• Smurfanna

10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

Vi har haft aningar om att vår 10-åriga son och hans kompisar utforskar varandra. Vi har hört dem säga att de ska runka av varandra.
    När vår son var sex-sju år kom vi på honom och hans kompis suga av varandra.

Hur ska vi säga till vår son, utan att skuldbelägga honom, att man inte gör så här med sina kompisar?
    Ska vi berätta detta för skolsköterskan, så hon får prata enskilt med alla berörda?

Är detta normalt beteende??

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!
  • JeanneDArc

Diskussionen kring att ha koll på vad barnen gör tycker jag väl förvisso är helt rätt, men ni kommer aldrig kunna kontrollera vad barnen lär sig. Vi fick höra en massa saker som inte var passande för vår ålder av de äldre på skolan och kompisars storasyskon osv. Räcker ju att någon typ 13-årig brorsa har sagt "höhö vet ni vad oralsex är då? Jo det är.." Och så vips har de fått något att fnissa om som kan eskalera. Jag tycker inte det är onormalt med 10-åringar som utforskar sin kropp och möjligen lite med någon annan. Men steget till detta är för långt. Jag hade ju tagit ett snack om det iaf. Sedan kan man ju förhöra sig som någon sa kring ifall det är en drivande pojke i detta som har problem på något sätt, t.ex med övergrepp.

• MoaElis
    Anton Chigurh skrev 2011-12-30 22:17:36 följande:
    Är du alldeles säker här???
    Ja, det måste jag dessvärre säga att jag är... 
  • Lufsan
    Rocket Mania skrev 2011-12-30 21:38:51 följande:
    Det är inte ett dugg hemskt att barn onanerar, det finns ju bebisar som gör det också och det är hur normalt som helst. Det handlar inte om det.

Det som är märkligt och som känns väldigt onormalt för mig är att de runkar av varandra och att folk tycker det är fullkomligt normalt att 6-7- åringar suger av varandra. 
    Tycker inte att det är fullt normalt men inte heller något som är fel eller äckligt. Inte heller något man kan förbjuda dom att göra.
    En dag i sänder.
  • Rocket Mania
    Lufsan skrev 2011-12-30 22:27:29 följande:
    Tycker inte att det är fullt normalt men inte heller något som är fel eller äckligt. Inte heller något man kan förbjuda dom att göra.
    Har aldrig sagt att det är fel eller äckligt. Men var ifrån får en 6-7-åring idén att suga av en jämnårig? Allvarligt?
  • Rocket Mania
    Shemira skrev 2011-12-30 22:23:58 följande:
    I dagens läge här där jag bor så är det hur vanligt som helst med 11 åringar som super sig fulla på fester och har sex... 
    Folk har inte koll på sina ungar nu för tiden, dem låter bara skolan ta ansvar för allting..
    Hur svårt är det? när jag var i den åldern så berättade ju så klart dem äldre barnen för dem mindre, höll också på med sånt det gjorde väl alla men tja som andra säger man sög ju inte av någon.. 
    Men var bor ni egentligen? Är ni ok med det?

"Jaha, så är det här där vi bor och snart kommer min 11-åriga dotter börja gå ut och supa och förmodligen knullas av en 16-åring. Men det är ju så det ser ut här där vi bor"

Eller?
  • Lufsan
    Rocket Mania skrev 2011-12-30 22:29:32 följande:
    Har aldrig sagt att det är fel eller äckligt. Men var ifrån får en 6-7-åring idén att suga av en jämnårig? Allvarligt?
    För att de prövar vad som är skönt. Och nu handlade det inte om 6åringar utan om 10åringar, stor skillnad faktiskt. De ser saker på tv, internet och i tidningar. Bara i vanliga ELLE finns det massor utav sextips som en 10åring kan läsa i affären eller i mammas tidning hemma. 

Så om det inte är fel eller äckligt, varför har man ens den här diskussionen? Det är ju inte så att någon utav barnen kommer bli gravid eller att någon inte vill. Det ska man givetvis informera barnen om så fort de blir sexuellt aktiva.  
    En dag i sänder.
  • Shemira

Tja men jag förstår endån inte vad föräldrarna sysslar med, hur kan det undgå föräldrarna att deras 11 åriga barn är ute o super och har sex?? 
    Menar barn i den åldern borde man ju som förälder ha bättre koll på..
    Spela roll om dem kollar på nån spännande web sida på nätet hemma o pillar lite av nyfikenhet, det är ju värre enligt mig att barnen faktiskt förtär alkohol och sexuellt umgänge när man bara är barn..
    Vem vet vad för typer som dyker upp på såna fester...  

• Lufsan
    OliviaViktor skrev 2011-12-30 21:48:50 följande:
    Fast det är väldigt viktigt och informera en sjuåring om vad denne pysslar med dvs. suger av sina vänner, runkar av sina vänner. Därför att när man är så gammal så fattar man faktiskt inte riktigt vad det är man gör och vad det får för konsekvenser. En närastående till mig sysslade med detta i den åldern, en kille, han mår jättedåligt över det idag och det har skapat kriser för honom, att folk snackar och även skapat oro kring sin sexualitet, om man är homosexuell eller hetero. För vissa är det pinsamt när det väl läcker ut.... Att se det som något normalt är en sak, det är normalt att ha en sexualitet, men vad blir konsekvenserna av att dela detta med sina killkompisar? tänk om det går över styr när det närmar sig tonårstiden? Tänk om det skulle sluta i våldtäkt? Bara för att de vill undersöka? Som förälder är det viktigt att man tar ansvar över detta.
    Äh! Vilket trams! Att din vän mår dåligt över det är p.g.a. hur folk runt omkring honom reagerat när de fått veta det. Man kan ju inte förbjuda barnen att tänka på sex. Och våldtäkt är inget som händer bara för att man är kåt, jag trodde alla visste våldtäkt är ett makt redskap. Det är någon som VILL kränka någon annan och göra någon annan illa. 
    Och nej, bara för att barn prövar på och undersöker sex så våldtar de inte varandra.

Och det är klart att man ska prata med sitt barn om sex, beskriva hur viktigt det är med skydd och så vidare. Men det är ytterst sällan som en 10åring eller 6åring har fullbordat sex med någon annan, så att det kan bli barn.  
    En dag i sänder.
  • Shemira

Vart jag bor spelar ingen roll..
    Jag är ingen förälder i heller för den delen, jag är 20 år, har själv sett det hända..
    Mitt agerande var att kontakta barnets föräldrar och dem hade inte en enda aning om vart deras dotter höll hus, det verkar dock vara vanligare med flickor på dessa fester än pojkar..
    Jag menar inte att alla 11 åringar gör såhär, men det stod faktiskt till och med ett reportage i tidningen om detta för ett par somrar sedan, i kommunen där jag bodde då...  

• MoaElis
    Shemira skrev 2011-12-30 22:34:15 följande:
    Tja men jag förstår endån inte vad föräldrarna sysslar med, hur kan det undgå föräldrarna att deras 11 åriga barn är ute o super och har sex?? 
    Menar barn i den åldern borde man ju som förälder ha bättre koll på..
    Spela roll om dem kollar på nån spännande web sida på nätet hemma o pillar lite av nyfikenhet, det är ju värre enligt mig att barnen faktiskt förtär alkohol och sexuellt umgänge när man bara är barn..
    Vem vet vad för typer som dyker upp på såna fester...  

Men nu handla ju inte tåden om det? Var bor du? Låter jätte konstigt, här är det inta alls så.

För övrigt tycker iaf jag att det är fel att barn suger av varandra i 6-10 årsåldern. Då är man barn, och ska vara det. Inte normalt, ok om man pillar lite men suger av? Då är det något som är tok.
Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!