• Smurfanna

10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

Vi har haft aningar om att vår 10-åriga son och hans kompisar utforskar varandra. Vi har hört dem säga att de ska runka av varandra.
    När vår son var sex-sju år kom vi på honom och hans kompis suga av varandra.

Hur ska vi säga till vår son, utan att skuldbelägga honom, att man inte gör så här med sina kompisar?
    Ska vi berätta detta för skolsköterskan, så hon får prata enskilt med alla berörda?

Är detta normalt beteende??

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!
  • pcj

När jag var 10år så var det 1980 och datorer fans inte i våran värd.
    Ändå viste vi vad sex var. Både homo och hetro och vi provade hejvilt både pojkar och flickor.

• Envira
    pcj skrev 2011-12-30 19:16:46 följande:
    När jag var 10år så var det 1980 och datorer fans inte i våran värd.
    Ändå viste vi vad sex var. Både homo och hetro och vi provade hejvilt både pojkar och flickor.
  • MoaElis

Tycker det låter konstigt.. Tror inte det hör till det vanliga faktiskt. Jag & mina kompisar gjorde mycket när vi var små, men inte sög vi av varandra eller hade tankar på sex.. Herregud säger jag bara..

• woopie

vanligare än man kan tro. vi har haft samtal till telesexlinjen från pojkar i den ålder.

tipset från mig är: prata, förklara och lyssna.lyssna. 

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Rocket Mania
    Envira skrev 2011-12-30 19:06:16 följande:
    klart att de inte låter de kolla men datorn är lättillgänglig nu för tiden, det är inte direkt som när man var tvungen att koppla upp sig och fick sitta en halvtimme med övervakning. 
    Det finns bärbara att ta med sig vart man vill. 
    Men vad är det för skitdåliga föräldrar som sätter sin 6-7-åring framför datorn så de kan leta upp och hitta porr? Jag har 2 barn i nästan den åldern (6 och 9)  och dom är verkligen inte intresserade av porr, sex osv. Jag skulle ärligt talat bli mycket oroad om min 9-åring ens antydde att han sett porr. 

Förstår inte föräldrar att barnen är deras ansvar och att det i detta ansvar ingår att ha koll på vad barnen pysslar med? Datorn är väl ingen barnvakt?

Ett barn som utsätts för porr i så låg ålder riskerar att få ett mycket sjukt förhållande till sin sexualitet (och nej, det är inget hittepå utan rena fakta).

Det är verkligen sorgligt att många är så skadade i sin sexualitet att de inte förstår att 10-åringar normalt inte suger av varandra.
  • Slats

Fått uppfattningen att det är väldigt förekommande att barn utforskar och "prövar" ideér dom fått av kompisar, syskon och föräldrar. Kanske bör man försöka få reda på vart dom fått sina fasoner ifrån, men tycker annars man inte kan göra så mycket än att förklara det vanliga, att man inte ska låta någon hålla på om man inte vill, osv. Att blanda in skolsköterskan tror jag inte är en bra idé, det kan nog kännas jobbigt för barnen om en utomstående ska prata med dom om det. BUP är också en överdrift om inga misstankar om övergrepp finns kan jag tycka. Jag och kompisar var väldigt aktiva sexuellt, när vi började förstå vad vi faktiskt gjorde så slutade vi helt enkelt. 

• Slats
    woopie skrev 2011-12-30 19:29:55 följande:
    vanligare än man kan tro. vi har haft samtal till telesexlinjen från pojkar i den ålder.

tipset från mig är: prata, förklara och lyssna.lyssna. 
  • Smurfanna

Det är verkligen fruktansvär att föräldrar inte har koll på vad barnen kollar på nätet. Många av vår sons kompisar har fri tillgång till datorn, de flesta har egen dator. Detta har vi haft otroliga diskussioner om med vår son ,då vi verkar vara de enda föräldrar som har datorregler och vägrar ge vår son en egen dator.

Så, visst, mycket av det de sysslar med kommer säkerligen från nätet!!

Men ska man behöva ta kontakt med föräldrarna för att läxa upp dem?!!

• thegoddess

Man kan ju undra hur dom kommit på att man kan ta dom i munnen

• pcj
    thegoddess skrev 2011-12-30 20:28:00 följande:
    Man kan ju undra hur dom kommit på att man kan ta dom i munnen

Det är en instinkt som finns i mäniskans gener

Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!