• Smurfanna

10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

Vi har haft aningar om att vår 10-åriga son och hans kompisar utforskar varandra. Vi har hört dem säga att de ska runka av varandra.
    När vår son var sex-sju år kom vi på honom och hans kompis suga av varandra.

Hur ska vi säga till vår son, utan att skuldbelägga honom, att man inte gör så här med sina kompisar?
    Ska vi berätta detta för skolsköterskan, så hon får prata enskilt med alla berörda?

Är detta normalt beteende??

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!
  • Kimona

Så gjorde jag och en kille också när jag var i den åldern... men att suga av varandra lät extremt

• Kimona
    MoaElis skrev 2011-12-30 19:04:52 följande:
    Jag är 17 & tycker inte det är så stor skillnad. Inte låter man sina små barn titta på porr heller, tror inte dom vill det heller? I mina öron låter det extremt konstigt om så vore fallet..
    När vi var små hade vi inte egen dator med tillgång till alla möjliga sidor. Ett barn kan på skämt googla 'snopp' eller 'rumpa' eller vad som helst som låter oskyldigt men som länkar till porr
  • Kimona
    Sthlmsparlan skrev 2011-12-30 20:54:42 följande:
    Fan vad sjukt, jag hittade också tidningar i skogen, hade aldrig varit så chockad innan. Vi var ute på skolutflykt. Men det var spännande och jag kunde inte låta bli att titta. Sen tog jag med tidningen hem. Det var första gången jag fick "kontakt" med sex och porr.
    Vi hittade tidningar i soprummet. Tyckte det var jättespännande
  • Kimona
    Lufsan skrev 2011-12-30 21:28:47 följande:
    Vad skulle vara så hemskt menar du? Att han skulle titta på porr. Äsch! Det gör barnen i alla fall. Och även om de inte ser på porr så finns det tidningar med mera. Varför ska man läxa upp barnen? det finns väl inget fel med sex? 
    håller med dig, men klickar de lite till så kommer de lätt in på våldsporr också. Finns ofta på samma sida fast under egen kategori och det kan jag ju inte rekommendera att barn tittar på
  • Kimona
    pcj skrev 2011-12-30 22:09:20 följande:
    Är mänskan det enda däggdjur som föds utan instnkter????
    varför skulle vi ha en instikt att suga av andra? Det är inget som är nödvändigt för vår överlevnad
  • Lufsan
    OliviaViktor skrev 2011-12-31 01:55:21 följande:
    äsch, du snackar bara en massa skit. Det har du gjort i hela tråden!
    Det finns inte EN anledning till våldtäkt, det trodde jag att DU visste?

Du blåser upp den här våldtäktsgrejen bara för att vill "ha rätt"... Läs det jag skrev istället. Det du skriver är däremot ren okunskap. du kan läsa eller?
    Jag blåste inte upp den. Tyckte det var en hemsk sak att säga, Och det finns en anledning till våldtäckt, personen som utför den har ett syfte, att kränka den andra personen. 
    OliviaViktor skrev 2011-12-31 02:04:48 följande:
    fortsätter....blir fan sur
    Hur folk reagerar är en konsekvens, sånt kan göra jätteont, ska man inte ta hänsyn till det? Små barn är inte kapabla till att förstå sina lustar, dom behöver vägledning, inget konstigt med det och det är heller inget man får glömma bort.
    Har jag sagt att man ska förbjuda barn att tänka på sex?  NEJ
    Har jag sagt att de våldtar varandra bara för att de undersöker sex? NEJ
    Har jag sagt att det eventuellt kan bli barn? NEJ

du har något slags problem med dyslexi eller?
    Haha, har faktiskt dyslexi, men det påverkar inte mitt förstånd. 
    Du skrev "tänk om det hela slutar i våldtäkt" det tycker jag är att säga att utforskandet kan sluta i våldtäkt.
    Och jag anklagade inte dig för att sagt tt det kan bli barn, jag bara undrar varför det hela är så hemskt. Om det inte kan bli barn, om de inte gör varandra illa. Vad är det som är så hemskt.

Och ja, reaktioner från andra människor kan göra ont. Men ska man då förbjuda barnen från att göra vissa saker? Ska man t.ex. säga åt en tonåring som är homosexuell att "det är bäst du inte säger något om det eller är med några killar/tjejer för folk kan säga elaka saker"
    Vi kan väl inte rätta oss efter normerna bara för att det kan göra ont att gå emot dom. Det bästa man kan göra är att ge barnen en trygg stabil grund hemma. Lära dom att älska sig själva och att de kan prata med en om allt.

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Kimona skrev 2011-12-31 14:08:02 följande:
    håller med dig, men klickar de lite till så kommer de lätt in på våldsporr också. Finns ofta på samma sida fast under egen kategori och det kan jag ju inte rekommendera att barn tittar på
    Nej, men det finns ju mycket som kan hända. De kan kolla på ett våldsamt filmklipp på youtube mm. Det bästa är att barnen kan prata med en om det dom sett senare. Så att man kan förklara det hela. 
    En dag i sänder.
  • Malena C

Jag tror att en majoritet har liknande minnen från just den åldern och av de jag känner som jag vet har sådana erfarenheter var samtliga barn innan datorernas tid och i vissa fall innan tvns tid. Prata med din son om integritet och att vara noga med att följa sin känsla när det gäller sådant som är pirrigt och som känns förbjudet. Att det är nödvändigt att lära sig att inte falla för grupptryck och det lönar sig i långa loppet att säga nej till saker man inte är säker på att man vill. Större än så behöver det väl inte bli.

• Punkster
    Malena C skrev 2011-12-31 14:24:05 följande:
    Jag tror att en majoritet har liknande minnen från just den åldern och av de jag känner som jag vet har sådana erfarenheter var samtliga barn innan datorernas tid och i vissa fall innan tvns tid. Prata med din son om integritet och att vara noga med att följa sin känsla när det gäller sådant som är pirrigt och som känns förbjudet. Att det är nödvändigt att lära sig att inte falla för grupptryck och det lönar sig i långa loppet att säga nej till saker man inte är säker på att man vill. Större än så behöver det väl inte bli.
    Håller med helt och hållet. Att som vuxen förbjuda och sätta i gränser i ett sånt här fall tycker jag känns fel. Då är det bättre att hjälpa barnet att själv kunna sätta sina egna gränser och säga nej till det man inte vill vara med på. 
  • Kimona
    Lufsan skrev 2011-12-31 14:19:46 följande:
    Nej, men det finns ju mycket som kan hända. De kan kolla på ett våldsamt filmklipp på youtube mm. Det bästa är att barnen kan prata med en om det dom sett senare. Så att man kan förklara det hela. 
    Ja självklart, men det verkar som om många föräldrar inte pratar med sina barn utan vill förbjuda istället
Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!