• Smurfanna

10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!

Vi har haft aningar om att vår 10-åriga son och hans kompisar utforskar varandra. Vi har hört dem säga att de ska runka av varandra.
    När vår son var sex-sju år kom vi på honom och hans kompis suga av varandra.

Hur ska vi säga till vår son, utan att skuldbelägga honom, att man inte gör så här med sina kompisar?
    Ska vi berätta detta för skolsköterskan, så hon får prata enskilt med alla berörda?

Är detta normalt beteende??

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!
  • Shemira
    Rocket Mania skrev 2011-12-30 22:32:09 följande:
    Men var bor ni egentligen? Är ni ok med det?

"Jaha, så är det här där vi bor och snart kommer min 11-åriga dotter börja gå ut och supa och förmodligen knullas av en 16-åring. Men det är ju så det ser ut här där vi bor"

Eller?
    Det är väl självklart att man inte är okej med det, i sådana falla hade man ju inte ingripit och kontaktat föräldrar, jag bodde i en väldigt liten ort.. Inte i någon stor stad, min tanke är bara att om barn ute på "landet" beter sig så hur är det då inte med barn inifrån stan? 
    Men om du vill veta så bor jag i närheten av öland..  
  • Shemira

okej att säga att det är hur vanligt som helst kanske var ett litet korkat ordval det är inte jätte vanligt men låt säga att det har hänt, men då när reportaget om det var så var det på sommaren på en badplats.. 

• OliviaViktor
    Lufsan skrev 2011-12-30 22:36:38 följande:
    Äh! Vilket trams! Att din vän mår dåligt över det är p.g.a. hur folk runt omkring honom reagerat när de fått veta det. Man kan ju inte förbjuda barnen att tänka på sex. Och våldtäkt är inget som händer bara för att man är kåt, jag trodde alla visste våldtäkt är ett makt redskap. Det är någon som VILL kränka någon annan och göra någon annan illa. 
    Och nej, bara för att barn prövar på och undersöker sex så våldtar de inte varandra.

Och det är klart att man ska prata med sitt barn om sex, beskriva hur viktigt det är med skydd och så vidare. Men det är ytterst sällan som en 10åring eller 6åring har fullbordat sex med någon annan, så att det kan bli barn.  
    äsch, du snackar bara en massa skit. Det har du gjort i hela tråden!
    Det finns inte EN anledning till våldtäkt, det trodde jag att DU visste?

Du blåser upp den här våldtäktsgrejen bara för att vill "ha rätt"... Läs det jag skrev istället. Det du skriver är däremot ren okunskap. du kan läsa eller?
  • OliviaViktor
    Lufsan skrev 2011-12-30 22:36:38 följande:
    Äh! Vilket trams! Att din vän mår dåligt över det är p.g.a. hur folk runt omkring honom reagerat när de fått veta det. Man kan ju inte förbjuda barnen att tänka på sex. Och våldtäkt är inget som händer bara för att man är kåt, jag trodde alla visste våldtäkt är ett makt redskap. Det är någon som VILL kränka någon annan och göra någon annan illa. 
    Och nej, bara för att barn prövar på och undersöker sex så våldtar de inte varandra.

Och det är klart att man ska prata med sitt barn om sex, beskriva hur viktigt det är med skydd och så vidare. Men det är ytterst sällan som en 10åring eller 6åring har fullbordat sex med någon annan, så att det kan bli barn.  
    fortsätter....blir fan sur
    Hur folk reagerar är en konsekvens, sånt kan göra jätteont, ska man inte ta hänsyn till det? Små barn är inte kapabla till att förstå sina lustar, dom behöver vägledning, inget konstigt med det och det är heller inget man får glömma bort.
    Har jag sagt att man ska förbjuda barn att tänka på sex?  NEJ
    Har jag sagt att de våldtar varandra bara för att de undersöker sex? NEJ
    Har jag sagt att det eventuellt kan bli barn? NEJ

du har något slags problem med dyslexi eller?
  • pcj

När jag var barn så fans en tidningsautomat nere vid hamnen. Där samlades alla ugnar på kvällen(både pojkar och flickor) Och vi såg bilderna från dom olika automaterna vad man kunde köpa
    Där fans allt i porrväg homo,djur,piss och barn. Så vist fans det information i ämnet.
    Och detta va före datorenas tid.

• pcj

Inte undra på att vi försökte ha sex med varandra.

• Punkster

Jag jobbar på en skola med barn i den här åldern, och jag har flera gånger kommit på både yngre och äldre killar i dusch och bastu efter idrotten som utforskar sig själva och leker med varandra. Självklart har jag sagt till dem att det beteendet inte passar just där och då, men beteendet i sig tycker jag inte är konstigt. Barn i den åldern är nyfikna och vill utforska och prova. Och vad bättre än att pröva sina erfarenheter tillsammans med kompisarna? Så länge alla är med på det och ingen mår dåligt av det så tycker jag inte alls att det är konstigt att det som TS beskriver händer; dvs att killar i 10-årsåldern onanerar tillsammans och åt varandra. Jag tror att det sker i utforskande syfte, att de tycker att det är spännande och inte ett tecken på någon störning, yttre påverkan, homosexualitet osv. 

När jag var i samma ålder så lekte jag liknande lekar, med både killar och tjejer. Jag tror det är något som barn gjort i alla tider. Så länge alla inblandande är med på vad som händer och de inte har allt för avancerade saker för sig (typ samlag?) så ser jag ingen anledning att oroa sig. 

• Slats
    Rocket Mania skrev 2011-12-30 21:38:51 följande:
    Det som är märkligt och som känns väldigt onormalt för mig är att de runkar av varandra och att folk tycker det är fullkomligt normalt att 6-7- åringar suger av varandra. 
    tror barnen finner skillnaderna i att runka och suga av irrelevanta, de upplever inte handlingarna på samma sätt som vi vuxna. det är som sagt fullkomligt normalt att ungar får ideér och prövar dom, oavsett om det är att suga av eller runka av varandra.
  • Smurfanna
    Punkster skrev 2011-12-31 11:15:58 följande:
    Jag jobbar på en skola med barn i den här åldern, och jag har flera gånger kommit på både yngre och äldre killar i dusch och bastu efter idrotten som utforskar sig själva och leker med varandra. Självklart har jag sagt till dem att det beteendet inte passar just där och då, men beteendet i sig tycker jag inte är konstigt. Barn i den åldern är nyfikna och vill utforska och prova. Och vad bättre än att pröva sina erfarenheter tillsammans med kompisarna? Så länge alla är med på det och ingen mår dåligt av det så tycker jag inte alls att det är konstigt att det som TS beskriver händer; dvs att killar i 10-årsåldern onanerar tillsammans och åt varandra. Jag tror att det sker i utforskande syfte, att de tycker att det är spännande och inte ett tecken på någon störning, yttre påverkan, homosexualitet osv. 

När jag var i samma ålder så lekte jag liknande lekar, med både killar och tjejer. Jag tror det är något som barn gjort i alla tider. Så länge alla inblandande är med på vad som händer och de inte har allt för avancerade saker för sig (typ samlag?) så ser jag ingen anledning att oroa sig. 
    Visst, självklart ska barn få utforska sig själva, ibland kanske även på varandra. MEN, jag är övertygad om att barn inte kan sätta gränser när det blir för grovt utforskande. När de dessutom gör detta i hemlighet, så kan gränsen lätt överskridas.
    Dessutom kan ju inte en förälder säga att ni får göra si och så, men inte såhär..
    Då är det väl bättre att säga att snoppen får man ta på när man är ensam, inte ihop med sina kompisar.
Svar på tråden 10-åringar som runkar av varandra!!! HJÄLP!!!