Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

mompan skrev 2014-01-22 16:43:45 följande:
    Lilla Vilda: Jag ska se om jag ger mig på DING. (Fast känner mest för att skjuta upp det till senare haha)

Hur gör ni andra med gamla kläder som ni för tillfället inte kan ha? Jag har gått upp massor i vikt senaste åren och har äntligen rensat ut garderoben från sånt jag inte kommer i längre. Har lagt mina gamla kläder i källaren för jag inbillar mig att jag kommer att gå ner dom någon gång. Samtidigt gillar jag tanken på att göra av med allt jag inte kan ha på mig, leva i nuet mer, och OM jag skulle gå ner i vikt så får jag köpa nytt då. Att inte spara en massa saker för att "om ifall att jag går ner i vikt". 

Gör dig av med det!

Jag har själv sparat kläder sen många år tillbaks just för att jag har gått upp o ner i vikt lite när barnen kom osv.
    Men faktum är att när jag nu plockade fram kläderna så kom jag i dom. Men jag gillade dom inte!
    Jeansen satt inte bra, tröjorna var av fel model osv. osv... :)

Köp nytt när du går ner i vikt igen, det bir ju en morot på samma gång
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    81missan skrev 2014-01-22 21:14:17 följande:
    Jag trodde att bädda var att lägga till täcke och kudde...
    Sen tror jag inte att det inte påverkar oss om vi bäddar eller inte. Jag märker en viss skillnad på mig själv. Det känns mycket lugnare att gå in i ett bäddat rum.

Jag håller med, mig påverkar det om det är bäddat eller kaos bland täckena när jag ska lägga mig.

Har sovit så dåligt denna veckan, så imorgon får det bli städning av sovrum och nya sängkläder. :)
  • sholof
    mompan skrev 2014-01-22 23:51:48 följande:
    Här är ett nördtips på hur man kan lägga kläderna i sin byrå. Jag har gjort så i en låda och den har hållt sig otroligt fin och organiserad trots att jag använder den varje dag. (Brukar bli röra direkt)

lifehacker.com/5726442/fill-dresser-drawers-f...

Nejdå inget nördtips... det där avhandlade vi i höstas här i tråden så det är nog flera av oss som har våra tröjor ståendes.

Jag har det i mina barns byrålådor oxå, och nu för tiden så är det mycket bättre ordning där plus att killarna själva kan se vad det är för tröja de vill ha utan att röja runt i hela lådan :)

Ett mycket bra tips :)
    Jag har även skubb förvaring från IKEA i deras byrålådor, som jag ställer deras tröjor o annat i.
  • sholof
    lilla Vilda skrev 2014-01-23 14:51:35 följande:
    Tiiara: Kämpa på och var nöjd med dig själv när du har diskat 10 minuter! Det är ju jättebra om du har fått in vanan att skölja av direkt - det visar ju att du har kommit framåt!

Själv har jag gjort precis som man inte ska, jag drog fram alla lådor med kläder som ska gås igenom i stället för att ta en i taget... Men nu ska jag bannemig ro det i hamn också!

Jobba på :)

Jag orkar inte gå igenom kläderna.
    Kanske nästa månad....fast då är det väl nästan vår, så kanske bäst och vänta tills våren är här och allt ändå ska gås igenom ;)

Sovrummet är städat, bara sängen som ska bäddas.
    När jag ändå är igång och för en gångs skull har energi så veckostädar jag också.
    Dammat av ytor som jag går förbi, plockar lite här o lite där. Sen blir det dammsugning.
    Mannen har lovat att skrubba toaletterna ikväll, och han kommer även få tvätta golven då också. ;)
    Bra uppdelning tycker jag.
  • sholof

Ja, jag brukar glömma att jag tömt sängen, och måste ställa mig o bädda när vi ska lägga oss. Så därför ska jag göra det typ nu :)

Mannen städar badrummet, 5 åringen skrubbar duschkabinen samtidigt som sig själv :)

• sholof
    Ms H skrev 2014-01-23 18:42:54 följande:

Menar du att du går igenom alla kläder vid varje årstidsskiftning? Vad är syftet?

Nej nej nej.... haha.

Fast jag vet att jag har en del kläder i min garderob som jag inte använder, inte gillar. Jag har svårt att göra mig av med kläder, men sista året har jag gjort små steg framåt och därför vill jag rensa en gång till.

Jag menade nog bara att det kanske blir en naturlig rensning igen när det är dags att plocka fram sommarkläderna.

Barnens kläder går jag igenom vår o höst....av den anledningen att vi brukar köpa kläder då. och att de växer så fasligt fort :)
  • sholof

Fy så kallt med -37.
    Här hade vi - 7 imorse....men vi har iaf minus gradet dygnet runt just nu.

Idag har allt gått i ett med barnen, kalas, simning, handling. Däremellan har jag hunnit tvätta några maskiner tvätt, vika lika mycket tvätt.

Nu är maten på spisen och andra diskmaskinen går för fullt...
    Ja vi kommer nog däcka i soffan efter maten :)

• sholof
    Jespis skrev 2014-01-26 20:44:23 följande:
    Måste få till tvättrutiner. Tvättstugan svämmar över av ren tvätt...
    Ja just att få undan den rena tvätten tar längst tid för mig oxå, men nu äntligen har jag kommit fram till en rutin som funkar för mig.
    Nu har jag tvättmaskin och torktumlare i badrummet, och därför inte jättemycket förvaringsplats så jag har löst det så här.
    Jag har två små ställningar med trådbackar på de har jag en liten yta med bänkskiva.
    Våra 4 barn har fått vars en trådback.
    Så vid sidan om torktumlaren har jag en tvättkorg där jag lägger den rena tvätten. Så viker jag lite efter hand om lägger det i trådbackarna. När de har blivit fyllda så bär vi iväg med kläderna till deras rum. Detta gör att jag slipper springa runt i huset flera dagar i veckan med rena kläder utan brukar bli en gång i veckan.
    Jag kan vika lite tvätt åt gången, när jag ändå sätter igång en tvätt m.m. Så blir inte högen så stor :)

• sholof

Tiiara: Jag håller med resten av tipsen du har fått. Om jag hade varit i din sits så hade jag fuskstädat, typ öst ner allt som ligger framme i en låda o gömma den.
    Tvätten skulle jag ha sorterat upp lite snabbt o sen tryckt in i rätt garderob.
    Disken är svår att komma undan. Men se till att organisera upp det så att du samlar all disk på diskbänken och diska sen korta men många gånger så det hinner självtorka lite mellan varven.

Det låter inte som att ni behöver tvätta denna veckan då ni har många rena kläder, så se till att bara samla ihop smutstvätten och lägg undan den så att gästerna inte ser den.

Julgardinerna kan sitta uppe ett tag till. Vi hade kalas idag och det var någon som kommenterade att vi hade granen kvar, o det har vi för att vi tycker den är fin fortfarande :)

Lycka till.

• sholof
    mompan skrev 2014-01-27 09:01:44 följande:
    Haha, det här är verkligen en tråd för mig! Men den är så himlans lång, så jag kommer säkert aldrig hinna läsa ikapp och kommer fråga om sånt ni redan avhandlat.

Nej att läsa ikapp är väl nästan omöjligt :)
    Men fråga vad du vill o tipsa gärna om allt du kommer på, vi andra behöver påminnelse. Eller så är det ett så otroligt bra tips att det tåls att pratas om hur många gånger som helst :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!