindre fläckar utspridda på fötter, lår,  mage, handleder.

    Fler som har erfarenheter av detta?
    Jag ska i vilket fall som ringa vårdcentralen och KRÄVA ett allergitest, men vill bara kolla runt
    med folk som har samma problem?????

    Vad är det igentligen som utlöser blommningen av eksemen , altlså, de dagar då hon är jätteröd
    och irriterad? Jag har googlat runt som en idiot, men tycker alla sidor säger samma; kontakteksem blaha blaha... Jag vill misstänka kläderna eller mat.... Men man vet ju aldrig!?
     Hon bor varannan vecka med mig, här finns det pälsdjur. och varannan med sin pappa där finns det inga djur, knappt en dammråtta.... och oftast är det faktiskt värre hos honom än hos mig ?!
    HJÄLP ! RÅD, TIPS, ERFARENHETER ?

  • Svar på tråden Atopiska eksem !
  • rockaroll

    jag har alltid haft såna eksem.. värme och kyla utlöser mina. har läst om en salva som heter protopic, be läkaren skriva ut den. folk som testat den har blivit av med eksemen för gott. jag fick ganska nyss nys om den, men har varit gravid och nu ammar jag, så jag har inte testat den själv än.

  • Magriffe

    Om man läser fass så ska protopic inte användas på barn under 16 år. Verkar vara starka grejer det där, klart intressant! Ska oxå prata med dr efter graviditet och amning. Bra tips!

  • nena25

    Nu har jag inte läst hela tråden men... Vår 6-åring har också atopiskt eksem. handleder, armvecken, underarmar, ansikte och bakom öronen och ibland knävecken. han har inte alltid eksem där med väldigt torr hud. Bli värre på vintern. Tål inte heller parfym i tvättmedel, tvål, schampoo eller liknande. (men har haft parfymfritt stort sett hela tiden sedan han var nyfödd) Vi använder apotekets tvättkräm i duschen.

    Vi hade också receptfri kortisonkräm först men har nu fått Locoid 0,1 % som funkar bättre. Man kunde även använda den receptfria kortisonen i ansiktet om det behövdes men väldigt lite. Han får torra fläckar mellan ögonen och öronen och ögonlocken ibland. Minidermen funkade inte alls till slut så vi har använd Locobase feta kräm, den är väldigt fet men funkar bäst. (har även testat olika krämer på hälsokost mm men tex Weledas blev han sämre av) Smörjer hela kroppen och ansikte varje kväll och armar/axlar/händer på morgonen. Har även vanlig olivolja i badvattnet. Har även fått Tavegyl utskrivet för att ta 2-3 nätter när det är som värst, då lägger sig klådan så det inte blir värre.
    Vi har nu också skaffat luftfuktare som vi har igång på vintern när luften är som torrast inne, vet inte om det blivit bättre än av den men har nog inte skadat.
    Vården ville inte heller kolla ang allergier osv (trots att vi har katt) Obestämd

    Med dessa åtgärder håler vi det under schack oftast. (hann var överburen också, då brukar de bli torra i huden har jag hört, han hade så torra fötter så det nästan sprack när han föddes)  

      
       

  • Magriffe

    Nena25 : var sparsam med olivolja, kan var mindre bra på atopiker. Jojobaolja däremot kan lugna.

  • nena25
    !
    Tack för råden Glad, ska inhandla jojobaolja istället och kolla med dr om ficortril till ögonlocken
  • sommarblomma1

    Använd inte hydrokortison om du inte absolut måste för det förtunnar ut huden!

    Jag har atopiska eksem och mina barn har ärvt det.

    Det som gör det bättre:
    * sol
    * fuktig luft, dvs inomhus på vintern blir luften fruktansvärt torr, så vädra ofta och ha många gröna växter
    * bada och tvätta kroppen med olivolja alternativs rapsolja istället för tvål, duschtvål mm. Oljan rengör.
    * Smörj in med Miniderm efter tvätt och bad innan kroppen hinner torka snustorr efter torkning med handduk.
    * Använd tvättmedel Neutral alternativ Skona för allergiker. Min dotter klarar Neutral men inte min son så han måste använda skona.
    * Använd endast EN MATSKED tvättmedel om du inte har en urgammal tvättmaskin.
    * Tvätta alltid med en extra sköljning på programmet
    * Använd inte sköljmedel alls
    * Ge barnen omega 3. mina barn får Eskimo-3 kids som innehåller både omega och dvitamin.

    Mina eksem har helt försvunnit efter att jag började med omega kosttillskott! Jag har haft i armveck och knäveck ända från mellanstadiet och för något år sedan när jag började med omega så försvann de! Jag är nu snart 37...

  • sommarblomma1

    Mina barn använder inte hydrokortison men skulle de känna mycket besvär och tycka det är jobbigt med klådan så får de hydrokortison, men endast om de själva besväras av det.

    Man måste inte ha allergi för att ha atopiska eksem!

    Själv har jag en lättare form av astma och tyvärr så är det vanligt att har man minst 1 autoimmun sjukdom såsom astma, allergi eller atopiska eksem är det vanligt att man har två av dem eller alla tre. Även om atoiska eksem inte är på grund av allergi.

  • josefine0000

    Vet att detta är en gammal tråd, men tänkte ändå svara pga om ngn en gång lidit av eksem lider de troligen fortfarande. Jag har extremt svåra eksem, och är nu efter många år något av en expert. Försök undvika kortisonsalvan! I länder där de inte skriver ut kortisonsalvor existerar i princip inte vuxeneksem. Använda istället aloe vera eller ringblomssalva om det är illa och behöver lugnas. Sedan måste du smörja in hela hela hela tiden. Eksem beror på att huden inte kan "hålla vatten", så den håller sig inte återfuktad. Det bästa du kan göra är att ta en kort dusch (max 10 minuter) och sedan inom 3 minuter smörja in. Korta duschar återfuktar kroppen, men du måste komma ihåg att smörja in inom tre minuter för att "låsa in" fukten. Tro mig, om jag inte tar minst två korta duschar per dag blir hela min hud alldeles hård och går inte att böja utan att den spricker. Det blöder, kommer var osv. Hela min hud är ett enda stort eksem. Kokosolja är jättebra att smörja in med, om det känns kladdigt kan ni smörja in i duschen och sedan ha på hudkräm efteråt. Bästa hudkrämen jag har stött på heter Aveeno. Jag vet inte vart den går att köpa i Sverige, men går säkert att beställa. Kram!

  • Cipro
    josefine0000 skrev 2015-05-21 14:05:29 följande:

    Vet att detta är en gammal tråd, men tänkte ändå svara pga om ngn en gång lidit av eksem lider de troligen fortfarande. Jag har extremt svåra eksem, och är nu efter många år något av en expert. Försök undvika kortisonsalvan! I länder där de inte skriver ut kortisonsalvor existerar i princip inte vuxeneksem. Använda istället aloe vera eller ringblomssalva om det är illa och behöver lugnas. Sedan måste du smörja in hela hela hela tiden. Eksem beror på att huden inte kan "hålla vatten", så den håller sig inte återfuktad. Det bästa du kan göra är att ta en kort dusch (max 10 minuter) och sedan inom 3 minuter smörja in. Korta duschar återfuktar kroppen, men du måste komma ihåg att smörja in inom tre minuter för att "låsa in" fukten. Tro mig, om jag inte tar minst två korta duschar per dag blir hela min hud alldeles hård och går inte att böja utan att den spricker. Det blöder, kommer var osv. Hela min hud är ett enda stort eksem. Kokosolja är jättebra att smörja in med, om det känns kladdigt kan ni smörja in i duschen och sedan ha på hudkräm efteråt. Bästa hudkrämen jag har stött på heter Aveeno. Jag vet inte vart den går att köpa i Sverige, men går säkert att beställa. Kram!


    Alla hittar vi sätt som behandlar detta. Teoriskt är detta dock helt felaktigt.

    Behandlingen för atopiskt eksem är ganska enkel, även om den inte botar åkomman som idag är obotbar utan enbart lindrar symtomen. 

    Mjukgörande är grundbehandlingen. Till detta används framför allt Miniderm och Canoderm. Det är något mer vatten i Miniderm vilket gör den mindre fet. Canoderm rek i första hand, men kan för en del tyckas för fet. Det går inte att "vänja" huden vid mjukgörande, utan här gäller det att smörja så mycket som möjligt. ALLTID efter dusch (dusch torkar alltid ut huden). 

    Efter mjukgörande kommer kortison. Hos små barn är det svaga kortisonkrämer som gäller (max grupp II). Hos vuxna vanligen grupp III, förutom i ansikte. Kortison dämpar inflammationen som uppstår i huden vid atopiskt eksem. 

    Atopiskt eksem innebär att patienten har en ärftlig benägenhet att bilda en speciell typ av antikroppar. Detta ger sig till känna på många sätt, bla genom atopiskt eksem i barndomen. Eksemen försvinner vanligen med ålder, eller åtminstone blir lindrigare. Däremot uppkommer vanligen andra symtom med åldern, som ex hösnuva och astma som är kraftigt kopplat till atopiskt eksem.
  • Cipro

    Och det viktigaste av allt. Klia inte! 

    Klåda leder till en ond cirkel av ytterligare inflammation som ger upphov till mer klåda och rodnad. 

Svar på tråden Atopiska eksem !